Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe kustroute voor fietsers langs de Belgische kust. - Forum Wereldfietser

Nieuwe kustroute voor fietsers langs de Belgische kust.

Nieuwe kustroute voor fietsers langs de Belgische kust

Langs de Belgische kust is onlangs de nieuwe Kustroute voor fietsers geopend. De fietsroute is 93 kilometer. Deze zogeheten Icoonfietsroute vervangt de oude LF-Noordzeeroute, maar ligt nu op diverse plaatsen dichter bij de kust.
Via een prachtig stuk door het unieke natuurgebied Het Zwin sluit de Belgische Kustroute bij het Zeeuwse Cadzand aan op de Nederlandse Kustroute. Aan de Franse grens is er aansluiting met La Vélomaritime: een fietsroute van 1400 kilometer in ontwikkeling naar Roscoff op de punt van Bretagne. In Roscoff sluit La Vélomaritime naadloos aan de al in gebruik zijnde Vélodyssée van 1200 km naar Hendaye aan de Spaanse grens. Als Corona onder de knie is dus heerlijk langs de kust naar Spanje over prachtige kustroutes.

De kustroute geeft een goede indruk van de Belgische kust. De fietser gaat diverse malen in een populaire badplaats over een mondaine boulevard. Zeedijk noemt men deze promenade langs het water in Vlaanderen. De badplaats de Haan geldt als het mooiste dorp aan zee met unieke, traditionele badplaatsarchitectuur.
Bij de havens van Oostende en Nieuwpoort staat de fietser voor de keuze: of om de havenbekkens heen fietsen, of met een fietspontje naar de overkant. Er gaan ook stukken door een duingebied.

De vele terrassen langs de Kustroute vormen natuurlijk een eldorado voor fijnproevers. De geuren van dampende mosselen met frieten verlokken fietsers de terrasstoeltjes op. Onvervalst Vlaams zijn de garnalenkroketjes (met grijze garnalen) of het vispannetje. Na het fietsen wacht een kostelijke bokaal met echt trappisten bier: een zalige après-fiets.
Even zitten genieten van het uitzicht over zee? Langs het parcours is op diverse plaatsen blinkend nieuw picknick-meubilair. Van de route is een handige kaart die verkrijgbaar is bij de toeristische diensten.

Voor de kaart en meer informatie https://www.dekust.be/nl/kustroute

De kustroute is de eerste nieuwe icoonfietsroute die in Vlaanderen wordt uitgerold. In het eerste deel van 2021 volgen nog zeven andere icoonfietsroutes in Vlaanderen
-Frontroute ’14-’18: maart 2021
-Kempenroute: maart 2021
-Schelderoute: april 2021
-Kunststedenroute: mei 2021
-Groene Gordelroute: mei 2021
-Heuvelroute: juni 2021
Al deze icoonroutes krijgen dus een eigen thema.

Uiteindelijk wordt een aantal routes weer gekoppeld in de
Vlaanderenroute: een grote ronde door Vlaanderen via een aantal Icoonroutes. Deze moet in juni/juli 2021gereed zijn.
Deze route gaat ook weer iets anders lopen dan huidige Vlaanderenroute. Zo komt de Vlaanderenroute niet meer in het Nederlandse Thorn, maar gaat een stuk zuidelijker.

opmerkelijk verschil tussen de Nederlandse en Vlaamse Icoonbordjes: op de Nederlandse bordjes staat een pictogram van een "kale fiets". Op de Vlaamse bordjes hangen tassen aan de fiets. Het lijkt dat de Vlamingen zich meer richten op de doelgroep langeafstand fietsers.
Deze kustroute bestaat al jaren. Ik heb er regelmatig stukken van gefietst (o.a. in dit draadje, even scrollen). Met tegenwind is het op z'n zachtst gezegd nogal een uitdaging. In de zomervakantie worden de kustpromenades belaagd door strandbezoekers, zondagsfietsers en rond rennende kinderen. Zonder tegenwind is het stuk tussen Oostende en Nieuwpoort niet onaardig, omdat je daar steeds de zee ziet en er nog wat onbebouwde duinrestanten liggen. Voor de rest fiets je door stedelijk gebied met een hoog betongehalte: de Costa del Vlaanderen.
Alleen bij het Zwin en in de Westhoek is nog iets van het ooit ongerepte duinlandschap terug te vinden, als je tenminste je fiets laat staan en er een stuk gaat wandelen.
Wie houdt van rustige paden door een groene omgeving en pittoreske plekken die door de vastgoedmaffia over het hoofd zijn gezien, kan beter de oude LF1 volgen.
Lijkt mij een fantastische route, het liefst laat ik me afzetten in Asturie/Spanje en dan heerlijk relaxt naar huis fietsen. Nog niet op korte termijn aan de orde, maar het is mooi om te dromen. En ja, waarschijnlijk is het begin pittig (ik zag de Vuelta het gebied van de Picos d Europe doorkruisen). Bij mindere conditie dan starten aan de voet van de Pyreneen in Frankrijk/Hendaye.
Voordeel van naar huis fietsen is misschien de overheersende zuidwesten winden en je hoeft geen trein/bus/vliegtuig naar huis te halen qua planning.
Zoals eerder geschreven eerst maar eens in ons mooi landje wat serieuze fietskilometers met bepakking gaan maken. Op naar het voorjaar :wink:
Hallo,
Hoe is het om langs de Belgische kust te fietsen?
Vanaf Cadzand bv, naar Normandië.
Maar echt langs de kust, geen binnenland.
Graag reacties
Elizabethlaurina schreef:
di 27 jun, 2023 21:09
Hoe is het om langs de Belgische kust te fietsen?
Kees Swart heeft ervover geschreven: viewtopic.php?p=447637#p379082
Het is droevig wat ze met de Belgische kust hebben gedaan.
De kust is niet lang maar er zijn nog maar maar een paar authentieke plaatsen te vinden. De rest is saaie, fantasieloze betonbouw.
Ga je soms een straat parallel, dan kom je mooie villa's tegen van rond 1900.
Maar ja, dan zie je de zee niet en soms druk met verkeer.

Frankrijk geheel langs de zee fietsen is ons niet gelukt. Je werd steeds het binnenland ingestuurd. Naar de zee is het dan doodlopende straat. Maar ik vond het wel mooi.

succes
De Vlaamse kust affietsen is best aardig om eens te doen.
Het is (zoals wellicht bekend) een aaneenschakeling van kustplaatsen die weer bestaan uit aaneengesloten hoge appartementsgebouwen die ook nog eens behoorlijk hoog zijn. Verder kom je nog een paar flinke zeehavens tegen voor de afwisseling en aardig wat restanten van de Atlantikwall.
Kijk je naar zee op een fraaie dag dan zie je prachtig blauw water en een breed strand, kijk je naar het Oosten dan is het contrast groot, zeker ook voor wie de fraaiere delen van de Nederlandse kust als referentie neemt.
Ik reed er ooit mijn eerste fietsvakantie en ik vond het best een avontuur.
Bovendien is het de kortste weg naar Frankrijk, wat voor mij toen een argument was.
De tram rijdt de hele kust langs de zee, en aan ijsco's en snackbars geen gebrek.
Je hebt toch wel het voormalig eiland Testerep herkend met Oostende, Westende een Middelkerke?
Nee; vertel?
Joris Flemming schreef:
wo 28 jun, 2023 19:26
Nee; vertel?
Testerep.
Luister naar de podcast 'de Bourgondiërs' over het ontstaan van de Nederlanden.
Te beluisteren op Spotify en via de app Klara van de VRT.