Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies/tips voor route naar Avignon? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies/tips voor route naar Avignon?

bdr schreef:
di 13 okt, 2020 21:37
Dat klinkt helemaal niet positief voor een nieuwe fiets, dat zou toch echt niet mogen. Pingelende spaken duiden op een wiel dat met onvoldoende spanning gevlochten is. Dat is dus de fout van Koga, daar kan de fietsenwinkel niets aan doen, tenzij jij een nieuw wiel hebt laten vlechten. Maar een losstaand voorwiel en aanlopende spatborden is toch wel hun fout.
Natuurlijk een fout van Koga. Maar zou dat niet een van de controlepunten van een dealer moeten zijn voordat een fiets wordt afgeleverd?
berg fietser schreef:
di 13 okt, 2020 22:16
Mooie foto's.
Dat lijkt op de route die ik in september heb gefietst. ik was je een weekje voor.
https://ridewithgps.com/routes/34217384
ik had ook een wat zwaardere route in gedachte in het Zwarte Woud maar regenbuien hebben mij besluiten af te dalen naar Freudenstadt. De Silvretta had ik al eens gefietst, dus had ik voor de makkelijker Arlbergpas gekozen.
Grappig, die heeft echt veel gelijkenissen. Zelfs bijna exact hetzelfde startpunt, en sommige punten in je foto's herken ik :) Mooie route, zeker in Italië!

Ik had in het Zwarte Woud te maken met een hittegolf, dat trekt mij helemaal leeg.

Wat voor matje had je onderweg gekocht?
Een Sea to Summit Comfort Lite SI (self inflating). Ze hadden weinig anders in Oostenrijk in de regio waar ik zat. Er was nog wel een outdoorwinkel in Zwitserland maar de prijzen daar waren schrikbarend. Matje beviel uiteindelijk niet eens zo slecht maar was helaas wel twee keer zo groot qua pakvolume als de Exped.

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft de fiets-issues, of het nou aan Koga ligt of niet, ik mag verwachten dat ik een goede fiets koop voor dit geld. Tegelijkertijd heeft mijn fietsenboer een uitstekende reputatie dus ik ga ervanuit dat het gewoon een eenmalig ding was. De problemen die de fiets had en heeft zijn (wellicht op de shimmy na) eenvoudig te verhelpen dus ik denk dat mijn tevredenheid alleen maar groter zal worden.

Wel vind ik dat Koga meer aandacht zou mogen besteden aan goede instructies en minder aandacht aan fancy boekhoesjes en hippe blikjes. Dit is het sleuteltje trouwens dat in het blik zat (naast een nippeladaptertje en twee bandenlichters). Veel te groot en te onhandig om te gebruiken en die losse (magnetische) inbusstukjes raken te makkelijk los en raak je dus veel te makkelijk kwijt. En ondertussen moest ik een apart stuk gereedschap kopen om de eccentrische as te kunnen verstellen. Ik snap zo'n bedrijf dan niet.

Afbeelding
Misschien wordt de shimmy minder als je de achterband iets harder oppompt. Je hebt per slot ook veel bagage bij je. Verder helpt een naaldlager in het balhoofd soms.
Anders schreef:
di 13 okt, 2020 21:08
Echt een minpunt: er zit een lichte maar duidelijke shimmy in de fiets bij 19-22 km/uur. Het voorwiel trilt van links naar recht met een frequentie van 4-5 trillingen per seconde
Een bij mij bekend probleem bij eerdere fietsen. Precies die getallen. Ik had ook dezelfde setup van tassen.
Wat het minder maakte bij mij:
* zo weinig mogelijk gewicht in de stuurtas. (De stuurtas er af halen en de shimmy verdween, maar dat was geen leuke optie.)
* zo weinig mogelijk gewicht in de voortassen.
* zware spullen in de voortassen zo dicht mogelijk bij het wiel en naar achteren.
* zware spullen in achtertassen ook zo dicht mogelijk bij het wiel en maar voren.
* achtertassen zo ver mogelijk naar voren.
* spullen bovenop de achtertassen zo ver mogelijk naar voren.

Misschien is het hele probleem weg als het voorwiel op orde is. Als de spaken heus zo slap staan dat ze tingelen is het wel een ernstige fout van Koga en de fietsenmaker; het lijkt me op zich zelfs onwaarschijnlijk.

Achterafge*** maar een waarschuwing voor anderen: de fout die jij gemaakt hebt is met een nieuwe fiets op pad gaan.
Ja, daar heb je absoluut een punt Leon. Ik heb te lang getreuzeld met de aanschaf. Doordat ook de levertijd wat langer was dan gebruikelijk (Koga kon de vraag nauwelijks aan) haalde ik de fiets minder dan een week voor vertrek op. Heb er voor vertrek nog zo'n 250km op gefietst maar heb er bv geen klim mee gedaan. M'n fietsenwinkel geeft normaal gesproken een inspectie na de eerste 500km (en die heb ik dus gemist), dus ook daar ligt zeker een verantwoordelijkheid bij mij.

Bedankt voor je tips. Dat van die achtertassen is iets wat ik mij nader inzien had moeten proberen. Tussen mijn hiel en mijn achtertassen zit namelijk nog zeker een centimeter of 6 ruimte, dus ik had ruimte genoeg om daarmee te spelen. Stom dat ik dat niet heb gedaan want ik wist dat gewichtsverdeling een belangrijke factor is.

@Wim - Ik ben mijn banden iets harder op gaan pompen (+0.3/0.4 bar) toen ik de Alpen in ging, om wat directere feedback te hebben bij het klimmen. Mijn achterband daarbij iets harder dan de voorband (ca. 3.2 om 2.9). Terugkijkend kan ik me niet herinneren dat ik me in Italië heb gestoord aan de shimmy, dus best kans dat dat inderdaad heeft geholpen.