Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aantal km van Eindhoven naar barcelona - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aantal km van Eindhoven naar barcelona

Ja, iedereen met een beetje conditie kan makkelijk 100 km op een dag fietsen, de vraag is echter of als je dat elke dag doet je een leuke fietsvakantie hebt, het boek in dit topic laat zien hoe z'n plan kan uitpakken.

Wat betreft de App, de best App is diegene waarmee je goed vertrouwd bent geraakt voor je aan de reis begint.

Op dit forum komt je tegen o.a. tegen OsmAnd, Pocket Earth en MapOut.

Er gaat best wat tijd zitten in het jezelf bekend maken met z'n App (een cursus kan helpen) dus als je eenmaal een keuze hebt gemaakt zal je niet meer snel voor iets anders gaan en in dit licht zou je ook het advies van anderen moeten zien.
johnenpeet2021 schreef:
ma 16 nov, 2020 20:27
Dat is dan dus ongeveer 1560 km en dat moet fitte 50ers (Peet 51 en John 55) toch wel lukken in 17 dagen!!
Absoluut! (Alhoewel er altijd iets is te verzinnen waarom het niet zou kunnen.)
daulagari schreef:
ma 16 nov, 2020 23:13
...
Wat betreft de App, ...

Op dit forum komt je tegen o.a. tegen OsmAnd, Pocket Earth en MapOut.
...
Ik vind Locus Map (Android) fijn.
daulagari schreef:
ma 16 nov, 2020 23:13
Ja, iedereen met een beetje conditie kan makkelijk 100 km op een dag fietsen,
Ik denk dat 95% van de Nederlanders niet voldoen aan jouw definitie van "een beetje conditie'.
Voor die '95% van de Nederlanders' is deze club dan ook niet bedoeld, lijkt me.
Deze club is ook bedoeld voor Nederlanders die niet zomaar dagenlang 100 km wegtrappen, echter moeten ze dan niet gaan beweren dat ze een goede conditie hebben :D .
Flix schreef:
di 17 nov, 2020 09:15
Voor die '95% van de Nederlanders' is deze club dan ook niet bedoeld, lijkt me.
Ik ben denk ik een stuk of 20 keer meegeweest met een fietsweekend van De Wereldfietser en nog vaker naar een nazomerweekend (Harskamp) geweest, maar 100 km per dag hebben we met die groepen nog nooit gehaald. Ik begrijp nu van jou dat dit inmiddels veranderd is en dat deze club alleen bedoeld is voor fietsers die altjid boven de 100 km per dag uitkomen, ook in het buitenland.
johnenpeet2021 schreef:
ma 16 nov, 2020 20:27
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie tips en we zullen daar zeker wat aan hebben.
Wij gaan echt de gehele(kortste) Benjaminse route volgen naar Spanje en willen daar niet vanaf wijken.
Het plan was om ongeveer 100 gem. per dag te fietsen en we gaan niet helemaal naar Barcelona,ons eindpunt is het Dali museum in Figueras.
Dat is dan dus ongeveer 1560 km en dat moet fitte 50ers(Peet 51enJohn 55) toch wel lukken in 17 dagen !!
Heeft iemand nog een tip voor een goede simpele app om te navigeren met gpx ?

Gr Peet en John
Nogal ambitieus als je een gemiddelde conditie hebt, lijkt me. Zodra er heuvels zijn (en die zijn er), zakt je actieradius flink. Een paar jaar geleden heb ik met mijn vrouw (beiden "fitte 50-ers" ) de Benjaminse-route van Bourgondië tot in de Languedoc gereden, de etappe-afstanden vind je in ons reisverslag. Wij kwamen lang niet aan de 100km per dag (ik moet wel zeggen dat we niet echt haast hadden en onderweg van alles bekeken, maar 100 km met flink wat heuveltjes is mijns inziens niet realistisch voor de meeste wereldfietsers). In het vlakke land halen we de 100km zonder storm tegen wel overigens als we dat echt willen of moeten, heuvels en bergen maken het verschil!
Met die 1560 km ga je er overigens van uit dat je direct langs de route accommodatie, bakkers en supermarkten vindt op het moment dat je die nodig hebt. Dat zal zeker niet het geval zijn dus reken op extra kilometers.
Mag ik even onbeleefd zijn?
De vraag van de TS suggereert mij dat er weinig ervaring aanwezig is met lange fietstochten in het buitenland.
in dergelijke situaties valt er m.i. geen zinnig advies te geven.
Het is trouwens mijn ervaring dat mensen met een matige conditie de eersten zijn om hun conditie te overschatten.
Inderdaad, het gaat niet zozeer om een goede conditie maar om fietskilometers. Wie gewend is met de racefiets veel kilometers te maken gaat dit wel halen, zeker als het zonder bagage gaat. Met kampeerbagage en zonder fietskilometers in de benen lopen 50+ers echt een risico op blessures.
Of het leuk is zo te jakkeren is weer een ander verhaal. Wij vonden het erg leuk dat deze route veel interessante bezienswaardigheden heeft. Verder waren wij blij de route bovenlangs genomen te hebben.
Zie hier voor nog wat tips voor beginners: https://fietsvakantie.home.blog/
We kunnen er met zijn allen online op basis van onvolledige informatie en assumpties wat van vinden. Maar het betreft hier geen kinderen, maar volwassenen. Zij kunnen zelf op basis van eigen overwegingen de juiste keuze maken. En als de werkelijkheid weerbarstiger blijkt dan verwacht, dan kan men daar tijdens de vakantie vast wel pragmatisch mee omgaan. Ik bedoel: ze gaan een bestaande route door een West-Europees land fietsen, en niet de Zuidpool doorkruisen. Ervaren is m.i. een betere en leukere leerschool dan online adviezen van onbekenden opvolgen.
willem.m schreef:
di 17 nov, 2020 11:53
Ervaren is m.i. een betere en leukere leerschool dan online adviezen van onbekenden opvolgen.
Tja, de TS vraagt nu eenmaal het advies van onbekenden.
Het is trouwens mijn ervaring dat ervaring een leuke leerschool is wanneer je vooraf goed inschat wat je ervaring al is. Anders kan het wel eens minder leuk worden. Vorig jaar op de trein naar Keulen nog een meid ontmoet die bij gebrek aan ervaring met haar fysieke limieten haar knie een beetje stuk getrapt had op een tocht in Duitsland.
Bert van Sprang schreef:
di 17 nov, 2020 09:53
Deze club is ook bedoeld...
Leon schreef:
di 17 nov, 2020 10:48
Ik begrijp nu van jou...
Ik reageerde niet op '100 km/dag' maar op 'de conditie van 95% van de Nederlanders'.
Want deze club is –denk ik wel– niet bedoeld voor fietsers die op een mooie zondagmiddag op hun fiets/ebike naar een leuk terras fietsen, aan de koffie & gebak gaan en weer terugfietsen. Dan heb je die 95% te pakken. Niks mis mee, maar hoe heette het hier ook al weer? Nomen oblige.
Flix schreef:
di 17 nov, 2020 15:41
Want deze club is –denk ik wel– niet bedoeld voor fietsers die op een mooie zondagmiddag op hun fiets/ebike naar een leuk terras fietsen, aan de koffie & gebak gaan en weer terugfietsen. Dan heb je die 95% te pakken. Niks mis mee, maar hoe heette het hier ook al weer? Nomen oblige.
Foto's hebben? Talloos.... : https://www.google.nl/search?q=wereldfietser+appeltaart :D
Bert van Sprang schreef:
ma 16 nov, 2020 14:04
Beste Hilver,

Hoogtemeters van A naar B zijn altijd hetzelfde als van B naar A.
Ook als je van de lage landen naar een hooggebergte fietst? Of erger, alleen van dal naar top? Dan kan het best wel hetzelfde aantal hoogtemeters zijn, maar als je ze omhoog moet fietsen, voelt dat toch anders dan dezelfde meters naar beneden...
Hoogtemeters: als je van zeg Rotterdam naar het drielandenpunt op de Vaalserberg fietst zijn dat absoluut iets van 300 hoogtemeters. Als je van het drielandenpunt op de Vaalserberg naar Rotterdam fietst zijn dat absoluut ook ca 300 hoogtemeters. Op die ca 300 km van Rotterdam naar het drielandenpunt maakt het echt niet uit in welke richting je rijdt en dat geldt nog veel minder als je van Barcelona naar Eindhoven of omgekeerd rijdt, zelfs als je Barcelona vervangt door Mont Blanc maakt dat op die afstand nauwelijks iets uit. Iets van ruim 250 hoogtemeters per dag, die maak je in het vlakke NL ook makkelijk als je af en toe een verkeersdrempel en een brug meepikt.
Bert van Sprang schreef:
di 17 nov, 2020 17:50
zelfs als je Barcelona vervangt door Mont Blanc maakt dat op die afstand nauwelijks iets uit.
Dat zijn toch ruim 200 gratis of juist klimmende hoogtemeters per dag. Dat merk je echt wel.