Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste lange fietstocht: vier weken hanzefietsroute - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste lange fietstocht: vier weken hanzefietsroute

Klopt: Rewe heeft betere kwaliteit maar je moet het vaak doen met de supermarkt die je tegenkomt. Vandaag was dat voor de eerste keer een Rewe, in het centrum van Stade. Vanavond in het campingrestaurant gegeten en dat bevestigde alle vooroordelen. Gisteren wel goed en eenvoudig gegeten.
Ook ik weet wel spannender landschappen maar de bestemming was gekozen vanwege het lage coronarisico. En wat dat betreft hebben ze het in Duitsland toch verheugend strak in de hand.
Wie Duitsland kent weet dat je meestal beter naast als op de camping kunt eten. Pizzaria’s, Balkan restaurants en gutbürgerliche küche of de Imbiss geven goede mogelijkheden. Gastankjes zeker bij bouwmarkten en als je dan toch een keer in de stad bent, zoek eens een XL store van Globetrotter op. (Globetrotter.de) Mega groot en van kano’s, fietsen en 4x4 en alles wat er tussenin zit. Gastankjes (Gas Schraubgaskartusche) ook vaak verkrijgbaar bij jachthavens omdat ze ook gebruikt worden voor grillen (Cadac/Weber) aan boord.
Beekdal_Renkum schreef:
zo 09 aug, 2020 13:30
Wie Duitsland kent weet dat je meestal beter naast als op de camping kunt eten. Pizzaria’s, Balkan restaurants en gutbürgerliche küche of de Imbiss geven goede mogelijkheden. Gastankjes zeker bij bouwmarkten en als je dan toch een keer in de stad bent, zoek eens een XL store van Globetrotter op. (Globetrotter.de) Mega groot en van kano’s, fietsen en 4x4 en alles wat er tussenin zit. Gastankjes (Gas Schraubgaskartusche) ook vaak verkrijgbaar bij jachthavens omdat ze ook gebruikt worden voor grillen (Cadac/Weber) aan boord.

Kijk dat zijn ook 2 tips waar ik zeker wat aan heb. Globetrotter kende ik niet, maar ik vind outdoorwinkels altijd wel leuk :oops:

En jachthavens had ik nooit zelf bedacht om eerlijk te zijn :lol:

Inmiddels ben ik wel terug van mijn 'testtocht' om materiaal te testen, en het kan wat mij betreft niet snel genoeg september worden :D
Polariteit schreef:
vr 14 aug, 2020 06:28

Inmiddels ben ik wel terug van mijn 'testtocht' om materiaal te testen, en het kan wat mij betreft niet snel genoeg september worden :D
En hoe is het bevallen? Waar ben je geweest? Foto's? Tot welke nieuwe inzichten ben je gekomen? Et cetera et cetera... ;)
Wim schreef:
do 06 aug, 2020 14:04
Dus vandaag weer boodschaoen gedaan om zelf je koken. Bij een Liddle. Wat een treurig assortiment en wat een matige kwaliteit. Het is waar dat het hier goedkoop is maar wat een gebrek aan levensvreugde bij zoveel fabrieksvlees en ingevroren maaltijden. De verhalen over Duitse slachthuizen zijn wat dat betreft onthullend.
Het supermarktaanbod hangt ook van de regio in een land af. In Nederland bevalt de Lidl me dermate goed, dat ik er tegenwoordig de meeste boodschappen doe. Het is allang geen dozenschuiver meer. Groente en fruit zijn van goede kwaliteit, er is steeds meer aanbod van biologische- en fair trade artikelen en sinds pakweg een jaar is er ook een groeiend aanbod van vegavlees. Dat laatste begon in Amsterdam en was enkele maanden later ook in Leiden verkrijgbaar, maar misschien nog niet in regio's waar vlees eten nog altijd de norm is. Zo vertelde een slager uit een dorp in de Bollenstreek mij een tijdje terug dat in zijn regio nog nauwelijks vraag is naar vleesvervangers. Ik vermoed dat de worst- en schnitzelverlslaving bij onze oosterburen ook hardnekkig is ('Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei, weiß der Volksmund. Seit einer neuen WHO-Studie ist klar, welche zwei Enden das sind: Magen- und Darmkrebs!').
Een groot pluspunt vergeleken met grotere en duurdere supermarkten vind ik de overzichtelijkheid in de Lidl (door het ontbreken van grote schappen vol nonfood en luxe-artikelen: vooral in Franse megasupermarkten ben ik daardoor al gauw een half uur extra kwijt met zoeken; alleen tijdens hittegolven breng ik graag onnodig veel tijd door in een koude winkel) en - voor mij best belangrijk - de afwezigheid van zeurmuziek (alleen in Frankrijk wordt ik soms vrolijk van winkelmuziek vanwege het hoge chansongehalte). Vlees en ingevroren maaltijden eet ik niet (m.u.v. af en toe vis of een bitterbal - als er geen overheerlijke paddestoelbitterballen te krijgen zijn).
Vorig jaar had ik de indruk dat het aanbod van de Duitse Lidl niet heel erg afwijkt van de Nederlandse, al miste ik er wel mijn favoriete Gerardus biertjes. Plofkippen en kiloknallers vind je overigens ook in de 'betere' supermarkten. Ik heb ook niet de illusie dat de omstandigheden in en rond Nederlandse (of Franse) slachthuizen beter zouden zijn dan in en rond Duitse (zie hier).
keesswart schreef:
vr 14 aug, 2020 11:54
Wim schreef:
do 06 aug, 2020 14:04
Dus vandaag weer boodschaoen gedaan om zelf je koken. Bij een Liddle. Wat een treurig assortiment en wat een matige kwaliteit. Het is waar dat het hier goedkoop is maar wat een gebrek aan levensvreugde bij zoveel fabrieksvlees en ingevroren maaltijden. De verhalen over Duitse slachthuizen zijn wat dat betreft onthullend.
Het supermarktaanbod hangt ook van de regio in een land af. In Nederland bevalt de Lidl me dermate goed, dat ik er tegenwoordig de meeste boodschappen doe. Het is allang geen dozenschuiver meer. Groente en fruit zijn van goede kwaliteit, er is steeds meer aanbod van biologische- en fair trade artikelen

Klopt Kees!

Wat bedoel je precies met een treurig assortiment Wim? Als je kookt met enkel basis ingrediënten ofwel de hippere term clean cooking (en zonder vlees). Dan vind je overal ter wereld ingrediënten van goede kwaliteit om lekker gezond eten te koken. Ook snel op een brandertje. Ik vond in Oost- en West Duitsland op de Hanzeroute wel overal groentes, fruit, pasta, volkoren granen en peulvruchten. Vlees laat ik thuis en op reis vrijwel altijd links liggen want inderdaad treurig, ja. Trouwens ik herinner mij dat ik meerdere malen gelezen heb dat juist wij Nederlanders het minste willen besteden aan voedsel dit in tegenstelling tot Duitsers en Fransen.
Zo, ik ben inmiddels weer een paar dagen terug van een geweldige tocht door Nederland en Duitsland. In 31 dagen ruim 2500 kilometer gefietst over deze best afwisselende tocht.

Ik zal binnenkort eens een kort fotoverslagje plaatsen, maar eerst de foto's uitzoeken 8)
keesswart schreef:
vr 14 aug, 2020 11:54
Wim schreef:
do 06 aug, 2020 14:04
Dus vandaag weer boodschaoen gedaan om zelf je koken. Bij een Liddle. Wat een treurig assortiment en wat een matige kwaliteit. Het is waar dat het hier goedkoop is maar wat een gebrek aan levensvreugde bij zoveel fabrieksvlees en ingevroren maaltijden. De verhalen over Duitse slachthuizen zijn wat dat betreft onthullend.
Het supermarktaanbod hangt ook van de regio in een land af. In Nederland bevalt de Lidl me dermate goed, dat ik er tegenwoordig de meeste boodschappen doe. Het is allang geen dozenschuiver meer. Groente en fruit zijn van goede kwaliteit, er is steeds meer aanbod van biologische- en fair trade artikelen en sinds pakweg een jaar is er ook een groeiend aanbod van vegavlees. Dat laatste begon in Amsterdam en was enkele maanden later ook in Leiden verkrijgbaar, maar misschien nog niet in regio's waar vlees eten nog altijd de norm is.
Mijn indrukken van de Lidl worden nu bevestigd in een uitgebreid artikel in de Groene Amsterdammer (zie ‘Goedkoop én duurzaam, door onzin weg te laten’ ). Ik kom er vaak, ook vanwege het volledig ontbreken van muziek en andere onnodige prikkels. Muziek die ik prettig vind, hoor ik zelden in winkels.
De Edeka is mijn favoriete supermarkt in DE, stuk beter dan de Lidl, en zorg idd dat je contant geld bij je heb.
Rij zelf met Garmin GPS, alle fietsroutes stop je er zo in, supermarkten etc vind je er ook op.

Wil je geen GPS maar ben je wel handig dan is OsmAnd een handige app die weinig kost maar niet simpel is, kan je ook alle routes opzetten en zien of er campings langs de route liggen en waar een supermarkt of geld automaat zit, handig als back-up naast de papieren kaart, kan ook onderweg een route downloaden.

In sommige stukken in de DE vind je weinig campings vooral in de voormalige DDR, ook zijn er dan minder B&B en hotels, van tevoren je route nalopen op campings is wel aan te raden en waar er weinig zijn dag etappes te plannen kan gedoe schelen op die dagen dat er weinig is :wink: