Additionally, paste this code immediately after the opening tag: N-260 door de Spaanse Pyreneeën (W-->O) - Forum Wereldfietser

N-260 door de Spaanse Pyreneeën (W-->O)

Al iemand deze route gereden de laatste jaren? Praktisch realiseerbaar door de vele tunnels? Algemene indruk! Bedankt alvast
Dat is voor mij wel wat jaren geleden. in 2001 had ik die weg gereden. Het is wel veel makkelijker dan de Franse variant.
De passen liggen over het algemeen lager, maar dus ook iets minder spectaculair
Voor mijn verslag (voorzover het nog relevant is):

fietstocht Spanje
Super, bedankt alvast
Ik heb wel stukken op die weg gereden in het oosten: tussen Puigcerda en La Seu, en dan verder van La Seu naar Sort en Tremp. Je zit uiteraard altijd op een grote, soms 4 vaksweg, wat op zichzelf al vlug vervelend wordt. Maar dat eerste stuk was echt druk met ook vrachtverkeer (maar voor mij een afdaling), het laatste zeker mooi en doenbaar qua verkeer (honderden wielertoeristen, nog nooit zo vaak ingehaald). Voor zover ik me herinner was er overal een brede vluchtstrook, echt gevaarlijke situaties niet meegemaakt. Rond Jaca loopt die weg ook, ook daar niet erg prettig wegens druk en snel autoverkeer maar je kan er hier en daar wel af via parallelwegjes. Embalse de Yesa — dit jaar niemand gezien maar volgend...? Tunnels zijn ook niet echt een pluspunt, sommige zijn verboden voor fietsers en dan moet/kan je de afbrokkelende oude weg op, dat is meestal een verademing. Ik vermoed dat de drukste stukken die in de bredere dalen en die met tunnels zijn. De stukken tussen de noord-zuid georiënteerde valleien (de cols dus) vallen dan weer mee. Samengevat: niet echt een superidee, ik zou deze weg zoveel mogelijk vermijden en tenzij er geen alternatief is andere oplossingen zoeken.
Het oostelijk deel van de Middellandse Zee naar La Seu d'Urgell is te druk.
De weg is op sommige delen uitgebouwd tot de A-26. Van Olot tot Ripoll is er een nieuwe N-260 aangelegd. Je kunt over de oude weg die nu N-260a heet. Ik vond de N-260 tussen Puigcerdà en La Seu d'Urgell ronduit gevaarlijk. Druk verkeer, ook vrachtautos en slechts een zeer mager zijstrookje.
Ik zou daar zuidelijker de B-400, C563 en C-462 nemen langs de opmerkelijke berg Pedraforca (de vork). Ik sliep in Saldes en keek bij zonsondergang uit op deze berg. Vanaf La Seu is het nog bijna 10 km drukke weg naar Andrall. Daar gaat de grote stroom rechtdoor de C-14 op richting Reus op Tarragona. Vanaf hier was de N-260 een vrij rustige bergweg tot Sabiñánigo. Vanaf hier lopen snelwegen parallel aan de N-wegen. Gelukkig zonder tol, want anders zou veel verkeer voor de N-wegen kiezen.
Vanaf Puente la Reina naar Pamplona is de A-21 echter op veel plaatsen niet gereed. Dat betekent dat veel verkeer toch weer op de N-wegen komt. Vanaf Puente La Reina kun je echter noordelijker door de Pyreneeën via Echo, Ansó, Isaba en Ochagavia (mooie camping). In tegenstelling tot veel delen van het binnenland van Spanje tref je in de Pyreneeën wél redelijk wat campings.
Van Ripoll naar Olot loopt een mooie via verde, die eindigt in San Feliu. De provinciale weg zou ik afraden.
Mijn ervaring stamt uit september 2017 (rond het Catalaans afscheidingsreferendum). Ik kwam bij Puigcerda uit Frankrijk en ben tot aan San Sebastian gefietst.

* Puigcerda - La Seu d'Ursell (<1 dag): inderdaad behoorlijk wat verkeer. Tegelijk is het ook, naar goed Spaans gebruik, een breed aangelegde weg waarop overwegend vrij rustig gereden wordt. Minder verkeer was leuker geweest, maar "ronduit gevaarlijk" zou ik hem niet noemen
* La Seu d'Ursell - La Pobla de Segur (1 dag): hier inderdaad een rustiger bergweg. Coll del Canto een mooie bergpas (1725 m), voor de (langere) tunnels verderop wordt je als fietser naar de parallelle, oude weg verwezen. Laatste stuk tot La Pobla de Segur is spectaculair te noemen
* La Pobla de Segur - Jaca (3 dagen): andere route genomen: C13 - Remp - C1311 - Puente Montañana - N230 (druk) - Benabarre - A1606/A1605 - Graus (overnachting) - via kleine wegen naar Sarvisé (overnachting; NB HU-631 was afgesloten, wat een flinke, niet ingecalculeerde, extra klim opleverde) - via Biescas/Sabiñánigo naar Jaca

En het ging nog wat verder, maar daar loopt de N260 niet meer, dus dat raakt offtopic ;)
Bedankt voor de bijdragen
The section of the Catalan Pyrenees really has a lot of traffic, and in some places there is hardly any room for cyclists, especially in the Puigcerda La Seu d'Urgell section, but it is not continuously.

Do not cycle in the winter months because it is extremely cold, you can find ice sheets on the road, especially at night.