Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw op het forum, lekkere makkelijke route in de planning! - Forum Wereldfietser

Nieuw op het forum, lekkere makkelijke route in de planning!

Hallo allen,

Ik heb zojuist een account aangemaakt aangezien ik nou eens wou weten hoe andere mensen dingen doen, ervaren, omschrijven, plannen en aanpakken mbt fietsreizen. Veel tochten alleen gemaakt en nooit echt behoefte gehad aan veel input van buitenaf. Nu wat ouder en minder koppig en wil mij toch eens mengen in de mening etc van andere reizigers.

Als sinds jaar en dag reis ik op een bullitt bakfiets met mijn hond voorop los de plank en een grote 89L ortlieb tas overdwars achter hem. Aan mijn stuur een 10L Thule Shield en thats it. Simpeler kan bijna niet met het geen wat ik mee neem.

Ik fiets graag routes van 1000+km en heb nu zo'n 5000/5500km gefietst met de bakfiets. En veelal zeer random routes aangezien ik vaak gewoon vertrek en nooit echt een doel heb maar meer een richting die ik op wil.

Ik fiets altijd van mijn voordeur tot mijn voordeur aangezien transport van de fiets en hond zeer kostbaar en ingewikkeld is.

Was van plan om naar Letland te fietsen maar in deze tegenwoordige tijd word dat lastig aangezien ik deze ene keer WEL mijn fiets wil laten terugbrengen... Maar het geld is op en ben bang dat ik straks mijn fiets voor 3 maanden kwijt ben omdat het kneiter druk is in de transport.

Tot slot, 1 juni vertrek ik naar Vaduz (Liechtenstein) en terug en zal hoogst waarschijnlijk de rijnroute heen en de maasroute terug nemen. Al heb ik ze allebei al jaren terug een keer gefietst lijkt me lekker om na een lange tijd niet voor vakantie te hebben gefietst er weer eens op uit te trekken.

Iemand leuke verhalen, plekken, tips of tricks die ik moet weten? brand maar los.

En uiteraard als je vragen hebt aan mij mbt de setup die ik gebruik of met het meenemen van de hond hoor ik die graag.

Groetjes Duco

Bijlagen

Vrij afwijkende set-up inderdaad,
maar eh.....prachtig land en spotgoedkoop .
Vraag ; waarom niet fietsend ? Het is een erg simpele route ,vrijwel vlak en niet een visum nodig als je de route PL-LT neemt.
Mij bevalt de boot Rostock-Klaipeida erg goed maar er zijn meer boten. Rij je terug via Estland dan raad ik de boten Tallinn-Helsinki-Kiel aan. Van Kiel nog 4 dagen naar huis ,of 6 dagen recreatief. Neem je die heen en terug dan ben je in 10 dagen heen en terug in Letland.
Zo, de eerste alternatieven heb je, goede reis,
Pier.
ja, afwijkend zeer. maar alom geprezen binnen de Bullitt fietsers. ik zou niet anders meer willen.

Bedankt voor je alternatief, zeer intressant. alleen ben ik zelf niet zo fan om op boten te zitten met mijn hond en momenteel is er helaas een wat strakker budget als voorheen en heb ik ook maar 1 maand de tijd per reis. Ik zat zelf aan iets simpeler te denken en mijn vertrouwen minder te leggen op boten die er opeens mee kappen als er een uitbraak komt van whatever.
Leuk zo'n aparte fiets :)

Maar zit er nou geen rem op het voorwiel, of zie ik dat gewoon verkeerd?
nee je hebt helemaal gelijk.. die was daar gesneuveld en toen eraf gehaald. verrassend genoeg rem ik zelden met voor
Toffe hond :D !

En leuk eens een heel andere combi.
Thanks voor het compliment. Gelukkig voor mij hoor ik dat vaker :lol:
DucoJurgen schreef:
do 07 jan, 2021 22:12
nee je hebt helemaal gelijk.. die was daar gesneuveld en toen eraf gehaald. verrassend genoeg rem ik zelden met voor
Ondertussen wel weer terug neem ik aan? ;) Zijn best wat landen waar een fiets minimaal twee remmen dient te hebben namelijk.

Wat zit er verder aan aandrijving op? Ik zie twee shifters zitten op de foto volgens mij, dus dat wordt dan een derailleur met dubbel of triple?
ondertussen er weer vanaf eigenlijk. iets zorgt er voor dat mijn schijf steeds aanloopt. maar dat is voor later als ik weer ga reizen. Momenteel echt niet nodig zo'n voorrem, klinkt raar maar t is waar :wink:

het is momenteel 1x10 omdat ik een beetje aan het twijfelen ben als ik uberhaupt 2 verzetten nodig heb. begin vorig jaar naar praag gereden met 1x10 (en zonder voorrem) en ging eigenlijk prima.

Het is deore der. achter, xt cassette, xt voorblad, deore crank, xt trapaslagers, xt rem achter, naven zijn eigenlijk onbekend voor mij maar kwamen bij de fiets. goeie naven en body aangezien ik het nog niet verrot heb gekregen :roll:

voor de rest is het gewoon een standaard bullitt frame en wat kleine aanpassingen mbt stuur, stuurpen, zadelpen.

Ik woon in het centrum van Rotterdam en had deze fiets nodig om snel door de stad te komen met gereedschap, bouwmaterialen, hond, boodschappen en 100000 andere dingen. dit was ideaal. hij is wat hoger in aanschafwaarde in vergelijking met wat je krijgt. maar als je er op een gegeven moment veel km's mee hebt gereden maak je zo'n gek ding gewoon PERFECT. ik leg er gemakkelijk (met de hele setup) 80 tot 90 km per dag mee af. en dan stop ik omdat mijn hond zittend in slaap valt haha.
Als je de heuvels in wil lijken me zowel een voorrem als een voorderailleur wel handig toch? De ene om fatsoenlijk beneden te kunnen komen en de andere om fatsoenlijk boven te kunnen komen. Of de hond moet sledehond capaciteiten hebben en trekkend als hulpmotor kunnen werken ;)

Zonder voorderailleur kan natuurlijk wel, maar dan zou ik wel echt rekening houden met je lichtste verzet. Door voorop goed klein te kiezen, of door achter naar heel groot te gaan. Er zijn 12 speed cassettes die tot 51 tanden gaan en gewoon op een Shimano body passen (-:

Het lijkt me geen fijne combinatie om mee naar boven te moeten lopen als het naar boven trappen niet meer lukt....
Ja inderdaad. heuvel op en af heb ik ze beide nodig of iig de voorrem. maar die heb ik nu niet hier in rdam (heuvels/bergen). een paar boutjes en alles zit er weer aan, dus laten we dat nou maar even voor wat het is. ik verander zo vaak, zo veel, aan die fiets. Soms elke maand weer anders. het blijft trial en error, of iig voor mij.

Ik heb met deze setup zonder voorder. een paar pittige bergen beklommen zelfs met hond voorop. het gaat allemaal prima.
en het mooie is dat ik met een maatje (op een SCC) fiets.... en ik zit vlak achter hem. of zelfs voor... :P

en ja... ik verdedig de fiets hahaha
DucoJurgen schreef:
vr 08 jan, 2021 19:26
... het blijft trail en error, of iig voor mij.
Voor trail heb je zeker goed materiaal nodig. :D
LHTJoost schreef:
vr 08 jan, 2021 19:42
DucoJurgen schreef:
vr 08 jan, 2021 19:26
... het blijft trail en error, of iig voor mij.
Voor trail heb je zeker goed materiaal nodig. :D
Weet niet waar je het over hebt :oops:
DucoJurgen schreef:
vr 08 jan, 2021 20:07
LHTJoost schreef:
vr 08 jan, 2021 19:42
DucoJurgen schreef:
vr 08 jan, 2021 19:26
... het blijft trail en error, of iig voor mij.
Voor trail heb je zeker goed materiaal nodig. :D
Weet niet waar je het over hebt :oops:
Trail versus trial. Zoek maar op.
(Je hebt ook scoop en scope en trekkingfiets versus trackingfiets als veelgebezigde vergisduo's)
Leon schreef:
vr 08 jan, 2021 20:10
DucoJurgen schreef:
vr 08 jan, 2021 20:07
LHTJoost schreef:
vr 08 jan, 2021 19:42


Voor trail heb je zeker goed materiaal nodig. :D
Weet niet waar je het over hebt :oops:
Trail versus trial. Zoek maar op.
(Je hebt ook scoop en scope en trekkingfiets versus trackingfiets als veelgebezigde vergisduo's)
ja ik snapte hem meteen... had het gelijk aangepast. thanks
DucoJurgen schreef:
vr 08 jan, 2021 19:26
[...]

en ja... ik verdedig de fiets hahaha
Hoeft niet toch? Klinkt als voor jou een prima oplossing.

En met een hond op de paklijst wordt het de setup daarop aanpassen. Lijkt me prima geslaagd.
nee is ook zo. ik vermaak me prima met deze fiets.. beetje sparren is leuk natuurlijk. maar ik denk dat veel fietsers wel zo zijn bedenkingen heeft. maar daarom heb ik het er graag over. :wink:
Met de bakfiets op vakantie gaan is geniaal. De mijne had zo een houten bak. 2 Tassen aan de drager en de rest in de bak + kind er boven op. Die viel daar ook in slaap.

Met de 8 versnellingen in de naaf kwam ik echt te kort voor flinke heuvels. En de trommelremmen hadden te weinig remkracht. Zo een fiets weegt namelijk nogal wat.

Binnen Nederland reden we ook tochtjes van 80 km op een dag. Ik merkte wel dat trappen boven de 25 km/u veel energie kostte en weinig opleverde. Je vangt namelijk veel wind, omdat je tamelijk recht op zit.
DucoJurgen schreef:
za 09 jan, 2021 17:46
maar ik denk dat veel fietsers wel zo zijn bedenkingen heeft. maar daarom heb ik het er graag over. :wink:
Mocht dat zo zijn (ik betwijfel dat :wink: ) dan zijn die fietsers niet op de hoogte van de reputatie van Bullit. In elk geval naar mijn idee is het een uitstekende vakantiefiets zéker met hond dus cool dat je hem laat zien 8)
Ok nou super om dat te horen vanuit jou perspectief.. :D

Ik hoor hier en daar dingen en ga graag de discussie aan. Maar hier op t forum heeft iedereen gelukkig zo zijn mening/bevindingen die wat opener zijn. Fijn om te zien