Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn in De Telegraaf - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vennbahn in De Telegraaf

Mijn vriendin en ik hebben de Vennbahn verschillende keren gefietst, voornamelijk om de Ardennen te ontwiijken. Bert kan dat wel "' De Ardennen voor watjes" noemen, daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Maar.... in de Ardennen liggen nu eenmaal niet de beste wegen en daarnaast zijn de bewoners daar ook niet de beste (op zijn zachtst gezegd) chauffeurs. Dus wil je veilig richting Frankrijk en verder dan is de Vennbahn een goed alternatief.

Het is inderdaad niet het meest inspirerende fietsgebied, maar het schiet lekker op. En omdat je feitelijk door Duitsland fietst zijn het eten en de accomodaties meestal dik in orde.

En verder mag ieder het zijne ervan vinden. Alternatieve routes te over.

Voor iedereen op dit forum veel veilige en fijne fietskilometers gewenst,
Tja, ik heb de Vehnbahn in twee dagen gedaan omdat ik laat pas op de dag kon beginnen. 1ste dag druilerig, tweede ag pas eind van de middag geen regen. Vond het dus een behoorlijk saai avontuur! Om die reden ga ik volgende lente/zomer als het weer er eens goed uitziet het overdoen, en nu wel eens proberen van de omgeving te genieten.Als je niet in Aken begint maar er eerst een stuk naar toe fietst, aan het begin van de route overnacht, ook op de camping gaat staan van Trois Vierges en de volgende dag naar Luxemburg stad fietst, heb je een driedaags tochtje om de benen weer strak te krijgen aan het begin van het seizoen bijvoorbeeld...
captain_fabulous schreef:
do 10 sep, 2020 10:40
Tja, ik heb de Vehnbahn in twee dagen gedaan omdat ik laat pas op de dag kon beginnen. 1ste dag druilerig, tweede ag pas eind van de middag geen regen. Vond het dus een behoorlijk saai avontuur! Om die reden ga ik volgende lente/zomer als het weer er eens goed uitziet het overdoen, en nu wel eens proberen van de omgeving te genieten.Als je niet in Aken begint maar er eerst een stuk naar toe fietst, aan het begin van de route overnacht, ook op de camping gaat staan van Trois Vierges en de volgende dag naar Luxemburg stad fietst, heb je een driedaags tochtje om de benen weer strak te krijgen aan het begin van het seizoen bijvoorbeeld...
Monschau is ook een aardige tussenstop met een flinke afdaling en dus ook klim naar de Vennbahn toe. Camping Perlenau daar ligt op loopafstand van het superpittoreske toeristendorp.
peter de rijk schreef:
do 10 sep, 2020 10:50
captain_fabulous schreef:
do 10 sep, 2020 10:40
Tja, ik heb de Vehnbahn in twee dagen gedaan omdat ik laat pas op de dag kon beginnen. 1ste dag druilerig, tweede ag pas eind van de middag geen regen. Vond het dus een behoorlijk saai avontuur! Om die reden ga ik volgende lente/zomer als het weer er eens goed uitziet het overdoen, en nu wel eens proberen van de omgeving te genieten.Als je niet in Aken begint maar er eerst een stuk naar toe fietst, aan het begin van de route overnacht, ook op de camping gaat staan van Trois Vierges en de volgende dag naar Luxemburg stad fietst, heb je een driedaags tochtje om de benen weer strak te krijgen aan het begin van het seizoen bijvoorbeeld...
Monschau is ook een aardige tussenstop met een flinke afdaling en dus ook klim naar de Vennbahn toe. Camping Perlenau daar ligt op loopafstand van het superpittoreske toeristendorp.
De klim vanuit Camping Perlenau naar de Vennbahn valt je mee. Je volgt de Roer. Op de grens met België gaat de Vennbahn langs de Roer. De bron van deze rivier die in Roermond uitmondt is in België.
Ik vind de Vennbahn een hele fijne route. Hij is perfect voor een eerste fietsvakantie, met kinderen, of om lekker te ontspannen te rijden na de Groene Valleienroute op een racefiets.

Ik vind het ook heerlijk ter afwisseling om voor en na het steile klimmen lekker lange stukken ‘vlak’ te fietsen over een voormalige spoorlijn of langs een jaagpad. Hoewel die soms nog aardig vermoeiend kunnen zijn als het asfalt eindigt of er steile wanden langs het water zijn of de sluisjes dicht op elkaar zitten.

Kortom, ik vind dit soort routes niet wereldfietser/europafietser onwaardig en fijn dat lokale overheden dit mogelijk maken en al die maffe poortjes weer weghalen. Wel wereldfietseronwaardig zijn de vol bepakte fietsers die je niet op de camping ziet en na het mooiste stukje Rijn of Moezel alweer de trein pakken.

Ik hoop dat dit soort routes beter gaan aansluiten op elkaar en niet alleen maar verhard en onderhouden worden op de drukste stukken.
Ziet er leuk uit die camping op de foto's. Bedankt voor de tip! Ik heb de vorige keer ergens anders geslapen,ook aan het begin van de route, weet de naam niet meer. Ze hadden er wat Indianen tipi's ook staan geloof ik, was wel een leuk gezicht om naast te staan.
De Vennbahn kun je opnemen in een niet al te zwaar rondje door vijf landen.
Je gaat met de trein naar Maastricht en volgt de Maas langs de bron (eventueel kun je al eerder langs de Maas beginnen. Vanaf Roermond naar Maastricht heb je de keuze tussen de Belgische oever een de Nederlandse oever. De Belgische oever is stukken mooier).
Vanaf de bron steek je door naar Corre aan het Canel de l'Est.
Volg het mooie fietspad langs dit kanaal naar Epinal aan de Moezel.
Volg de Moezel stroomafwaarts naar Trier
Voorbij Trier neem je de Kyll fietsroute naar de Belgische grens. Daar volg je de voormalige spoorbaan tot. Weismes (verfranst naar Waimes).
Vanaf Weismes volg je de Vennbahn naar Aken.
Je kunt van Aken terug fietsen naar Maastricht langs het grote Ziekenhuis en de Schneeberg naar Lemiers. Daar volg je de knooppunten naar Maastricht. Je kunt ook van Aken met de Arriva-trein naar Heerlen.
Je komt door de historische steden en verdedigingswerken Maastricht, Luik, Hoei. Namen, Dinant, Givet, Charleville, Mézières, Sédan, Verdun, Langres, Nancy, Metz, Trier en Aken.
Ook:
Commercy, met het slot van de verdreven Poolse koning Stanislas;
Domrémy-la-Pucelle, geboorteplaats van de heldin van Frankrijk Jeanne d'Arc;
Kuuroord Bourbonne-les-Bains;
Fontenoy-le-Château, een leuk dorp aan het water, waar een paar Nederlandse inwoners trachten de plaats levendig te houden;
Pont-a-Mouson, je komt de naam tegen op bijna iedere putdeksel in Frankrijk, maar de oude kern is de moeite waard;
Diedenhofen (verfranst naar Thionville), een voormalige Luxemburgse stad met een leuke kern.
Sierck-les-Bains, een leuk wijnplaatsje;
Schengen, waar op een boot in de Moezel het verdrag werd gesloten;
Remich, het wijnstadje van Luxemburg;
Bütgenbach, aan het stuwmeer;
Monschau, het Eifelstadje met de vakwekhuisjes;
Kornelimünster, het bedevaartplaatsje met prachtige Maaslandse architectuur.
bert sitters schreef:
za 12 sep, 2020 13:13
Je gaat met de trein naar Maastricht
Want met de fiets kun je daar niet komen?

Groetjes,

Carl
bert sitters schreef:
za 12 sep, 2020 13:13
De Vennbahn kun je opnemen in een niet al te zwaar rondje door vijf landen.
Je gaat met de trein naar Maastricht en volgt de Maas langs de bron (eventueel kun je al eerder langs de Maas beginnen. Vanaf Roermond naar Maastricht heb je de keuze tussen de Belgische oever een de Nederlandse oever. De Belgische oever is stukken mooier).
Vanaf de bron steek je door naar Corre aan het Canel de l'Est.
Volg het mooie fietspad langs dit kanaal naar Epinal aan de Moezel.
Volg de Moezel stroomafwaarts naar Trier
Voorbij Trier neem je de Kyll fietsroute naar de Belgische grens. Daar volg je de voormalige spoorbaan tot. Weismes (verfranst naar Waimes).
Vanaf Weismes volg je de Vennbahn naar Aken.
Je kunt van Aken terug fietsen naar Maastricht langs het grote Ziekenhuis en de Schneeberg naar Lemiers. Daar volg je de knooppunten naar Maastricht. Je kunt ook van Aken met de Arriva-trein naar Heerlen.
Je komt door de historische steden en verdedigingswerken Maastricht, Luik, Hoei. Namen, Dinant, Givet, Charleville, Mézières, Sédan, Verdun, Langres, Nancy, Metz, Trier en Aken.
Ook:
Commercy, met het slot van de verdreven Poolse koning Stanislas;
Domrémy-la-Pucelle, geboorteplaats van de heldin van Frankrijk Jeanne d'Arc;
Kuuroord Bourbonne-les-Bains;
Fontenoy-le-Château, een leuk dorp aan het water, waar een paar Nederlandse inwoners trachten de plaats levendig te houden;
Pont-a-Mouson, je komt de naam tegen op bijna iedere putdeksel in Frankrijk, maar de oude kern is de moeite waard;
Diedenhofen (verfranst naar Thionville), een voormalige Luxemburgse stad met een leuke kern.
Sierck-les-Bains, een leuk wijnplaatsje;
Schengen, waar op een boot in de Moezel het verdrag werd gesloten;
Remich, het wijnstadje van Luxemburg;
Bütgenbach, aan het stuwmeer;
Monschau, het Eifelstadje met de vakwekhuisjes;
Kornelimünster, het bedevaartplaatsje met prachtige Maaslandse architectuur.
Dit is inderdaad een mooi rondje, een kaartje ervan vind je hier: https://www.cyclingeurope.nl/routes/maasroute/index.php.
In de gids wordt het gedeelte tot Metz beschreven.
Ben heel benieuwd wat de definitie van saai is. Dus als het over een week droog is dan starten we in Nijmegen, volgen de LF3 en steken via de LF6 over naar de Vennbahn. Die rijden we uit tot aan Troisvierges.
Tent mee zodat we in ieder geval avontuur hebben :wink:
Ik heb de Vennbahn vorig jaar eind april gefietst, en ik vond het een erg mooi fietspad, en in tegenstelling tot wat je af en toe hoort: ik vond het best afwisselend :D

Ik pikte hem op in Kornelimunster, en kampeerde in Deidenberg en Troisvierges.

En nee, je rijd niet 125 kilometer door een bos. Uitzichten zijn er genoeg imo :D

Ik verkeek me trouwens best wel op het vals plat. Vooral de eerste 25km ging ik flink stuk, tot Monschau denk ik :oops:
De klim duurt tot Lammersdorf: https://brouter.de/brouter-web/#map=12/ ... ,50.521722

De 33 km van Raeren tot Küchelscheid heb ik toch altijd een beetje een tunnelgevoel. Soms vind ik dat fijn en soms niet. Een andere route door de bossen nemen is in ieder geval compleet anders.

Na Küchelscheid wordt het landschap veel opener. Vóór Raeren is het dat ook.
Polariteit schreef:
za 18 feb, 2023 22:43
Ik heb de Vennbahn vorig jaar eind april gefietst, en ik vond het een erg mooi fietspad, en in tegenstelling tot wat je af en toe hoort: ik vond het best afwisselend :D

Ik pikte hem op in Kornelimunster, en kampeerde in Deidenberg en Troisvierges.

En nee, je rijd niet 125 kilometer door een bos. Uitzichten zijn er genoeg imo :D

Ik verkeek me trouwens best wel op het vals plat. Vooral de eerste 25km ging ik flink stuk, tot Monschau denk ik :oops:
Kijk dit leest al een stuk positiever :D

Pittig stuk klimmen, mijn vriendin is op voorhand niet heel enthousiast :twisted: . Gaat om het fietsplezier zei ik :wink:
Leon schreef:
za 18 feb, 2023 22:52
De 33 km van Raeren tot Küchelscheid heb ik toch altijd een beetje een tunnelgevoel. Soms vind ik dat fijn en soms niet. Een andere route door de bossen nemen is in ieder geval compleet anders.
Vanaf Konzen vond ik het wel meevallen. Vaak mooie uitzichten en zo nu en dan een viaduct. Tot Lammersdorf is het idd vooral vals plat omhoog door de bossen.

Vanaf Küchelscheid tot Sourbroth wordt het ineens erg fraai met (in het seizoen) een vallei vol narcissen.
@ De Fiets
Ik herinner me ook die 25km vals plat. Ik schakelde een tandje kleiner. Heb fijn gepeddeld met een pitstopje in een café want het was wel de 1e vakantiedag!
De associatie met een pittige klim had ik in de verste verte niet. Pittige klimmetjes in de Ardennen, verhard en onverhard, zijn mij heel bekend.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik je tekst niet goed begrepen heb.
Een vals plat is per definitie niet 'een pittige klim'.
Dus @DeFiets, je vriendin hoeft helemaal niet bang te zijn voor dit m.i. toch enigszins senioren-pad.
Ik vond die eerste km’s vals plat vervelend en zwaar. Eerste vakantiedag, vanuit Maastricht naar Aken en daarvandaan de Vennbahn. Het was de hele dag regenachtig, met stortbuien tussendoor. Dat zal zeker te maken gehad hebben met het gevoel dat ik het niet leuk vond… ;)
Het is natuurlijk pure psychlogie. Op mijn gpx-bestand dat ik daar eens maakte zie ik dat het lange deel van de klim tussen Roetgen en Lammersdorf een helling heeft van 1,6%. Dat lijkt niet veel maar het betekent wel (rekenreken) dat je waar je anders 22 km/u fietst je dan met dezelfde moeite maar 16 km/u fietst, of je fietst harder maar moet harder trappen. Het psychologische probleem zit hem er in dat je daar op de Vennbahn nauwelijks kunt zien of merken dat je omhoog gaat en dat je nergens een echt hoog uitzicht als beloning krijgt. Dat laatste is overal in de Ardennen wel een beetje een probleem: plat van boven met bos op de top.
Hoogteprofiel Vennbahn.
Hoogteprofiel Vennbahn.jpg
In 2018 fietste ik de Vennbahn zuid-noord vanaf St. Vith.
In 2022 noord-zuid van Aken tot Trois Vierges.

Zoals Leon al aangaf, het eerste stuk vanaf Aken tot Lammersdorf is het pittigste deel. Maar ja, wat is pittig? Ik vond het als 65-plusser prima te doen.
Het gaat geleidelijk aan omhoog. Bovendien zijn er voldoende rustpunten. Ik noem het altijd de snelweg voor fietsers naar 't zuiden.
P1010845.JPG
En bedenk dat je niet met een wedstrijd bezig bent. Dus zoals Loes aangeeft, af en toe een tandje terugschakelen en rustig verder pedaleren.
P1010841.JPG
P1010853.JPG
Veel fietsplezier.

Jan
Het hoogte profiel op Komoot ziet er "indrukwekkend" uit. Daar is de de reactie van mijn vriendin op gebaseerd.
Op voorhand maken we het maar niet groter dan nodig en gaat het om het plezier. We kunnen dit jaar niet zo heel goed wachten tot we op fietsvakantie te gaan :lol: We gaan in de zomer 2 weken naar Zweden. Dus plannen we eerder al fietsvakanties* in

(ik wil ooit de 100cols tocht doen en zij heeft gezegd mee te willen, dus dan is 1,6% te verwaarlozen ;-) )