Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giro - Forum Wereldfietser

Giro

Bijgaand mijn fietsplan voor deze zomer. Aanvankelijk had ik mijn zinnen op de Noordkaap gezet, maar ivm met Corona zag ik me genoodzaakt mijn plannen te wijzigen. Ik hoop komende week te kunnen vertrekken. Even zien of de Duitse campings al buitenlanders toelaten. Delen vd route (mn die op de eilanden) zijn indicatief. Ik houd mij aanbevolen voor tips.
Screenshot 2020-06-01 at 11.02.54 PM.png
Heel benieuwd, plaats je hem weer op Polarsteps?
Steinnanke schreef:
za 30 mei, 2020 10:18
Heel benieuwd, plaats je hem weer op Polarsteps?
Zeker.
Lekkere tocht :D Veel plezier!
Ik ben benieuwd naar de route tussen Palermo en Napels.

Je bent daar denk ik in hartje zomer en mijn voorkeur zou dan zijn een route met veel schaduw.
Ik zie dat de EuroVelo7 van Catania naar Napels loopt maar die lijkt je niet te volgen.
daulagari schreef:
za 30 mei, 2020 14:24
Ik ben benieuwd naar de route tussen Palermo en Napels.

Je bent daar denk ik in hartje zomer en mijn voorkeur zou dan zijn een route met veel schaduw.
Ik zie dat de EuroVelo7 van Catania naar Napels loopt maar die lijkt je niet te volgen.
Die ga ik wel volgen. De route is zoals gezegd indicatief. Om even snel een idee te geven.
Even verder gekeken en ik zie dat het stuk in Zuid-Italie, zeg maar onder Rome een route in the planning stage is.

Heb je al een .gpx bestand van dat stuk kunnen vinden? De route in openstreetmap mist het gedeelte onder Napels.
daulagari schreef:
za 30 mei, 2020 14:54
Even verder gekeken en ik zie dat het stuk in Zuid-Italie, zeg maar onder Rome een route in the planning stage is.

Heb je al een .gpx bestand van dat stuk kunnen vinden? De route in openstreetmap mist het gedeelte onder Napels.
Ik heb eigenlijk nog nooit gebruik gemaakt van gpx. Ik trek tevoren een globaal plan en kijk ter plekke uit naar een aantrekkelijke vervolgroute.
Ik heb deze route niet gereden dus mijn 2 cent zijn er maar 1,5 waard MAAR.

Ik, zou niet al te optimistisch zijn over het stuk ten zuiden van Rome, veel leuke fietswegen zal je er niet aantreffen — de route is nog maar het idee van een route. Mijn ervaring is dat de relatief vlakke stroken in Italië (kust en valleien) voor de fietser tot de slechtste behoren van heel West-Europa (samen met Polen): een combinatie van rotte infrastructuur en hectisch verkeer. Amico, hectisch betekent in Zuid-Italië krankzinnig. Als Dante Nostradamus was geweest had hij van het spitsuur in de baai van Napels ongetwijfeld een van zijn ringen van de hel gemaakt. Italofiel zijn volstaat niet, ik ben daar zo'n beetje moeten vluchten. Er is echter een fantastisch alternatief als je de hoogtemeters niet schuwt: je gaat de Apennijnen in en via de nationale parken Monte Sibellini, Gran Sasso, Maiella, Abruzzo en Matese zak je af naar het zuiden. Verbluffend mooie landschappen, dorpen en stadjes en nauwelijks mensen te zien onderweg — een van de grote paradoxen van de laars, in Spanje bvb trekken de stedelingen tijdens weekend en vakantie wèl graag de bergen in. Het zal je meer tijd kosten, nu en dan heel pittig fietsen zijn, maar je zal er veel voor in de plaats krijgen. Het laatste stukje naar Pompei spring je desnoods in de trein.
IMG_20190621_080001.jpg
Natuurlijk zijn er rond Napels mooie, autoluwe wegjes te vinden!
Hmmm bovenstaande foto is niet mijn idee van een aantrekkelijke route ;)

Apennijnen zijn idd fantastisch maar hou rekening met VEEL hoogtemeters (en niet de makkelijkste). Misschien niet helemaal de kam volgen naar meer ten westen daarvan?
Je kunt met een foto van een stukje pad van hoogstens 100 meter wel veel suggereren, maar het zegt weinig over een route van ongeveer 750 km tussen Rome en Messina.

Ik ben ook heel enthousiast over de Apennijnen. Ik heb nog een gedetailleerde beschrijving op papier van de route die Cycletours voor groepen organiseerde tussen Potenza (Basilicata) en Bologna. Ik mail hem graag naar een geïnteresseerde. Het is wel veel werk om hem om te draaien, maar je krijgt al doende ook veel gebiedskennis.
CarlW schreef:
wo 03 jun, 2020 19:48
Ik heb deze route niet gereden dus mijn 2 cent zijn er maar 1,5 waard MAAR.

Ik, zou niet al te optimistisch zijn over het stuk ten zuiden van Rome, veel leuke fietswegen zal je er niet aantreffen — de route is nog maar het idee van een route. Mijn ervaring is dat de relatief vlakke stroken in Italië (kust en valleien) voor de fietser tot de slechtste behoren van heel West-Europa (samen met Polen): een combinatie van rotte infrastructuur en hectisch verkeer. Amico, hectisch betekent in Zuid-Italië krankzinnig. Als Dante Nostradamus was geweest had hij van het spitsuur in de baai van Napels ongetwijfeld een van zijn ringen van de hel gemaakt. Italofiel zijn volstaat niet, ik ben daar zo'n beetje moeten vluchten. Er is echter een fantastisch alternatief als je de hoogtemeters niet schuwt: je gaat de Apennijnen in en via de nationale parken Monte Sibellini, Gran Sasso, Maiella, Abruzzo en Matese zak je af naar het zuiden. Verbluffend mooie landschappen, dorpen en stadjes en nauwelijks mensen te zien onderweg — een van de grote paradoxen van de laars, in Spanje bvb trekken de stedelingen tijdens weekend en vakantie wèl graag de bergen in. Het zal je meer tijd kosten, nu en dan heel pittig fietsen zijn, maar je zal er veel voor in de plaats krijgen. Het laatste stukje naar Pompei spring je desnoods in de trein.

IMG_20190621_080001.jpg
Natuurlijk zijn er rond Napels mooie, autoluwe wegjes te vinden!
Dank voor deze nuttige feedback. In Napels was ik al eens alsmede Pompeï. In '82 dus een tijdje geleden maar enfin. Die sla ik nu over. Hoe zit het ten noorden van Rome, zeg vanaf Grosseto?
math schreef:
wo 03 jun, 2020 21:14
Je kunt met een foto van een stukje pad van hoogstens 100 meter wel veel suggereren, maar het zegt weinig over een route van ongeveer 750 km tussen Rome en Messina.

Ik ben ook heel enthousiast over de Apennijnen. Ik heb nog een gedetailleerde beschrijving op papier van de route die Cycletours voor groepen organiseerde tussen Potenza (Basilicata) en Bologna. Ik mail hem graag naar een geïnteresseerde. Het is wel veel werk om hem om te draaien, maar je krijgt al doende ook veel gebiedskennis.
Ik hou me aanbevolen. Wel wil ik Florence, Siena en Rome aandoen. Optie: vanaf Siena via Perugia en Assisi richting Nationaal park Monti Sibillini en vandaar de Apenijnenroute volgen. Later van Corsica met het veer naar Civitavecchia. Vandaaruit naar Rome en vandaar verder langs de kust noordwaarts. Zou dat een goed plan zijn?
CarlW schreef:
wo 03 jun, 2020 19:48
Ik heb deze route niet gereden dus mijn 2 cent zijn er maar 1,5 waard MAAR.

... Er is echter een fantastisch alternatief als je de hoogtemeters niet schuwt: je gaat de Apennijnen in en via de nationale parken Monte Sibellini, Gran Sasso, Maiella, Abruzzo en Matese zak je af naar het zuiden. Verbluffend mooie landschappen, dorpen en stadjes en nauwelijks mensen te zien onderweg — een van de grote paradoxen van de laars, in Spanje bvb trekken de stedelingen tijdens weekend en vakantie wèl graag de bergen in. Het zal je meer tijd kosten, nu en dan heel pittig fietsen zijn, maar je zal er veel voor in de plaats krijgen...
Hoe staat het met de campings in de Apennijnen?
Misschien heb je wat aan mijn route, van Sicilië naar Napels:
http://moh.freehostia.com/index.html?2014/index
milko schreef:
vr 05 jun, 2020 15:01
Hoe staat het met de campings in de Apennijnen?
In de nationale parken kan je wel van camping naar camping rijden, denk ik. Onder Campobasso zijn er nauwelijks nog (behalve aan de kust) maar ik heb altijd mooie plekken gevonden om wild te kamperen.
De tovenaar schreef:
vr 05 jun, 2020 17:45
Misschien heb je wat aan mijn route, van Sicilië naar Napels:
http://moh.freehostia.com/index.html?2014/index
Bedankt. Hebben jullie de overtocht van Sicilië naar het vasteland tevoren moeten boeken? Vermoedelijk niet, maar in deze coronatijden... Ik zie bv dat Corsica - Elba (die overtocht overweeg ik ook) in juni en juli al goeddeels is volgeboekt.
milko schreef:
za 06 jun, 2020 15:58
De tovenaar schreef:
vr 05 jun, 2020 17:45
Misschien heb je wat aan mijn route, van Sicilië naar Napels:
http://moh.freehostia.com/index.html?2014/index
Bedankt. Hebben jullie de overtocht van Sicilië naar het vasteland tevoren moeten boeken? Vermoedelijk niet, maar in deze coronatijden... Ik zie bv dat Corsica - Elba (die overtocht overweeg ik ook) in juni en juli al goeddeels is volgeboekt.
Nee, onder normale omstandigheden hoeft dat niet, die veerpont vaart meerdere keren per dag. Wat ook erg de moeite waard is, is een uitstapje naar Stromboli op de Eolische eilanden, een actieve vulkaan.
De tovenaar schreef:
za 06 jun, 2020 16:17
milko schreef:
za 06 jun, 2020 15:58
De tovenaar schreef:
vr 05 jun, 2020 17:45
Misschien heb je wat aan mijn route, van Sicilië naar Napels:
http://moh.freehostia.com/index.html?2014/index
Bedankt. Hebben jullie de overtocht van Sicilië naar het vasteland tevoren moeten boeken? Vermoedelijk niet, maar in deze coronatijden... Ik zie bv dat Corsica - Elba (die overtocht overweeg ik ook) in juni en juli al goeddeels is volgeboekt.
Nee, onder normale omstandigheden hoeft dat niet, die veerpont vaart meerdere keren per dag. Wat ook erg de moeite waard is, is een uitstapje naar Stromboli op de Eolische eilanden, een actieve vulkaan.
Ik zie dat jullie ook nog een aantal andere (vulkaan-) eilandjes hebben aangedaan. Was dat met fiets en bepakking?
We hebben de fietsen en bagage achtergelaten in de B&B in Milazzo, en daar twee dagexcursies gemaakt met de boot. Het zijn kleine eilandjes die je het beste te voet kan verkennen. Met name het eilandje Vulcano is een aanrader,
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vulcano_(eiland)