Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpenpassen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Alpenpassen

HenkS schreef:
do 08 sep, 2022 20:47
...
Nadat een hork je lastig gevallen heeft?
Wie is hier de hork: de fietser of de wandelaar?
Leon schreef:
vr 09 sep, 2022 09:04
Een voetganger weegt, met bagage, 100 kilo. Een fietser 120. Een bescheiden auto 1200. Een electrische 4x4 weegt 2500 kilo, of soms veel meer. Dat maakt verschil.
't Is een analogie, dus je kunt wel wat verschillen vinden.
Een ander verschil is dit: op een normaal fietspad loopt je slechts zelden het risico 200 meter naar beneden te donderen.
In de bergen haal je die 200 en veel meer moeiteloos.
Compenseert dat een beetje het feit dat een fietser minder weegt dan een auto?(*)
Je kunt er eindeloos over discussiëren, vermoed ik.

(*) Voor alle duidelijkheid: ik weet dat MTB'ers nooit iets zouden doen wat bergwandelaars het leven zuur maakt of in gevaar brengt, een beetje zoals automobilisten dat ook nooit doen met fietsers. En mochten er toch MTB'ers - of automobilisten - bestaan die zich niet gedragen, dan kun je de Goeden toch niet straffen omdat er Slechten zijn? En bij bergwandelaars heb je toch ook onaardige mensen! Zo'n bergwandelaar die een MTB'er niet doorlaat, terwijl hij gewoon even uit de weg moet gaan, dat is pas een ellendeling! Zoveel moeite kost dat toch niet! Jongens toch, wat is dat voor een wereld waarin we niet meer kunnen samenleven! Natuurlijk mogen MTB'ers op bergpaden!

Ik kan me kortom wel indenken hoe een discussie over MTB'ers in de bergen verloopt. Zucht. Afsluiten die paden voor MTB'ers.
@derdekeer:
Wat betreft je tekst achter de asterix:
- Dat "nooit": voor sarcasme en ironie kan je evt. emoji's gebruiken.
- Op mij komt deze tekst generaliserend en onverdraagzaam over.
willem.m schreef:
vr 09 sep, 2022 11:22
Derdekeer: Wat betreft dat "nooit": je mag best emoji's gebruiken als je sarcastisch schrijft. Op mij komt je tekst onder de asterix generaliserend
en onverdraagzaam over.
Faire opmerking. Ik heb italic gebruikt, dacht dat het wel duidelijk was.

EDIT: wat betreft die onverdraagzaamheid: ik wil voor een bak Duvel - of toch voor een flesje Duvel - wedden dat een discussie over MTB'ers op bergpaden de richting uitgaat die ik net geschetst heb.

Verder vind ik een fietser die bedenkingen heeft bij auto's op fietspaden, niet onverdraagzaam. Het is heel normaal om daar bedenkingen bij te hebben. Naar analogie vind ik het heel normaal dat bergwandelaars bedenkingen hebben bij MTB'ers op bergpaden.

Dat meen ik als bergwandelaar, fietser en ex-MTB'er.
Misschien speelt mee dat ik een bergtrekker was voor ik verslaafd werd aan de fiets?
Ha derdekeer. Ik ben het met je eens over die auto's. Het gaat me meer om het weren van fietsers op wandelpaden. Er zijn zoveel nuances te maken dat ik wat allergisch kan reageren zodra hele groepen fietsers over een kam worden gescheerd.

En nu ga ik meerdere argumenten geven die tegen mijn standpunt ingaan:
- Druk is het wel degelijk op de toeristische plekken en vooral in het hoogseizoen. Ga voor de grap eens kijken hoe druk het op een mooie weekenddag in het gebied rondom een geasfalteerde col is in de Italiaanse Alpen - dat is echt niet te harden.
- Er komen inderdaad steeds meer e-MTB's op onverharde wegen, zeker in de goed bereikbare toeristische gebieden. Op de brede jeep tracks zie je veel recreatieve mensen die misschien wat minder sportief zijn aangelegd of oudere mensen.
- Naast deze meer recreatieve eMTB-ers zie je ook steeds vaker mensen die zich dankzij de sterke motor en accu over wandelpaden of het gras omhoog laten duwen. Die moeten zo vaak stoppen dat ik denk: ga toch wandelen. Maar goed.
Leon schreef: Een voetganger weegt, met bagage, 100 kilo. Een fietser 120. Een bescheiden auto 1200. Een electrische 4x4 weegt 2500 kilo, of soms veel meer. Dat maakt verschil.
Ik begrijp niets van deze opsomming. De getallen lijken redelijk. Daar niet van.
Maar vat niet wat dit met het onderwerp te maken heeft.
derdekeer schreef:
vr 09 sep, 2022 11:31
Naar analogie vind ik het heel normaal dat bergwandelaars bedenkingen hebben bij MTB'ers op bergpaden.

Dat meen ik als bergwandelaar, fietser en ex-MTB'er.
Misschien speelt mee dat ik een bergtrekker was voor ik verslaafd werd aan de fiets?
Hierop voortbordurend: Ik merk dat bij het wandelen in de bergen de pure ontspanning vaak is verdwenen. Waar je vroeger heerlijk je verstand op 0 kon zetten (wel op het pad letten natuurlijk) en ontspannen heb je op bepaalde routes nu steeds het gevoel dat je moet luisteren of er niet een (e-)MTB aan komt denderen. Er is een bepaalde alertheid nodig die vroeger nooit gehoeven had.

Hetzelfde heb ik trouwens ook op fietspaden met grotere kans op speedpedelecs. Waar je wielrenners nog wel zag naderen in je spiegeltje komen speedpedelecs echt ineens opdoemen vanwege de nog hogere snelheid. Daarnaast moet je veel meer aan de kant omdat deze ook veel breder zijn dan een wielrenner. Je bent dus veel meer beducht op het feit dat er ineens één van achteren kan aan komen stuiven. dat fietst toch anders.
derdekeer schreef:
vr 09 sep, 2022 11:04
... op een normaal fietspad loopt je slechts zelden het risico 200 meter naar beneden te donderen. In de bergen haal je die 200 en veel meer moeiteloos. ...
Doet me denken aan onze fietstrip in India... Those were the days ...
Ladakh_2015_109_20150902_091712(1).jpg
Ladakh_2015_115__DSF8934.jpg
willem.m schreef:fietstrip in India
Facinerende plaatjes.
Precies het soort paadje waar ik geen fietser? zou willen tegenkomen. Maar uh, fietser.
Wellicht niet zo bekend op dit forum. Maar er ooit 'de rugzak' uitgevonden. Heel handig voor in de bergen.
Precies, een rugzak heb ik op.
Rugzak.
Dan bedoel ik niet zo'n lullig dingetje.
Dan heb ik het over een serieus ding. Waarin je alles hebt gepakt. En alles op je rug draagt.
Dank voor de tip! 😉

/edit: emoji toegevoegd
Leuke fotos berg op. Ben heel benieuwd naar berg af.
willem.m schreef:
vr 09 sep, 2022 19:40
Dank voor de tip!
Nou, nou, wat was dat ook alweer met emoji's en ironie, sarcasme etc.? :shock: :D :twisted:
Fedor schreef:
do 08 sep, 2022 10:47
alma schreef:
wo 07 sep, 2022 07:48
Ben je bereid je fiets een berg over te tillen, dan opent zich weer een heel andere wereld.

Dit is bijvoorbeeld de 2787 meter hoge Col de Marinet, op de Frans - Italiaanse grens. Last van auto's en motorrijders heb je er niet...
Mooi! Maar hoeveel procent van zo'n route kan je fietsen (qua afstand en tijd)?
Van de gehele route die ik heb uitgezet, kan ik naar schatting ongeveer 80- 85 procent van de tijd fietsen (ruim 90 % van de totale afstand). De gebruikelijke gang van zaken is: een asfaltweg onder in het dal, dan het eerste stuk bergop een onverharde weg, die hogerop soms overgaat in single track, maar soms ook gewoon doorloopt de berg over.

Ik gebruik hier bewust de term "single track", en niet "wandelpad" omdat de paden hier in de bergen vrij toegankelijk zijn, niet alleen voor wandelaars, maar ook voor koeien, muilezels, schapen, paarden, ruiters en fietsers. En inderdaad, ik meldde eerder dat in de Franse nationale parken fietsen over de paden niet langer is toegestaan. Hoe jammer ik dat ook vind, ik kan zeker begrip opbrengen voor deze maatregel. Op de paden daar is het vaak zodanig druk, dat fietsers en wandelaars elkaar te veel in de weg gaan zitten, zeker in het hoogseizoen. Om drukte te vermijden kies ik ook bewust voor september en oktober en voor de wat minder toeristische gebieden. En in het weekend zul je mij ook niet vaak op de fiets zien. Als gevolg kom ik op een dag maar een handjevol wandelaars tegen. De meeste groeten vriendelijk en, misschien dat het aan mijn grijze baard ligt, maar opvallend vaak krijg ik aanmoedigen en complimenten. Met de vermeende gespannen verhoudingen tussen fietsers en wandelaars valt het in de praktijk dus reuze mee. Mountainbikers kom ik trouwens al helemaal nauwelijks tegen, die laten zich het liefst met de lift omhoog brengen, en gebieden met liften mijd ik als de pest. Wel twee leuke ontmoeting gehad met mede-bikepackers. Een Franse dame die met haar fiets een echt onmogelijke berg afkwam, en een Zwitser onderweg van Turijn naar Nice, die zijn racefiets de berg op aan het slepen was.

Ik voel me trouwens evenzeer een bergwandelaar als een bergfietser. Beide heb ik in mijn leven zeer veel gedaan. Beide hebben zo hun eigen charmes. En bij beide staat voor mij de natuurbeleving centraal, of ik nu op de fiets zit of met een rugzak loop, dat maakt niet uit.
alma schreef:
zo 11 sep, 2022 07:41
Als gevolg kom ik op een dag maar een handjevol wandelaars tegen. De meeste groeten vriendelijk en, misschien dat het aan mijn grijze baard ligt, maar opvallend vaak krijg ik aanmoedigen en complimenten.
Vroeger zeiden ze dan Poupou, naar de grootvader van Van der Poel de jongere.
Forza en Courage zijn ook woorden die ik graag hoor.
Poupou lijkt me eerder de bijnaam van Raymond Poulidor, niet?
nicolevelo schreef:
zo 11 sep, 2022 13:54
Poupou lijkt me eerder de bijnaam van Raymond Poulidor, niet?
Heel goed.
Schoonvader van Adri van der Poel.
_Peter_ schreef:
wo 19 aug, 2020 17:13
De Splügen wil ook in mei/begin juni nog wel eens dicht zitten vanwege sneeuwval, daarom eerst in Chur even checken of die open is of niet, en anders met de trein door en over de berg.
Hoe groot is de kans dat Splügen later in juni nog dicht is vanwege sneeuw?
LHTJoost schreef:
zo 11 sep, 2022 22:33
Hoe groot is de kans dat Splügen later in juni nog dicht is vanwege sneeuw?
Die kans is niet heel groot, maar het kan wel, zoals in 2019 (zie dit draadje). Soms is een afgesloten pas nog wel passeerbaar met een fiets. In dat geval heb je een voortreffelijke autovrije Alpenpaservaring.
Bij slecht weer is een pas sowieso geen aanrader, ook als er geen sneeuw valt. Zo moest de Tour de France in 2019 tijdens de afdaling van de Col d'Iseran abrupt worden afgebroken wegens noodweer en aardverschuivingen (zie hier). Een maand eerder hadden we dezelfde col zonder een centje pijn gefietst, al was het wel erg warm (zie dit draadje).