Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Engeland / Schotland - Forum Wereldfietser

Engeland / Schotland

Hoewel nog lang niet duidelijk is hoe de zomer eruit ziet ben ik toch al bezig met plannen voor de zomer.
Denk dat de brexit voor de toerist niet zo veel gaat uitmaken.

Eerste plan was om in midden Engeland vanuit Newcastle de horizontale routes te fietsen C2C, hadrians wall of een van de andere routes die daar lopen
In totaal kan ik 19 dagen weg. Minus heenreis en wat rustdagen blijven dan twee weken over. Dat is wat lang voor de een keer overdwars.

Een idee is om dan bij Harwich over te stekken, omhoog totdat ik mijn heen en weer ding kan doen en dan vanuit Newcastle weer terug.

Of om vanuit Newcastle een rondje door Schotland te fietsen. Is wel midden in de zomer weet niet of dat qua muggen een goed is is.

Iemand suggesties? Ik fiets meestal iets van 100 kilometer per dag. Tot nu toe ook met bulten en (Engelse) bultjes.
Is vanuit Harwich heen / Hull terug, 1500 km, England/Wales misschien iets?
http://moh.freehostia.com/index.html?2016/index
brbrbr schreef:
ma 07 dec, 2020 11:59

In totaal kan ik 19 dagen weg. Minus heenreis en wat rustdagen blijven dan twee weken over.
Voor veel mensen net te weinig tijd voor Land's End - John O'Groats, maar'k wil 'm toch even noemen. In plaats van LeJoG kun je er natuurlijk ook JoGLe van maken :)
Jurr schreef:
ma 07 dec, 2020 13:57


Voor veel mensen net te weinig tijd voor Land's End - John O'Groats, maar'k wil 'm toch even noemen. In plaats van LeJoG kun je er natuurlijk ook JoGLe van maken :)
Van de LeJog begreep ik elders dat dit toch vooral een bucket list dingetje voor de Brittsen zelf is. Zonder dat het een echt mooie route is.

Wel naar gekeken, er zijn ook gravel varianten. Maar dan kost de reis zelf weer veel tijd.
De tovenaar schreef:
ma 07 dec, 2020 13:37
Is vanuit Harwich heen / Hull terug, 1500 km, England/Wales misschien iets?
http://moh.freehostia.com/index.html?2016/index
zekers, wales moet ook een keer gedaan worden. Zie in je verslag dat het daar net zo nat is als in Schotland. Maar geen midges toch?
brbrbr schreef:
ma 07 dec, 2020 14:24

Van de LeJog begreep ik elders dat dit toch vooral een bucket list dingetje voor de Brittsen zelf is. Zonder dat het een echt mooie route is.

Wel naar gekeken, er zijn ook gravel varianten. Maar dan kost de reis zelf weer veel tijd.
Ach, het zijn vooral een beginpunt en een eindpunt waar je zelf een route tussen maakt. De kortste zal vast niet de meeste bezienswaardigheden en leuke wegen hebben, maar da's aan ieder voor zich om daar een balans in te vinden.

'k Vond het in Nederland wel leuk om zo het land te doorkruisen van Bad Nieuweschans naar Rilland-Bath met de Dutch Divide en van Uithuizermeeden naar Vaals met de TNNZ :) Zodoende staat een Britse variant bij mij ook zeker op m'n lijstje.
brbrbr schreef:
ma 07 dec, 2020 15:06
zekers, wales moet ook een keer gedaan worden. Zie in je verslag dat het daar net zo nat is als in Schotland. Maar geen midges toch?
Hangt een beetje van het seizoen af en de wind. Geen midges is teveel gevraagd, maar een stuk minder wel ja :wink:
Welke route je ook kiest, zorg dat daarin de Hardknott Pass (vanaf de westzijde) niet ontbreekt. En als je daar dan toch bent, doe een tour door het Lake District. Zelf vond ik het daar landschappelijk gezien een heel stuk interessanter dan langs de Hadrian's Wall.
brbrbr schreef:
ma 07 dec, 2020 15:06
De tovenaar schreef:
ma 07 dec, 2020 13:37
Is vanuit Harwich heen / Hull terug, 1500 km, England/Wales misschien iets?
http://moh.freehostia.com/index.html?2016/index
zekers, wales moet ook een keer gedaan worden. Zie in je verslag dat het daar net zo nat is als in Schotland. Maar geen midges toch?
Zelfs in de natste zomer van deze eeuw maakten we toch een leuke tocht door Wales (zie hier). Ik heb er echter ook wel eens dagenlang gefietst met middagtemperaturen rond de 30 graden.
Van onze drie tochten door Schotland, was de eerste een eindeloos gevecht tegen de wind (zie hier). De tweede keer was het 3 weken lang 20 graden met zon, maar kozen we soms voor een B&B omdat we op een camping besprongen werden door midges. (Die tref je vooral op windstille avonden aan de westkust en in het binnenland; de Schotse oostkust is vrij van midges. Voor regen geldt: als het nat is aan de westkust, is het vaak droog aan de oostkust en omgekeerd). Tijdens onze derde Schotlandtocht was het 3 weken lang berekoud (op de bergtoppen lag nog sneeuw) en soms ook nat. Voorbijrazende campers waren toen vaker een probleem dan de midges.
We gingen steeds in juni naar Schotland. In mei zijn er nog geen midges, maar kan het er nog wel erg fris zijn. In september vertrekken de midges weer.
Een tocht over de Britse eilanden is altijd een avontuur, omdat het weer er zo onvoorspelbaar is.
[/quote]

zekers, wales moet ook een keer gedaan worden. Zie in je verslag dat het daar net zo nat is als in Schotland. Maar geen midges toch?
[/quote]

Midges heb je in Wales ook. Ik heb geen verschil gemerkt tussen Schotse en Welshe midgets wat betreft intensiteit.