Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen over oude Romeinse wegen - Forum Wereldfietser

Fietsen over oude Romeinse wegen

Vanochtend vielen hier thuis de woorden Via Appia. Gewoon bij toeval

Daardoor ben ik aan het denken gezet. Een fietstocht van Brindisi via Rome naar Genua over de oude Romeinse wegen... de Via Appia en de Via Aurelia. Zo veel mogelijk het Romeinse traject volgen, behalve op drukke stukken.

Heeft iemand hier deze route al eens gereden of bekeken? Ik vind op het forum maar spaarzaam informatie over fietsen in Italië ten zuiden van Rome.
Deze site kan je een hoop informatie geven over het verloop van Romeinse wegen in hel Europa.

https://vici.org/#6/46.76579166556229,11.70434194083997

Het overzicht is naar mijn idee niet compleet. Het is een wiki-project in progress.
Mijn ervaring is ook dat sommige wegen beter zijn gekarteerd dan andere, maar het geeft wel een goede indruk.

Probleem is wel, dat heel veel Romeinse wegen in Italië vaak zijn uitgegroeid tot Autowegen, of onaangenaam drukke Strada Provinciale.
Maar er zijn in Europa nog wel degelijk veel wegen van Romeinse oorsprong te vinden, die goed fietsbaar zijn.
Ik heb deze zomer op de grens van Limburg en Duitsland zelfs nog ontdekt dat een onverharde weg daar, een Romeinse oorsprong heeft.

In mijn route van de Via Francigena, Canterbury - Grote Sint-Berhardpas, komen er ook veel trajecen voor die de oorspronkelijke Romense weg volgen.

Peter
Ik heb die route, van Brindisi naar Rome, per auto in 1980 gereden. Kaartmateriaal: een artikel in een nummer van National Geographic. Soms waren het smalle wegen, soms vierbaans. Ik heb zegge en schrijven één stuk van 20 meter gevonden van door de Romeinen aangelegde weg, met de bekende door de karrewielen uitgesleten stenen.
Het binnenland, bergachtig, was toen vrijwel zonder toeristen en dus ook zonder campings.
De laatste kms naar Rome zijn zelfs per auto niet te doen, Hekken en andere hindernissen en dat 40 jaar geleden. Maar wel onvergetelijk.....