Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpenpassen - Forum Wereldfietser

Alpenpassen

We bereiden ons voor voor een nieuwe poging 4-5 maanden fietsen. In 2021 met vertrek vanuit huis richting Turkije.
Diverse routes passeren al de revue, maar een eigen route maken (deels gebasseerd op al bestaande routes) is natuurlijk ook leuk.
Een aantal varianten passert de revue: eerst naar Rome en Zuid-Italie. Of via Italie de Balkan over. Misschien nog wel oostelijker in de balkan starten.
Een ding weten we zeker; we moeten ergens lamgs of over de alpen, maar waar?
Ik lees veel goede berichten over de splügenpass, maar zo’n goede klimmer ben ik ( nog niet). De Alp-Adria is ook een optie. Maar goed zo zijn er misschien nog wel meer opties. Eigenlijk ben ik op zoek naar een pas die niet al te zwaar is. Welke pas raden jullie dan aan?
Reschenpas: Vanuit het noorden niet al te zwaar. Heel mooie omgeving. Vanuit Landeck naar het zuiden, over de grens naar het uiterste oosten van Zwitserland. Vervolgens snel weer terug in Oostenrijk. Dan een fijne gelijkmatige klim. Vervolgens nog een stuk via Nauders en alpenweiden vals plat omhoog richting de pas. Aan de andere kant ben je in Südtirol, duitssprekende regio in Noord Italië. Heel mooie stadjes/dorpen fiets je doorheen, zowel in het gedeelte na Landeck als in Südtirol.
De Romeroute van Hans Reitsma loopt over de Reschenpas, en die volgt tegenwoordig geloof ik ook een niet al te moeilijke pas ten noorden van Innsbruck. Ik reed hem in 2008, toen nog over de iets zwaardere Arlbergpas (plus de Reschenpas).

De Brennerpas, oostelijker, kan nog lichter zijn, heb ik nooit gereden.

De Splügenpas is toch eigenlijk veel mooier, maar ook veel zwaarder. Maar vertrek je 's ochtends uit Splügen, dan kan je het in een rustig tempo wellicht voor elkaar krijgen. Ik fietste de pas vorig jaar van zuid naar noord.

Hans
Splügen. Mooiere pas is er bijna niet, en zo zwaar is het allemaal niet. Tegen de tijd dat je er bent, ben je topfit 😏
hoeksie schreef:
wo 19 aug, 2020 15:58
We bereiden ons voor voor een nieuwe poging 4-5 maanden fietsen. In 2021 met vertrek vanuit huis richting Turkije.
Diverse routes passeren al de revue, maar een eigen route maken (deels gebasseerd op al bestaande routes) is natuurlijk ook leuk.
Een aantal varianten passert de revue: eerst naar Rome en Zuid-Italie. Of via Italie de Balkan over. Misschien nog wel oostelijker in de balkan starten.
Een ding weten we zeker; we moeten ergens lamgs of over de alpen, maar waar?
Ik lees veel goede berichten over de splügenpass, maar zo’n goede klimmer ben ik ( nog niet). De Alp-Adria is ook een optie. Maar goed zo zijn er misschien nog wel meer opties. Eigenlijk ben ik op zoek naar een pas die niet al te zwaar is. Welke pas raden jullie dan aan?
Voordeel van de Splügenpas is dat de aanlooproute via Thusis en over de Via Mala lange tijd over fietsvriendelijke wegen met lage klimpercentages gaat; alleen de laatste negen kilometer naar de pashoogte bevat vijf steilere kilometers. En daarna volgt een lange afdaling met als beloning een koud biertje aan het Lago di Como. Ik vind het zeker niet de mooiste pasovergang naar het zuiden (de Timmelsjoch bijvoorbeeld is toch echt andere koek), maar het is ook geen straf om er te fietsen.

SplugenN.gif

Er zijn diverse websites met klimprofielen en percentages per kilometer. Maar laat je er niet teveel door leiden. Voor een fietsvakantie lijkt het mij minstens zo belangrijk dat je door een prettige omgeving over niet al te drukke wegen rijdt.

P.S.
Wees niet bang voor wat uitdaging. Alleen door zelf te klimmen kom je erachter of je het kunt, en het leuk vindt. Heb je de smaak eenmaal te pakken, dan wil je altijd naar de heuvels en bergen! Verder is het zo dat een Alpenpas in mijn ervaring makkelijker is op te fietsen dan een serie lagere heuvels, omdat je in het eerste geval heel gedoseerd en constant omhoog kunt peddelen. Het zal me niet verbazen als jullie elders zwaardere klimdagen zullen hebben dan die ene dag met de Splügenpas.
Splügen inderdaad. Opdelen in tweeën. Eerste dag Thusis-Splügen (dorp met camping), tweede dag Splügenpas - Comomeer. Twee klimmetjes van 700 meter elk, dat klim je sowieso op een dag in de heuvels ook. Niet al te steile Alpenpassen zoals de Splügen of de Gotthard worden overschat, een dag in de Ardennen of Apennijnen of Midden-Frankrijk is vaak zwaarder. Daar komt bij dat je na 1000 km fietsen vanuit Nederland echt wel conditie hebt.
willem.m schreef:
wo 19 aug, 2020 16:23
Wees niet bang voor wat uitdaging. Alleen door zelf te klimmen kom je erachter of je het kunt, en het leuk vindt. Heb je de smaak eenmaal te pakken, dan wil je altijd naar de heuvels en bergen! Verder is het zo dat een Alpenpas in mijn ervaring makkelijker is op te fietsen dan een serie lagere heuvels, omdat je in het eerste geval heel gedoseerd en constant omhoog kunt peddelen. Het zal me niet verbazen als jullie elders zwaardere klimdagen zullen hebben dan die ene dag met de Splügenpas.
Dat geeft de burger moed :). Dat zal ik in gedachten houden. We zijn ook wel van de uitdaging en lukt fietsen niet, dan kan ik altijd nog stukjes lopen.

We zij net terug van 2 weken Frankrijk: Bretagne en Loire. Bretagne was heerlijk, maar na dag in en dag uit heuvel op, heuvel af te rijden (we volgden de kust) snakte ik naar vlak rijden. De Loire waar we daarna naartoe verplaatsten vonden we daarenregen weer erg saai.
Maar ja, Bretagne waren maar heuveltjes. Echte bergen hebben we nog niet gefietst.

Ben benieuwd of andere forumleden andere suggesties hebben. Dan kan ik mijn onderzoek vervolgen.

Alvast bedankt voor alle reacties.
willem.m schreef:
wo 19 aug, 2020 16:23
Ik vind het zeker niet de mooiste pasovergang naar het zuiden (de Timmelsjoch bijvoorbeeld is toch echt andere koek), maar het is ook geen straf om er te fietsen.
Heerlijk geformuleerd. :)

Mijn waardering voor de Splügenpas is minder zuinig. Ik vond hem fantastisch mooi. Misschien speelt daarbij mee dat ik hem aan de (afwisselender) zuidkant beklom, en/of dat er in het hogere gedeelte op dat moment prachtige wolkenformaties rondom mij opdoemden.

De Timmelsjoch staat hoog op mijn lijstje. Hoe is die qua zwaarte in vergelijking met de Splugenpas?

Hans
Splugen is inderdaad een geweldig mooie pas. Maar hij heeft nog een ander voordeel: mocht het onverhoopt toch echt niet lukken, dan kun je weer een stukje afdalen naar Thusis en vandaaruit via een van de allermooiste treintrajecten in Europa over de Berninapass reizen. En daar ofwel bovenaan uitstappen, ofwel doortreinen naar Tirano. En vervolgens door een mooie vlakke vallei terug naar de geplande route fietsen.
javb2812 schreef:
wo 19 aug, 2020 16:46
De Timmelsjoch staat hoog op mijn lijstje. Hoe is die qua zwaarte in vergelijking met de Splugenpas?
Timmelsjoch vanuit Sölden:

Afbeelding

(zie https://www.klimgeiten.nl/overzicht/tim ... lsjoch.htm)

Splügenpas vanuit Thusis:

Afbeelding

(zie https://www.klimgeiten.nl/overzicht/splugen/splugen.htm)

De Timmelsjoch hebben wij in oktober 2016 gefietst (zie dit draadje). Het was er toen wel een beetje fris ;-)

Afbeelding
javb2812 schreef:
wo 19 aug, 2020 16:46
willem.m schreef:
wo 19 aug, 2020 16:23
Ik vind het zeker niet de mooiste pasovergang naar het zuiden (de Timmelsjoch bijvoorbeeld is toch echt andere koek), maar het is ook geen straf om er te fietsen.
Heerlijk geformuleerd. :)

Mijn waardering voor de Splügenpas is minder zuinig. Ik vond hem fantastisch mooi. Misschien speelt daarbij mee dat ik hem aan de (afwisselender) zuidkant beklom, en/of dat er in het hogere gedeelte op dat moment prachtige wolkenformaties rondom mij opdoemden.

De Timmelsjoch staat hoog op mijn lijstje. Hoe is die qua zwaarte in vergelijking met de Splugenpas?

Hans
Timmelsjoch paar weken geleden gefietst. Weliswaar zonder bagage. Ik vond het best pittig. Na de Mautstelle kreeg ik ook nog eens windkracht 5 op m'n neus. Ik zat er alleen maar te vloeken 🤬. Toen ik 2km onder de top ook nog een plensbui op m'n kop kreeg en de temperatuur onder de 5 graden zakte heb ik er de brui aan gegeven en omgedraaid terug naar het vakantiehuis in Laengenfeld.
De Splügen wil ook in mei/begin juni nog wel eens dicht zitten vanwege sneeuwval, daarom eerst in Chur even checken of die open is of niet, en anders met de trein door en over de berg. Is natuurlijk niet wat je graag doet maar er is gelukkig wel een oplossing.
Via de Balkan dan kun je ook om de Alpen heen en via Wenen Slovenië/Kroatië in of zelfs Hongarije. Anders is de route via Gastein en Villach de meest gereden denk ik. Je kan via Tarvisio als je de Würzenpas liever overslaat, dat is toch wel een vervelende bult van de Oostenrijkse kant, andersom wat makkelijker.

Overigens wil dat niet zeggen dat er in andere delen van Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Slovenië niet geklommen hoeft te worden. Die passen zijn alleen het laagste punt tussen 2 bergen. Als je van Salzburg naar Villach gaat zul je voor de Tauerntunnel ook eerst 500m moeten klimmen, en via Basel en Kandersteg naar Italië is het ook klimmen en dalen.
Ik heb meer moeite met de heuveltjes in Slovenië dan met de passen, want die gaan meestal lang en gestaag en die heuveltjes volgen elkaar vaak snel op en de afdalingen zijn dan ook nog eens onoverzichtelijk waardoor je je snelheid minder goed kan gebruiken voot het volgende heuveltje.
javb2812 schreef:
wo 19 aug, 2020 16:46
willem.m schreef:
wo 19 aug, 2020 16:23
Ik vind het zeker niet de mooiste pasovergang naar het zuiden (de Timmelsjoch bijvoorbeeld is toch echt andere koek), maar het is ook geen straf om er te fietsen.
Heerlijk geformuleerd. :)

Mijn waardering voor de Splügenpas is minder zuinig. Ik vond hem fantastisch mooi. Misschien speelt daarbij mee dat ik hem aan de (afwisselender) zuidkant beklom, en/of dat er in het hogere gedeelte op dat moment prachtige wolkenformaties rondom mij opdoemden.

De Timmelsjoch staat hoog op mijn lijstje. Hoe is die qua zwaarte in vergelijking met de Splugenpas?

Hans
Welke van de twee het zwaarst is kan je zien aan de hoogteprofielen. Overigens zou ik als het even kan beide passen van zuid naar noord fietsen.

Ik heb de Splügenpas ook vanuit het zuiden gedaan. Heel leuk met al die tunneltjes! De Zwitserse zijde van de pas, d.w.z. het deel tussen de pasovergang en Splügen, vond ik ronduit saai. Wel vond ik het stuk daarna over de Via Mala leuk om te fietsen.

De Timmelsjoch 'hoor' je vanuit het zuiden te doen. Dat is de beroemde weg met de smalle rijbanen en scherpe haarspeldbochten. De noordzijde is een brede piste die zich vooral goed leent voor scheuren met de motor. Iets lager het dal in hebben de Oostenrijkers er zoals gewoonlijk een potje van gemaakt door complete stukken berg aan skitoerisme op te offeren; nee, geef mij dan maar de zuidzijde. Zo hebben meer beroemde Alpenpassen een mooie en minder mooie kant. Ook de Gavia is het mooist vanuit het zuiden, en de Stelvio vanuit het oosten.Dat is geen mening, maar een feit 😜

Mijn geheugen van de periode waar ik mij ten doel stelde om alle Alpenpassen te fietsen (2004-2008) is niet meer zo scherp. En mogelijk is de situatie sindsdien verbeterd of juist verslechterd. Destijds heb ik er echt heel veel gefietst, maar de pret nam af naarmate er meer luidruchtige motorrijders verschenen. Ik heb echt een schijthekel gekregen aan die lui.
willem.m schreef:
wo 19 aug, 2020 17:27
Mijn geheugen van de jaren waar ik mij ten doel stelde om alle Alpenpassen te fietsen (2004-2008) is niet meer zo scherp. En mogelijk is de situatie sindsdien verbeterd of juist verslechterd. Destijds heb ik er echt heel veel gefietst, maar de pret nam af naarmate er meer luidruchtige motorrijders verschenen. Ik heb echt een schijthekel gekregen aan die lui.
Het is net als met muggen: in het najaar zijn ze weer vertrokken. Op onze Alpentochten laat in het seizoen heerste er een serene rust op de meeste passen (zoals op deze tocht in oktober, toen we ook nog prachtig weer hadden). Ook op overharde passen komen ze niet; maar dat zijn dat niet de makkelijkste...

Afbeelding
hoeksie schreef:
wo 19 aug, 2020 15:58
We bereiden ons voor voor een nieuwe poging 4-5 maanden fietsen. In 2021 met vertrek vanuit huis richting Turkije.
Een ding weten we zeker; we moeten ergens langs of over de alpen, maar waar?
Langs dus, want als je de directe lijn NL-Istanbul (grootcirkel) neemt, dan heb je niks met de Alpen te maken; deze gaat via westelijk Tsjechië, Wenen, Boedapest, westelijk Roemenië, Bulgarije naar Turkije.
Genoeg beklimmingen/afdalingen, maar zeker geen Alpenpassen. De keus is aan jullie.
Via de Limes fietsroute kun je min of meer vlak fietsen naar Hongarije. Je volgt daarna de Donau tot aan de delta, waar je langs de kust van de Zwarte Zee af kunt zakken richting Turkije.
Enig nadeel van de Splügen is dat er boven op de pas helemaal niks is, alleen een douanekantoortje.
Op andere passen heb je vaak wel wat horeca. Als je boven bent heb je natuurlijk wel wat lekkers verdiend.
Op de Splügen moet je eerst een kilometer of 3 afdalen naar Montespluga, daar is wel horeca.
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 19:07
Via de Limes fietsroute kun je min of meer vlak fietsen naar Hongarije. Je volgt daarna de Donau tot aan de delta, waar je langs de kust van de Zwarte Zee af kunt zakken richting Turkije.
Optie die ik nog niet overwogen heb. bedankt..
Hoi, momenteel bevind ik me in Bergamo en ben ik aan het twijfelen via welke pas ik de Alpen wil oversteken richting Zwitserland. Gotthard en Splügen zijn grootste kanshebbers. Belangrijkste voor mij is zo weinig mogelijk auto's zien/horen en zo veel mogelijk prachtige uitzichten. Ik twijfel momenteel dus tussen route Benjaminse en Euro Vélo 5 De zwaarte is minder belangrijk, ik kan altijd wat trager of minder fietsen. Uit bovenstaande leid ik alvast af dat het positief is (qua drukte) dat ik pas in september zal oversteken. Als iemand suggesties heeft welke van deze 2 (of een andere) hoor ik het graag! Groetjes
Ik zou zeker de Splügenpas nemen. De Gotthard is drukker en de Splügen heeft leuke tunneltjes in de klim vanaf het zuiden.
Passo_dello_Spluga-south_site.jpg
P.S.
De Lukmanierpas kan evt. ook. Maar ook die vind ik minder leuk dan de Splügenpas.
Daarentegen is naar mijn bescheiden mening de klim door Val Tremola om op de Gotthard te komen één van de bijzonderste klimmen in de Alpen.
Tremola - kopie.jpg
En dan na Andermatt over de Teufelsbrücke naar beneden.
Teufelsbrücke.jpg
Maar toegegeven, het tweede deel van de afdaling naar Andermatt kan drukkig zijn. Geldt ook voor het tweede deel van de afdaling na Andermatt. Ofschoon dat buiten het toeristenseizoen iets minder zal zijn.
Voor mij wegen die nadelen op tegen de schoonheid.