Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervolgverhaal: fietsen in een coronajaar - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Vervolgverhaal: fietsen in een coronajaar

139 berichten
Vrijdag 28 mei 2021; deel 2 van Jannum naar Eenrum

Bij Oosternijkerk maken grasvlaktes plaats voor aardappelruggen.

Afbeelding

Bij Paesens fietsen we een stuk over de waddendijk tot we bij een gesloten hek weer om moeten keren.

Afbeelding

Dankzij deze noodgedwongen routewijziging komen we nu langs de Alddyk bij Anjum: een eeuwenoude zeedijk die nog heel lang als slaperdijk dienst heeft gedaan. Waar de dijk een opening heeft voor een weg, is sprake van een coupure. Aan weerszijden van de weg staan muren met sleuven erin, waar vloedplanken in passen. Mocht de huidige zeedijk - de wakerdijk - doorbreken en de polder tussen de waker- en de slaperdijk overstromen, dan moet de slaperdijk het water nog kunnen keren. Dat lukt alleen als de vloedplanken bijtijds in de coupures geplaatst zijn.
Ook bijzonder zijn de antieke houten telefoonpalen achter de dijk.

Afbeelding

Na Lauwersoog kunnen we weer aan de waddenkant fietsen. Daar word ik blijer van dan van de aangeharkte en omgeploegde wereld aan de binnenkant van de dijk - zeker als we de wind mee hebben. In de verte markeren windturbines en een rookpluim de Eemshaven. Op die windmolens wordt vaak gefoeterd, maar als we willen voorkomen - of op z'n minst uitstellen - dat de Waddenzee verdrinkt (en daarna een groot deel van de bewoonde wereld), en we dubieuze leveranciers van olie en gas niet willen blijven sponsoren, zullen we nog veel meer windenergie nodig hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer we de Groningse kust naderen, zien we rijshouten dammen om slibdeeltjes op te vangen tijdens hoogwater. Vroeger werd hier land mee gewonnen, nu moet dit dammencomplex de erosie van kwelders tegengaan en bij zeer hoog water de golfslag tegen de zeedijk dempen. Ik noemde het altijd landaanwinningswerken, maar nu kom ik erachter dat dit sinds 1991 kwelderwerken zijn.

Afbeelding

Grote delen van de Waddenzee zijn vroeger op deze manier ingedijkt. De rijshouten dammen zijn goed te zien op een oude topografische kaart van de Lauwerszee.

Afbeelding

In 1969 werd de Lauwerszee afgesloten, tot vreugde van veel Friese boeren (betere waterhuishouding en nieuwe landbouwgrond) maar tot verdriet van de vissers in Zoutkamp. Naar de visie van biologen en ecologen werd in die tijd amper gevraagd. Tien jaar later zou de Lauwerszee waarschijnlijk niet meer rücksichtsloos zijn afgesloten, maar zouden de bestaande dijken zijn versterkt of zou misschien een kleinere variant van de Oosterscheldedam zijn gebouwd.

Twee jaar na de afsluiting kwam ik hier voor het eerst, voor een wadlooptocht naar Schiermonnikoog. Wat ik hier toen zag, was een doodse vlakte van zand, slib en zoet water, waarvan de motor - het tweemaal dagelijks in- en uitstromen van zeewater - voorgoed stilgevallen was (later beschreven als ecologische ramp in het Friesch Dagblad). Inmiddels heeft het gedeelte van het Lauwersmeer dat geen landbouwgrond of militair oefenterrein is geworden, het toch nog tot Nationaal Park weten te schoppen. Om de visstand en rijkdom aan vogels hier in stand te houden, moet er wel wat veranderen. Het waterpeil in het Lauwersmeer zal moeten variëren om te voorkomen dat het waterriet verdwijnt en er een bos voor in de plaats komt dat je ook ergens anders kunt laten groeien (zie hier). Boeren en recreatieondernemers hebben alweer geprotesteerd tegen een tijdelijke verhoging van het waterpeil (zie hier).

We nemen afscheid van de Waddenzee, maar hopen er nog vaak terug te komen. In het Hogeland laten we ons verrassen door stille dorpjes met indrukwekkende kerken, zoals in Hornhuizen.

Afbeelding

Op een voetbrug over de Pieterbuurstermaar zien we Eenrum al liggen, waar we bivakkeren op 't Aagt, een van de weinige NTKC-terreintjes waar we nog niet eerder zijn geweest.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Zaterdag 29 mei 2021; rondje fietsen vanuit Eenrum; 43 km

Afbeelding

Vandaag fietsen we een rondje met vrienden uit Groningen, die ik nog ken uit het tijdperk van mijn 'uitzendbaantjes blues', waarin ik de dagen aftelde dat ik nog moest werken om weer maandenlang te kunnen fietsen. We drinken koffie in Garnwerd en lunchen uitgebreid bij de Theefabriek in Houwerzijl. Onderweg is het zo gezellig, dat ik vergeet om foto's te maken.

's Avonds zitten we weer op 't Aagt, waar we aan de rand van de akkers een prachtig plekje uit de wind en in de zon hebben gevonden. Volgens een terreinkenner die hier aan het klussen is, is het hier niet altijd zo idyllisch. Wanneer het land waar we nu op uitkijken, wordt bemest, of wanneer er geoogst wordt, wat tot laat in de avond door kan gaan, is kamperen hier geen feest. Ook met Pasen breekt in Eenrum elk jaar de hel los. In je tent zul je dan wel geen risico op blijvende gehoorschade lopen, maar ben je wel gedoemd om tot diep in de nacht mee te genieten van het festival. Jaren terug hebben we zoiets meegemaakt op een idyllisch natuurkampeerterrein in Molenrij, waar we genoten van een zomerse avond, totdat om 22:00 uur een halve kilometer verderop het jaarlijkse dorpsfeest in Kloosterburen losbarstte. Een week later overkwam ons hetzelfde in Fedderwardersiel, waar een krabbenkotterregatta plaatsvond. Uit voorzorg zochten we niet daar al een camping op, maar 2 km verder. Twee kilometer was ver genoeg om geen last van de fanfares te hebben, maar we hadden niet gerekend op de housebeat die tegen middernacht losbarstte en pas om 4 uur 's ochtends weer ophield.

Afbeelding

Zondag 30 mei 2021; fietsen van Eenrum naar Oude Pekela; 80 km; deel 1 Eenrum - Ten Post

Afbeelding

Winsum werd in 2020 door de ANWB tot mooiste dorp van Nederland gekozen. Ook ligt het aan het Pieterpad. Het gevolg is dat hier op een mooie zondagochtend een stoelendans plaatsvindt op het enige terras waar je rond 11 uur koffie met appeltaart kunt krijgen. Na een korte vergeefse zoektocht naar alternatieven, hebben we geluk en bemachtigen we een paar stoeltjes met uitzicht op de brug.

Afbeelding

Afbeelding

We fietsen verder naar Onderdendam, waar de jury van de ANWB blijkbaar niet geweest is.

Afbeelding

Afbeelding

Bij Fraamklap zijn een paar vreemde vogels neergestreken in het Boterdiep. Ik vermoed Chinese knobbelganzen.

Afbeelding

De kerk van Stedum is een mooi staaltje baksteengothiek. De wijzerplaat op de zadeldaktoren matcht nu perfect met de wolkenloze hemel.

Afbeelding

Bij Ten Post zien we een treurige kant van dit gebied: tijdelijke woningen voor bewoners van huizen die ernstig zijn beschadigd door de gaswinning.

Afbeelding

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Zondag 30 mei 2021; deel 2 Ten Post - Oude Pekela; 80 km

Langs het Schildmeer trotseren we de schrale noordoostenwind. Voor anderen lijkt het strandseizoen al te zijn begonnen.

Afbeelding

Ook ervaren we de eindeloosheid van het Oldambt. Gelukkig is hier nu de meest kleurrijke tijd van het jaar aangebroken.

Afbeelding

In Wagenborgen stoppen we even bij een oorlogsmonument, dat herinnert aan 19 Canadese soldaten die hier vlak voor de bevrijding nog zijn gesneuveld.

Afbeelding

Net voorbij de gedenksteen valt mijn oog op een gebogen lantaarnpaal, maar zonder verlichting, met een vogelbeeld erop. Online kan ik hier niks over vinden, dus wie er meer van weet, mag het zeggen

Afbeelding

Na Wagenborgen krijgen we de wind pal in de rug. Nu ligt er alleen nog een hoge voetbrug op ons pad.

Afbeelding

Afbeelding

Bij Midwolda keren we terug in de bewoonde wereld. Dan fietsen we door Blauwestad, een soort vinexwijk op z'n Gronings...

Afbeelding

...die we snel weer verlaten via een nieuwe, 800 m lange fietsbrug, die de langste van Europa moet zijn.

Afbeelding

Op deze video is een fietsbrug te zien, die tien keer zo lang is, in de betonwoestijn van Xiamen. Dan fiets ik toch liever in Blauwestad.



(wordt vervolgd)
Hoi Kees

Zijn dit bestaande routes of zelf gemaakte routes.

Mooie foto's en leuke verhalen.
supermario schreef:
wo 06 apr, 2022 19:59
Zijn dit bestaande routes of zelf gemaakte routes.
Alle routes maak ik zelf, meestal kort van tevoren. Soms passen we zo'n zelfgemaakte route onderweg nog wat aan, als een weg ons toch niet bevalt of als de wind opeens gaat draaien.
Maandag 31 mei 2021; fietsen van Oude Pekela naar Emmer Compascuum; 66 km

Afbeelding

We ontwaken in onze tent op een fijne, wat grotere camping in Oude Pekela. Kleine terreintjes in de natuur zijn prachtig, maar nu zijn we vooral blij met een wasmachine en een centrifuge. De kleren die we gisteravond in de wasruimte hadden opgehangen, zijn al helemaal droog. Verder heerst ook hier een serene rust. Op deze maandagochtend hebben we bijna de hele camping voor onszelf. Bij een van de weinige bewoonde caravans zie ik een meisje met een rugzakje wegfietsen. Gezien het tijdstip - 8 uur 's ochtends - vermoed ik dat ze nu naar school gaat, na een weekend doorgebracht te hebben bij een van haar ouders, die - om wat voor reden dan ook - in een caravan bivakkeert. In Oude Pekela kan dat van alles betekenen.

Na de kale vlakte van Het Oldambt, waar we gistermiddag fietsten, komen we vandaag door een heel ander stuk van Groningen. Drenthe bereiken we pas na 55 km, maar ook in Westerwolde fietsen we door een Drents landschap met lichtglooiende velden, bossen, beekdalen en houtwallen. Alleen hunebedden zul je hier niet vinden. En er is een aangenaam gebrek aan toeristische attracties.

In Wedde wilden sommige dorpelingen wel wat meer toeristen in het dorp zien. Een plaatselijke ondernemer vond dat Wedde qua sfeer veel weg had van een dorp uit de tijd van Swiebertje en begon een lobby om dit Groningse dorp te promoten als Swiebertjedorp. Ook de dochter van de geestelijke vader van Swiebertje werd erbij gehaald.



Die vond het uiteindelijk toch niet zo'n goed idee (zie hier). De geest van Swiebertje blijft rondzwerven in Oudewater, waar een deel van de opnamen voor de serie gemaakt is en waar ook al een beeld van Swiebertje staat.

Voor ons is Wedde ook leuker zonder fake marketing. We staan even stil bij de middeleeuwse Grote Kerk, waarvan de toren pas in de 19e eeuw gebouwd is. Het verschil is goed te zien aan de gebruikte stenen: kloostermoppen in het oudste deel van de kerk en kleinere bakstenen in de toren.

Afbeelding

Aan de andere kant van het dorp staat de Wedderborg, waar eeuwenlang de heren van Westerwolde zetelden. De burcht heeft heel wat ongenode gasten langs zien komen. Spaanse en Staatse legers, maar ook Bommen Berend, de bisschop van Münster, lieten er een spoor van vernieling achter. Wat er nog van het kasteeltje over was, werd in de 19e eeuw gekocht door een lokale notaris, die het weer grondig heeft laten verbouwen.

Afbeelding

Even later treffen we bij Wessinghuizen broedende ooievaars aan.

Afbeelding

Meer dan eens steken we de Ruiten Aa over.

Afbeelding

De vesting Bourtange is gebouwd op een smalle zandrug in het Bourtangerveen. Dit enorme veenmoeras bedekte ooit de complete Nederlands-Duitse grensstreek tussen de Dollard en de Overijsselse Vecht. Bij Nieuweschans en Coevorden kon je er omheen en bij Bourtange liep een begaanbare route naar het oosten. De eerste versie van Bourtange was een schans, die in de loop van de 17e eeuw flink werd uitgebreid en in 1742 zijn grootste omvang bereikte. In de 19e eeuw verloren dit soort vestingen hun militaire betekenis en was Bourtange nog weinig meer dan een boerendorp. In de jaren 1960 was het voor jongeren geen aantrekkelijke plaats meer en begon het dorp leeg te lopen. Van de vesting was toen niet zo veel meer over. Alleen het stervormige stratenpatroon in het dorp, de bochten in een kanaal dat er langs loopt en een straatnaam als Inundatieweg herinneren nog aan de vroegere functie.

Afbeelding

Rond 1980 is de vesting Bourtange helemaal herbouwd in de staat van 1742, waardoor het nu de grootste toeristische attractie in de omtrek is geworden, zonder hulp van Floris.

Afbeelding

We stoppen in Bourtange om te lunchen en maken een rondwandeling over de bolwerken. Buiten de terrassen kun je de toeristen hier nu op één hand tellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We fietsen verder door het uitbundig groene landschap. In de verte markeren windturbines de Duitse grens.

Afbeelding

In de bossen bij Ter Apel komen we langs een eeuwenoud klooster. Na de reformatie kwam het in handen van de stad Groningen en tegenwoordig is het een museum. Dat blijft nog een weekje dicht, maar het park eromheen is nu een perfecte plek voor een picknick.

Afbeelding

Afbeelding

Na Ter Apel eindigt het meest Drentse deel van Groningen en begint het meest Groningse deel van Drenthe: de Veenkoloniën. Het enige deel van Drenthe waar we nog nooit hebben gefietst. Zelfs in De Peel en Zeeuws Vlaanderen zijn we vaker geweest. Het valt niet tegen. Op de minicamping achter de molen in Emmer Compascuum is het goed toeven.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Dinsdag 1 juni 2021; fietsen van Emmer Compascuum naar Ootmarsum; 78 km

Afbeelding

Op weg naar Klazienaveen komen we langs het landgoed Scholtenszathe - genoemd naar de 19e-eeuwse eigenaar van dit gebied, de Groningse industrieel Willem Albert Scholten - en het Oosterbos; een wonderlijke mengelmoes van restanten hoogveen en voormalig akkerland, waar een nieuw bos is gekomen. Opgeleukt met erf- en straatmeubilair uit de tijd van Bartje.

Afbeelding

Bij Zwartemeer bereiken we het Bargerveen. Dit is het laatste restant van enige omvang - circa 2100 hectare - van het Boertangerveen, dat honderd keer zo groot is geweest. Eeuwenlang werd er turf gestoken, dat voor Nederland - bij gebrek aan grote bossen en kolenmijnen - een onmisbare fossiele brandstof was.
Tot 1992 werd hier nog turfstrooisel gewonnen. Sindsdien is het gebied in beheer bij Staatsbosbeheer.

Afbeelding

Op een kaart van 200 jaar terug is de landschappelijke variatie hier nogal beperkt. Heel Zuidoost-Drenthe en het aangrenzende stuk van Duitsland wordt dan nog bedekt met een pakket veen van soms wel 5 meter dik. Hierin moet een enorme hoeveelheid kooldioxide zijn opgeslagen, want veenmos kan meer CO2 uit de lucht opnemen dan bos. Op mooie zomeravonden moet het hier hebben gekrioeld van de muggen.

Afbeelding

Een eeuw later is het veen verkaveld en al voor een flink deel ontgonnen.

Afbeelding

Aan het eind van de 20e eeuw mogen natuurbeschermers zich ontfermen over de laatste kruimels veen. Op deze kaart zijn de smalspoorlijntjes waarlangs turf werd afgevoerd, nog te zien. De hoogtecijfers in de roze stukken veen zijn wat hoger dan die op de witte dalgronden. Daaruit kun je enigszins afleiden hoe dik de resterende veenlagen nog moeten zijn.

Afbeelding

Op de nieuwste kaart is te zien dat het gebied een stuk natter is geworden. De smalspoorlijntjes zijn fiets- en wandelpaden geworden.

Afbeelding

Een deel van het gebied is flink vergraven en begroeid geraakt met bomen, maar er zijn ook open stukken met moerasvegatatie.

Afbeelding

We volgen een gloednieuw fietspad langs de Duitse grens. Dit ligt op een waterdichte kade van zand en leem die steviger is dan de lekkende veenkade die hier tot voor kort heeft gelegen. Van de elf grenspalen die hier vroeger de grens markeerden, zijn er nog enkele over. De vier houten palen die de grenspaal van Bentheimer zandsteen ondersteunen, dienen als fundering. Door inklinking van het veen is een deel van deze fundering boven de grond gekomen en gaan rotten. Een aantal grenspalen zijn al omgevallen. Het gerestaureerde exemplaar op de foto staat op nieuwe palen van duurzaam hout, dat minder snel wegrot dan eikenhout.

Afbeelding

We steken de grens over en fietsen 34 km door de Grafschaft Bentheim. In Duitsland heb je als bezoeker nu bijna overal een negatieve coronatest nodig of een bewijs dat je twee vaccinaties hebt gehad. Blijf je korter dan 24 uur, dan lijken de regels soepeler. Wij zitten tussen twee prikken in en houden ons maar gedeisd. We kopen hier niks en we gaan nergens naar binnen.

Nog niet zo lang geleden werd in dit gebied met jaknikkers olie uit de grond gehaald. Nu staan er windturbines te draaien. Voor Duitsland is dit nog een redelijk windrijk gebied. Alleen langs de kust en op bergtoppen valt meer wind te oogsten.

Afbeelding

Na het kruisen van de Vecht fietsen we door een lichtgolvend coulissenlandschap, dat al Twents aandoet.

Afbeelding

Sinds de reformatie is het calvinisme in de Grafschaft de dominante godsdienststroming geweest, terwijl in andere delen van Duitsland vooal lutheranen en katholieken woonden. In de kerken werd hier ook niet de bijbelvertaling van Luther gebruikt, maar de Nederlandstalige Statenbijbel. Voor de mensen die hier woonden, was Nederlands sowieso makkelijker te volgen dan Hoogduits. De variant van het Nedersaksisch die hier werd gesproken, vereschilde niet zoveel van wat enkele kilometers verderop over de Nederlandse grens werd gesproken. Pas in 1853 werd in de Grafschaft het Nederlands op school afgeschaft en tegen het eind van de 19e eeuw mocht alleen het Duits nog als bestuurstaal gebruikt worden. In veel kerken werd nog lang in het Nederlands gepreekt, totdat de nazi's dit in 1936 verboden.

Op een begraafplaats in Wilsum staat een zandstenen gedenkzuil met namen van mannen die in de Eerste Wereldoorlog zijn gesneuveld. Harm Beuker, Fritz en Jan Züter, Gustav en Hindrik Tyman, Berend Woerthuis, Berend Bekhuis, Arend Oldehinkel, Jan Diekhuis, Gerrit Jan Ekkel, Berend Tübbergen, Jan Albert Kleiman, Gerd Matel, Hindrik Eilert, Harm Wolbert: veel Duits zit er niet tussen.

Afbeelding

Veel monumentale gebouwen in het grensgebied zijn van zandsteen, afkomstig uit groeves bij Bentheim en Gildehaus, herkenbaar aan de rode of gele tint. Ook veel verder weg is deze steensoort gebruikt, zoals in Amsterdam voor het Paleis op de Dam en in New York voor de sokkel van het Vrijheidsbeeld. Dankzij de Vechte, die eerst een korte zijrivier van de Ems lijkt te worden, maar dan afbuigt naar het noordwesten om een tweede leven als Overijsselse Vecht te gaan leiden. Via deze rivier konden zware blokken zandsteen naar het westen vervoerd worden.
Rond Bentheim werd deze zandsteen niet alleen gebruikt voor kerken en kastelen, maar ook voor molens. Bij Uelsen zien we een mooi exemplaar op een heuvel.

Afbeelding

In deze video is te zien hoe deze molen gerestaureerd is.



Tussen Uelsen en Ootmarsum ligt een fikse stuwwal met toppen die boven de 80 meter uitrijzen. Deze milde uitdaging nemen we graag aan, want het is al negen maanden terug dat we in Zuid-Limburg wat heuvels hebben bedwongen. Hoe deze stuwwal en andere bulten in het Twentse landschap zijn ontstaan, wordt met hulp van de nieuwste inzichten heerlijk leesbaar beschreven door Mathilde Maijer in haar blog Landschap Lopen, met de achtdelige serie 'Het verhaal van Twente'.

Afbeelding

We hadden kunnen kamperen bij 't Springendal, een NTKC-terrein op de stuwwal boven Ootmarsum. Eerst moeten we echter nog naar Ootmarsum om boodschappen te doen, omdat we dat in Duitsland niet hebben gedaan. Eenmaal in Ootmarsum hebben we weinig zin om met al die extra kilo's weer een heel stuk terug de stuwwal op te fietsen. Ook vind ik 't Springendal op deze mooie lentedag niet de mooiste plek om te bivakkeren. De mooiste plekjes met uitzicht op open velden zijn er nu vast al bezet. De meeste veldjes zijn niet groot en omringd door bomen en struiken, waar het op een dag als vandaag wemelt van de teken en ander kruipend en vliegend ongerief. Ik heb al eens enkele dagen na een nacht op 't Springendal een teek in een elleboogholte aangetroffen.
Dus gaan we nu naar een boerencamping vlakbij het dorp, aan de voet van de Kuiperberg. Voor het eerst treffen we een camping aan die vrijwel vol is. Er is alleen nog een plekje vrij naast de fietsenschuur. De boerin waarschuwt ons dat het vanavond niet vroeg stil zal zijn, omdat er nog veel werk verricht gaat worden. 'Vandaag hadden we willen inkuilen', vertelt ze. 'Helaas ging er een machine stuk, waardoor het werk nog niet af is.'
We hopen nu maar dat dit inkuilen minder ontwrichtend voor onze rust zal zijn dan bijvoorbeeld een festival. Hopelijk is de fietsenschuur een goede geluidswal.
Ons potje koken we aan de rand van de camping, met uitzicht op de velden in het warme licht van de avondzon.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Woensdag 2 juni 2021; fietsen van Ootmarsum naar Lochem; 72 km; deel 1 Ootmarsum - Twickel

Afbeelding

We hebben goed geslapen. Afgezien van wat koeiengeloei was het een redelijk rustige nacht. De inkuilsessie is blijkbaar nog even uitgesteld.

Afbeelding

Terwijl we onze spullen inpakken, zie en hoor ik groot materieel op het weiland naast de camping rijden. Er gaat een wereld voor ons open. Eerst wordt het gras gehakseld. Een hakselmachine en een getrokken laadbak rijden naast elkaar, terwijl de hakselaar gras in de laadbak spuugt. Ik vraag me af hoelang de bestuurders van deze monster trucks hebben moeten oefenen om alles synchroon te laten verlopen en zo min mogelijk gras te verspillen.

Afbeelding

In deze video is te zien en vooral ook te horen hoe zo'n hakselsessie verloopt.



Laadbakken vol gras worden geleegd op de plek waar we gisteravond nog hebben gekookt. Vervolgens wordt het met een shovel flink aangestampt.

Afbeelding

Bij het uitchecken vertelt de boerin dat de loonwerkers al om 5 uur 's ochtends hadden willen beginnen. Dat heeft ze nog kunnen verschuiven naar een tijdstip waar de campinggasten blijer van worden.

We gaan eerst even naar de Kuiperberg, waar we een oriënteertafel aantreffen uit de oertijd van de ANWB, net als de Posbank.

Afbeelding

De volgende fotostop is bij de Kroezeboom en het kapelletje bij Fleringen.

Afbeelding

Ook de Fleringermolen staat er vandaag prachtig bij.

Afbeelding

Onderweg horen we overal het ronkende geluid dat we inmiddels kunnen identificeren met hakselen en inkuilen. Gelukkig komen we ook nog langs een paar plekken waar vers gras direct in een koeienmaag terecht komt.

Afbeelding

In Borne ploffen we neer op het terras van café De Ster, waar we door uiterst vriendelijke medewerkers 'met een beperking' van koffie worden voorzien. Even is het spannend of het gaat lukken om op dezelfde plek nog een tweede ronde koffie te laten komen, ditmaal zonder taartje erbij. Alles wordt geturfd op één kaart. We moeten er even op wachten, maar we krijgen onze tweede kop.

Afbeelding

Tussen Borne en Delden ligt het strekt zich het eeuwenoude landgoed Twickel uit, met een zeer afwisselend cultuurlandschap, doorsneden met autoluwe wegen en paden. Behalve een eeuwenoud kasteel staan er 148 boerderijen en een paar watermolens.

Afbeelding

De Twickelse boerderijen zijn herkenbaar aan zwart-witte luiken. Akkers en weilanden worden omringd door houtwallen.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Woensdag 2 juni 2021; deel 2 Twickel - Lochem

Bij Zeldam passeren we een Mariakapel uit 2005. In de 80-jarige oorlog lag Twente vaak op de frontlinie van Staatse en Spaanse troepen en was er voor de overwegend katholieke bevolking weinig reden om van geloof te veranderen. Met al zijn kapelletjes (meer dan honderd op deze kaart) en golvende landschap is Twente wel een beetje 'Limburg lite'.

Afbeelding

Na het kruisen van het Twentekanaal komen we langs het Nijenhuis, een van de zes kastelen en en havezaten rond Diepenheim. Sinds 1799 is het in bezit van de familie Schimmelpenninck, evenals de havezathe Westerflier aan de andere kant van Diepenheim.

Afbeelding

Voor de tweede keer binnen een jaar fietsen we over de mooie Nijenhuizerlaan, al rijden we ditmaal de andere kant op. Vandaag treffen we mooier fietsweer dan de vorige keer...

Afbeelding

...maar toen was de Nijenhuizerlaan wel fotogenieker.

Afbeelding

Bij Gelselaar hebben we Twente verlaten, en ook hier is het vandaag inkuilen geblazen. Vanaf morgen wordt broeierig weer met hier en daar een wolkbreuk verwacht. Dan moet deze klus geklaard zijn.

Afbeelding

Voor Lochem fietsen we 4 km over een dijklichaam tussen het Twentekanaal en een spoorlijn. Ik had hier een windgevoelig jaagpad langs het kaarsrechte kanaal verwacht, maar het blijkt een kronkelpad door een niet onaardig bos te zijn, dat op het dijklichaam groeit. Dus ook geen tegenwind; wel een insecteninferno als je te lang stilstaat om een foto te nemen.

Afbeelding

Waar ik tussen de bomen een glimp van het landschap achter de spoorlijn op kan vangen, word ik geconfronteerd met een muur van zonnepanelen. 'Waarom nu weer hier, en niet op de daken van een toch al lelijk bedrijventerrein?', vraag ik me af.

Afbeelding

Ik ga op zoek naar een antwoord en vind een verhelderende video. Dit blijkt een afgedekte vuilstort te zijn. Het was dus al een puist in het landschap, waar hooguit plek was voor lage struiken, die met hun wortels niet door de afdeklaag priemen. Dan is een zonnepark nu misschien wel het beste wat je er nog van kunt maken, als het zo wordt uitgevoerd dat de omwonenden er ook profijt van hebben.



Ik vraag me wel af waarom juist hier een vuilstort heeft kunnen ontstaan. Een topotijdreisje laat zien dat hier in 1870 een moeras of heideveld lag, dat toen al de Armhoede werd genoemd, net als het huidige zonnepark. In de 20e eeuw wordt Armhoede een halve eeuw lang als Armoede geschreven. De plaatsnamengids kent beide namen en komt met een naamsverklaring: 'Zou oorspronkelijk de naam van een weide zijn, die diende als algemene weide voor de minvermogende veehoeders'.

Afbeelding

Rond 1970 verschijnt de stortplaats op de kaart, die 30 jaar later flink is uitgedijd.

Afbeelding

In 2009 werd de stortplaats gesloten. Er ligt dan een plan klaar om er schapen op te laten grazen. Een artikel in De Stentor meldt: 'Met het afdichten is jaren geleden begonnen. Ruim zestig procent van de berg is inmiddels ingepakt met kunststoffolie. [...] De provincie zorgt daarna voor het beheer en het onderhoud van de bult.'
In hetzelfde artikel vertelt een buurtbewoonster over 'de jarenlange, en gewonnen strijd voor een vloeistofdichte vloer onder de stortplaats en de ondraaglijke stank.'
De armoede is hier nooit weggeweest, maar is er anders uit gaan zien. Landgoederen en stortplaatsen: fietsend zien we vandaag de kloof van Sander in het landschap.
Op de kaart van 2021 is het nieuwe zonnepark ingetekend. Nu maar hopen dat al die zonnepanelen straks geen nieuwe afvalberg gaan opleveren.

Deze dag eindigen we op de Valkenbelt van de NTKC, waar we op een van de grotere velden nog een beetje wind kunnen vangen, die de muggen nog enigszins wegblaast. Toch gaat er vandaag niks boven de NTKC: een kilometer eerder kwamen we langs een drukke boerderijcamping, waar ze nog de hele avond bezig zijn met inkuilen.

(wordt vervolgd)
Donderdag 3 juni 2021; fietsen van Lochem naar Arnhem; 57 km;

Afbeelding

In Vorden hoeven we niet lang te zoeken naar koffie. Kruip-door-sluip-door fietsen we het dorp weer uit.

Afbeelding

Bij Wichmond staan we even stil bij een geknotte reuzeneik, die betere tijden heeft gekend. Er zitten nog enkele blaadjes aan, maar ik vrees dat de netto CO2-opname van deze boom negatief is.

Afbeelding

We fietsen langs eeuwenoude landgoederen, waar de lokale Kwetals en Pee Pastinakels ons nastaren.

Afbeelding

Ook bij Baak zoom ik nog even in op een stukje Achterhoekse idylle.

Afbeelding

Maar zodra ik uitzoom, wordt het een heel ander plaatje.

Afbeelding

In de Achterhoek kom je altijd wel ergens een Abraham tegen. Dus ook in de Baakse Dollemansstraat. Ik vraag me af hoe dwingend zo'n traditie is. Peilen de buren wel eerst even of de jarige hier op zit te wachten? Of is het net zo dwingend als meedoen met de oranjegekte als je in een straat met veel voetbalfans woont?

Afbeelding

Verderop in de Dollemansstraat herinnert een klein monument aan een neergeschoten Britse bommenwerper in 1943, waarbij zes van de zeven bemanningsleden omkwamen.

Afbeelding

We fietsen nog steeds in de Dollemansstraat, als we voor een boerderij een groot bord zien staan. 'Drugspand gesloten' staat erop.
'Kom Kees, je hebt nu wel weer genoeg foto's gemaakt', zegt Corrie resoluut. 'Ik wil nu even doorfietsen.'
Ik begrijp dat mijn quotum voor de Dollemansstraat nu op is. Maar het heeft natuurlijk ook al in de krant gestaan.

In Toldijk grijp ik mijn kans om weer wat te schieten, wanneer we even stilstaan bij een aardbeienstalletje.

Afbeelding

Voor het eerst sinds een week hangt er weer regen in de lucht. Volgens de buienradar komt er zwaar onweer onze kant op. Wanneer we Doesburg binnenrijden, vallen de eerste spetters. Goed ingepakte terrassen zien we hier niet en binnen is nog overal een lockdown van kracht. Een poortgebouw bij een begraafplaats biedt uitkomst. We zetten onze stoeltjes neer, pakken de eettas en genieten van een picknick zonder nattigheid. Ondertussen houden we de radar goed in de gaten.

Afbeelding

Tussen de buien door maak ik een ommetje over de prachtige begraafplaats, die waarschijnlijk is ontworpen door Jan David Zocher. Ook de beuk die hier bijna twee eeuwen heeft gestaan, heeft een grafmonument gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een reeks buien koersen we naar de Veluwezoom. Naast het fietspad zijn wroetgaten van wilde zwijnen volgelopen met regenwater.

Afbeelding

Nieuwe donderwolken stapelen zich op terwijl we langs de Posbank fietsen. Wij houden het nog droog, maar in Deelen, slechts 8 km hiervandaan, valt bijna 70 mm in anderhalf uur.

Afbeelding

Een volgend pronkstuk van Jan David Zocher zijn de tuinen en vijvers bij Kasteel Rosendael.

Afbeelding

Dan denderen we Arnhem binnen. Vanwege de reële kans op noodweer hebben we voor vannacht een hotelkamer geboekt in Klarendal. Volgens de website is er een plek waar we onze fietsen veilig kunnen stallen. Dit blijkt echter niet in het hotel te zijn. We krijgen de sleutel van een poort naar een binnenplaats van een huizenblok tegenover het hotel, waar we de fietsenstalling van de bewoners kunnen delen. We weten niet hoeveel mensen daar ook een sleutel van hebben en ik vraag me af of de poort 's nachts echt op slot gaat. Gelukkig neem ik altijd zowel een beugel- als een kettingslot mee. Ik verstop onze fietsen zoveel mogelijk tussen de stadsbarrels van bewoners en maak ze vast aan elkaar en aan de omgeving.

(wordt vervolgd)
Vrijdag 4 juni 2021; fietsen van Arnhem naar Est; 65 km

Afbeelding

Om snel de stad uit te zijn, fietsen we de eerst 10 km via een rechte route langs de spoorlijn naar het westen. Kort is soms ook prachtig.

Afbeelding

Bij Renkum verruilen we de bossen voor de uiterwaarden van de Rijn.

Afbeelding

In Wageningen is het koffietijd bij Hotel De Wereld. In de 17e eeuw werd De Waerelt al vermeld als logement op de route van Arnhem naar Utrecht. Het huidige gebouw stamt uit de 19e eeuw. Op 5 mei 1945 koos de Canadese generaal Foulkes dit hotel uit om met de Duitsers te overleggen over de capitulatie van de Duitse troepen die het westen van Nederland nog bezet hielden. Wageningen lag toen in een soort niemandsland. De bevolking was hier na de Slag om Arnhem geëvacueerd. De Duitsers hoefden vanaf de Grebbelinie maar enkele kilometers door dit niemandsland af te leggen om Wageningen te bereiken.
Na de oorlog raakte De Wereld in verval. In 1971 werd door staatssecretaris Henk Vonhoff, een prominente VVD-er, een sloopvergunning voor het gebouw afgegeven. Huib de Leeuw, een jonge bewoner van Wageningen, alarmeerde de Tweede Kamer en bezocht vervolgens het hotel samen met CPN-kamerlid en oud verzetsstrijder Joop Wolff. Wolff verweet Vonhoff - die nota bene geschiedenisleraar was geweest - een gebrek aan historisch besef en diende samen met de PvdA een motie in voor het behoud van De Wereld. Deze motie werd aangenomen. Anders had hier nu misschien een parkeergarage gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Door een gierpont laten we ons de Rijn overzetten naar de Betuwe bij Opheusden.

Afbeelding

In Tiel is nog een stukje van de oude vestingwal te zien, die ook deel uitmaakt van de waterkering langs de Waal.

Afbeelding

Tiel heeft nu ook een zangfietspad voor fietsers met zingschaamte. Of voor wie The Voice te hoog gegrepen was - ook een stuk safer.

Afbeelding

De wetlands van Passewaaij liggen er vandaag mooi bij. Enkele jaren geleden is hier in de uiterwaarden een oude nevengeul van de Waal hersteld, waar verschillende vissoorten, bevers, oeverzwaluwen en ijsvogels zich thuisvoelen. Ook het waterbergend vermogen van de rivier wordt zo verbeterd.

Afbeelding

Naast mij staat een kunstwerk van Cor Litjens. Een bronzen boog met de naam 'Huizen op de dijk'. Maar er bovenop staan niet zomaar wat huisjes. We herkennen gelijk de Eiffeltoren, de Big Ben en enkele Italiaanse kathedralen en paleizen. Rome, Milaan, Sienna... Al snel laat onze parate kennis ons in de steek en gokken we maar wat.

Afbeelding

Een dikke maand later fietsen we hier opnieuw, nadat dagenlange regen in het stroomgebied van de Rijn alle neerslagrecords heeft gebroken. De nevengeul van Passewaaij is nu een deel van de woest stromende Waal geworden.

Afbeelding

Aan het eind van de middag bezoeken we kennissen, die niet ver van deze plek in een verbouwde boerderij wonen. Tijdens dit bezoek trekt de lucht helemaal dicht. Na een pittige bui lijkt het weer droog te worden, maar een korte blik op de buienradar laat zien dat het in Brabant nog veel harder regent en dat dit noodweer onze kant opkomt. Snel fietsen we verder naar de dichtsbijzijnde B&B.

(wordt vervolgd)
Zaterdag 5 juni 2021; fietsen van Est naar Maasbommel; 72 km

Afbeelding

We fietsen eerst nog verder westwaarts door de Betuwe. Hemelsbreed zijn we hier maar 60 km van huis, maar af en toe wanen we ons in Polen of Kroatië.

Afbeelding

We willen ook nog niet naar huis en veranderen van koers. Voordat we Zuid-Holland bereiken, steken we de Waal over naar Brakel. Daar treffen we Hans en Saskia, die nu uit de Biesbosch komen. Toen wij in Groningen waren, begonnen zij in Zeeland met de tocht 'Fietsen van Walcheren naar de Waddenzee'. In de afgelopen week reden we langzaam maar zeker naar elkaar toe. Nu fietsen we met z'n vieren over de Zuidelijke Waaldijk naar het oosten.

Bij Gameren staan we even stil bij een versteende bulldozer, die herinnert aan de dijkversterking na de zeer hoge rivierwaterstanden in 1995.

Afbeelding

Via de Waaldijk fietsen we in en uit de mooie binnenstad van Zaltbommel, zonder een blik te hoeven werpen op de foeilelijke 'dozen' van de distributiecentra die hier langs de A2 uit de grond zijn gestampt.

Afbeelding

Vakantiefietsers zijn zeker in Zaltbommel geen vreemde verschijning, al was het maar omdat hier de 3000 km lange Hanzefietsroute begint en eindigt. We fietsen een rondje om de forse Sint Maartenskerk, nagestaard door talloze gootspoken.

Afbeelding

Dan rijden we verder oostwaarts, eerst nog langs de Waaldijk.

Afbeelding

In Rossum passeren we een bijzonder landhuis. Dit blijkt de laatste, 19e-eeuwse versie te zijn van het kasteel dat in de 13e eeuw op deze plek werd gebouwd als buitenverblijf van de familie Van Rossum. De wapenspreuk van deze familie was Terror Terroris. De bekendste telg was Maarten van Rossum, die in de 16e eeuw het Gelderse leger aanvoerde. 'Blaken en branden is het sieraad van de oorlog ', was zijn lijfspreuk. In de Alblasserwaard, Oldenzaal, Steenwijk, Utrecht, Den Haag en op het Brabantse platteland heeft men kunnen ervaren wat dat inhield. De gebruikte termen en methoden waren in ieder geval duidelijk, zeker vergeleken met de 'politionele acties' of 'militair-technische maatregelen' van latere houwdegens.

Afbeelding

In 1599 werd het kasteel verwoest, zoals op de 17e-eeuwse tekening hieronder te zien is. In 1740 kwam er een kleiner slot voor in de plaats, dat in 1850 weer werd vervangen door de villa die er nu nog staat.

Afbeelding

Het landhuis is nu te koop. Op Funda is te lezen: 'De officiële naam is 'Slot Rossum' maar eigenlijk is het eerder een groot landhuis. Het pand heeft weliswaar kantelen en een slotgracht, maar het is zeker geen 'versterkte veste'. Daarvoor is het veel te elegant. Slot Rossum is door Baron Van Randwijck ontworpen vanuit een soort geromantiseerd idee van een kasteel. Net zoals het aanpalende Slingerbos (eigendom van de gemeente) ontworpen is als romantisch landschap. Het bijzondere witte hoofdgebouw is in excellente conditie, tot in de kleinste details gerenoveerd en uitstekend onderhouden. Er is werkelijk niets op aan te merken '.
Voor sommige potentiële kopers heeft dit landhuis wel een aantal minpunten: het is simpelweg te mooi, te goedkoop en vooral niet 'fout' genoeg om door de nieuwe adel van bezitters van superjachten serieus genomen te worden.

We steken de Maas over en fietsen verder op de Brabantse oever.

Afbeelding

Een paar pontjes verder varen we Maas opnieuw over naar de Gelderse kant. Daar is het borreltijd.

Afbeelding

We eindigen iets voorbij Maasbommel op een camping aan de Maasdijk.

(wordt vervolgd)
Ik zie de laatste paar dagen een hoop bekende plekken voorbij komen (you're in my backyard), waarvan er zeker vijf (!) al een keer de rubriek Raadplaatje hebben gehaald. 😀
Als de huidige raadplaat 1.0 niet voldoende uitdaging meer biedt: post 10 plaatjes en de eerste die de juiste route plaatst wint de beurt.

Erg fijne verhalen trouwens keesswart!
Zondag 6 juni 2021; fietsen van Maasbommel naar Nijmegen; 33 km

Afbeelding

De volgende ochtend komt ook Henk naar de camping om een stuk met ons mee te fietsen. Hij woont hier in de buurt en kent het Land van Maas en Waal op z'n duimpje.

Afbeelding

In Batenburg treffen we weer een Sara aan...

Afbeelding

...en maken we een lusje naar de ruïne van het kasteel, dat in 1794 door de Fransen is verwoest.

Afbeelding

We blijven nog even de Maasdijk volgen, waar het nu nog rustig is.

Afbeelding

Helaas komen ook hier vooral op zondag de motormuizen uit hun holen. In de loop van de ochtend horen we steeds vaker geronk en geknal van voorbijscheurende motoren, vaak in clubverband. Ook als we koffie drinken op een terras aan de dijk, kunnen we elkaar nog amper verstaan wanneer er weer een colonne dikke ikken voorbijkomt.

Gelukkig gaat de route niet, zoals gisteren, nog lange tijd langs de rivier. We rijden naar Wijchen, waar we een blik op het goed geconserveerde kasteel werpen.

Afbeelding

We verlaten Wijchen bij een drukke rotonde, die opgefleurd wordt door een tweetal metershoge vrouwenhoofden. Eigenlijk te mooi voor de treurige woonboulevard die hierlangs loopt.

Afbeelding

In Nijmegen nemen we afscheid van elkaar. Henk fietst terug naar huis, Hans en Saskia fietsen verder noordwaarts en onze vakantie zit er nu op. Nijmegen biedt als eindstation van veel treinen de meeste kans op een trein met fietsplaatsen die nog niet bezet zijn.

Afbeelding

Een week na deze vakantie zijn we weer gaan fietsen. Ditmaal voor een weekend naar de Biesbosch. Het verslag daarvan - en van andere meerdaagse tochten tijdens de coronajaren, zoals een hittegolf in Groningen en herfstkleuren in Limburg, komt wanneer de tijd daar rijp voor is. De komende weken heb ik het te druk met fietsen, veldwerk in Normandië en het maken van nieuwe plannen. Tot later!
keesswart schreef:
do 14 apr, 2022 17:46
Afbeelding
Hans hanteert de stok om te zorgen dat iedereen een beetje doorfietst?
De komende weken heb ik het te druk met fietsen, veldwerk in Normandië en het maken van nieuwe plannen. Tot later!
Veel fietsplezier gewenst de komende tijd Kees, en hartelijk dank voor het verslag weer!

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 14 apr, 2022 19:21
keesswart schreef:
do 14 apr, 2022 17:46
Afbeelding
Hans hanteert de stok om te zorgen dat iedereen een beetje doorfietst?

Groetjes,

Carl
Jazeker Carl,
Door de selfie-stick hebben mensen niet de neiging lang te blijven staan :wink:
HansvanderVeeke schreef:
vr 15 apr, 2022 09:20
Carl schreef:
do 14 apr, 2022 19:21
Hans hanteert de stok om te zorgen dat iedereen een beetje doorfietst?
Jazeker Carl,
Door de selfie-stick hebben mensen niet de neiging lang te blijven staan :wink:
Ah, is dat hoe het werkt. Ik had associaties met koeienhoeders. :P

Groetjes,

Carl
wat een fijn verslag!

als aanvulling bij de stortplaat(deel van mijn vak): de Engels term 'Sanitary landfill' legt het in één keer uit: een gat vullen want 'hygiënisch' en doelmatig.
in het Engels:
Sanitary Landfill: A method of disposing of solid waste on land without creating nuisances or hazards to public health or safety, by utilizing the principles of engineering to confine the solid waste to the smallest practical area, to reduce it to the smallest practical volume, and to cover it with a layer of earth at ...
al die (vm) stortplaatsen zijn sinds jaren negentig met landelijk beleid in beeld gebracht, deels onderzocht qua 'verspreiding', deels 'ingepakt' en worden beheerd.
vroeger dacht men: "Je moet toch ergens met je troep heen" en deed het zo. voorkomen van afval is beter, maar dat hebben we helaas nog steeds niet door :shock: :wink:

terug naar dit fijne verslag