Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag Fietserpad - Forum Wereldfietser

Reisverslag Fietserpad

Als je op zoek bent naar een reisverslag met een knipoog van het alom bekende Fietserpad, kijk dan eens op http://fietsennatuurlijk.nl/routes-reis ... tserpad-2/
Leuk om te lezen :)
Leuk geschreven! Volgt het fietsers pad nou letterlijk dezelfde route als het Pieterpad? Heb namelijk ook de ambitie om die een keer te lopen :D
Polariteit schreef:
wo 16 sep, 2020 22:03
Volgt het fietsers pad nou letterlijk dezelfde route als het Pieterpad?
Nee. Je kan ze dus beide doen :)
Wel wat druilerige doordeweekse dagen uitkiezen voor het Pieterpad, anders wordt het wel erg druk met wandelaars.

En fietsen mág ook niet overal. Maar kán met de juiste fiets wel... met een periode van droogte wel af en toe wat mul zand.

Leuk verslag trouwens! Welkom!
Even ter aanvulling.

Al sinds 2005 is er een gidsje op de markt met de titel "Het Fietserpad". Geschreven door Pol van Mill. Keesjan van de Herik en Alphons van Winden. Een heel mooie route die start bij het uiterste zuidelijke puntje van Limburg in het gehucht Mesch en loopt tot aan Pieterburen. Deze route volgt niet het bekende Pieterpad maar maar is een prachtige manier om vanuit onze zuidelijkste provincie naar het noorden te fietsen. Helaas zijn er nooit herdrukken verschenen van deze bijzonder aardige route.

In het nieuwe gidsje "Fietsen langs het Pieterpad" heeft de auteur Ad Snelrewaard een poging gedaan om op de fiets zo veel als mogelijk het Pieterpad bestemd voor de wandelaars te volgen. Voor het uitzetten van deze route heeft hij veel gebruik gemaakt van het bestaande fietsknooppunten netwerk. Dat de wandelaars deze knooppunten niet volgen moge duidelijk zijn waardoor de route m.i. regelmatig te ver van het eigenlijke Pieterpad afloopt en daardoor veel natuurschoon wordt gemist. Voor de creatieve fietser met GPS zijn regelmatig mooiere alternatieven op te zoeken.

In ieder geval een aardige aanvulling op het beperkte aanbod van fietsgidsjes in Nederland.
Als terugreis kun je dan De 10-provinciën route, Nederland via natuurparken volgen. Ik meen dat die destijds is uitgedacht door dezelfde persoon die ook het Fietserpad opgeschreven heeft. Ik denk dat ik deze route zelfs nog iets aardiger vond dan het Fietserpad.
AndreM schreef:
wo 23 sep, 2020 21:07
Als terugreis kun je dan De 10-provinciën route, Nederland via natuurparken volgen. Ik meen dat die destijds is uitgedacht door dezelfde persoon die ook het Fietserpad opgeschreven heeft. Ik denk dat ik deze route zelfs nog iets aardiger vond dan het Fietserpad.
Klopt, ook een heel mooie route en ook geschreven door pol van Mill met medewerking van Klaas van Dort.
Het gidsje begint met een heel leuk voorwoord geschreven door onze bekendste wereldfietser Frank van Rijn.

Heel jammer dat ook dit gidsje nooit meer is bijgewerkt en/of opnieuw gedrukt.

Twee weken geleden heb ik nog een traject uit dit boekje van Pieterburen tot Genemuiden gefietst en ik was weer zeer verrast over de mooie route.
Hallo,
Dat boekje was er al eerder dan in 2005, want ik heb in 2003 het Fietserpad gedaan :lol:
Groet, Petra.
Ik heb 2 jaar gelden het Fietserpad uit 2005 gefietst met mijn zoontje. De route is niet gericht op dichtbij het Pieterpad te blijven, maar op mooie fietspaden en DOOR mooie stukken natuur i.p.v. er langs. Dat betekent dat er wat extra kilometers gemaakt worden om er te komen. Deze route zou ik zeker overwegen, omdat hij door gebieden komt waar je normaal niet zo snel zou komen bij een gewoon fietstochtje.
groverr schreef:
za 26 sep, 2020 11:37
Ik heb 2 jaar gelden het Fietserpad uit 2005 gefietst met mijn zoontje. De route is niet gericht op dichtbij het Pieterpad te blijven, maar op mooie fietspaden en DOOR mooie stukken natuur i.p.v. er langs. Dat betekent dat er wat extra kilometers gemaakt worden om er te komen. Deze route zou ik zeker overwegen, omdat hij door gebieden komt waar je normaal niet zo snel zou komen bij een gewoon fietstochtje.
Klopt, de enige link van het Fietserpad met het Pieterpad (voor fietsers) is dat hij ook als einddoel Pieterburen heeft. Het is een mooie route die van het uiterste zuidelijke puntje van Nederland naar het meest noordelijkste loopt. De extra kilometers die je maakt om DOOR de de natuur te gaan is het meer dan waard om deze route te doen.
AndreM schreef:
wo 23 sep, 2020 21:07
Als terugreis kun je dan De 10-provinciën route, Nederland via natuurparken volgen. Ik meen dat die destijds is uitgedacht door dezelfde persoon die ook het Fietserpad opgeschreven heeft. Ik denk dat ik deze route zelfs nog iets aardiger vond dan het Fietserpad.
Leuke route en ik zie dat je bij onze overburen geslapen hebt :-)

provincie 10 Flevoland is stukje tussen Blokzijl en Vollenhove trouwens.