Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zes maanden door Europa: herfst en winter: tips? - Forum Wereldfietser

Zes maanden door Europa: herfst en winter: tips?

Dag wereldfietsers,

Wij vertrekken eind augustus met ons twee op langverwacht verlof van zes maand :D . We kochten twee fietsen aan en willen onze tijd genieten van een aantal Europese landen. Gezien de maanden waarin we fietsen (sept tem feb) en gezien we niet telkens bij vriestemperaturen willen kamperen, zijn we op zoek naar geschikte route/fietslanden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? We plannen om af en toe eens een bus/trein te nemen, ook hoeven we niet elke nacht te kamperen, maar wel zoveel mogelijk. Warmshowers, hostels of kamperen naast een hostel/huis zullen wellicht niet anders kunnen. We mikken op overwegend asfaltwegens trouwens.

Graag hadden we september nog in Noorwegen en/of Zweden gefietst en gekampeerd. Vanaf dan gaan we Zuidwaarts, 'warmere' oorden gaan opzoeken. Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Kroatië en tegen december dan misschien eerder richting Portugal, Spanje en Marokko. Niets ligt vast, dit zijn ideeën want we willen graag flexibel zijn.

We vragen ons echter af als onze ideeën realistisch zijn gezien het weer en de accomodaties in de herfst en winter. Zijn er van jullie ervaringen binnen Europa?

Groeten,
Lukas en Wynona
Zuid Spanje (en waarschijnlijk ook west Spanje) en Portugal zijn prima landen om in de winter te fietsen.
Met een beetje plannen ( dan zou je Scandinavië over moeten slaan of dat eerst doen en dan een stuk treinen om de Pyreneeën over te komen voor de winter) kan je in september vanuit huis fietsen en net voor de winter de Pyreneeën oversteken.
Of helemaal via kust dan heb je minder last van sneeuw in de bergen.

Via Portugal afzakken en laatste stuk in zuid Spanje.
Fietsen zolang het kan en anders zijn de appartementen daar ook spotgoedkoop als je weekje ergens wilt verblijven.

Geweldig plan, nooit hitte en toch genieten van redelijke temperaturen.
In november kan het in Portugal nog gewoon 25 graden worden.

Of in januari oversteken naar Marokko?
En daarna terug?



Anja
Inderdaad niet zo gebruikelijk.
Ik volg een 20-tal wereldfietsers op lange reizen en degenen die in Europa bleven zeggen dat het te doen is. Bedenk dat Zuid inderdaad warmer is dan Oost, Oost-Europa is zelfs kouder dan NL ,hoewel ook droger.
Je zou de zuidkust van Turkye mee kunnen pakken maar zelf zou ik liever Marokko erbij doen, schitterend !
Mijn laatste Warm shower-gast vertrok pas in November van GB naar Thailand via Istanbul en die is ook nog altijd vrolijk.
Succes ,Pier.
LukasWynona schreef:
wo 08 jul, 2020 13:39

Wij vertrekken eind augustus met ons twee op langverwacht verlof van zes maand :D .
Graag hadden we september nog in Noorwegen en/of Zweden gefietst en gekampeerd. Vanaf dan gaan we Zuidwaarts, 'warmere' oorden gaan opzoeken. Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Kroatië en tegen december dan misschien eerder richting Portugal, Spanje en Marokko. Niets ligt vast, dit zijn ideeën want we willen graag flexibel zijn.
Dat is een heerlijk vooruitzicht. Hebben jullie fietsvakantie ervaring? Mijn indruk: je bent erg ambitieus. Bedenkt dat je in bijvoorbeeld 3 weken een héél klein stukje Duitsland kunt doen (ik noem maar wat). Je stelt hier voor om in oktober en november heel zuidoost Europa te doen. Keuzes maken :)

En: corona is nog niet weg en voorbij. Het kan zijn, ook in het najaar nog niet. Dus inderdaad, verstandig om flexibel te zijn én te blijven. Maar eh, mooie plannen hoor, ik ben benieuwd!
LukasWynona schreef:
wo 08 jul, 2020 13:39
Vanaf dan gaan we Zuidwaarts, 'warmere' oorden gaan opzoeken. Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Kroatië en tegen december dan misschien eerder richting Portugal, Spanje en Marokko.
Hmm, stel je niet teveel voor van die ‘warmere oorden’ in Oost-Euroa, puur omdat ze zuidelijker dan NL liggen. Deze landen hebben voornamelijk een landklimaat en kunnen bitter koud zijn.
Heb je al eens naar de klimaat-tabellen van de verschillende landen gekeken?
Daarom adviseer ik ook zuid Spanje en Portugal.
Zonnige oorden...... heerlijk.
Anja
LukasWynona schreef:
wo 08 jul, 2020 13:39
Graag hadden we september nog in Noorwegen en/of Zweden gefietst en gekampeerd. Vanaf dan gaan we Zuidwaarts, 'warmere' oorden gaan opzoeken. Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Kroatië en tegen december dan misschien eerder richting Portugal, Spanje en Marokko. Niets ligt vast, dit zijn ideeën want we willen graag flexibel zijn.
Zoals gezegd, raadpleeg wat klimaattabellen van Zuidoost-Europa en verbaas je. Al die landen zijn in de late herfst vaak veel kouder dan Nederland en België. In Griekenland is Kreta in november mogelijk nog aangenaam, maar verder...
Van november tot half maart is het realistisch gezien alleen langs de Portugese Algarvekust en langs de Spaanse zuidoostkust (ruwweg van Almería tot Valencia) aangenaam weer (tot zo'n 20 graden). En in het lagere binnenland van Andalusië heb je ook kans op goed weer. Ga je de hoogte in, wordt het heel snel kouder. Van Gibraltar tot Almería zijn geen behoorlijke fietsmogelijkheden langs de kust (Costa del Sol) . Maar goed, dat neemt niet weg dat je met goed plannen wel drie of vier maanden vol kunt maken in deze regionen, als je Marokko ook meepikt (aanrader).
De campings die open zijn, zullen overigens grotendeels bomvol zijn, want een steeds groter senioren-camperlegioen trekt 's winters naar de Spaanse en Portugese kust. Vaak kun je voor niet veel meer geld een heel (vakantie)huis huren,
Voor Marokko heb je een negatieve coronatest nodig van niet ouder dan 48 uur. Dit was vandaag in het nieuws.
Maar zoals voor zoveel gebieden, zaken wijzigen met de dag en zijn onzeker. Gebieden kunnen ook zo weer op slot. Ik ken in ieder geval een WF-er die lang vast zat de laatste keer in Marokko. Voor mij een van de redenen om een geplande reis dit jaar helaas even over te slaan maar kennelijk ben ik de enige in dit forum. Slim of dom? Wie weet, de toekomst zal uitsluitsel geven. Jullie veel plezier in ieder geval!
Naast kou heb je ook te maken met beperkt daglicht, ook daarvoor is het verstandig zo zuidelijk mogelijk te blijven. Maar kamperen ed zal veelal in het donker zijn, daar moet je wel tegen kunnen.
Nee hoor, Franzi - ook ik sla mijn geplande reis dit jaar over.

Lukaswyona - veel succes met jullie plannen! En zoals genoemd onderschat de kou in oost Europa niet. Zou zelf eerder echt warmere gebieden opzoeken, in jullie reisperiode, en dus uit Europa weggaan mits natuurlijk mogelijk met deze Covid tijd.
Ik ken jullie overwegingen niet om expliciet voor 6 maanden Europa in najaar en de winter, de minder geschikte periode, te kiezen. Je zou de 3 laatste maanden voor verder weg kunnen kiezen. Bv. Zuid Oost Azië is in onze winter een geweldig gebied om zeer relaxt doorheen te fietsen. Tentje enz. Heb je niet nodig,. Alleen een ticket en een fietsdos.
Franzi schreef:
wo 08 jul, 2020 23:11
Voor Marokko heb je een negatieve coronatest nodig van niet ouder dan 48 uur. Dit was vandaag in het nieuws.
Maar zoals voor zoveel gebieden, zaken wijzigen met de dag en zijn onzeker. Gebieden kunnen ook zo weer op slot. Ik ken in ieder geval een WF-er die lang vast zat de laatste keer in Marokko. Voor mij een van de redenen om een geplande reis dit jaar helaas even over te slaan maar kennelijk ben ik de enige in dit forum. Slim of dom? Wie weet, de toekomst zal uitsluitsel geven. Jullie veel plezier in ieder geval!
NB reisadvies NL overheid is nog wel oranje, mede bepalend voor o.a. reisverzekering. Je bent simpelweg niet verzekerd. Daarbij grens met Spanje naar Marokko (boot overgang) blijft vooralsnog dicht. Je ziet in de Balkan ook dat landen de grenzen weer sluiten net na de opening. Marokko is pas net de gestrande Marokkanen uit het buitenland terug aan het halen.
Franzi schreef:
do 09 jul, 2020 10:37
Franzi schreef:
wo 08 jul, 2020 23:11
Voor Marokko heb je een negatieve coronatest nodig van niet ouder dan 48 uur. Dit was vandaag in het nieuws.
Maar zoals voor zoveel gebieden, zaken wijzigen met de dag en zijn onzeker. Gebieden kunnen ook zo weer op slot. Ik ken in ieder geval een WF-er die lang vast zat de laatste keer in Marokko. Voor mij een van de redenen om een geplande reis dit jaar helaas even over te slaan maar kennelijk ben ik de enige in dit forum. Slim of dom? Wie weet, de toekomst zal uitsluitsel geven. Jullie veel plezier in ieder geval!
NB reisadvies NL overheid is nog wel oranje, mede bepalend voor o.a. reisverzekering. Je bent simpelweg niet verzekerd. Daarbij grens met Spanje naar Marokko (boot overgang) blijft vooralsnog dicht. Je ziet in de Balkan ook dat landen de grenzen weer sluiten net na de opening. Marokko is pas net de gestrande Marokkanen uit het buitenland terug aan het halen.
De topicstarter is pas over een half jaar of zo in die regionen. Weinig relevant dus hier, aangezien de situatie dan zeker anders zal zijn. Voor corona-gerelateerde info zijn vast wel speciale topics beschikbaar.
peter de rijk schreef:
do 09 jul, 2020 11:10

De topicstarter is pas over een half jaar of zo in die regionen. Weinig relevant dus hier, aangezien de situatie dan zeker anders zal zijn. Voor corona-gerelateerde info zijn vast wel speciale topics beschikbaar.
De gegeven informatie over Marokko is geen corona informatie maar reisinformatie, Peter. :roll:

Wel of geen toegang, wel of geen bootverbinding wel of geen verzekeringsdekking lijkt me wel degelijk zinnig. En ja dat zaken in rap tempo veranderen nu (door corona) klopt. Daarom ook had ik die nuancering erbij gegeven. Helaas kan ik geen info geven over de toekomst geven aan de topic starter. En het alleen maar over het nu hebben omdat ik geen glazen bolletje heb Peter :wink: Is de info over Spanje en Frankrijk dan ook ongeldig omdat het nog even duurt voordat de topic starter er weer is? Verder is het aan de topicstarter om te bepalen of die de info relevant vind bij zijn of haar overwegingen.

En nu weer on topic!
De lange nachten die iemand anders hier noemt zijn wel degelijk een minpunt. Daarbij is het ook in Noord Marokko en in de Atlas behoorlijk koud. Pas voorbij Agadir krijg je laat in het seizoen garantie op goed weer. Maar dan nog zelfs daar kan het sneeuwen als je hoog zit.
Om het in december en januari warm te hebben moet je toch echt heel zuidelijk en liefst kort bij de kust blijven.
Ook in Zuid-Spanje wordt er geskied, dus ik zou in die periode de bergen toch vermijden tenzij je warme slaapplaats hebt.
Hou er rekening mee dat campings buiten de periode Juni-September wel eens gewoon sluiten, en enkel toegang verlenen voor de stacaravans. Dan kan je beter zoeken naar B&B of hotelletjes.
In Portugal (Alentejo) en zuid /zuid oost Spanje zijn er voldoende campings open op auto/camper afstand.
Met de fiets even goed kijken.
Maar ze zijn wel veel langer open dan bijv in Frankrijk is onze ervaring.
Sluiting is dan vaak wel in periode rond kerst. In Rosario ( Portugal) bijv. is de camping van december tot maart dicht.
In Serpa en Golega hele jaar open.
Ook omdat er veel campers komen.
De dorp/stadscampings hebben als voordeel dat de was in de nabijgelegen supermarkt gedaan kan worden.
In Spanje aan de kust en toeristische gebieden ook veel open campings getroffen.
En wild kamperen lukt daar ook prima.
Pensions en B en B erg goedkoop.

Ben wel benieuwd wat de TS met alle info gaat doen en hun ideeën nu zijn.

Anja
Zelf heb ik vergelijkbare plannen dit najaar omdat mijn reis naar africa niet door kon gaan vanwege corona. Dus ik lees graag mee in dit draadje.
Zijn er mensen die wel eens gefietst hebben in griekenland en/of turkije in de winter?
Nog aanvullend. Ik had vorig jaar warmhouder gasten die in een identieke periode naar Spanje en Portugal reden. Bij Spanje zaten enkele passen dicht, de campings in Frankrijk zijn na Het hoogseizoen grotendeels gesloten en ze hadden vaak slecht weer en koud. Zij hebben uiteindelijk de fietsen terug gestuurd naar huis. Ze zijn gaan backpacken omdat het voor hen niet de beste periode was. Hoe dat voor jullie is, is natuurlijk persoonlijk.
De kou went wel (nat niet) en het gevoel van "we horen hier nu helemaal niet te zijn, maar we doen het toch maar mooi" heeft ook wel wat. Grootste (mentale) nadeel van jullie plannen lijkt mij dat je weet dat het weer hoogstwaarschijnlijk alleen maar slechter gaat worden

Ik zou ervoor kiezen je reistijd of bestemming (lastig nu, misschien reis uitstellen) anders te plannen. Succes!
WOW mooie plannen hoor. Wou dat ik 6 maanden had. Leuk dat je in Europa blijft. Jullie vroegen om tips, wel dit is wat ik zou doen:

Eerst naar Griekenland fietsen via Duitsland, Oostenrijk en Kroatie, Servie en Noord Macedonie. Dan de boot naar Italie en dan naar Sicilie. Vervolgens naar Sardinie en dan naar Barcelona met de veerboot. Vervolgens naar Gibraltar en dan naar de Algarve. Alles staat of valt natuurlijk of de veerboten varen natuurlijk.

Je zult in September dan door Duitsland en Oostenrijk fietsen, waar het weer in deze maand nog wel goed is. In Oktober door voormalige Joegoslavie waar het ook nog mooi weer is. Dan in de koudere maanden door zuidelijk Europa.

Wens jullie in iedergeval heel veel fiets plezier, welke route je ook volgt. Houden jullie ook een Blog of zoiets bij?

Jan