Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sint Petersburg 2022 - Forum Wereldfietser

Sint Petersburg 2022

Het duurt nog even maar van de andere kant: De tijd vliegt. Ik wilde nog even wachten met dit draadje maar in het kader van niet te bedwingen voorpret toch maar vast begonnen.

Ik ben van plan in 2022 een fietsreis met tent van ongeveer 3,5 maand te maken. Ik heb de nodige (minder lange) fietsvakanties achter de rug en weet dan ook wel waar ik aan begin. Dat zegt natuurlijk niet alles want er zal genoeg op mijn pad komen wat de reis uitdagend maakt. Het plan voor een lange fietsreis was er al langer maar nu de knoop is doorgehakt en besproken met mijn werkgever is het echt gaan leven.

Mijn plan, dat nog kan veranderen door nieuwe inzichten, virussen of andere onvoorziene zaken, is als volgt:
Medio april vertrekken vanuit huis (Midden Brabant) en ergens in Duitsland de R1 op pakken om die vervolgens min of meer te blijven volgen tot Sint Petersburg. Waarschijnlijk een uitstapje naar Gdansk omdat dat een stad is die historisch tot de verbeelding spreekt. Vervolgens van St Petersburg naar Helsinki. Dat kan met de boot begrijp ik. Is het ook mogelijk dit stuk te fietsen? Daarna is het plan een stuk van Zuid Finland te doorkruisen. Zoals het er nu uitziet steek is bij Vaasa over naar Zweden. In Zweden normaal gesproken via Stockholm naar Gotenburg maar alternatieve ideeën zijn welkom. Via DK en Noord Duitsland weer naar huis.

Inspiratie heb ik opgedaan in het draadje van Milko, route-informatie van Arnob (die ik mogelijk in grote lijnen zal volgen) en van de Website "De Wijde Wereld". Bedankt!

Tips zijn welkom!
Mooie plannen, wanneer je 3,5 maand de tijd hebt kun je een eind komen en hoeft Sint Petersburg zeker niet je einddoel te zijn.

Je kunt in Duitsland alvast de R1 oppakken naar Berlijn. Wanneer je de Harz wilt ontlopen of gewoon iets makkelijker wilt beginnen kun je ook de Amsterdam-Berlin Radweg nemen.

In Polen is een uitstapje naar Gdansk zeker de moeite waard. Vanaf Malbork kun je de route aanpassen en met een boog via Gdansk naar Elblag fietsen. Een andere optie is je tent een dag in Malbork laten staan en met de trein op en neer naar Gdansk reizen. Zo deed ik het in de zomer van 2016. De fiets nam ik toen mee in de trein, zodat ik me in Gdansk wat makkelijker kon verplaatsen.

Wat je mogelijk al gezien hebt (is al een paar keer genoemd op het forum) is dat je nu een E-Visum kunt aanvragen voor Rusland. Zie deze site. Je kunt dit zelfs onderweg regelen. Handig, zeker wanneer je eerst door Kaliningrad heen moet en dan later na de Baltische Staten nogmaals Rusland in gaat richting Sint Petersburg.

Een kampeertip voor Estland:
Kijk eens op deze website van de RMK, zeg maar de Staatsbosbeheer van Estland. Hier vind je veel primitieve kampeerplekken, vaak met een vuurplaats en picknickbank en soms zelfs een toilet. Een soort paalkamperen dus.

Wanneer je in Sint Petersburg bent aangekomen kun je prima doorfietsen naar Finland. De R1 route heeft sinds een paar jaar ook een vervolg tot Helsinki. Gewoon zo dicht mogelijk langs de Oostzee (Finse Golf) naar Vyborg en dan naar de Finse grens langs de E18. Dat laatste stuk is dus de doorgaande route, maar er is nauwelijks verkeer, dus er is prima te fietsen. Deels loopt parallel aan de E18 nog een oude weg, maar deze is erg slecht, vol gaten etc.

In 2017 fietste ik zo tot Helsinki. Daar heb ik vervolgens de trein genomen tot Turku. In Turku vervolgde ik mijn route, eerst over de eilanden van de Turku archipel en vervolgens de Aaland eilanden. Je kunt ook doorfietsen naar Vaasa en dan overvaren naar Stockholm, maar de Aaland eilanden zijn zeker ook een bezoek waard en daar vandaan kun je ook prima de overtocht naar Stockholm maken.

Eenmaal in Stockholm kun je diverse kanten op. Ik had daar aangekomen ook meerdere routes voorbereid en koos uiteindelijk voor de doorsteek dwars door Zweden naar Noorwegen om zo in Oslo uit te komen. Ook daar vandaan kun je op meerdere manieren weer afzakken richting het zuiden.

Mocht je er wat aan hebben, mijn verslag van deze tocht die ik in 2016 en 2017 in totaal ongeveer 10 weken maakte kun je vinden op www.jjfietst.nl

Veel plezier met de voorbereidingen!
Kijk...daar kan ik iets mee. Nog eens rustig naar kijken. Thnx.
Leuke (héél leuke) leesstof van iemand die behoorlijk in de buurt is geweest :)

https://biketory.nl/content/47/fietsen_ ... arken.html
JJFietst schreef:
ma 16 nov, 2020 20:42

Wat je mogelijk al gezien hebt (is al een paar keer genoemd op het forum) is dat je nu een E-Visum kunt aanvragen voor Rusland. Zie deze site. Je kunt dit zelfs onderweg regelen. Handig, zeker wanneer je eerst door Kaliningrad heen moet en dan later na de Baltische Staten nogmaals Rusland in gaat richting Sint Petersburg.
Ik lees dat je niet met de trein naar st Petersburg mag reizen met een E-visum. Weet iemand of je wel met de trein Rusland mag verlaten richting Helsinki met een E-visum? Ik zou het graag open laten of ik naar Helsinki fiets, vaar of trein.
Ik had niet gedacht dat ik nog rekening zou moeten houden met Corona toen ik vorig jaar bedacht om naar St Petersburg en terug te fietsen. Nu komt het toch al dichterbij en geldt voor Rusland nog steeds het advies alleen voor noodzakelijke reizen die kant op te gaan. E-visa zijn ook niet beschikbaar begrijp ik. Ik ben erg benieuwd of dat nog goed gaat komen. Anders wordt het oversteken van Talinn naar Helsinki en blijf ik in Europa. Maar zien. Als iemand meer weet dan ik dan hoor ik het graag.
Ik zou bijna zeggen: gedeelde smart is halve smart: in maart 2020 stond bijna alles klaar om naar St. Petersburg te fietsen, ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik het toen een collega vertelde en daarbij terloops 'corona' noemde, iets vaags uit China, waarop hij zei: 'ach, dáár laat je je toch niet door tegenhouden?!''Neeeee, natúúrlijk niet!' Nou, daar staan we dan, bijna oktober 2021.
Ik hou ook de info van o.a. RusReis in de gaten en inderdaad, gewone Nederlanders mogen er nog steeds niet in, wel een heleboel andere nationaliteiten; vooralsnog moeten wij achteraan aansluiten in de rij. Het zal dus op z'n vroegst lente 2022 worden. Kortom: ik leef met je mee :wink:

@JJFietst: reuze bedankt voor jouw bijdrage hier, ik ga dat allemaal rustig doorlezen, want ik had ook iets vergelijkbaars in gedachten: via de R1 naar St. Petersburg en door naar Finland, dan de Aaland eilanden en door Zweden terug, maximaal 3 maanden de tijd. Maar goed, we zullen moeten afwachten hoe alles loopt met die pandemie
JohnB schreef:
za 25 sep, 2021 22:01
Het zal dus op z'n vroegst lente 2022 worden. Kortom: ik leef met je mee :wink:
De Champions League finale is op 28/5 in St Petersburg. Toevallig ongeveer mijn planning om daar aan te komen. Aangezien Ajax de finale haalt moet het dan toch mogelijk zijn daar binnen te komen?! :wink:
Rond St. Petersburg is het goed fietsen. De randonneursclub uit St. Petersburg heeft een hoop routes daar. heb je de tijd, dan zou ik je zeker aanraden rond het Ladoga meer te fieten, zeker nu naar verluid de weg rond het noordelijke deel geasfalteerd is.
De clubsite is: https://balticstar.spb.ru/
Een deel van de website (vooral het oudere deel) is ook in het Engels beschikbaar.
Het ziet er niet naar uit dat ik fietsend Rusland in kom. E-visa zijn niet beschikbaar en de Russische ambassade kan me niet vertellen wanneer dat weer wel mogelijk is. Een regulier visum is mogelijk maar alleen als je vliegt. Als een E-visum toch nog beschikbaar komt, kan ik last minute nog naar St Petersburg. Het schiet wel lekker op nu. :D
LHTJoost schreef:
wo 05 jan, 2022 16:16
Het ziet er niet naar uit dat ik fietsend Rusland in kom. E-visa zijn niet beschikbaar en de Russische ambassade kan me niet vertellen wanneer dat weer wel mogelijk is. Een regulier visum is mogelijk maar alleen als je vliegt. Als een E-visum toch nog beschikbaar komt, kan ik last minute nog naar St Petersburg. Het schiet wel lekker op nu. :D
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Of heb je de verkeerde vraag gesteld?
Je kunt gewoon naar Rusland fietsen en je kunt ook gewoon een visum krijgen als je niet viegt. Naar welk visum heb je gevraagd? Er zijn namelijk verschillende varianten visum.
Ivo Miesen schreef:
wo 05 jan, 2022 17:06
LHTJoost schreef:
wo 05 jan, 2022 16:16
Het ziet er niet naar uit dat ik fietsend Rusland in kom. E-visa zijn niet beschikbaar en de Russische ambassade kan me niet vertellen wanneer dat weer wel mogelijk is. Een regulier visum is mogelijk maar alleen als je vliegt. Als een E-visum toch nog beschikbaar komt, kan ik last minute nog naar St Petersburg. Het schiet wel lekker op nu. :D
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Of heb je de verkeerde vraag gesteld?
Je kunt gewoon naar Rusland fietsen en je kunt ook gewoon een visum krijgen als je niet viegt. Naar welk visum heb je gevraagd? Er zijn namelijk verschillende varianten visum.
Mailwisseling met de ambassade. Ging om een double entry toeristenvisum voor Kaliningrad en St P.
LHTJoost schreef:
wo 05 jan, 2022 17:24
Ivo Miesen schreef:
wo 05 jan, 2022 17:06
LHTJoost schreef:
wo 05 jan, 2022 16:16
Het ziet er niet naar uit dat ik fietsend Rusland in kom. E-visa zijn niet beschikbaar en de Russische ambassade kan me niet vertellen wanneer dat weer wel mogelijk is. Een regulier visum is mogelijk maar alleen als je vliegt. Als een E-visum toch nog beschikbaar komt, kan ik last minute nog naar St Petersburg. Het schiet wel lekker op nu. :D
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Of heb je de verkeerde vraag gesteld?
Je kunt gewoon naar Rusland fietsen en je kunt ook gewoon een visum krijgen als je niet viegt. Naar welk visum heb je gevraagd? Er zijn namelijk verschillende varianten visum.
Mailwisseling met de ambassade. Ging om een double entry toeristenvisum voor Kaliningrad en St P.
En daar zit het probleem, het type visum. Beter is het om niet met de ambassade te spreken maar met een visumbureau dat je ook aan de juiste uitnodiging kan helpen. Een ander type visum kan beter zijn voor je, afhankelijk van de mogelijkheden de het visumbureau heeft.
oke...thnx. Nog maar even zien.
Dat Rusland code oranje is vanwege Corona bevalt me ook niet echt.
LHTJoost schreef:
wo 05 jan, 2022 17:28
oke...thnx. Nog maar even zien.
Dat Rusland code oranje is vanwege Corona bevalt me ook niet echt.
Het zou me niks verbazen als Rusland dat ook van Nederland zegt ;).
In 2016 (Kaliniingrad) en 2017 (St. Petersburg) heb ik mijn visum geregeld via een Visumbureau. (Visumservice.nl in Den Haag).
Beide keren betrof het dus een single-entry visum, maar je kunt ook een double-entry visum krijgen.
Destijds heb ik geen hotels of andere overnachtingsplaatsen onderweg opgegeven, alleen een aantal plaatsnamen langs de route.
Het genoemde bureau heeft alles netjes en vlot geregeld, maar er zijn er vast nog meer die het doen (bijv. de ANWB).

Hopelijk kan je reis doorgaan zoals gepland, anders maar de omweg om Kalingrad heen en dan de ferry Tallinn-Helsinki, een rondje Finse Golf met bijv. start- en eindpunt Tallinn kun je dan altijd nog later doen. :D
Plan is sowieso om na Tallinn door te rijden door Finland Zweden, Denemarken en terug naar huis.
Beste LHT Joost,

Op een of andere manier zit in mijn hoofd dat we dezelfde woonplaats hebben: Dongen (heb je dat ooit op dit forum gezet?)
Een paar jaar geleden naar st Petersburg gefietst. In navolging van vorige schrijver: ik vond het visum maar gedoe: moest multiple-entry zijn, ik moest een uitnodigingsbrief overleggen en een reisplan aanleveren. Ik heb dat laten doen door de Visumdienst. Dit bureautje zit (oa) in Breda. Ze hebben alles keurig geregeld. En....het is maar een paar pedaaltrappen vanuit Dongen, je kan gewoon er langs gaan. Waren erg klantvriendelijk
Theo B schreef:
wo 05 jan, 2022 19:24
Beste LHT Joost,

Op een of andere manier zit in mijn hoofd dat we dezelfde woonplaats hebben: Dongen (heb je dat ooit op dit forum gezet?)
Dat klopt. 😀
Bedankt voor de tip.
Wat het lastig maakt is de onzekerheid rond Corona. Een E-visum kan vrij laat maar dit zou ik nu moeten regelen.