Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw fietspad rond het Gardameer bijna klaar - Forum Wereldfietser

Nieuw fietspad rond het Gardameer bijna klaar

Dit kwam ik daarnet tegen en wou het graag even delen ter info.

https://weekend.knack.be/lifestyle/reiz ... 1611063954
Ik had er iets over gelezen en vroeg me al af hoe ze langs die steile oevers mer drukke weg gingen. Indrukwekkend.
Dat wordt een hele stoet "middle-aged man in lycra" als we er weer op uit mogen met de caravan :wink:
Ja heel mooi, maar wel bochtig en smal met zo te zien nogal wat voetgangers.
Mjam mjam, mooi om een keer te doen.
Ook een leuk idee voor het Lysefjord? Dan hoef je daar niet meer met de boot.
Het is vast niet de bedoeling om na te verder in dit bericht/filmpje precies te duiken, maar het is net zoiets als het voorbereiden van een fietsvakantie.

Nieuws? Een filmpje uit 2018, het pad is geopend 14 Juli 2018.

Rond het Gardameer? Het is een stuk van 2 km van de ~150 km die een rondje Gardameer is

Maar de website is toch duidelijk: By 2021, the completion of a 140 km cycle path around Lake Garda is planned.

Ik plan ook wel eens iets en in dit geval een rondje Gardameer met brouter en dat laat op dit moment zien:
Screenshot_20210128_212705.png
Screenshot_20210128_212705.png (88.76 KiB) 4238 keer bekeken
Ik kan me vergissen maar lijkt me sterk dat ze nog in 2021 voor al die 42 km "N-weg" en die 12 km voetpad een alternatief vinden of aanleggen.
Dat zwevende deel lijkt me toch wel eng in die zin dat het vast gesloten wordt omdat ze op een dag geen idee hebben hoe een kind tussen wegdek en gaas door kon vallen.
daulagari schreef:
do 28 jan, 2021 21:35
Het is vast niet de bedoeling om na te verder in dit bericht/filmpje precies te duiken, maar het is net zoiets als het voorbereiden van een fietsvakantie.

Nieuws? Een filmpje uit 2018, het pad is geopend 14 Juli 2018.

Rond het Gardameer? Het is een stuk van 2 km van de ~150 km die een rondje Gardameer is

Maar de website is toch duidelijk: By 2021, the completion of a 140 km cycle path around Lake Garda is planned.

Ik plan ook wel eens iets en in dit geval een rondje Gardameer met brouter en dat laat op dit moment zien:

Screenshot_20210128_212705.png

Ik kan me vergissen maar lijkt me sterk dat ze nog in 2021 voor al die 42 km "N-weg" en die 12 km voetpad een alternatief vinden of aanleggen.
Ik geloof er helemaal niets van dat die route dit jaar klaar is. Ik was afgelopen september nog in de buurt van Saló aan de zuidwestpunt en het is vanwege het massale autoverkeer en de weinige uitwijkmogelijkheden gewoon totaal hopeloos om daar langs het meer te fietsen, ook al was het relatief rustig vanwege de pandemie. Voor zover mij bekend is er inderdaad nog maar 2 km af van de noodzakelijke tientallen kilometers fiets- en wandelpad langs de steile wanden van het meer .
Kortom, iedereen schrijft van elkaar over, maar zelf onderzoek doen, ho maar.
Zo is het. Van de zomer een stukje van de ZO kant van het meer uitgeprobeerd. Vanaf Garda tot aan Peschiera, een kleine 20 km. Er zaten leuke stukjes tussen, maar als doorgaande route waardeloos.
Afgelopen september ben ik nog aan het Gardameer geweest, ja dat "kon" toen net tussendoor de corona perikelen. Niet gefietst, we waren met OV en tent en kwamen uit de Dolomieten, maar wel een indruk gekregen over de omgeving.

Wat een gekrioel daar. Geez. Heb weinig zin om er nog een keer heen. Veel te druk. Misschien een van de andere keren meren kan rustiger zijn. We zaten bij Peschiera op de "camping" (= een erg vol, mini stukje hard zand tussen de campers). Ik heb nauwelijks fietspaden gezien en ook geen fietsbordjes. Op de paadjes direct aan het meer waar geen auto's reden, waren er wel veel voetgangers dus dat schiet op de fiets ook niet echt op. We wilden het gewoon een keer gezien hebben en we wisten al dat het druk zou zijn dus een tegenvaller was het ook weer niet.

Qua landschap, klimaat, eten en ook wel historie is de omgeving natuurlijk prachtig maar voor fietsen zou ik het voorlopig nog niet doen. Vast wel dat er geïnvesteerd wordt in fiets infrastructuur maar dat zou nog jaren stevig doorgezet moeten worden voor een top fiets ervaring.
Ja duh. Het Gardameer is al tientallen jaren een drukke toeristische bestemming. Wie daar in het hoogseizoen (dat in Italië tot en met begin september kan duren) naartoe gaat kan drukte verwachten (en draagt daar trouwens zelf aan bij).

En het nieuws over dat fietspad is geloof ik ook al eens eerder op dit forum opgedoken - niets nieuws dus.
Jammer dat de Italianen hier toch hetzelfde kunstje blijken te flikken als de Spanjaarden met de Vias Verdes die soms helemaal niet fietsbaar bleken, de Walen met de Vennbahn waar ze in de Rai al reclame voor aan het maken waren terwijl je ter plekke een hek op het traject aanntrof en menige Nederlandse gemeente die ook tien jaar van tevoren al hulde krijgt voor groen beleid dat over tien jaar pas wordt uitgevoerd, als het al gebeurt.
willem.m schreef:
vr 29 jan, 2021 09:11
Ja duh. Het Gardameer is al tientallen jaren een drukke toeristische bestemming. Wie daar in het hoogseizoen (dat in Italië tot en met begin september kan duren) naartoe gaat kan drukte verwachten (en draagt daar trouwens zelf aan bij).

En het nieuws over dat fietspad is geloof ik ook al eens eerder op dit forum opgedoken - niets nieuws dus.
Vorig jaar bood de pandemie de kans om in elk geval rond half september langs het Gardameer in relatieve rust vakantie te vieren. Normaal gesproken moet je zelfs eind september nog met stapvoets autoverkeer rond het hele meer rekenen, nu kon je je tenminste redelijk verplaatsen (met de auto). Het is er schitterend, in de omringende bergen kun je prachtig wandelen (in Italië sluiten ze de kleine bergweggetjes niet af voor het autoverkeer, zoals in Zwitserland, dus je komt gemakkelijk op de mooiste uitzichtbergen) en de dorpen zijn op zich wonderschoon, maar de krankzinnige drukte is wat mij betreft normaal gesproken voldoende reden het Gardameer te mijden. Talloze anderen nemen die gewoon voor lief , zoals de Duitsers en Oostenrijkers voor wie het Gardameer de dichtstbijzijnde mooiweerbestemming is, op een paar uur rijden -- velen hebben er een vakantiewoning.