Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Utrecht naar Piedmonte - Forum Wereldfietser

Van Utrecht naar Piedmonte

Beste fietsers,

Mijn vriend en ik plannen een sabbatical, waar we plannen van Utrecht naar Noord-Italië te fietsen (en misschien verder als we nog zin en tijd hebben). Geen tijdsindicatie vooralsnog, we nemen het zoals het komt.

Nu twijfelen we erg tussen 2 mogelijke Euro-velo routes: Wij vermoeden dat de Rijn-route een stukje makkelijker zal zijn (vlak en je hoeft slechts het water te volgen), maar dat wellicht de Via Romea was afwisselender en visueel aantrekkelijker is. Alle informatie/tips die ons kan helpen bij deze keuze is welkom.
Informatie over kampeermogelijkheden langs beide routes is ook ontzettend welkom!

Bedankt :D
Denk dat als je gaat zoeken op Benjaminse en Reitsma je genoeg leesvoer krijgt.
Het is grotendeels een kwestie van smaak.

De Rijn-route is heerlijk, probleemloos fietsen met voldoende campings onderweg. Het is alleen wel veel van hetzelfde, en je traint onderweg niet voor het klimwerk in de Alpen.

De Via Romea is inderdaad een stuk afwisselender. Het geeft je bovendien een betere voorbereiding voor de Alpenklim. Het komt door een van mijn favoriete gebieden (de Elzas). Campings zijn in Noord-oost Frankrijk wat dunner gezaaid, hoewel het langs deze route misschien meevalt. Ik zou het wel even van tevoren uitzoeken. Tot aan Straatsburg fiets je bij deze route ook regelmatig langs rivieren en sluistrajecten waardoor je deels hetzelfde gevoel als bij de Rijnroute meepakt, maar ook de afwisseling hebt.

De Po-vlakte zelf vind ik vrij saai (een soort Flevoland maar dan warm), dan zou ik overwegen om die snel over te steken en te genieten van Toscane.
Biketour schreef:
ma 17 aug, 2020 15:35
Nu twijfelen we erg tussen 2 mogelijke Euro-velo routes:
Je kunt ook eerst de Rijnroute volgen en dan bij Straatsburg de Franse Elzas-kant nemen, die is leuker dan de Duitse oever. Als je dan verder gaat over die EV5, zou ik in Zwitserland zeker daarvan afwijken en voor de Splügenpas kiezen en dan niet via Milaan dat hele eind door de Po-vlakte rijden maar via Lecco recht omlaag naar Cremona en Modena fietsen en dan de Apennijnen en Toscane in (zoals bijvoorbeeld in ons reisverslag opgetekend, zie Basel-Splügenpas-Comomeer en Como-Rome).
Bedankt voor jullie reacties!