Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trans Euro Trail (eigenlijk voor crossmotoren) - Forum Wereldfietser

Trans Euro Trail (eigenlijk voor crossmotoren)

Ik kwam de Trans Euro Trail tegen: een routenetwerk van 51.000 km onverharde paden door Europa, ontworpen voor en door crossmotorrijders.
Lijkt mij ook bijzonder aantrekkelijk voor de bikepacker / vakantiefietser met wat bredere banden, als ik de foto's op de site zie en deze omschrijving lees: 'Tar, gravel, mud, sand, rock, river and grass. Some are wide enough for a car but many are single track. [...] The aim is to avoid bitumen but in our crowded continent this is sometimes impossible. Where it does follow tar roads, they are minor and scenic.'
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze route(s)?
Ik kwam op een camping in België een Nederlander tegen die die route reed op de motor. De paden schijnen niet overal legaal te zijn om met een motor te rijden. Ik was ook verbaasd om 'm in België aan te treffen gezien de strenge regels voor gemotoriseerd offroad verkeer aldaar.

Maar hij was wel enthousiast over de route.
Persoonlijk geen ervaring mee maar ik zie wel dat er toch geen echt zware moto's worden gebruikt/aangeraden.
In heuvelige/bergachtige gebieden vrees ik er wel voor. Ik zie ook foto's door stroompjes/beken.
Met een mtb zonder bepakking lukt het misschien en ook in vlakkere etappes kan je geluk hebben.
Maar een uitdagend/leuk baantje voor een offroadmoto is al snel te moeilijk voor een fiets (steil, veel stenen, diepe sleuven).
Een tip: zoek eens wat verslagen van motorrijders en vraag het desnoods aan hen.
Crossmotoren hebben geen kenteken en mogen niet op de openbare weg, dus het is niet voor crossmotoren maar voor allroad motoren [en evt enduro motoren maar die hebben wel een kenteken maar de meeste niet geschikt voor lange afstanden en bagage]

In NL, BE, DE is de Trans eigenlijk al saai op een motor tenzij je het voor het eerst doet, op de fiets zijn er veel meer leukere gravel routes voor fietsers te vinden en in het oosten en zuiden ook, heb afgelopen zomer de gravel routes wat aan elkaar geplakt voor een rondje midden en zuid NL en dat was best leuk, leuker dan legaal offroad met een motor :wink: