Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpenpassen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alpenpassen

De Splügen is een favoriet waarvoor ik graag om zou rijden. De zuidkant van de Gottard brengt je terug naar de 60-er jaren van de vorige eeuw.
Twee echte toppers.
Merci voor het advies, het is de Gotthard geworden. Beetje jammer van de dichte mist, maar wat ik kon zien was wel echt mooi. Bijna geen auto's en vooral wielertoeristen, en 1 oldtimer club. Ook in de afdaling nog mooie zichten. De aanlooproute (van Lugano tot Airolo) vond ik geen grote aanrader. Goed doenbaar met de trekkingfiets al waren de wielertoeristen toch onder de indruk ;). Voor de Splügen kom ik dan nog wel eens terug!
Karenerak schreef:dichte mist
Ahh dat zestigerjarengevoel
Poppink schreef: zuidkant van de Gottard brengt je terug naar de 60-er jaren
Mijn eerste keer over de Gotthard (1960), achterin de Kever, mist, dikke mist.
Afdaling via Val Tremola. Uiteraard. Er was niets anders.
Ben je bereid je fiets een berg over te tillen, dan opent zich weer een heel andere wereld.

Dit is bijvoorbeeld de 2787 meter hoge Col de Marinet, op de Frans - Italiaanse grens. Last van auto's en motorrijders heb je er niet...

Bijlagen

Mooie plek, Alma!

Toch zou ik naast "bereid" ook "en in staat" willen toevoegen. Het langere stukken tillen van de mountainbike (met verder nauwelijks bepakking) over zulk soort stukken 'wandelpad' viel me deze zomer zwaar tegen. Ik had wel de energie, maar de knieën werkten helaas niet mee.
Je lichaam moet inderdaad wel mee willen werken. En een knieblessure is erg vervelend omdat die lang door kan blijven zeuren...
Ben je bereid je fiets een berg over te tillen
Waarom zou je dit willen? Ook ik ben met mijn fiets op plekken geweest waarvan ik achteraf dacht: wat doe ik hier? Een stukje sjouwen vind ik prima, maar uren lang hoeft van mij niet (meer).
Ik wil het, ik kan het, en ik doe het. En, hoe zwaar het ook is, ik geniet er ook nog eens van. Daarom dus.

Als ik tussen de diesel walmende auto's en de zwermen motoren een verharde alpenpas op rij, dan denk ik juist "wat doe ik hier?".
alma schreef:
wo 07 sep, 2022 07:48
Ben je bereid je fiets een berg over te tillen, dan opent zich weer een heel andere wereld.

Dit is bijvoorbeeld de 2787 meter hoge Col de Marinet, op de Frans - Italiaanse grens. Last van auto's en motorrijders heb je er niet...
Mooi! Maar hoeveel procent van zo'n route kan je fietsen (qua afstand en tijd)?
alma schreef:
wo 07 sep, 2022 10:02
Als ik tussen de diesel walmende auto's en de zwermen motoren een verharde alpenpas op rij, dan denk ik juist "wat doe ik hier?".
Ik vraag me dan juist af wat zij hier komen doen. Veel Alpencols liggen in kwetsbare natuurgebieden, waar verkeerslawaai en uitlaatgassen op z’n zachtst gezegd niet thuishoren.
In het toeristische laagseizoen kan het hier heerlijk fietsen zijn, zoals we een aantal jaren terug in oktober ondervonden (zie dit fotoverslag).
alma schreef:"wat doe ik hier?"
Geld ook voor de wandelaar in het hooggebergte. Die denkt ook wel: "wat doet die fietser hier?"
Enige tijd geleden schreef iemand hier dat in Frankrijk een natuurgebied (ergens in de Alpen?) was afgesloten voor fietsers.
Alas wandelende fietser, of fietsende wandelaar, kan ik het daar alleen maar mee eens zijn.
alma schreef: Ben je bereid je fiets een berg over te tillen, dan opent zich weer een heel andere wereld.
Wellicht handiger, en fijner om de bergen met een rugzak in te gaan. Loopt echt beter dan een fiets op je rug.
dunlop schreef:
do 08 sep, 2022 18:15
alma schreef:"wat doe ik hier?"
Geld ook voor de wandelaar in het hooggebergte. Die denkt ook wel: "wat doet die fietser hier?"
De milieu- en hinderimpact van een fietser is toch wel van een andere orde dan die van motorvoertuigen.
Leon schreef: De milieu- en hinderimpact van een fietser is toch wel van een andere orde dan die van motorvoertuigen.
Dit zijn twee van elkaar los staande zaken. Miljeu, eens.
Hinder? Wel eens in het hooggebergte gelopen op een lastig pad? En dan een gilllende fietser achter je, dat je opzij moet?
Ik wel. Drie weken geleden nog.
En ik moet zeggen, mijn sympathie voor fietsers daalt dan tot ver onder het nulpunt.
dunlop schreef:
do 08 sep, 2022 18:44
Hinder? Wel eens in het hooggebergte gelopen op een lastig pad? En dan een gilllende fietser achter je, dat je opzij moet?
Ik wel. Drie weken geleden nog.
En ik moet zeggen, mijn sympathie voor fietsers daalt dan tot ver onder het nulpunt.
Dat ligt dus niet aan de fiets maar aan de hork die er op zit.

Ik bedoel met hinder het gebrul van motoren en auto's met "sportief" geluid dat je in de bergen 10 km verder nog hoort. Dat raakt aanzienlijk meer mensen.
Het valt denk ik best wel mee met de problemen die fietsers veroorzaken op wandelpaden in de bergen. De meeste mensen, ook mountainbikers, zijn hopelijk lieve mensen die geen kwaad in de zin hebben. Het gaat misschien eens niet helemaal perfect, maar zo is het leven. Dat je er als medemens last van hebt zegt ook iets over je vermogen verdraagzaam te zijn. En bovenal heb ik veel waardering voor alma, die hartstikke mooie tochten en prachtige video's maakt, en deze met ons deelt.
dunlop schreef:
do 08 sep, 2022 18:44
Hinder? Wel eens in het hooggebergte gelopen op een lastig pad? En dan een gilllende fietser achter je, dat je opzij moet?
Ik wel. Drie weken geleden nog.
En ik moet zeggen, mijn sympathie voor fietsers daalt dan tot ver onder het nulpunt.
Nadat een hork je lastig gevallen heeft?
dunlop schreef:
do 08 sep, 2022 18:44
Hinder? Wel eens in het hooggebergte gelopen op een lastig pad? En dan een gilllende fietser achter je, dat je opzij moet?
Ik wel. Drie weken geleden nog.
En ik moet zeggen, mijn sympathie voor fietsers daalt dan tot ver onder het nulpunt.
Voor die fietser wel iig. Geldt trouwens ook buiten de bergen. Gelukkig zijn er ook relaxtere lui.
dunlop schreef:
do 08 sep, 2022 18:15

Geld ook voor de wandelaar in het hooggebergte. Die denkt ook wel: "wat doet die fietser hier?"
Enige tijd geleden schreef iemand hier dat in Frankrijk een natuurgebied (ergens in de Alpen?) was afgesloten voor fietsers.
Alas wandelende fietser, of fietsende wandelaar, kan ik het daar alleen maar mee eens zijn.
Fietsers op paden in de bergen ...
Dat is een beetje als een mooi autovrij fietspad door een prachtig landschap - waar plots ook auto's op rijden.
Die autorijder zal natuurlijk vinden dat hij dat mag. Waarom zouden alleen fietsers mogen genieten van die prachtige weg door dat prachtige landschap? En er rijden toch helemaal niet zoveel auto's op dat fietspad?
Ik vind dat je daar gerust bedenkingen bij mag hebben.
En dat heeft niks te maken met benzinedampen of zo. Je mag er zelfs bedenkingen bij hebben als al die auto's door elektriciteit gedreven worden.
Ik mag trouwens hopen dat de e-MTB het aantal tweewielers op bergpaden niet doet toenemen. Gelukkig zijn die nogal zwaar, wat niet zo leuk is als je ze over een strip rotsen moet tillen.
derdekeer schreef: Dat is een beetje als een mooi autovrij fietspad door een prachtig landschap - waar plots ook auto's op rijden.
Mooie analogie.
derdekeer schreef:
do 08 sep, 2022 22:03
Die autorijder zal natuurlijk vinden dat hij dat mag. Waarom zouden alleen fietsers mogen genieten van die prachtige weg door dat prachtige landschap? En er rijden toch helemaal niet zoveel auto's op dat fietspad?
Ik vind dat je daar gerust bedenkingen bij mag hebben.
Een voetganger weegt, met bagage, 100 kilo. Een fietser 120. Een bescheiden auto 1200. Een electrische 4x4 weegt 2500 kilo, of soms veel meer. Dat maakt verschil.