Beste bezoekers van het Wereldfietser forum,

Ons SSL certificaat is vannacht verlopen. Dit betekent dat je waarschijnlijk een melding krijgt dat de verbinding niet meer veilig is. Ondanks dat ons certificaat is verlopen, is de verbinding nog wel veilig en kun je gerust het forum gebruiken. Wij zijn bezig met de aanvraag en installatie van een nieuw certificaat. Dit kan enige tijd duren.

Excuses voor de eventuele overlast,

Beheer Wereldfietser.

Bikepacken in Polen, advies?

Beste fietsers, bikepackers, wereldfietsers, vakantiefietsers (iedereen gehad :lol: ),

We geven het toe, we zijn nog nooit in Polen geweest. Zo dichtbij maar alleen maar langs gefietst of overheen gevlogen. Dat moet maar eens anders. Twee weken op avontuur door dit land om eens te zien waar onze Poolse landgenoten vandaan komen.

Nu moeten we ook eerlijk bekennen dat we weinig van Polen afweten (heerlijk, nu kunnen we dus eindelijk weer een land ontdekken). Waar zijn we naar op zoek?
- bergen
- wild kamperen
- onverharde paden, mag natuurlijk ook wel wat asfalt tussen zitten
- de term bike packing omschrijft het beste wat we doen maar we zijn geen fundamentalisten, als er een mooi stadje is waar je alleen over asfalt naar toe kan gaan mag dat ook 8)
- beetje avontuur

Wie kan ons met deze summiere omschrijving in richting op sturen? Zijn er Polenfietsers binnen de Wereldfietser of binnen de bezoekers van dit forum?

Marco en Lisette
Geen ervaring met fietsen in Polen.

(Als ik zelf zou mogen kiezen, zou ik beslist
(ook) langs/door het Tatra-gebergte gaan.)

Wel zag ik dat je in de bossen van Polen (en inmiddels grote delen van Europa) op moet passen voor TBE. DEET smeren of -rigoreuzer- je laten vaccineren kan dan helpen.
https://www.tekenbeetziekten.nl/teken-e ... tis-virus/
Aanraders zijn noord oosten merengebied, oosten oerbos, beiden vlak en zuid oosten Tatra gebergte. Genoeg paden te vinden!
Franzi schreef:
zo 05 jul, 2020 16:47
Aanraders zijn noord oosten merengebied, oosten oerbos, beiden vlak en zuid oosten Tatra gebergte. Genoeg paden te vinden!
Bedoel je met het noord oosten merengebied Mazurië? inderdaad een aanrader. Erg mooi zeker. De kust bij Gdansk is wisselend (ook hoop niet) erg mooi. Eigenlijk bij voorbaat een mooi vakantieland.

Al zou ik wel goed op de auto's in het verkeer letten, er zijn nogal wat cowboys op de weg.
SimondelaCourt schreef:
zo 05 jul, 2020 17:23
Franzi schreef:
zo 05 jul, 2020 16:47
Bedoel je met het noord oosten merengebied Mazurië? inderdaad een aanrader. Erg mooi zeker. De kust bij Gdansk is wisselend (ook hoop niet) erg mooi. Eigenlijk bij voorbaat een mooi vakantieland.

Al zou ik wel goed op de auto's in het verkeer letten, er zijn nogal wat cowboys op de weg.
Ja dat bedoel ik. Marco en Lisette gaan off-road dus dat zal wel meevallen
Er is met EU steun een prachtige aaneenschakeling van fietsroutes aangelegd in Oost-Polen.

https://www.polen.travel/nl/beleven/act ... lijk-polen

Een paar jaar geleden zou ik die fietsen, maar er kwam wat tussen.
Heb enige jaren geleden de "green velo" route gereden deze is in het oosten van Polen. Op dit forum kan je hier info over vinden. Ze hebben ook een zeer mooie website. In het zuiden van de route bergen en verder redelijk veel onverharde wegen, toen ik deze route fietste (in mei/juni) was het zeer rustig heb geloof ik nog geen 10 fietsers ontmoet over de hele route.
Vorig jaar heb ik de GreenVelo route gefietst, van zuid naar noord. Het is een schitterende route over veelal achterafwegen en bospaden. Een mooie afwisseling van gravelpaden en asfaltwegen. De route loopt echter door een vlak/glooiend landschap. De enige heuvels en bergen op de route vind je in het zuiden, rond het Tatra gebergte. Ik denk dat er mooie, avontuurlijke paden zijn te ontdekken in het Tatra aan de poolse kant. Tijdens een eerdere reis was ik langs het Tatra gefietst in Slowakije en dat heeft toen veel indruk op me gemaakt. Je kunt er ook mooie wandeltochten maken.
Wat betreft wildkamperen is dat geen enkel probleem in Polen. Waar bos is, kan je kamperen.
Hier ook groene route vanaf meren gebied (suwalki) tot aan oerbossen gereden, met tent, fietskar en peuter van 2 jaar. Echt heel mooi. Soms moet je je bevoorrading wat plannen, ook veel onverhard, maar met wat bredere band goed te doen.
Mensen zijn vriendelijk, eten is lekker, natuur is prachtig. Afhankelijk van je dag afstanden is overnachting wel eens wat zoeken. Zo zijn we ooit in de tuin van iemand beland.
Taal is wel een probleempje, ruski of Pools, dat was het zowat. Google Translate was zeer nuttig.
We zijn 2 keer in Polen geweest, beide keren 3 weken een rivier afzakken in een kano, prachtig schoon land, ze zijn gek op buiten zijn en in de weekenden gaan ze massaal naar buiten, je mag gewoon kamperen zolang je maar niet in iemands tuin gaat staan lijkt het, fikkie stoken ook geen probleem, langs de rivieren die we af voeren kwamen 2 a 3 ingerichte kampeer plekken tegen per dag met overdekte tafel/vuur/BBQ plek en een schone dixie wc, de laatste keer hadden de dixies zelfs wc-papier :shock:
Daar staan was gratis, de laatste keer waren er wat meer beheerde plekken waar je voor een klein bedrag kon staan en kwamen we wat meer mensen tegen die wat Duits of Engels spreken.

Ze zijn nogal verlegen als ze geen andere taal spreken maar wel erg aardig en behulpzaam, in de buiten gebieden staan de winkels/supermarkten op de kaart zo weinig zijn er.
Ze leven daar nog van hun eigen groenten, brood en vlees dus de supermarktjes hebben vooral veel bier [ zijn ze gek op] snoep , chips en ander fabrieks spul, niet veel fruit/groeneten en bijna geen vlees, hou daar rekening mee en neem dus kruiden en gedroogde pepers mee :wink:

In de wat grotere dorpen hebben ze een moderne supermarkt, je ziet veel plaatsnamen op de kaart maar 4 huizen in een straal van een kilometer is daar al een dorp lijkt het.

Veel plezier daar! ga er zelf ook graag weer eens heen.
Bijvoorbeeld:

a/
https://wisla1200.pl/en/race-track/
b/
https://carpatiadivide.pl/trasa/

Erg mooi en leuk.
Succes!
Dank jullie wel voor alle mooie adviezen.
Green Velo hadden we inderdaad gezien. Iets meer bergen zou inderdaad wel leuk zijn. de laatste links hadden we nog niet gezien. Dank voor het delen.
Hallo Marco en Lisette,

Ik weet niet of jullie deze al gezien hadden maar deze route kwam van de week nog op bikepacking.com misschien nog een leuke aanvulling op jullie plannen https://bikepacking.com/routes/lemkivska-kobiouka/
Dank je wel.
Staat voor dit jaar nog steeds in de planning dus keurig op tijd.
Zelf nooit gedaan, maar volgens mijn Poolse collega's is de Oder volgen (meestal grens tussen D en PL) ook een mooie.

Als vrouw alleen is Polen niet aan te raden (tip van een vrouwelijke poolse fietster), en als je homo of lesbo bent, dat kan in sommige streken (vooral oostelijk) wat minder aanvaard worden als je dat te expliciet laat zien.
Behalve dat ik in 1981 door Polen heb gefietst (Cieczyn-Auschwitz-Kraków-Kielce-Warszawa) hebben m'n vrouw en ik in 1997 in Zakopane gekampeerd. Wat een fraaie houten huizen staan er daar!
Polen is een echt Rooms-Katholiek land, tijdens diensten gaan er veel kerkgangers over straat.
Maar als het in Polen gaat regenen, zijn dat vaak flinke buien. Op een dag in de buurt van Bielsko-Biala hadden wij een langdurige wolkbreuk, zodat de motor van onze auto het liet afweten. De carburateur zoog lucht vol met waterdeeltjes aan. Foute boel. Stilstaand op de weg lang gewacht tot droog weer. Er vonden ook overstromingen plaats.