afsluiting Afsluitdijk vandaag in de Tweede Kamer

Vandaag bespreekt de Tweede Kamer de aangekondigde verlening van de afsluiting van Afsluitdijk voor fietsers. Deze zou drie jaar duren.
In een brief aan de Tweede Kamer meldt minister Van Nieuwenhuizen dat door een constructiefout de afsluiting voor fietsers nog veel langer gaat duren. Ondertussen rijden de auto's wel vrolijke door.
Fietsbelangenorganisaties zijn furieus en hebben zich tot Kamerleden gewend.
Zie:
https://nieuwsfiets.nu/2020/11/21/colle ... aantal_269
bert sitters schreef:
ma 23 nov, 2020 10:30
Vandaag bespreekt de Tweede Kamer de aangekondigde verlening van de afsluiting van Afsluitdijk voor fietsers. Deze zou drie jaar duren.
In een brief aan de Tweede Kamer meldt minister Van Nieuwenhuizen dat door een constructiefout de afsluiting voor fietsers nog veel langer gaat duren. Ondertussen rijden de auto's wel vrolijke door.
Fietsbelangenorganisaties zijn furieus en hebben zich tot Kamerleden gewend.
Zie:
https://nieuwsfiets.nu/2020/11/21/colle ... aantal_269
Fietser en Wandelaars zijn niet belangrijk,zij betalen geen wegenbelasting :twisted:
Niemand betaald wegenbelasting ;-) Automobilisten betalen motorrijtuigenbelasting, echte wegenbelasting is naar mijn idee rekeningrijden.

Motorrijtuigenbelasting is afhankelijk van brandstof en gewicht en volledige elektrische auto's betalen tot 2024 geen belasting.

Zo gezien hoeft een e-bike ook geen belasting te betalen en een normale fiets zeker niet lijkt me. Na 2024 is het gewicht van een fiets zodanig laag t.o.v. een auto dat het bedrag voor de fiets zo laag is dat het de moeite van innen niet waard is. Een gemiddelde fiets is 150 maal lichter dan een gemiddelde auto.
bert sitters schreef:Ondertussen rijden de auto's wel vrolijke door.
Ja, minder hinder (voor het autoverkeer) dankzij nieuwe tijdelijke weg.

Nog niets te vinden wat betreft de bespreking in de Tweede Kamer.
Volgens het bericht op de website van de Fietsersbond wordt de brief op 1 december besproken in de 2e kamer
Voor het bezit van een auto betaal je houderschapsbelasting, ook als je niet van de weg gebruik maakt. Het belastingargument gaat helemaal niet op.
sjefke schreef:
ma 23 nov, 2020 21:27
Voor het bezit van een auto betaal je houderschapsbelasting, ook als je niet van de weg gebruik maakt. Het belastingargument gaat helemaal niet op.
Alle belasting die we betalen gaat in één groot potje en wordt herverdeeld. Als we dat niet zouden doen en alleen de belasting weer "investeren" in de dingen die er toe doen waar het vandaan komt dan zouden dingen zoals scholen en opleidingen een probleem hebben.

En ach, parkeerplaatsen worden dan wel weer heel zwaar gesubsidieerd als je er goed naar gaat kijken: De oplossing voor bijna alles: duurder parkeren - De Correspondent

Als je fietsen op een zelfde manier wilt belasten als auto's (op gewicht) dan zijn de opbrengsten de kosten niet waard.

Ik durf hier zo snel geen hele stellige uitspraken te doen over of de auto meer geld oplevert dan dat het kost, maar vermoed dat ook hier bijgelegd moet worden vanuit andere bronnen dan alleen de houderschapsbelasting + brandstofbelasting.
De behandeling is verschoven naar dinsdag 1 december.
Ik lees over problemen en vertragingen bij de werkzaamheden aan de Afsluitdijk. Geeft dit ook langer beperkingen voor het fietsen over deze dijk? Weet iemand dat?
heeft Rijkswaterstaat niet ergens een site over dit project? (of zijn net die twee medewerkers (m/v) ziek en ligt het daarom 'op z'n gat' :shock: :D )
https://deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/ dit is 5 mei bijgewerkt: klinkt redelijk actueel. andere sites hierover (van RWS) ervaar ik als een doolhof. succes!
(iets rond de oorzaak: https://nos.nl/artikel/2429620-rijkswat ... fsluitdijk)
Vandaag in eenvandaag:

De kosten van de afsluitdijk bedragen geen €900 miljoen, maar €2 miljard.

Ook een item over mtb's in de natuur. Steeds meer rechtzaken.

Mario
Die budgetoverschrijding vind ik tot daaraan toe. Maar waarom krijgen automobilisten mooie loopings en moeten fietsers het met een saai fietspad doen?

https://speld.nl/2022/05/27/nieuwste-on ... bedoeling/
willem.m schreef:
vr 27 mei, 2022 14:39
Die budgetoverschrijding vind ik tot daaraan toe. Maar waarom krijgen automobilisten mooie loopings en moeten fietsers het met een saai fietspad doen?

https://speld.nl/2022/05/27/nieuwste-on ... bedoeling/
En de kosten gaan helemaal uit de klauwen lopen, als men erachter komt dat dat niet de Afsluitdijk, maar de Oosterscheldekering is! :twisted:

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
vr 27 mei, 2022 15:08
willem.m schreef:
vr 27 mei, 2022 14:39
Die budgetoverschrijding vind ik tot daaraan toe. Maar waarom krijgen automobilisten mooie loopings en moeten fietsers het met een saai fietspad doen?

https://speld.nl/2022/05/27/nieuwste-on ... bedoeling/
En de kosten gaan helemaal uit de klauwen lopen, als men erachter komt dat dat niet de Afsluitdijk, maar de Oosterscheldekering is! :twisted:

Groetjes,

Carl
Verstappen op de dubbele looping?
Het artikel van Marc Chavannes:

"De Afsluitdijk bestaat zaterdag negentig jaar. Dit icoon van de Nederlandse strijd tegen het water dreigt meteen ook een schoolvoorbeeld te worden van de uitholling van Rijkswaterstaat. Politiek dagboek over de aanhoudende mode om de overheidsbureaucratie te besturen als een bedrijf."

Lezen:
https://decorrespondent.nl/13434/de-fil ... 8-d2766952

Luisteren: https://open.spotify.com/episode/37QMIxiAxGfdfE0LqND5PT
Iemand die weet of het nu mogelijk is om over de Afsluitdijk te fietsen?
Niels-cor schreef:
wo 06 jul, 2022 23:26
Iemand die weet of het nu mogelijk is om over de Afsluitdijk te fietsen?
https://deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/
jony schreef:
do 07 jul, 2022 05:33
Niels-cor schreef:
wo 06 jul, 2022 23:26
Iemand die weet of het nu mogelijk is om over de Afsluitdijk te fietsen?
https://deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/
Zal nog wel even duren.