Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervolgverhaal: fietsen in een coronajaar - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Vervolgverhaal: fietsen in een coronajaar

139 berichten
Zondag 23 mei 2021; deel 2 Eilandspolder - Oterleek

Graft heeft een monumentaal raadhuis uit 1613, dat het resultaat was van een conflict met De Rijp, waarna de twee dorpen niet meer samen door een deur konden. In de 19e eeuw verarmde Graft. De ramen op de begane grond van het raadhuis werden dichtgemetseld, een deel van de gevel werd verwijderd en het houtwerk begon te verrotten. Aan het begin van de 20e eeuw is het raadhuis net op tijd gered en in de oorspronkelijke stijl gerestaureerd. Achter het raadhuis hebben we een jaar eerder gekampeerd.

Afbeelding

Dan stuiten we op een automaat uit het Swiebertjetijdperk; gevuld met harde, zoete en zeer plakkerige stroopsoldaatjes, die nog dagenlang mijn stuurtas onveilig zullen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Graft gaat naadloos over in De Rijp, dat tot in de 19e eeuw bewoond werd door haringvissers en walvisvaarders, waarvoor de horizon aanzienlijk verder lag dan die van de Schermer en de Beemster. Op de kaart hieronder is goed te zien hoe de dorpen op een smal stukje land, het Schermereiland, tussen deze grote meren lagen.

Afbeelding

Al is het best een mooie zondagmiddag, er zijn nu bijna geen toeristen. De Kerkstraat hebben we voor onszelf.

Afbeelding

Ook De Rijp heeft een monumentaal raadhuis, uit 1630, bovenop een waag. Nadat het nietige Graft een nieuw raadhuis had gebouwd, moest De Rijp natuurlijk nog wat groters neerzetten. Ontworpen door Jan Adriaensz Leeghwater, die zelf ook niet de meest bescheiden persoon in deze contreien moet zijn geweest (zie hier).

Afbeelding

Dan duiken we de Beemster in, die in 1612 droogviel en inmiddels op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Op de kaart hieronder is goed te zien hoe planmatig deze droogmakerij is verkaveld (om deze kaart met de vorige te vergelijken, moet je hem een kwartslag tegen de klok in draaien, zodat het noorden aan de bovenkant komt te liggen).

Afbeelding

Hopelijk heeft de werelderfgoedstatus niet tot gevolg dat het massatoerisme dat voor de pandemie Amsterdam, Volendam en de Zaansche Schans al teisterde, straks ook hierheen komt. Het Unescokeurmerk kan ook gebruikt worden om die toeristen tegen te houden. Zo heeft de provincie Noord-Holland de plannen voor de bouw van een 70 meter hoge Van-der-Valktoren aan de rand van de Beemster afgewezen, nadat de gemeente Purmerend had besloten dat er wel zo'n Trumptowertje in een bos langs de A7 mocht komen (zie hier en hier).

Langs onze route door Middenbeemster staan enkele monumentale stolphoeves.

Afbeelding

Afbeelding

Bij Westbeemster staan de laatste tulpen nog te bloeien.

Afbeelding

Vlak voor Schermerhorn zien we aan de Westdijk een huis uit 1676, dat ik gek genoeg op geen enkele monumentenlijst heb gevonden.

Afbeelding

Tussen Schermerhorn en Ursem staan Bovenmolen G en Ondermolen K, die onderdeel zijn geweest van een molengang van 6 bovenmolens, 5 middenmolens en 5 ondermolens, die met nog 22 andere molens de Schermer droog moesten houden. Anderhalve maand later zou een van de wieken van Bovenmolen G afbreken. Een fotoreportage van de vervanging ervan is hier te zien.

Afbeelding

Wanneer we Ursem binnenrijden, melden grote gele borden dat er een samenscholingsverbod van kracht is. Verderop is de straat bezaaid met lege bierblikjes. Even later horen we luide muziek dreunen. Voorzichtig fietsen we de Schermerdijk op. Onder de dijk hangen tientallen jongeren rond, en zo te zien zijn ze behoorlijk opgefokt. We houden ons gedeisd en fietsen rustig door. Foto's maken lijkt me nu geen goed idee.

Hier heb ik later een bericht over deze samenscholing gevonden. Gewoonlijk is het hier elk jaar met Pinksteren kermis. Voor veel West-Friese jongeren is dat een wedstrijdje comazuipen geworden. Nu de kermis niet door kan gaan, moet er wel gezopen kunnen worden. Trouw wijdde er in 1997 al een artikel aan, met de titel 'Drie dagen zat'. 'Knokpartijen tussen roomsen en protestanten komen niet meer voor. De West-Friese kermissen, die zojuist zijn begonnen en tot in de herfst duren, zijn kameraadschappelijke zuipfestijnen geworden. In elk gehucht moet alles wijken voor die paar dagen feest, waarop iedereen z'n trots voor zijn eigen dorp toont. En misschien komt de boerenzoon er aan de vrouw.'

(wordt vervolgd)
Kees, wat maak jij toch mooie foto' s! Schitterende beelden!
keesswart schreef:
di 29 mar, 2022 19:10
Afbeelding
Een mooi voorbeeld van hoe een perfect rechtgezette foto toch niet meer recht lijkt. De bovenste punten van de gevels lijken uit elkaar te wijken, maar als je er een lineaal langs legt is het recht.
Leuk reisverslag met goed beeldmateriaal Kees! Fijn dat je dit met ons wilt delen 👍 Hopelijk zet je hiermee ook anderen aan om wat over hun fietsavonturen te schrijven. Dat hoeven geen epische wereldreizen te zijn; dicht bij huis kan het ook mooi zijn. Je moet er alleen wel oog voor hebben.
Maandag 24 mei 2021; fietsen van Oterleek naar Oudeschild; 51 km

Afbeelding

Tweede Pinksterdag begint met urenlange regen. Toch pakken we niet de trein naar Den Helder, want met een harde wind in de rug is het ook nu nog best lekker fietsen.
Bij de poldermolen van Hensbroek steken we via een smalle voetbrug over naar de stille kant van de Ringvaart van de Heerhugowaard.

Afbeelding

Afgebroken takken en twijgen waarschuwen ons dat we de lentestorm vandaag niet moeten onderschatten.

Afbeelding

Verder hangt er vandaag een grijsgroene regensluier over West-Friesland, af en toe onderbroken door een tulpenveld.

Afbeelding

Ook de kerk op het terpje van Haringhuizen is een fotostop waard.

Afbeelding

De Lange Jaap bij Huisduinen overleefd ook deze storm, al heeft hij zijn beste tijd gehad. Een rapport van Rijkswaterstaat somt de mankementen op: 'Er zitten scheuren in de wandpanelen, het materiaal in de toren is zeer bros, er zit zwelroest in de voegen, de bouten van de toren zijn ingeteerd en de vloeren zijn onthecht'.

Afbeelding

Zodra we op Texel zijn, breekt de lucht open. Typisch waddenweer! We fietsen langs een gloednieuwe kustlijn van de veerhaven naar Oudeschild. Nog maar enkele jaren terug lag hier alleen een dijk, die niet meer was opgewassen tegen de stormvloeden in de nabije toekomst. Nu ligt er voor de oude dijk nog een kunstmatige duinenrij met een strand ervoor. Dit houdt misschien tot de volgende eeuw stand. Tegen een stormvloed die hooguit een paar dagen duurt, is deze kustversterking vast wel opgewassen, maar niet tegen een permanente zeespiegelstijging van ettelijke meters.

Afbeelding

In het noorden doemt de Hoge Berg op, een keileembult die hier 150 duizend jaar terug door een dikke laag landijs is gevormd. Keileem is een taaie grondsoort, die goed bestand is tegen wind, golven en stroming. Zelfs wanneer de duinen van Texel door de zee worden verzwolgen, zal de Hoge Berg het nog een tijd uithouden.

Afbeelding

Als we de andere kant opkijken, zien we in de verte Den Helder en links daarvan de keileembulten op Wieringen liggen, waar we een jaar geleden hebben gefietst.

Afbeelding

We dineren op een zonnig terras met uitzicht op de haven van Oudeschild. In het zuiden trekt de lucht alweer dicht. Het volgende regenfront komt in een rap tempo op ons af en zal niet minder nat worden dan zijn voorgangers. Daarom hebben we voor vanavond maar weer een kamer in Oudeschild geboekt; anders waren we naar ons favoriete NTKC-terrein bij De Cocksdorp gefietst.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Dinsdag 25 mei 2021; fietsen op Texel; 51 km; en op Vlieland; 6 km; deel 1 Texel

Afbeelding

Eerst fietsen we over de Hoge Berg met zijn karakteristieke tuunwallen en schapenboeten.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de Hoge Berg ligt een begraafplaats voor de Georgiërs die in 1945 op Texel zijn gesneuveld. Velen van hen waren krijgsgevangenen van de Duitsers, die min of meer noodgedwongen in dienst van de Wehrmacht waren getreden en in de winter van 1945 naar Texel waren gestuurd. Met de Duitse capitulatie in zicht kwamen ze in opstand tegen de Duitsers. Ze beseften dat ze anders na terugkeer in de Sovjet-Unie als landverraders behandeld zouden worden. Uiteindelijk mislukte de opstand en wisten slechts een paar honderd van de 800 Georgiërs te overleven door met hulp van de Texelse bevolking onder te duiken. Pas enkele weken na de capitulatie, op 20 mei, werd Texel door het Canadese leger bevrijd. De overlevende Georgiërs zijn op 17 juni 1945 teruggegaan naar de Sovjet-Unie, gekleed in geallieerde uniformen. Toch hebben veel van hen nog enkele jaren in Sovjetwerkkampen door moeten brengen. Pas na de dood van Stalin in 1956 werden zij gerehabiliteerd. Geschat wordt dat deze opstand op z'n mist duizend levens van Georgiërs, Duitsers en Texelaars heeft gekost.

Afbeelding

In het zuiden van Texel ligt ook nog een keileembult, waar de kerk van Den Hoorn op gebouwd is.

Afbeelding

Texel is het enige Nederlandse Waddeneiland met keileembulten. Zonder dit keileem zou Texel niet hebben bestaan en zou de Nederlandse kust verder oostwaarts hebben gelegen. Nu is het eiland met zijn harde kern een draaipunt in de kustlijn, die tot Texel steeds meer naar het noorden loopt en daarna in oostelijke richting buigt.

Pakweg 5500 jaar voor het begin van de jaartelling stond het water in de Noordzee nog 6 m lager dan tegenwoordig. Texel was toen nog geen eiland, maar lag op een landtong die vanaf Friesland westwaarts in de Noordzee reikte, nog een stuk verder dan de huidige westkust van Texel. Ten noorden en ten zuiden van die landtong lag een smalle strook veen (bruin op de kaart) die overging in een grillig kustgebied met kwelders, wadden en stranden.

Afbeelding

Zo'n 3000 jaar later was die smalle strook veen fors gegroeid. Bijna het hele noorden en westen van het vasteland werd nu bedekt werd met een steeds dikker wordende veenlaag. Alleen de hogere keileembulten staken hier nog bovenuit. De zeespiegel steeg nu niet meer zo snel. Langs de Hollandse kust ontstonden strandwallen met duinen dankzij de aanvoer van zand uit de grote rivieren. De ondiepe lagune die daarachter lag, groeide dicht met veen. In het noorden werd veel minder rivierzand aangevoerd, zodat de zee daar nog langzaam terrein kon winnen.

Afbeelding

Rond het begin van de jaartelling was het hoge deel van Texel nog met een smal strookje veen verbonden met het vasteland. Ten oosten daarvan drong de zee steeds dieper het land in en kon de Zuiderzee ontstaan.

Afbeelding

Uiteindelijk bleven de Texelse keileembulten de enige hoge en droge stukjes grond tussen kwelders, stranden en wadden.

Afbeelding

Rond het jaar 1000 moet het Marsdiep tussen Texel en Den Helder zijn ontstaan. Ook de duinen die we nu nog op Texel aantreffen, zijn in de middeleeuwen ontstaan. Hoe het eiland sindsdien door bedijkingen, een aanstormende zandplaat in het zuiden en een fusie met Eierland in het noorden een stuk groter is geworden, is hier te lezen.

We fietsen zo ver mogelijk naar het zuidpunt van Texel en maken daar een wandeling. Aan de overkant van het Marsdiep zien we de Lange Jaap weer staan.

Hier denk ik aan de allereerste keer dat ik met de veerboot naar Texel voer. Dat was met mijn (stief)oma en een paar neefjes tijdens een logeerweekend. Met een bus reden we naar Den Helder, waar we op de veerboot stapten. Aangekomen op Texel mochten we van deze oma - die een hekel aan bewegen had - niet het eiland op, maar keerden we met dezelfde boot gelijk weer terug naar Den Helder. Ik stond perplex. Op Terschelling en Vlieland was ik al geweest. Nu werd mij de kans om als tienjarige een derde eiland aan mijn prille imperium toe te voegen, in het zicht van de haven ontnomen!

Afbeelding

Strandpalen markeren de middeleeuwse kustlijn op een plek die nu een paar kilometer landinwaarts ligt.

Afbeelding

Langs de oostkust fietsen we weer naar het noorden. Meestal over het geasfalteerde stuk aan de zeezijde van de hoge Waddendijk. Bij een kleiput ten zuiden van Oosterend is deze dijk in de jaren 1970 een stukje ingekort en landinwaarts van de oude dijk gelegd. Daar blijven we nu langs de kust fietsen aan de binnenkant van de oude bochtige dijk, die er een halve eeuw geleden nog overal zo moet hebben uitgezien.

Afbeelding

Even later passeren we de IJzeren Kaap, die sinds 1854 de oostpunt van Texel markeert.

Afbeelding

Vlak voor De Cocksdorp zien we in de verte Vlieland als een beloofd land voor ons liggen.

Afbeelding

Als ik nog even omkijk, zie ik dat op de zuidelijke helft van Texel inmiddels de ene bui na de andere valt.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Mooie tocht en wat een informatie over het ontstaan van de wadden eilanden :D

Dirk
Woensdag 26 mei 2021; deel 2 naar Vlieland

Bordjes wijzen ons de weg naar de alternatieve veerhaven van Texel.

Afbeelding

Bij de houten terminal is het al gezellig druk met fietsers en wandelaars.

Afbeelding

We duwen de fietsen over de strandopgang naar de houten steiger die naar de 'De Vriendschap' leidt.

Afbeelding

De lucht is weer prachtig en de wind waait de goede kant op. We hebben er zin in!

Afbeelding

Vanaf het Robbengat zien we de vuurtoren van Texel steeds kleiner worden.

Afbeelding

Op de Steenplaat liggen zeehonden loom in het zand.

Afbeelding

Op de Vliehors is het nu stil, maar morgen kunnen er weer bommen vallen.

Afbeelding

We hebben ons goed ingepakt en peinzen we er niet over om binnen te gaan zitten. Gewapend met camera, verrekijker en gps genieten we van de tocht. We doen bijna 2 uur over een tocht van 22 km. In de vaargeul halen we met de wind en de vloedstroom mee een snelheid van 20 km/uur, maar bij het oversteken van het wantij zakt deze tot 8 km/uur. Af en toe voelen we dat het schip de bodem raakt. Bij een lage snelheid en opkomend water is dat niet erg.

Afbeelding

Dan komt het Vuurboetsduin en het dorp in zicht.

Afbeelding

Langzaam verdwijnt de zon achter een nieuwe partij wolken, maar de regen valt vanavond niet waar wij varen.

Afbeelding

Vanaf de haven is het nog een half uurtje fietsen naar natuurkampeerterrein De Lange Paal, waar we twee nachten geboekt hebben. Vijftien jaar geleden konden we hier nog zonder reservering op een van de trekkersveldjes terecht, maar die zijn nu gesloten vanwege corona. Nieuw voor ons is dat je hier nu ook een voorkeursplek kunt reserveren, voor maar liefst € 12,50 extra, bovenop de € 2 reserveringskosten. Wij kiezen pas bij het inchecken een plekje uit, zonder extra kosten. Bij aankomst blijkt hoe verstandig dat is. Veel plekken zijn drassig geworden door de overvloedige regen van de afgelopen dagen. Als we ons hadden laten verleiden door het uitgekookte verdienmodel van Staatsbosbeheer, hadden we wellicht € 12,50 neergeteld om in een regenplas te mogen staan.

(wordt vervolgd)
Strakke foto's Kees, heel inspirerend! Van jouw verslagen krijg ik echt zin om erop uit te gaan.
Als ik het goed zag betaal je €42 voor een enkeltje Texel-Vlieland. En dan moet je nog terug.

Als ik het verkeert zag hoor ik het graag.
Fraaie platen weer (-:

supermario schreef:
vr 01 apr, 2022 18:54
Als ik het goed zag betaal je €42 voor een enkeltje Texel-Vlieland. En dan moet je nog terug.
Moet dat? Je kunt toch ook verder in plaats van terug? ;)
Wij zijn inderdaad verder gegaan. Dat is voordeliger dan op dezelfde manier terug te varen. En een prachtige manier om van Noord-Holland naar Friesland te reizen, al is de boot van Enkhuizen naar Stavoren bijna de helft goedkoper en de fietsbus over de Afsluitdijk zelfs gratis.

Je zou ook nog wat kunnen besparen door door andere kant op te gaan, dus van Vlieland naar Texel. In de veerhaven van Texel is namelijk geen kaartcontrole van reizigers die naar Den Helder willen varen. Voor deze veerboot bestaan alleen retourtickets en die worden alleen in Den Helder verkocht ;-).

Nadat wij in de haven van Vlieland uitgestapt waren, voer De Vriendschap met alleen de bemanning aan boord direct weer terug naar Texel. Daar hadden ze waarschijnlijk de volgende ochtend weer een nieuwe klus, en dan resteerde er nu niet zoveel tijd meer om over het wantij te varen voordat dit weer droog zou vallen. Van de opbrengsten van de enkele reis die alle passagiers deze avond hadden gemaakt, moest dus ook de terugvaart bekostigd worden.
Voor hetzelfde geld hadden we een dagje naar de Efteling gekund, of in een niet al te duur restaurant uit eten kunnen gaan. Doe mij dan maar de mooiste overtocht die je in Nederland met een fietspont kunt maken ;-).
supermario schreef:
vr 01 apr, 2022 18:54
Als ik het goed zag betaal je €42 voor een enkeltje Texel-Vlieland.
Ik ben wel benieuwd waar je dat zag; ik vind op de website (“We hopen in januari ons vaarschema klaar te hebben”) een retourprijs van €35 voor een volwassene, enkele reis €29,50. Een dagje Efteling is €38. ;)

Groetjes,

Carl
Wij hebben deze overtocht afgelopen vakantie ook gedaa. Een echte aanrader. Het kost wat, maar ja, vakanties kosten geld.
8C3B359B-B427-4271-97B2-C70DE5545BAA.jpeg
@Kees wat maak je toch mooie foto's.
Als ik dan maar mijn eigen foto's kijk dan zijn dat snapshots.
Hoe lukt het je toch om je foto's interessant en aantrekkelijk te maken om naar te kijken.
In principe maak ik net zulke foto's als jij, maar ze spreken niet.
Voor mij een reden om me opnieuw te verdiepen in filmpjes op YouTube om meer te leren over compositie, licht, wachten op het juiste moment en noem maar op.
Ik sluit me ook aan bij de opmerkingen van anderen dat het forum aantrekkelijker wordt als we onze reizen delen.
Poppink schreef:
za 02 apr, 2022 15:31
Hoe lukt het je toch om je foto's interessant en aantrekkelijk te maken om naar te kijken.
In principe maak ik net zulke foto's als jij, maar ze spreken niet.
Ik steek ook veel tijd in nabewerking. Om dat goed te kunnen doen, heb ik de camera ingesteld op het maken van raw files. Dit zijn beeldbestanden die veel meer informatie bevatten dan de gebruikelijke jpg-bestanden. Allerlei beeldverfraaiende trucs die een camera of smartphone tegenwoordig automatisch uit kan voeren, zijn dan uitgeschakeld. Het resultaat is een foto die er meestal niet briljant uitziet, maar wel geschikt is om flink te bewerken. Een voorbeeld van zo'n raw file zie je hieronder.

Afbeelding

In het archiefbeheerprogramma waarin ik de raw file heb geopend, doe ik de eerste nabewerking: belichting, contrast en de lichtste en donkerste partijen worden met een paar simpele handelingen gelijk een stuk beter.

Afbeelding

Daarna werk ik verder aan de details in een fotobewerkingsprogramma, waarin ik geselecteerde delen van de foto nog verder aanpas m.b.v. bewerkingslagen. Het resultaat sla ik op. Een dag later bekijk ik de foto met een frisse blik opnieuw en zonodig pas ik de bewerkingslagen dan nog wat aan.

Afbeelding
Woensdag 26 mei 2021; fietsen op Vlieland; 19 km - en wandelen; 8 km

Afbeelding

De dag begint goed. De zon schijnt uitbundig en het kampeerveld kan nu snel opdrogen.

Afbeelding

Op weg naar onze eerste koffiestop bij Het Posthuys stoppen we even bij de Dodemansbol, waar vroeger zeelieden met een besmettelijke ziekte werden begraven.

Afbeelding

We laten onze fietsen bij het Posthuys staan en lopen naar de Kroon's polders, een complex van zanddijken dat tussen 1905 en 1935 is aangelegd op initiatief van duinwachter Jan Wouter Kroon. Niet te verwarren met de bijna gelijknamige Kroonpolders op Terschelling, die genoemd zijn naar Symen Kroon. Deze oudere broer van Jan Wouter was tweede havenmeester op Terschelling en ontwikkelde daar een vergelijkbaar project.

In die tijd ging het niet zo goed met Vlieland. In de 19e eeuw was het eiland verarmd en waren veel eilanders al naar het vasteland verhuisd. De duinen werden aangevreten door de Noordzee en Vlieland dreigde op de smalste plek in tweeën te breken. In de 19e eeuw zijn strekdammen langs de Noordzee aangelegd om verdere afkalving tegen te gaan, maar het onderhoud hiervan was kostbaar. In 1921 is nog serieus overwogen om het eiland te ontruimen en langzaam in zee te laten verdwijnen. De Kroon's polders waren een poging om het eiland te beschermen tegen een doorbraak en een deel van de stranden, kwelders en wadden om te vormen tot bruikbare landbouwgrond.

Op een kaart uit de 19e eeuw is de zwakke plek van Vlieland goed te zien bij strandpaal 41. Tussen paal 42 en 43 beginnen de strekdammen.

Afbeelding

In 1910 heeft men deze plek 'gespalkt' met wat zanddijken en is de eerste Kroon's polder gereed.

Afbeelding

In 1930 ligt er een reeks zanddijken en Kroon's polders naast elkaar. Toch blijft de Noordzee aan het eiland knagen, waar de strekdammen ontbreken.

Afbeelding

De bodem van de Kroon's polders bleek te zout en te nat voor reguliere landbouw. Een boer heeft er nog een tijd vee laten grazen en de luchtmacht heeft in de grootste polder een landingsbaan gehad. Sinds de jaren 1960 is het een natuurgebied, waar meer dan 60 vogelsoorten broeden en zich een bijzondere brakwatervegetatie heeft ontwikkeld.

Afbeelding

We lopen een groot rondje om de Kroon's polders. Op een paar plekken kunnen we het gebied goed overzien met de Meeuwenduinen op de achtergrond.

Afbeelding

In de verte zien we Texel liggen. De vuurtoren is nog net zichtbaar. Daarvoor ligt nog de 8 km lange Vliehors, ook wel bekend als Cornfield Range. Regelmatig horen we de vliegtuigen, die vanaf vliegbasis Leeuwarden komen. Alleen in de weekends is het hier meestal stil.

Afbeelding

Boven de Waddenzee trekt de lucht nu snel dicht met wolken. Er is weer een regenfront op komst.

Afbeelding

Na de Kroon's polders vervolgen we ons rondje over het Noordzeestrand.

Afbeelding

Geheel volgens plan hebben we de wind, die nu steeds meer aanwakkert, hier in de rug.

Afbeelding

Bij de strandopgang naar het Posthuys bekijken we een kunstwerk, gemaakt van doppen en deksels die op het strand zijn gevonden door deelnemers aan de jaarlijkse strandschoonmaak van Stichting De Noordzee.

Afbeelding

We fietsen naar het dorp, waar de regen spoedig begint te vallen en voorlopig niet meer zal stoppen. Alle slechtweervoorzieningen zijn al maanden gesloten, dus maken we nog maar een wandeling langs de mooiste plekken in het dorp. Zoals de Nicolaaskerk en het Diaconiehuis...

Afbeelding

...het oude kerkhof vol verweerde grafstenen...

Afbeelding

...of dit prachtexemplaar uit 1758, gemaakt van een walviskaak.

Afbeelding

En elke keer als we een leeg tafeltje op een overdekt terras vinden, zijn we er als de kippen bij.

Afbeelding

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Donderdag 27 mei 2021; fietsen op Vlieland naar ; 4 km - en van Harlingen naar Hijum; 45 km

Afbeelding

We varen weer verder; ditmaal met een grote veerboot naar Harlingen. Via Sopsum en Hitzum fietsen we naar Franeker, waar we langs het Korendragershuisje fietsen.

Afbeelding

Voor de tweede keer binnen een jaar fietsen we langs de markante 18e-eeuwse Koepelkerk in Berlikum. Deze foto heb ik op een hete dag in augustus 2020 genomen. Toen hadden we behoefte aan koeling, vandaag fietsen we echter met handschoenen aan. Vlakbij de kerk vinden we een bakker, waar we koffie en cake halen. Er is geen terras, maar de vrouw die ons helpt, zegt dat we wel aan een tafeltje achterin de winkel mogen zitten. "Alleen niet bij het raam aan de straatkant, want daar zou een boa jullie kunnen zien."

Afbeelding

Voor en na Berlikum volgen we zoveel mogelijk jaagpaden en vanaf Stiens volgt nog een stukje tot fietspad verbouwde spoorweg, het Dokkumer lokaaltje.

Afbeelding

In Hijum vinden we een boerencamping, die is voorzien van een fijne keuken annex zithoek in een verbouwde stal.

Vrijdag 28 mei 2021; fietsen van Hijum naar Eenrum; 77 km; deel 1 Hijum - Jannum

Afbeelding

De volgende ochtend lijkt het zowaar wel lente. Handschoenen zijn vandaag niet meer nodig. Ook de regen lijkt voorlopig niet terug te komen.

Afbeelding

We maken eerst een rondje om de kerk van Hijum. Daar valt mijn oog op een graf met een schaatser erop, die op weg lijkt naar de ijsbaan van het dorp, hier vlakbij aan de voet van de terp waar de kerk op staat. Het graf is van Willem Poelstra, een marathonschaatser uit dit dorp. Op zijn 24e kreeg hij na een wedstrijd op de Jaap Edenbaan een hartstilstand, die hem fataal is geworden.

Afbeelding

Aan de toren hangt een klok met een sierlijke smurfblauwe wijzerplaat.

Afbeelding

Tussen bermen met fluitekruid en boterbloemen fietsen we langs de Hallumervaart en de molen Genezareth.

Afbeelding

Vlakbij Bartlehiem komt een klipperaak voorbij op de Dokkumer Ee.

Afbeelding

En bij Jannum mogen we driemaal bellen voor deze Sara.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
ik geniet van je stuk over Vlieland. ik kom er jaarlijks, maar heb toch weer iets nieuws over het eiland geleerd: er was ooit een startbaan bij de Kroonpolders.
en ik fiets tot nu toe om de begraafplaats heen: tijd om die eens te bezoeken.
prachtig.
tip voor mensen die Vlieland bezoeken: als je wat langer gaat: doe de helft van je verblijf zonder fiets en alles wandelend: je ziet dan nog meer.
Leuk verslag met prachtige foto's. Een beetje moeite in je foto's steken loont zeker :)