Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs De Grens - Forum Wereldfietser

Fietsen langs De Grens

Het reizen naar en door andere landen zal de komende maanden vermoedelijk erg moeizaam blijven. Daarnaast is het de vraag, die ieder voor zich zal moeten beantwoorden, of het verstandig is naar het buitenland te reizen. Ook lijken de mogelijkheden om terug te komen met enige vorm van openbaar vervoer ondanks de verruimingen van de laatste tijd nog steeds beperkt.

Voor mijzelf had ik een tocht binnen Nederland gemaakt, met als thema: De Grens

De afgelopen tientallen jaren is het besef van een landsgrens, zeker binnen Europa vervaagd. Wat vroeger nog een spannend moment kon zijn, is verworden tot andere verkeersborden langs de weg of een conducteur in een ander uniform. In deze coronatijd worden we ons ineens weer bewust van de landsgrenzen. Er zijn of waren reisverboden tussen landen. België had zelfs de kleinste grensovergangen fysiek afgesloten.

Met deze tocht worden de grenzen van Nederland verkend. De nadruk ligt op de landsgrenzen met Duitsland en België. De grens wordt zo dicht mogelijk gevolgd. Het is dus geen route met alleen maar mooie rustige landschappen, maar zo nu en dan fiets je door de rafelranden van Nederland. Een industriegebied, of een woonwijk.
Om een rondje te kunnen maken, is een route langs de kust, en langs de 0-meter NAP-lijn toegevoegd. Deze volgen grotendeels de LF-1 en LF-9.

Het is geen keurig uitgewerkte en gecontroleerde route. Er kunnen foutjes in zitten, maar een beetje Wereldfietser maalt daar niet om.

Alles over deze route op de site van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome:

De Grens

Peter
Peter,
Leuk om te zien, we wilden dit jaar "de Ronde van Nederland" gaan doen maar ik heb de GPX van jou ook maar even gepakt en ga ze eens vergelijken want jou route lijkt ook erg leuk en dat is nog veel meer "de Ronde OM Nederland" thanks.
egopro schreef:"de Ronde van Nederland"
Het grote verschil tussen de officiële Ronde en mijn route is dat ik geen rekening houd met leuke dorpjes of landschappen.
Gezien het thema van de route wijkt mijn route vaak af van de touristische paden. En het zal hier en daar meer improvisatie vergen, omdat er wel eens wat fout kan zijn in de route. Maar dat maakt de pret niet minder denk ik.

Peter
Leuke route en handig dat alle grenspalen als waypoints zijn opgenomen.
Twee jaar geleden heb ik ongeveer dezelfde route gefietst. Op een paar kleine verschillen na heb ik met name het deel langs de Duitse grens precies zo gefietst en dat was prima te doen. Hier en daar is het onverhard en dat kan dus afhankelijk van de weersomstandigheden mul of modderig zijn, maar dan is er altijd wel een alternatief te vinden.

Wat betreft Zeeuws-Vlaanderen:
Het pontje van Hansweert naar Perkpolder vaart inderdaad maar heel beperkt. Twee jaar terug in de laatste week van Augustus was het al niet zulk best weer meer en kwam hij niet opdagen. Toen ik belde gaf de schipper aan motorpech te hebben en niet te kunnen varen...

Gelukkig is er nu weer een alternatief met een pontje over de Schelde. Je moet inderdaad even een stukje 'smokkelen' door België, maar je komt dan wel door het 'spookdorp' Doel, zeker ook de moeite waard. Mogelijk is de Hedwigepolder inmiddels helemaal afgesloten, dus dan zul je vanaf Doel nog een stukje over Belgisch grondgebied richting Hulst moeten fietsen.
JJFietst schreef:
wo 01 jul, 2020 11:46
Wat betreft Zeeuws-Vlaanderen:
Het pontje van Hansweert naar Perkpolder vaart inderdaad maar heel beperkt. Twee jaar terug in de laatste week van Augustus was het al niet zulk best weer meer en kwam hij niet opdagen. Toen ik belde gaf de schipper aan motorpech te hebben en niet te kunnen varen...

Gelukkig is er nu weer een alternatief met een pontje over de Schelde. Je moet inderdaad even een stukje 'smokkelen' door België, maar je komt dan wel door het 'spookdorp' Doel, zeker ook de moeite waard. Mogelijk is de Hedwigepolder inmiddels helemaal afgesloten, dus dan zul je vanaf Doel nog een stukje over Belgisch grondgebied richting Hulst moeten fietsen.
Dat laatste is inderdaad het geval. Je kunt niet meer langs of door de Hedwigepolder fietsen, er staat een groot hek aan beide kanten (ervaring van paar dagen geleden). Toch staat die weg nog wel op de OSM aangegeven. Dus nu moet je van Doel naar Prosperpolder door België fietsen en dan de grens over. De pont over de Westerschelde van Lillo naar Liefkenshoek vaart gelukkig heel vaak.

Afbeelding

Op mijn website staat een reisverslag met gpx-bestanden van een eigen grensroute, die we vorig jaar (Duitse grens) en de afgelopen weken (Belgische grens) hebben gereden en die niet per se de Nederlandse kant van de grens volgt:
Fietsen langs de Duitse grens en Fietsen langs de Belgische grens.
(Niet mijn bedoeling dit topic te kapen, maar het leek me handig dit hier te melden ipv nog een gelijksoortig topic te openen).
JJFietst schreef: Mogelijk is de Hedwigepolder inmiddels helemaal afgesloten
peter de rijk schreef: Je kunt niet meer langs of door de Hedwigepolder fietsen, er staat een groot hek aan beide kanten
Kijk dat is nuttige informatie.
peter de rijk schreef:Niet mijn bedoeling dit topic te kapen
Van kapen is geen sprake. Ik vind het juist mooi dat je deze informatie geeft.
Ik ga je verhalen niet al te erg lezen, want dan wordt voor mij privé de tocht verpest.
Ik vind het frappant dat iemand anders hetzelfde idee krijgt.

Ik schrijf zelf op de site van de Pelgrimsvereniging:
Pelgrimeren naar welke bestemming dan ook is een vorm van gemeenschappelijk reizen in individualiteit. We hebben allemaal hetzelfde doel, maar we doen het individueel of met een heel klein groepje. De tocht langs de landsgrenzen is een weg door veelal onbekend gebied.

Overigens voldoe je waarschijnlijk wel aan de voorwaarden voor een Testimonium. :D
Moet je natuurlijk wel lid zijn van de vereniging.



Peter
Even een kleine kick voor deze mooie route!

Omdat ik er voor 2021 ook nog geen vertrouwen in heb dat ik mij door heel Europa vrij kan bewegen op de fiets door Covid19, heb ik deze route maar alvast gedownload en heb 'm voorzichtig in de planning voor volgend jaar gezet.

Afgelopen september een mooie rit van 1100 km langs de randen van Zeeland, Noord Brabant en Limburg gereden en dat beviel uitermate goed.
Altijd beschaving in de buurt, altijd winkels, veelal goed asfalt en hier in Nederland houd het overig verkeer rekening met fietsers. Plus dat je ongeveer wel een idee waar je bent, als je topografische kennis een beetje op peil is. :wink:

Kortom, ik ga voor een rondje Nederland! Peter, alvast bedankt.
Graag gedaan.
Ik heb de route afgelopen juli/augustus gedaan.
Een kort verslagje vind je hier.
Mooie verhalen en foto's van de grenstochten. Vandaar dat ik mijn verhaal er graag aan toe voeg.

In etappes heb ik al in 2002, 2003 en 2004, in aansluiting op het Wad, de grens met Duitsland en België gefietst met als doel zoveel mogelijk plaatsnaamborden te fotograferen.
Zie op mijn homepage : http://members.quicknet.nl/janschoutsen/
In 2004 kocht ik mijn 1ste GPS vandaar dat er van een beperkt deel van de route een track beschikbaar is.
Vanaf Retranchement was de accu van mijn camera leeg en dus geen foto van Cadzand-Bad als laatste grensplaats.

In Vlissingen ben ik op de trein gestapt. Ik stond in de rij om een kaartje te pinnen maar de automaat had er kennelijk geen zin in. Daardoor kwam ik met meer mensen in tijdnood en stapten we de trein in zonder kaartje met het risico op een boete.
Maar de conducteur had er wel begrip voor en konden bij hem een kaartje kopen zonder boete. Ik had geen contanten en kon niet bij hem pinnen. Hij stond me toe gratis tot Amsterdam te reizen.
Vandaag heb ik eventjes in Duitsland gefietst. Het zit namelijk zo dat wij thuis al jarenlang thee drinken van het Oostfriese merk Bünting Tee. Heerlijk, werkelijk de Havanna onder de theesoorten. Van een ander merk willen wij niets weten. Zelfs op vakanties nemen we die thee mee.
Maar nu begon de voorraad wat te slinken. Online bestellen (vanuit Leer) kan ook wel, maar daar moet € 19,-- aan portokosten over betaald worden. En dat voor zo'n kleine afstand.
Ik heb me op internet suf gezocht hoe de corona-maatregelen aan de Duitse grens eruit zien. De resultaten liepen nogal uiteen. De deelstaat Niedersachsen zei: zonder een negatieve corona-test van niet ouder dan 48 uur kom je de grens niet over, tenzij op doorreis naar een ander land. Zoniet, 14 dagen in quarantaine, in een Duits hotelkamer op je eigen kosten. Maar hoe kom ik nou aan een corona-test? Er zijn maar vier adressen in de provincie Groningen. Telefonisch afspraak maken maar ik ben niet in staat om te telefoneren. De lokale politie van Kreis Leer zei niet te gaan controleren. Gelukkig ken ik een paar mensen die daar wonen, een mail gestuurd. Er komen toch nog veel Nederlanders daar goedkoop tanken en winkelen. Maar zonder zo'n test op zak durfde ik niet naar Bunde te rijden om daar een voorraad thee in te slaan. Zou ik bij de grens met DDR-toestanden te maken krijgen? Alles ging door m'n hoofd heen, ik werd er behoorlijk nerveus van.
Vanmorgen met de auto naar Bad Nieuweschans, op het parkeerterrein van Coop aldaar geparkeerd en mijn fiets uitgeladen. Zou het witte bruggetje over de Wymeerer Sieltief geopend zijn, grens misschien gesloten? Gelukkig bleek het tegendeel. Een meneer ging gewoon z'n hond uitlaten en stak daar de grens over.
Mij kennende: géén meter over de grens of ik plaats het NL-bordje achterop mijn fiets. Maar voor het eerst sinds 1973 durfde ik het deze keer niet! Schande. Wel heeft dat bordje symbolisch in mijn stuurtas gezeten, in gezelschap van mijn paspoort.
Heeft het in Groningen geregend, in Duitsland scheen er een waterig zonnetje door de grijze bewolking. Ik fietste langs de spoorlijn naar Weener. Van lekker ontspannen fietsen was echter geen sprake. Een angstig gevoel bekroop mij. In Bunde aangekomen zag ik toch heel veel auto's met gele nummerplaten. Voor de Combi parkeerde ik m'n fiets, mondkapje op gedaan en dan snel naar binnen. In tien minuten stond ik weer buiten met mijn Karrimor-zijtas vol met thee in verschillende verpakkingen, maar wel van hetzelfde merk Bünting Tee. Het leken wel of de oude verhalen over boter- en koffie-smokkelarijen weer tot leven kwamen.
Ik pakte mijn fiets weer en trapte richting Bad Nieuweschans, op de oude weg langs de weg 280. Even buiten Bunde verstijfde ik van angst, toen er een Duitse politiewagen langzaam langs mij reed. Maar die reed onverstoorbaar verder. Oef! Na een paar kilometer stak ik de Nederlandse grens over. Net voorbij een bocht stond een Nederlandse politiewagen stil achter de struiken met daarin twee agenten. Ook weer brak me het zweet uit, maar rustig doorfietsen. Bij de Coop aangekomen legde ik mijn fiets en de heerlijke thee in mijn auto. Op weg naar Kolham, op mijn molen werken. Thuis gekomen kon m'n vrouw me wel om de hals vliegen, zo blij....
IMG_20201024_121756.jpg

De weg op de voorgrond is Nederlands grondgebied, maar de berm pal erachter ligt al in Duitsland....
IMG_20201024_123721.jpg
IMG_20201024_124444.jpg
IMG_20201024_130359.jpg
In april stonden er bij elke grens overgang idd overal politie auto’s en kwam je er met de auto niet in. Volgens mij is het nu overal gewoon open. Vorige week in elk niks gemerkt toen ik stukje zuidelijker dan jouw gefietst hebt.

Maar mooi spannend verhaal Martin.
Zo zie je maar aan dit verhaal dat je voor een (spannend) fietsavontuur helemaal niet ver weg hoeft te gaan
Even over de grens voor boodschappen mag nog gewoon hoor. Zie https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
In de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen zijn grensbewoners en andere bezoekers uit Nederland toegestaan - onder bepaalde voorwaarden - een kort bezoek te brengen om bijvoorbeeld te tanken of boodschappen te doen.
De tovenaar schreef:Even over de grens voor boodschappen mag nog gewoon hoor. Zie https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Je maakt er niet overal vrienden mee:
"De burgemeester van Nettetal wil geen Nederlanders meer zien bij de Lidl en de Aldi in Kaldenkirchen
23-10-2020 om 11:23 door Jos Bouten
De burgemeester van Nettetal wil geen Nederlanders meer zien bij de Lidl en de Aldi in Kaldenkirchen
De burgemeester van Nettetal roept Nederlanders op geen boodschappen te komen doen Afbeelding: BART COENDERS
De huidige en nieuwe burgemeester van Nettetal willen dat Nederlanders wegblijven van de winkels aan de Poststrasse in Kaldenkirchen."


(Sorry dat er vier keer achter elkaar bijna hetzelfde staat maar dat moet tegenwoordig zo in de media.)

Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201023_93537898
Op 3 oktober j.l. waren m'n vrouw en ik (plus twee katten aan boord) ook in Duitsland, van de veerboot in Kiel onderweg naar huis. Maar die dag waren alle winkels gesloten vanwege de Tag der Einheit. Wel goedkoop de tank volgegooid, mét mondkapje op mijn hoofd. Gelukkig hadden wij van te voren boterhammen klaargemaakt en flesjes drinken mee. Vandaar nu pas thee gekocht.
jwkeij schreef:
di 20 okt, 2020 13:48
Even een kleine kick voor deze mooie route!

Omdat ik er voor 2021 ook nog geen vertrouwen in heb dat ik mij door heel Europa vrij kan bewegen op de fiets door Covid19, heb ik deze route maar alvast gedownload en heb 'm voorzichtig in de planning voor volgend jaar gezet.

Afgelopen september een mooie rit van 1100 km langs de randen van Zeeland, Noord Brabant en Limburg gereden en dat beviel uitermate goed.
Altijd beschaving in de buurt, altijd winkels, veelal goed asfalt en hier in Nederland houd het overig verkeer rekening met fietsers. Plus dat je ongeveer wel een idee waar je bent, als je topografische kennis een beetje op peil is. :wink:

Kortom, ik ga voor een rondje Nederland! Peter, alvast bedankt.
Leuk! Samen gaan volgend jaar?
Ik heb de grensroute afgelopen periode gedaan, waarbij ik de GPX heb gebruikt van deze site https://pelgrimswegen.nl/vereniging/pub ... -de-grens/.
Het was een mooie route waarbij je langs de vaak stille kant van Nederland fietst. Zoals op de site staat is af en toe improviseren nodig omdat een aantal delen van de route op de GPX afgesloten waren dan wel opgeheven paden betreffen.
Als aanvulling op de GPX heb ik een uitstapje naar het dorpje Castelre gemaakt. Dit gebied wordt door drie kanten door België omgeven. In dit kleine "aanhangsel" aan Nederland kun je een rondje fietsen van van 11 km.
De oversteek van Noord Brabant naar Zeeuws Vlaanderen heb ik gedaan via België (pontje Lillo - Liefkenshoek) waarbij ik ook Doel heb bezocht. Betekende 41 km fietsen in België.
Enkele cijfers: 17 dagen gefietst, 1843 km, waarvan 1306 op de grensroute van Nieuw Statenzijl naar Cadzand-Bad.
Campings vinden met Archies ging goed (zonder reserveren), alleen twee bestonden ondertussen niet meer.

Fiets technisch gezien waren de uitdagingen: de klim in Kerkrade naar Abdij Rolduc, de klim na de oversteek van de Gemmenicherweg bij Vaals, en de zandweg de Schoolstraat bij Nispen. Op deze drie plekken moest ik van de fiets af :( . Andere zandwegen in Noord Brabant waren uitdagend maar gingen net. Verder kende de route veel mooie gravel paden, af en toen single tracks, mooi rustig asfalt, fietspaden langs N-wegen, een gravel pad langs een autosnelweg, enkele industrieterreinen, woonwijken, veel "Grensweg" bordjes, bospaden, een pontje.
DSC01388.JPG
DSC01428.JPG
DSC01261.JPG
links Duitsland, rechts Nederland
DSC01243.JPG
DSC01149.JPG
Enkele afsluitingen die om wat improvisatie vroegen.
DSC01491.JPG
DSC01478.JPG
DSC01368.JPG
DSC01236.JPG
DSC01129.JPG
Om de grensroute nog wat interessanter te maken heb ik deze gecombineerd met enkele "extremiteiten", deels gebaseerd op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ederlanden.
Als noordelijkste punt heb ik gekozen voor het noordelijkste punt van het vaste pand: de noordkaap.
Je krijgt dan dit plaatje:
Knipsel - Midden - Beilen - 1.JPG
Foto's van de vier windstreken:
Noord.JPG
Noord
Oost.JPG
Oost
Zuid.JPG
Zuid
West.JPG
West
En dan nog de extremen: Hoogste, Laagste en Midden:
Hoog.JPG
Hoog
Laag.JPG
Laag
Midden.JPG
Midden, bij Beilen, aan de Klateringerweg
En tot slot, de route die ik heb gefietst (van één dag de track niet bewaard :oops: ).
De Route.JPG