Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elbe radweg of toch een andere route - Forum Wereldfietser

Elbe radweg of toch een andere route

Beste mede fietsers,

Wij, gezin met twee kinderen van 11 en 9, hebben het plan om te gaan fietsen langs de Elbe rivier. Het forum heb ik al aardig doorgespit en ook social media houd ik goed in de gaten:) Het plan is om met de auto naar een plek ergens tussen Hamburg en Maagdenburg te gaan en die daar te parkeren. We willen vervolgens stroom opwaarts gaan fietsen. In een ander draadje las ik net al iets over de campings in Duitsland tov Frankrijk. Wij vinden een municipalletje ook heeerrlijk dus als iemand tips heeft over vergelijkbare campings in Duitsland graag.
Op diverse plekken lees je dat het wel druk kan zijn langs de bekende routes en dat daarom fietsen langs ene kleine rivier "leuker" is. Iemand advies??

hebben jullie tips voor campings langs de Elbe?
Aan welke kant van de Elbe is het het mooist om te fietsen?
Iemand toevallig ervaring met een camping of plek als startpunt waar wij de auto kunnen achterlaten?


groet,

Jan-Henk
Jan-Henk, zelf vindt ik de zeg maar oost-kant het mooiste, ook vanwege de geschiedenis die daar meer aanwezig is. Vanaf waar de rivier vroeger een tijdje de grens was, en verder richting Magdeburg. Soms heb je overigens ook helemaal niet het idee langs de rivier te fietsen vanwege de dijkverhogingen die ze ook hier hebben doorgevoerd.

Kleine campings zullen er ook zijn, je moet maar net die treffen binnen een dagafstand fietsen en dat is van te voren lastig te bepalen. De Elbe is net zo iets als de Rijn en de Donau, ook in het naseizoen nog druk maar dat merk je eigenlijk pas 's avonds onderweg valt het best mee al weet ik niet hoe het in de zomer is.

Hamburg zou ik met kinderen zoveel mogelijk proberen te vermijden, ook al ligt er een prima fietspad, het is en blijft een grote stad. Je kan met een soort van waterbus/taxi/pont een groot deel overslaan. deze vaart vanaf Airbus aan de westkant via een aantal stops naar het Centrum aan de oostkant.
In 2019 route naar Praag gefietst tot aan de Eger (Ohre). Daar linksaf langs de rivier naar Litomeric waar de Eger in de Elbe stroomt. Daar de Elberoute gevolgd tot Maagdeburg en met Flixbus naar huis.
Lutherstadt-Wittenberg: Leuke stad. Zeker niet doen: Marina camping: Daar moet je voor veel geld een borgsleutel voor de slagboom aannemen. Die kun je pas inleveren als de receptie 's morgens (laat) open is. Veel fietsers hebben dit meegemaakt dus geen eenmalige actie. Alternatief; Camping bij roeivereniging aan de overkant vd Elbe: alleen trekkers, gezellig en goedkoop. kantine & keuken beschikbaar. Ook evt ontbijt.
Deçin bij Duits/Tsjechische grens; Erg drukke camping onder snelweg. Alternatief is camping bij hotel Formule 6km verderop: rustig, coedkoop en je kunt er lekker eten.
Litomériçe: erg drukke camping. A.d. overkant Terezin voorm. nazikamp Theresienstadt. Erg indrukwekkend. 15 km terug is bij Pistany een camping die ik niet ken, maar beter dan bij Terezin of Litomériçe.
Fietsen langs de Elbe is redelijk vlak. Er wordt wel veel gewerkt: dijken ophogen tegen hoge waterstanden. Enige vijand is tegenwind. Onderweg veel picknickplaatsen.
Langs rivieren zijn kano/roei-en verenigingen die hun veldjes graag beschikbaar stellen aan trekkers: Zijn gezellig, redelijk goedkoop en goede sanitaire voorzieningen. Ze staan ook in de routegidsen.
Jan Henk,
Ik zou zeker Wittenberg, Schloss Wörlitz, Magdenburg, Dresden en de Sächsische Schweiz gaan kijken met de kinderen. Parallel met de rivier loopt ook het spoor. Wij zijn een paar jaar geleden voor €69,- pp met fiets vanaf Hilversum naar Praag gegaan en dan terug gaan fietsen. Bij Wittenberg zijn wij afgeslagen naar de R1, Harz, Münster, NL. Het stuk in Tjechië was ook mooi, maar daar waren aanzienlijk minder campings. De Sächische Schweiz heeft ontzettend veel campings, B&B's, Dredsden had een aardige jeugdherberg, Kangaroo Stop, met aardig personeel. Noordelijker moet je wat meer zoeken, Dessau had bv een kanoclub die ook voor €20 een kamer met keuken, wifi en tv verhuurde. Soms kom je ineens zo iets tegen. https://www.elberadweg.de/news-service/ ... omaterial/
Hier kan je een gratis routeboekje bestellen, kaartmateriaal en allerlei slaapplaatsen en tips voor onderweg.
Veel plezier
Maarten
Hoi,
Wij plannen ook een vakantie in Duitsland, en wilden een paar dagen kanoën. In Bayern zijn alle kanu rastplätze nog dicht ivm Corona. Dus beter dat van te voren nog even checken voor de Elbe.
Allemaal bedankt voor de reactie en tips. Het zal in deze tijd allemaal wel een beetje aftasten zijn en wat vaker van te voren bellen of we ergens een plekje kunnen krijgen.

Het plan is om de auto in Wittenberge neer te zetten en daarvandaan richting het zuiden te fietsen.
Ik heb de Limes route tot Praag gefietst en toen richting Elbe het eerste deel tot Maagdenburg was erg mooi daarna vond ik tot Hamburg wel erg saai je kon op of achter de dijk fietsen beetje Nederlands lang bijvoorbeeld de Rijn,
Wel erg vriendelijke behulpzame mensen.
Ik mocht kamperen in achtertuinen incl. gebruik douch en ontbijt alles gratis de mensen zijn daar erg gastvrij.
Ook kan je vaak bij roei en kano clubs overnachten in simpele kamers of daar je tent opzetten net als bij jachthavens en de kosten zijn weinig.
Ik heb de Route boekjes nog mag je wel lenen.
Een aantal roei en kano clubs langs de Weser hadden hun faciliteiten gesloten ivm Corona voorwaarden van de gemeente.
Dus hou daar rekening mee.
Mogelijk ook elders aan de orde.

Anja
JHB schreef:
vr 26 jun, 2020 22:33
Allemaal bedankt voor de reactie en tips. Het zal in deze tijd allemaal wel een beetje aftasten zijn en wat vaker van te voren bellen of we ergens een plekje kunnen krijgen.

Het plan is om de auto in Wittenberge neer te zetten en daarvandaan richting het zuiden te fietsen.
Veel succes, we staan op moment in Wittenberge. Redelijk veel fietsers op de route tot nu toe. Maar niet zo druk als normaal natuurlijk. Niet veel campings gezien onderweg trouwens.
alstro schreef:
vr 03 jul, 2020 21:32
JHB schreef:
vr 26 jun, 2020 22:33
Allemaal bedankt voor de reactie en tips. Het zal in deze tijd allemaal wel een beetje aftasten zijn en wat vaker van te voren bellen of we ergens een plekje kunnen krijgen.

Het plan is om de auto in Wittenberge neer te zetten en daarvandaan richting het zuiden te fietsen.
Veel succes, we staan op moment in Wittenberge. Redelijk veel fietsers op de route tot nu toe. Maar niet zo druk als normaal natuurlijk. Niet veel campings gezien onderweg trouwens.
Leuk!!! Wij parkeren daar de auto €1,- per dag👌🏽Jullie onderweg naar het zuiden of noorden???