Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na leukemie revalideren tot rondje om Ruhrgebied in sept 21 - Forum Wereldfietser

Na leukemie revalideren tot rondje om Ruhrgebied in sept 21

Hallo allemaal,

Nadat ik dit forum bijna helemaal heb gelezen maar eens aangemeld.

Het is nogal een lap tekst geworden, je krijgt eerst mijn verder-in-toekomst-plan, beetje achtergrond, dan een ach-gussie-guttegut-zielig-verhaal en dan geef ik wat overwegingen en plannen. Dus..kijk maar of je het hele eind wel wil lezen. Maar zou het wel leuk vinden!

Ben al even aan het revalideren en dat zal nog een tijd duren, maar het voorlopige einddoel is een fietsvakantie in september 2021 door Duitsland. Het plan is om met de trein naar Enschede te gaan, vervolgens naar Hameln te fietsen via de route uitgestippeld door Keesswart. Lijkt mij mooier dan Euroradweg 1. Kees heel erg bedankt alvast! Na Hameln stukje afzakken langs de Weser tot aan Bad Karlshafen, dan de Diemelradweg, vanaf Willingen doorsteken naar Winterberg om vervolgens de Ruhrtalradweg af te fietsen tot Duisburg. Dan nog stukje naar Venlo en weer op de trein naar huis in Breda. Dat zou dan zo'n 680 km zijn, in 6 dagen te fietsen. Rondje om Ruhrgebied dus. Ja voor velen hier is dat meer naar de bakker fietsen dan een echte fietstocht, maar als eerste fietsvakantie lijkt het mij uitdagend, schitterend en net haalbaar.

De voorpret begint nu dus al en ik zal tussendoor hier regelmatig een update geven, voor iedereen die het leuk vindt maar vooral ook voor mezelf.

'Even' mijn achtergrond:
Fietsen doe ik al 25 jaar met veel plezier, gelukkiger dan op de fiets word ik bijna niet. Op de racefiets maar geen 'echte wielrenner'. Een tourfietser op de racefiets dus, geen hartslag- of vermogensmeter maar wel weer een drang om over bergen te rijden, vooral voor het landschap en de afdaling natuurlijk, en om 'ergens ver weg te komen'. Fiets ging mee op vakantie, best veel gefietst aan de Cote d'Azur, het schitterende en rustige binnenland hoofdzakelijk. Maar vanaf Nice langs de kust, F1-circuit in Monaco (haarspeldbocht en de tunnel!), bovenlangs via Eze weer terug is een aanrader. Ook de Vogezen, Beieren, dus flink klimmen soms. Maar dus geen echte wielrenner want het interesseert me niets als ik halverwege een klim moet stoppen om uit te hijgen, of te eten. Soms wel vaker dan één keer moeten stoppen, maar uiteindelijk kom ik wel boven.
Meestal niet erg getraind, de avond ervoor soms flink aan het bier en bovenop de berg even sjaggie roken. Maar goed, als je jong bent dan ben je niet kapot te krijgen.

Inmiddels ben ik 48 en de laatste 10 jaar heb ik het fysiek niet prettig gehad. Onverklaarbare pijnen, steeds ergens anders. Nou, dat bleek reumatische artritis te zijn en daar krijg je artrose gratis bij. Stevige medicatie maar het hielp wel, toch voelde ik me vaak een gammel oud wrak. Steeds die terugval was fnuikend voor de motivatie en levensstijl. Dus 5 jaar lang weinig gedaan, totdat mijn gewicht, bloeddruk etc. niet echt lekker meer waren. Roer omgegooid 4 jaar terug, nieuwe fiets gekocht en weer begonnen. Heerlijk! Tochten van rond de 100 km met als hoogtepunt in mijn 2de fietsleven vakantie in het Taunusgebergte. Wisperstrasse is een echte aanrader! Ook langs Lorelei naar Koblenz en aan de overkant weer terug, schitterend. Maar wat kan het waaien in dat Rijndal, pfoei (volgens mij herinner ik me het 'Venturi-effect').
En toen 15 januari 2020...kreeg ik de diagnose acute leukemie. 3 x 5 weken in ziekenhuis in isolatiekamer, een sloot chemo waardoor ik bijna licht gaf en uiteindelijk ook een stamceltransplantatie. Flink wat complicaties erbij gehad en je kan wel stellen dat ik half augustus de charmante uitstraling van een wandelend lijk had. Toen ging het wat beter, in het najaar toch weer flink afnemende bloedwaarden gehad, wekenlang nét boven de transfusiegrens (voor de liefhebbers: een HB van 4,7) maar inmiddels stukken beter. In september fietste ik 5 minuten door de wijk en was ik al kapot maar sindsdien doe ik trouw oefeningen (van al het liggen ook beginnende hernia) en fiets ik steeds wat verder.

Tot hier het zielige verhaal, want nu naar de toekomst kijken! Vandaag op de gewone fiets ruim 40 km gereden met een enigszins aanvaardbaar tempo. Tegen de wind in en daarna in de 3 lekker doorgetrapt met wind mee. Dus het gaat langzaamaan beter. En als bonus: door de stamceltransplantatie lijkt de reuma verdwenen te zijn! Hoera! Al kan ik het als behandeling niet aanbevelen. Maar het heeft wel wat, zo'n glimmend nieuw afweersysteem, 1000 maal dank aan de (Duitse) donor!

Waarom fietsvakantie?
Ik ben nog nooit op fietsvakantie geweest, altijd alleen vanaf het vakantieadres gefietst en dan om de dag want de billetjes. Rondjes rijden zijn leuk maar van A naar B vind ik toch mooier. Écht weg zijn met de fiets dus. En als ik hier de verhalen lees..fantastisch.
En hoe dan?
Met de racefiets, ik heb 'nokjes' dus er kan makkelijk een bagagedrager op. Na een dag fietsen ga ik zeker niet in een tentje liggen, is met mijn fysiek ook niet handig, dus ik wil steeds een hotelletje o.i.d. nemen. Fietsen, douchen, lel van een schnitzel mit Bratkartoffeln, slapen, flink ontbijten en wieder auf wegs.
Racefiets?
Jazeker, ik red het met fietstassen achter wel een heel eind denk ik. Onverharde paden vind ik ook niet zo'n probleem, zand, gravel, grind, ach je moet je banden regelmatig even nalopen maar ik vind het wel een lekkere uitdaging. Ik heb tegenwoordig een triple met recht stuur, ergonomische handvatten (vanwege voormalige reuma dus) en een heel duur maar superzadel van SQ-lab. Scheelt een slaapzak in de bagage...
Duitsland?
Heerlijk land, eten en drinken niet zo duur, mooi aangeharkt allemaal, in de buurt, spreek de taal, en al die landschappen!

Maar goed, nog een lange weg (...) te gaan. Eerst maar wat meer spieren kweken op de stadsfiets, beetje tempo er in brengen. In maart kan ik wel op de racefiets overstappen denk ik. Dan weer regelmatig fietsen, opbouwen en in april denk ik de eerste heuveltjes bij Nijmegen te doen, ik kom daar oorspronkelijk vandaan dus ken de weg naar de Oude Holleweg blindelings (terzijde: de enige top 10-beklimming in Nederland buiten Zuid-Limburg).
Schoonfamilie woont in Landgraaf, dus de volgende stap zijn de Limburgse heuvels. Wel mooi, hier heeft elke hug al een naam en in het Duitse middelgebergte zwoeg je eindeloos over anonieme bulten.
Vervolgens, en dan zijn we al eind mei, begin juni, maar eens proberen 2 dagen achter elkaar te fietsen. Bijvoorbeeld de Schelde-Rheinroute, kan ik halverwege thuis in Breda slapen. En wellicht maar eens gaan nadenken over crème chamois of luierzalf...want dat is de reden dat ik op vakantie altijd óm de dag fietste.
Dan maar eens 2 of 3 dagen fietsvakantie in Nederland, is dat wat voor mij, lukt het met de bagage etc. Nou, en dan is het alweer hoogseizoen en dan ga ik liever niet op vakantie. En dan is het september!

Jullie lezen het al (als dit eindeloze verhaal niet tot massaal afhaken heeft geleid), nog een lange weg te gaan, veel mitsen, een overschot aan maren, maar oh oh oh wat heb er ik zin in!

De route die ik nu in gedachten heb is niet overdreven zwaar, althans, voor mijn 'vorige' fietsleven. De Diemelroute fiets ik bergop maar dat zal vooral gestaag zijn denk ik. De doorsteek Willingen-Winterberg zal wel pittig zijn. En de onverharde stukken maken vlak ook pittig. En de wind..rondje rijden begin je tegen de wind in, pak ook wel eens de trein om met wind mee terug te fietsen. Maar met de geplande route moet je een beetje mazzel hebben denk ik.

De komende maanden wil ik dus soms een update geven, althans, mocht er iemand ook maar zijdelings interesse hebben.

Wel een paar vragen voor jullie, door de wol geverfde verwegfietsers:

- Heeft iemand de Diemelroute wel eens vanaf de Weser gereden?
- Klopt mijn idee dat de Ruhrtalradweg in het begin wat pittig is maar daarna goed te doen is?
- Zijn er meer mensen die moesten revalideren na een pittige ziekte?
- Duisburg-Venlo is immer gerade aus of toch mooier dan ik nu denk?
- Gaan er meer op de racefiets van hotel naar hotel/pension/BenB?

Goed, aan iedereen die tot hier gekomen is met lezen, leuk en heel erg bedankt! Eventuele reacties zal ik met heel veel plezier lezen. Tot snel weer!
Mooi verhaal! Heerlijk om je positiviteit te lezen na een moeilijke periode. Wij hebben veel in Duitsland gefietst, en was zelfs voor ons goed te doen (zwaar bepakt en beperkte conditie). Alle routes langs de kleinere riviertjes vinden wij leuk en afwisselend.

Heel veel succes en vooral veel plezier!
Welkom op het forum en dank voor het delen van je verhaal. Ik vind het stoer dat je relatief zo kort na je ziekteproces alweer op de fiets zit en een mooie fietsvakantie voorbereidt!

Zelf heb ik anderhalf jaar geleden ongeveer hetzelfde plan gehad. Ik ben toen naar Osnabruck getreind (dat scheelt een relatief saai stuk) en vanaf daar ben ik naar het zuiden en vervolgens westen gefietst. Het eerste deel van de tocht was een mooie afwisseling van bossen, meren en heuvels met vele windmolens. Het was vervolgens leuk om kriskras door het verrassend groene en fietsvriendelijke Ruhrgebiet te gaan. Het stuk tussen Duisburg en Venlo daarentegen reken ik tot de saaiste stukken die ik ooit heb gefietst. Hier vind je de track: https://nl.wikiloc.com/wikiloc/user.do?id=1955318.
Welkom hier. Jeetje wat dapper. Hier wat tips voor de beginnende vakantiefietser: https://fietsvakantie.home.blog/
Maar heel in het kort:
1 Overschat jezelf niet. De afstand lijkt me wat groot gezien de omstandigheden
2 Let scherp op je bagagegewicht
3 Monteer de breedste bandjes die nog passen
4 Monteer eventueel een lichter lichtste verzet
Succes met het trainen
Ook respect voor je doorzettingsvermogen!
Nog meer tips:
* rijdt je racefiets nog lekker met de volle tassen achterop?
* stevige bandjes om niet bang te moeten zijn voor een stukje gravel. Ook als het maar kleine stukjes zijn vergroot het je mogelijkheden aanzienlijk.
* Duisburg-Venlo op de bonnefooi zou wel wat kunnen tegenvallen denk ik, maar als Kees Swart er een route van heeft gemaakt dat kan het toch heel aardig zijn. Het zou beter overkomen als je met dat stuk zou beginnen en is ook vast mooier als het mooi weer is, maar dat is soms niet leverbaar. Knoop wat Naturschutzgebiete, Staatsforste, Landschaftsschutzgebiete en stedenschoon aan elkaar en het is al wat beter.
"rijdt je racefiets nog lekker met de volle tassen achterop"? Precies: gewoon heel weinig meenemen. Twee buurmannen van mij maken af en toe verre tochten op de racefiets en overnachten dan in hotels etc. Ze nemen bijna niets mee.
Hallo

Welkom bij de Wereldfietser/
Terugkomen van een zware ziekte zoals je doet/wil : chapeau
ik wens je sterkte en veel fietsplezier

Hier mijn antwoorden op je vragen

- Heeft iemand de Diemelroute wel eens vanaf de Weser gereden?
nooit gereden: wel in het Sauerland en Munsterland. Zeer de moeite waard.

- Klopt mijn idee dat de Ruhrtalradweg in het begin wat pittig is maar daarna goed te doen is?
heb ik op mijn tocht gereden van Schwerte tot Duisburg (het makkelijkste) en dat heeft me zeer verrast, maar had dan ook mooi weer. Met overnachting in Hattingen een mooie Altstadt de moeite waard.

- Zijn er meer mensen die moesten revalideren na een pittige ziekte?
geen ziekte maar heb mezelf op 45 jarige leeftijd wel aangepakt a.g.v hoge bloeddruk, overgewicht en allerlei kwaaltjes.
ik kocht een racefiets en binnen een half jaar deed ik mee met de Telemarktours in Noorwegen
link: https://photos.app.goo.gl/jSDmTnUuXzcAB5an9
dat was mijn individuele revalidatie.
De racefiets heeft daarna tot op heden (73 jaar) een prominente plaats ingenomen in mijn leven.
v.a. 1994 ben ik lid van de vereniging en heb ik me vanaf dat jaar tevens gericht op trektochten.

- Duisburg-Venlo is immer gerade aus of toch mooier dan ik nu denk?
het is 45 km en herinner me dat het een saai stuk is. Dus inderdaad: immer gerade aus

- Gaan er meer op de racefiets van hotel naar hotel/pension/BenB?
heb ik nooit gedaan. Altijd met de randonneur. Gewicht van de fiets scheelt misschien 5 kg.
De fiets kan ik dan knap beladen en neem automatisch een aangepast tempo aan met een vakantiegevoel
Ik was eerder aangenaam verrast door mijn route van Dusseldorf naar Venlo, eerst langs de Niers en daarna door het heuvelachtige vennengebied aan de oostzijde van Venlo. Ik wed dat er ook van Duisburg naar Venlo een mooie route te maken is.
Bedankt voor jullie leuke, lieve en nuttige reacties!

Voel me al bijna een wereldfietser ;-)

De fiets:
Zoals gezegd ga ik op de racefiets, is er wel eentje met recht stuur, bijna helemaal van aluminium, met een triple voor en ik heb MTB-schoenen, want raceschoenen lopen wel heel beroerd. Nu nog 25 brede banden, wellicht leg ik er 28 op, die passen nog net.
Dagafstand:
Ik ga nog uit van ongeveer 110 km per dag, maar wellicht trek ik er 7 i.p.v. 6 dagen voor uit, dan zou ik zo'n 90 km per dag fietsen. Kijken hoe de conditie zich ontwikkeld. Verder heb ik geen behoefte om kerken of musea te bezoeken, maar soms op een mooi punt genieten van een broodje en het uitzicht hoort er wel bij. Dus misschien is die 110/dag voor het lijf, de conditie en de beleving wel iets te ver. En de tijd die je verliest in een beklimming win je niet terug met de afdaling..enfin, het is nog lang geen september.
Bagage:
Mijn eerste idee was om fietstassen te gebruiken. Maar aangezien ik niet ga kamperen hoef ik niet zo veel mee te nemen. Dus nu zit ik te denken om iets van een kanozak op de bagagedrager te plaatsen. Met kleding onderin geeft dat -denk ik- wat meer comfort bij kuilen e.d. De kleding vangt dan wat van de schok op en de fiets blijft dan ook wat smaller. En dan raak ik met mijn hakken ook de fietstassen niet. Binnenkort maar eens kijken hoe groot bijvoorbeeld 40 liter is want daar heb ik zo 1-2-3 geen idee bij. En dan nog een rugzak of stuurtas. Rugzak is met koel weer wat minder fijn vind ik, want je rug is dan nat en met pauzes een koude wind..niet fijn. Een stuurtasje..mijn stuur is al erg 'vol' en soms fiets ik even met losse handen, rugje strekken en een stuurtas maakt dat wel wat wankeler. Enfin, wederom, het is nog geen september.
De route:
Duisburg-Venlo, nou daar moet ik nog maar eens over nadenken want om mijn eerste fietsvakantie door schitterend Duitsland af te sluiten met 50 km bloedsaai zou zonde zijn. Wel vond ik wat routes van Harold Slegers (heel veel dank Harold!), bijvoorbeeld https://racefiets-routes.nl/midden-limb ... rensregio/ en wellicht kan ik daar wat van maken. Of iets afzakken naar het zuiden, Venlo koos ik voor de trein naar huis maar mijn schoonfamilie woont in Landgraaf, dus dan mag mijn vrouw me lekker komen halen.

Nou ik ben blij dat ik mijn hier heb aangemeld, lieve reacties, nuttige tips..de voorpret wordt er zeker nog groter van. Ik hou jullie op de hoogte!
Yamadori schreef:
wo 20 jan, 2021 16:35
Mijn eerste idee was om fietstassen te gebruiken. Maar aangezien ik niet ga kamperen hoef ik niet zo veel mee te nemen. Dus nu zit ik te denken om iets van een kanozak op de bagagedrager te plaatsen.
Een paar voortassen op de achterdrager lijkt me een stuk handiger en stabieler. Je hebt dan als je spullen er in passen ook geen stuurtas meer nodig want je kunt één van de tassen daarvoor gebruiken.
Mijn alternatief zou zijn ; niet de Diemel maar iets zuidelijker de Edersee-radweg in te slaan , vind ik fraaier.
Als je niet te onzinnig wilt klimmen kun je vanaf Frankenberg een onbekende Bahntrasse omhoog fietsen naar Winterberg wat tevens de start is van de Rurtal-radweg. Overigens Duisburg-Nijmegen vond ik niet saai ,ik neem de LinksRheinische-Rheinradweg, heerlijk rustig.
Zomaar wat ideen van Pier, succes !
Wat een moeilijk tijd moet de laatste 10 jaar geweest zijn, maar goed te horen dat o.a. met fietsen er toch weer een mooie toekomst in het verschiet ligt.
Yamadori schreef:
ma 18 jan, 2021 23:12
De route die ik nu in gedachten heb is niet overdreven zwaar, althans, voor mijn 'vorige' fietsleven. De Diemelroute fiets ik bergop maar dat zal vooral gestaag zijn denk ik. De doorsteek Willingen-Winterberg zal wel pittig zijn. En de onverharde stukken maken vlak ook pittig. En de wind..rondje rijden begin je tegen de wind in, pak ook wel eens de trein om met wind mee terug te fietsen. Maar met de geplande route moet je een beetje mazzel hebben denk ik.
Even de track van de Diemelroute ingeladen en voor het grootste deel loopt er een trein langs de route dus ook een stukje trein is een optie.

Wat betreft de doorsteek Willingen-Winterberg, kijk eens op Waymarked trails, als je niet helemaal naar Willingen door fietst maar bij Usseln via de R5 naar de R16 gaat kom je in Winterberg.

Een beter alternatief is een goede fietsrouteplanner te gebruiken, bijv. brouter van Usseln naar Winterberg. Als je onderaan het berg icon klinkt krijg je het hoogteprofiel te zien en met het pie-chart icon rechts boven krijg je de route analyse:
Screenshot_20210120_202620.png
Screenshot_20210120_202620.png (52.78 KiB) 6541 keer bekeken
De Catagory is gebaseerd op OpenStreetMap, voor Track gradeX zie Key:tracktype, zeker 1-3 is goed met de fiets te doen. Secondary zijn "grotere" autowegen, Residential/Unclassified zijn de minste belangrijke autowegen. Zie NL:The_Netherlands_roads_tagging mocht je meer informatie willen.
Volgens mij dreig je teveel mee te nemen. Een zadeltas van 15-20 liter zou genoeg moeten zijn.
Yamadori schreef:
wo 20 jan, 2021 16:35
Duisburg-Venlo, nou daar moet ik nog maar eens over nadenken want om mijn eerste fietsvakantie door schitterend Duitsland af te sluiten met 50 km bloedsaai zou zonde zijn.
'Saai'... dat is toch een beetje in the eye of the beholder. Ik vind Noord Frankrijk prachtig om door te fietsen, ik vind de Flevolandse dijken prachtig om over te fietsen, ik vind de Povlakte prachtig, etc, etc. Terwijl anderen een hekel aan deze plekken hebben als fietsroutes.
Wel hangt het erg van het op dat moment heersende weer af, als windrichting, wolkenluchten, neerslag, temperatuur.
Maar ik zou me niet laten afschrikken voor een stuk wat er op de kaart niet zo opwindend uitziet, noch op wat andere mensen ervaren. En héé, het is niet Patagonië of Iowa of zo; als het tegen valt is het maar 50 km een tegenvaller.

Trouwens: ook het stuk Enschede-Osnabrück vind ik allesbehalve een saai stuk!
Leon schreef:
di 19 jan, 2021 14:49
Duisburg-Venlo op de bonnefooi zou wel wat kunnen tegenvallen denk ik, maar als Kees Swart er een route van heeft gemaakt dat kan het toch heel aardig zijn.
U vraagt, wij draaien ;-)

Daadwerkelijk gefietst heb er hier alleen langs de Rijn, de Maas en rond Kleef, maar 9 jaar terug heb ik wel een route door dat gebied bedacht. Ik had de frontlijnroute toen voltooid en speelde met de gedachte om daarna een fietsgids met als thema de Nederlandse Opstand - beter bekend als de Tachtigjarige Oorlog - te maken.
Het had een mooie rondrit langs vestingsteden, schansen, kastelen, abdijen, havens en slagvelden moeten worden. Pakweg via Heiligerlee, Coevorden, Münster (D), de Mookerhei, Rheinberg (D), Maastricht, Leuven, Antwerpen, Doornik - Arras (F), Nieuwpoort, de forten in Zeeuws Vlaanderen, Breda, Den Bosch, de Bible Belt en een dozijn Hollandse steden, Stavoren en Groningen weer terug naar Heiligerlee.
De reactie van mijn uitgever, Michaël Wannet, was: "Dat is een aardig megaproject Kees !!" Hij vergeleek het met zijn eigen Hanzefietsroute. "Ook al heb ik nooit een commercieel doel voor ogen gehad, ik zou er nu niet meer aan beginnen.
Ik denk dat de verkoopbaarheid van jouw 80-jarige oorlog route op het niveau van de Van Gogh-route ligt; heel laag dus, maar als je het leuk vind ... doen !!"

Uiteindelijk ben ik aan een ander megaproject begonnen, 'Fietsen rond Het Kanaal', waar ik drie jaar aan gewerkt heb. Waarschijnlijk hebben daar inmiddels meer mensen plezier aan beleefd dan er in 80 jaar rond zouden hebben gefietst langs de relicten van een oorlog die vier eeuwen terug woedde.
Wel heb ik met het uitstippelen van die route de wintermaanden van 2012 aardig kunnen vullen. Het heeft ook 3000 km aan gps-tracks opgeleverd, waarvan ik een groot deel nooit gefietst heb.

Een van de trajecten loopt van de Mookerhei via het Duitse Rheinberg naar Venlo. Vanaf Duisburg kun je in een paar uur redelijk autoluw langs de Rijn naar Rheinberg fietsen.

Afbeelding

Onderweg kom je dan ook nog door Orsoy, een vestingstadje dat van 1632 tot 1640 door Nederlandse bezetters in een oud-Hollandse stijl werd uitgebreid. Tijdens de tocht naar Idworx (zie dit topic) troffen we hier een uitstekende konditorei aan in de Fährstraße, vlakbij de Rheintor.

Afbeelding

Ook Rheinberg was een vestingstad, waar in 1597,1601 en 1633 het Staatse leger de macht overnam van de Spanjaarden. In 1672, 1701 en 1794 werd de stad door de Fransen ingenomen.

Afbeelding

De Spanjaarden hebben geprobeerd om tussen Rheinberg en Venlo een kanaal aan te leggen, de Fossa Eugeniana. Resten van dit nooit voltooide kanaal en de bijbehorende Spaanse schansen zijn hier en daar nog te vinden.

Afbeelding

Van de Wasserburg Langendonk is nog een markante toren overgebleven.

Afbeelding

De route gaat ook door Geldern, de oude hoofdstad van het hertogdom Gelre. Hier was Nederlands de voertaal (en werd vooral Kleverlands gesproken) tot 1870, toen Otto von Bismarck besloot dat voor ambtelijke doeleinden en in het onderwijs in het hele Duitse Rijk alleen nog Duits gebruikt mocht worden.

Afbeelding

Ook Straelen en Wachtendonk waren Gelderse stadjes. Van het Wachtendonkse kasteel zijn alleen de fundamenten over, maar in de Mühlenstraße zijn nog enkele 17e-eeuwse gevels te vinden.

Afbeelding

Vlak voor Venlo volgt nog een fraai stukje door het grenspark Maas-Swalm-Nette en langs het Schloss Krickenbeck met een hoog Haarzuilensgehalte.
Venlo heeft genoeg terrassen om een mooie tocht af te sluiten. In oktober fietsten we er nog door en dronken we koffie aan de haven, waar het restant van de oude stadsmuur nu is ingekapseld in een monsterlijk gebouw, dat onderdeel is van de megalomane Maasboulevard. Maar goed, zolang we de ergste architectonische uitwassen de rug toekeerden, hadden we nog een aardig uitzicht op de Vreedzame Krijger van Venlo.

Afbeelding
[/quote]
'Saai'... dat is toch een beetje in the eye of the beholder. Ik vind Noord Frankrijk prachtig om door te fietsen, ik vind de Flevolandse dijken prachtig om over te fietsen, ik vind de Povlakte prachtig, etc, etc. Terwijl anderen een hekel aan deze plekken hebben als fietsroutes.
Wel hangt het erg van het op dat moment heersende weer af, als windrichting, wolkenluchten, neerslag, temperatuur.
Maar ik zou me niet laten afschrikken voor een stuk wat er op de kaart niet zo opwindend uitziet, noch op wat andere mensen ervaren. En héé, het is niet Patagonië of Iowa of zo; als het tegen valt is het maar 50 km een tegenvaller.

Trouwens: ook het stuk Enschede-Osnabrück vind ik allesbehalve een saai stuk!
[/quote]

Wat is saai ?
Vergelijk het b.v. met wijn: het is geen topwijn maar wel te drinken.
Ik schreef "saai" omdat ik aan het einde van de middag, na een dag toeren door het Ruhrgebiet, nog snel even een korte route naar Venlo nam, omdat ik nu eenmaal niet meer verlofdagen had. Zie ook de track waarnaar ik verwees. Het is uiteraard altijd mogelijk om er een langere etappe van te maken, zolang je maar binnen bent zodra de avondklok ingaat. Verder is "saai" een subjectief begrip. Stadjes en vestingwerken bezoeken staat momenteel niet bovenaan mijn bucket list; erover lezen vind ik voldoende. Geef mij maar heuvels en bergen om in te fietsen!
Ook heuvels en bergen kunnen saai zijn. Zeker als die dicht bebost zijn. Twintig jaar terug vonden we de vaak bejubelde Rennsteig in Thüringen verschrikkelijk saai (zie dit verhaal). En het koste ook nog veel inspanning om er te komen. Daarna waren we blij met de golvende graanvelden en kuuroorden vol vergane glorie in Bohemen.
keesswart schreef:
do 21 jan, 2021 17:13
Ook heuvels en bergen kunnen saai zijn. Zeker als die dicht bebost zijn. Twintig jaar terug vonden we de vaak bejubelde Rennsteig in Thüringen verschrikkelijk saai (zie dit verhaal). En het koste ook nog veel inspanning om er te komen. Daarna waren we blij met de golvende graanvelden en kuuroorden vol vergane glorie in Bohemen.
Daarin heb je zeker gelijk, en ik deel jouw ervaring met het Thüringer Wald. Af en toe waren er aardige uitzichtpunten, maar over het algemeen viel deze heuvelrug me qua plaatsjes en landschap tegen. Meer plezier had ik tijdens die fietsweek in het Ertsgebergte (inderdaad met aan de Tsjechische zijde van die niet-aangeharkte stadjes) en het gebied tussen het Thüringer Wald en Kassel.
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties en tips!

September is nog ver weg maar ik heb al veel zin in de voorbereidingen. Eerst verder revalideren en vooral veel fietsen. Op de gewone fiets doe ik nu 2 x per week een rondje van ongeveer 40 km. Veel oefeningen erbij, vooral de core i.v.m. beginnende hernia. Dan hoop ik ergens eind maart op de wielrenner te kunnen stappen. Dan langzaamaan wat verder, als verder lukt dan eerst maar eens naar de Heuvelrug, dan Veluwe, Nijmegen en uiteindelijk Limburg. En dan kijken of ik eens 2 dagen achter elkaar kan fietsen en vervolgens in Nederland maar een proefvakantie. Kijken hoe het fietst met bagage en overnachtingen. Ik denk aan de NAP-route, die komt mooi hier in Breda uit.

@Keesswart: bedankt voor de alternatieve route vanaf Duisburg! De eerste 2 etappes volg ik je route van Enschede naar Hameln. Nogmaals bedankt!
@ Wim en Leon: bedankt voor de adviezen. Ik vervang mijn 25 banden voor 28, die passen nog net. Ik bevestig een bagagedrager met daarop een 20 of 30 l kanozak. Zal binnenkort eens de bagage wegen maar denk wel rond de 5 kilo klaar te zijn, exclusief de proviand. Maar eerst maar eens wegen want heb eigenlijk geen idee wat het allemaal weegt.
@janenliseth: inspirerend! Fietste al veel, paar jaar stuk minder, toen flink ziek maar nu kan ik toch zeker nog 30 jaar door! Ben nu 48.
@piviets: ja die alternatieve route heb ik ook overwogen, ik bewaar die denk ik voor de volgende keer als ik meer door de bergen wil rijden, zuidelijk Sauerland, Westerwald, Taunus en via Eifel terug. 2022...
@daulagari: bedankt voor je tips en uitleg! Heb een GPS, Garmin Touring Edge maar het zelf plannen vind ik nog wel eens uitdagend. Eerst uitvlooien hoe ik de kaart kan update, de open fiets kaart op de mini-SD kan zetten, hoe ik in basecamp wat meer details kan zien...wel dat boekje gekocht van Verbeek. Maar ben er niet heel handig mee.
@Wim, inderdaad, maar een zadeltas lijkt me niet fijn. Maar de bagage moet wel in 20 l passen denk ik.
@Flix: natuurlijk, eigenlijk is alles waar ik nog nooit geweest ben leuk. Maar ik hou wel meer van landschappen zonder horizon, Zeeland, of vanuit hier (Breda) naar het noordwesten, mwah, leeg, kaal, vlak. Ik hou meer van bossen en heuvels. Maar met wind 7 uit het westen was fietsen van Middelburg naar Breda zeker een feestje. Het heeft allemaal wel wat. Over de Erasmusbrug en over de Coolsingel is ook wel een keer lollig.

Jaaaa wat kriebelt het! Maar zucht. Eerst maar eens het voorjaar. De komende kou is ook jammer, maar ik heb gisteren een hersteloperatie gehad dus fietsen zit er ff een week of 2 niet in, dus timing lijkt goed.

Maar wat snak ik naar fietsen met de korte broek! Tot snel weer!