Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SBB trekkersveldjes blijven gesloten in 2020 - Forum Wereldfietser

SBB trekkersveldjes blijven gesloten in 2020

Paar dagen terug heb ik SBB gevraagd of hun trekkersveldjes ook op 1 juli ook opengaan.
Tot mijn stomme verbazing kreeg ik dit antwoord,

Goedemiddag meneer Smit,

Bedankt voor uw bericht.

Vanwege het coronavirus hebben wij besloten dit jaar geen trekkers op onze terreinen toe te staan. Dit om de mensen toestroom naar onze terreinen en sanitair zoveel mogelijk te beperken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Indien u nog vragen heeft horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,

Xxxxxxx Xxxxxxxxxx-Xxx I Staatsbosbeheer

Postbus 563, 7400 AN | Binnensingel 3, 7411 PL DEVENTER T 030-6977749 | xxxxxxxxxxxxxx@staatsbosbeheer.nl
I www.staatsbosbeheer.nl


(Naar mijn mening is SBB al jaren geen fan meer van trekkers, past niet in hun verdienmodel, levert namelijk te weining op, liever een stroomtrekkende caravan die voor een hele week boekt, de trekkersveldjes krijgen steeds minder aandacht en verdwijnen naar een achterafplekje)
*Gaat op zoek naar een vindiknietleuk-knop...

;)
SBB was toch die club die vrij vlot de zaag hanteert om de verdiensten op orde te houden?
Daar wordt zelfs een brave burger recalcitrant van: ik krijg neigen tot oproepen om op terrein van staatsbosbeheer te gaan wildkamperen :evil:
Vraag me wel af of dit ook de praktijk wordt als ik eind van de dag met een paar vermoeide kindertjes voor de deur sta, maar even goed maakt deze crisis wel duidelijk hoe met het nu echt met de gastvrijheid en klantvriendelijkheid en het belang van duurzaamheid gesteld is.
Net als dat andere semi-overheidsbedrijf, de NS, met fietsen in treinen. Wordt het niet eens tijd om demonstratief duizenden tentjes op het Malieveld neer te zetten?
Ook daar is niet gedacht aan een groep vervente treinreizigers die geen auto hebben, en dus afhankelijk zijn van combinaties trein/fiets die met ov-fiets niet kunnen.
Mijn reactie aan SBB:

Geachte mevrouw Xxxxxxxxx-Xxx,

Hopelijk begrijpt u, dat ik zeer teleurgesteld ben over de beslissing van SBB om de trekkersveldjes in 2020 gesloten te houden.

Het is mijn ervaring dat deze veldjes nauwelijks een extra belasting zijn voor het terrein en sanitair. Ik zie er weinig meer dan twee tentjes per dag staan en dit zijn voornamelijk kampeerders die relatief laat aankomen en weer vroeg weggaan. Dus daardoor ook nog een lage impact op terrein en sanitair hebben. Omgekeerd evenredig hiermee is het plezier dat trekkers aan deze terreintjes beleven, geen plaats te hoeven reserveren, altijd welkom.

Ik vind dat u met deze maatregel de gemeenschap van wandelende en fietsende trekkers onredelijk hard raakt. Dit is toch bij uitstek een groep enthousiaste natuurliefhebbers, die SBB in haar armen zou moeten sluiten?

Ik hoor graag van u,

Met vriendelijke groet,
Maarten Smit
Maart 2021 zijn er weer verkiezingen, en die verkiezingsprogramma's worden nu geschreven. Als je mensen in een partij (wel of niet van je keuze, dat doet er niet zo toe) kent kan je die het beste nu gaan bellen en mailen.
SBB heeft naar mijn idee inderdaad niet laten zien waarom de overgrote meerderheid - die net als ik ook wel afval niet van mijzelf gewoon meeneemt naar de eerste prullenbak - moet lijden onder de kleine minderheid.
En SBB is nog steeds (en dat moet zo blijven, vind ik) een zonder winstoogmerk- beheerder van de natuur die wij allen op eigen manier willen kunnen blijven genieten.
Dit betekent dus dat 21 natuurkampeerterreinen gesloten blijven voor trekkers.
Op vijf van de zes natuurkampeerterrein op de Waddeneilanden zijn fietsers niet welkom. Niet met de fiets op de boot naar Ameland of Vlieland. Op Terschelling is alleen het Aalster Uiltje niet van Staatsbosheer, maar kan dit kleine terreintje de druk aan? In normale tijden moest je in het hoogseizoen al reserveren.
Staatsbosbeheer heeft ook de paalkampeerplaatsen gesloten. Volgens het bericht voorgoed.
Wat kunnen we als fietskampeerders doen om dit probleem onder de aandacht te brengen?
Wat zijn "trekkers"? Kampeerders zonder reservering?
Roepen dat je het stom vindt zet geen zoden aan de dijk. De vraag is WAAROM ze dit besluiten. Zodra je dat weet, en hen respectvol benadert, kan je in overleg.

Zelf kan ik me voorstellen dat ze bang zijn voor overlast door (feestende) jongeren. Die vervelen zich momenteel te blubber, zijn hun ouders zat, kunnen niet naar de costa's, Texel of op Interrail, en zullen nu misschien op zulke terreinen willen gaan klitten om maar hun ouderlijk huis te ontvluchten. Mocht dit de zorg van de kampeerterreinen zijn, dan lijkt me deze reëel. Want waar leg je dan de grens?

Maar misschien praat ik wel poep hoor.
willem.m schreef:
wo 03 jun, 2020 08:54
Mocht dit de zorg van de kampeerterreinen zijn, dan lijkt me deze reëel. Want waar leg je dan de grens?
Misschien conform Vriendenopdefiets? Met eigen zelf-aangedreven vervoer (wandelen, fiets, kano) komen?
Het heeft er alle schijn van dat er een of andere bedrijfskundige zonder oog voor het echte doel van de organisatie daar aan het managen geslagen is. Maar dergelijke al dan niet gerechtvaardigde vooroordelen helpen niet, dus inderdaad:
Roepen dat je het stom vindt zet geen zoden aan de dijk. De vraag is WAAROM ze dit besluiten. Zodra je dat weet, en hen respectvol benadert, kan je in overleg.
Het is misschien een raar idee, maar bij andere hobby's is het zo dat de verenigingen het als hun taak zien om hier mee aan de gang te gaan. Namens een vereniging in gesprek over de redenen, met een constructief voorstel proberen bij te buigen. En als dat niets oplevert via publieke opinie en politiek. Staatsbosbeheer is tenslotte nog altijd een semi-publieke organisatie die politiek gezien toch wel iets uit te leggen heeft, als het de meest duurzame wijze van reizen en vakantiehouden tegenwerkt.
Wij kamperen met een zekere regelmaat op SBB terreinen en ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren daar ooit losgeslagen jongeren te hebben gezien. Ik vrees dat dit vooral bedoeld is om langkampeerders met hun De Waard tenten en vooral caravans de ruimte te geven.
Schrijven dus, ook naar de organisatie van het Groene Boekje, want een van hun leden maakt het zo wel bont. Nota Bene STAATSbosbeheer neemt een maatregel die niet gebaseerd is op een RIVM advies of een formele overheidsbeslissing.
Het is misschien toch wel zaak nader te informeren naar het beleid (het lijkt erop dat ik toch ook wel een beetje voor mijn beurt gepraat heb). Ik heb gekeken op de site, en daar staat dat de terreinen vanaf 1 juli weer open zijn, en ja, dat het trekkersveldje gesloten blijft. Je kunt wel gewoon reserveren maar niet meer zonder reservering aankomen. Dat laatste vind ik niet zo gek, want ze moeten er zeker van kunnen zijn dat de tenten ruim kunnen staan. Omdat er dit jaar vermoedelijk minder mensen naar het buitenland gaan kan ik me de voorzichtigheid wel voorstellen.
Wel gelden er dit seizoen een aantal (nieuwe) regels. Zo is online reserveren ten alle tijden verplicht. Om te kunnen handhaven hebben wij besloten om onze trekkersplekken te sluiten. Op de bonnefooi komen naar een kampeerterrein is dus dit seizoen helaas niet mogelijk.
https://www.logerenbijdeboswachter.nl/i ... oronavirus
bert sitters schreef:
wo 03 jun, 2020 08:08
Dit betekent dus dat 21 natuurkampeerterreinen gesloten blijven voor trekkers.
Op vijf van de zes natuurkampeerterrein op de Waddeneilanden zijn fietsers niet welkom. Niet met de fiets op de boot naar Ameland of Vlieland.
Als ik het bericht zo lees mag je er wel met een tent(je) kamperen, maar niet op de bonnefooi aankomen. Voor de Waddeneilanden lijkt het me normaal dat je ff reserveert want je weet van te voren dat je er gaat overnachten.

Veel restaurants melden trouwens dat 5 minuten van te voren reserveren wel voldoende is, ben benieuwd hoe SBB hier in staat.
Fedor schreef:
wo 03 jun, 2020 13:24
bert sitters schreef:
wo 03 jun, 2020 08:08
Dit betekent dus dat 21 natuurkampeerterreinen gesloten blijven voor trekkers.
Op vijf van de zes natuurkampeerterrein op de Waddeneilanden zijn fietsers niet welkom. Niet met de fiets op de boot naar Ameland of Vlieland.
Als ik het bericht zo lees mag je er wel met een tent(je) kamperen, maar niet op de bonnefooi aankomen. Voor de Waddeneilanden lijkt het me normaal dat je ff reserveert want je weet van te voren dat je er gaat overnachten.

Veel restaurants melden trouwens dat 5 minuten van te voren reserveren wel voldoende is, ben benieuwd hoe SBB hier in staat.
Misschien is het handig om eerst goed bij de organisatie (contact opnemen, en dus niet alleen op basis van een website) te informeren hoe het precies zit. En daarna pas conclusies te trekken.

Als het inderdaad een kwestie van reserveren is, lijkt me dat no big deal in deze periode waarin we ons een beetje aan de omstandigheden moeten aanpassen om het met elkaar leuk te houden.
Misschien is het handig om eerst goed bij de organisatie (contact opnemen, en dus niet alleen op basis van een website) te informeren hoe het precies zit.
Dat is precies waar dit topic mee start: met een antwoord van de organisatie op de vraag of trekkersveldjes per 1 juli open zijn.
Op de website staat alleen dat er online gereserveerd moet worden: dat kan natuurlijk ook ter plekke met de smartphone.
willem.m schreef:
wo 03 jun, 2020 13:31
Misschien is het handig om eerst goed bij de organisatie (contact opnemen, en dus niet alleen op basis van een website) te informeren hoe het precies zit.
Dat is dus wat Maarten al had gedaan aan het begin van dit draadje. Met als resultaat een negatief antwoord, waarin de optie om te reserveren niet werd genoemd. Ik ben benieuwd naar het antwoord op de tweede brief van Maarten. Het maakt voor een fietsvakantie nogal wat uit of je een paar uur voor aankomst nog kunt reserveren (zoals bij booking.com) of dat dit al dagen van tevoren moet gebeuren.