Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Duitsland - Forum Wereldfietser

Zuid Duitsland

Hi,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan....
Enthousiast geworden door fietsen in Azië lonken we toch naar 2 weken fietsen deze zomer. Natuurlijk is nog niet duidelijk of dat weer mogelijk is, maar de berichten worden wel steeds positiever.
Wij denken aan een rondje in Zuid Duitsland. Met ons vw busje naar Ulm en vandaarvia de donauradweg naar de bron van de Donau. Vandaar naar de Bodensee en een stuk meepakken van de Allgay cycle loop en de iller route terug naar Ulm.

Ik ben op zoek naar ervaringen van fietsers die (een deel van) dit traject hebben gereden en op zoek naar leuke tips op de route

Nb wij kamperen onderweg.
Hoewel minder leuk zou ik kiezen voor dagtochten (of tweedaagse tochten) vanuit één plek. Behalve corona heb je nog een onzekere factor: het weer. De afgelopen twee zomers zijn er in midden-Europa flinke overstromingen geweest en ook een paar extreme hittegolven. Vanuit een vaste plek kan je in zo'n situatie makkelijker je plannen aanpassen.
Mmm, dat hebben we dit weekend geprobeerd. Dagtochten vanuit ons kampeerbusje en alhoewel het fijn was om buiten onze eigen omgeving te fietsen, beviel het toch niet zo.
We willen daarom toch echt proberen 2 weken te gaan fietsen, MITS de omstandigheden er naar zijn. We kunnen lastminute de plannen aanpassen, dus als de weersvooruitzichten niet goed zijn of het vanwege corona toch niet goed voelt dan kiezen we een andere bestemming of blijven we in Nederland.

Maar goed ik ben nu dus op zoek naar ervaringen van andere fietsers in deze regio. Hoe is de Donauradweg van bron naar Ulm bijvoorbeeld. En is het mooier om van Ulm via de Iller naar het alpenvoorland te fietsen of is het beter dat stuk tot het laatst te bewaren.
En vwb de Bodensee: noordoever of zuidoever en waarom?
Het traject van Ulm naar Donaueschingen is ons goed bevallen vorig jaar is een mooi traject met veel afwisseling. Uitlopers van het Zwarte Woud zijn erg mooi. Heb nogwel de GPS inclusief beschikbare campings.

Zijn vorig jaar van Donaueschingen naar Wenen gefietst. Met de trein naar gegaan naar Donaueschingen gegaan en met de trein terug vanuit Wenen. Is ons ook goed bevallen.
Mag ik je vragen hoe lang jullie erover hebben gedaan om naar Wenen te fietsen en wat jullie gemiddelde dagafstand is geweest?
Ben me een beetje aan het verdiepen in de treinen in Duitsland. Mooie tarieven wel. Kan me voorstellen dat we inderdaad ook heen met de trein kunnen en terug vanaf ergens anders met de trein.
Zullen dan wel het stuk in Nederland moeten fietsen of gebracht worden, omdat de fiets nu niet in de trein mee mag in Nederland.
Wij hebben er vorig jaar 3 weken over gedaan, met gemiddeld 60 km per dag. Dit o.a. omdat het erg heet was en omdat er op de route niet al te veel campings zijn. Goed plannen aan de voorkant dus. wIl je meer rijden kan ook, maar dan moet je op zoek naar een gadthaus oid. Treinen van en naar is prima gegaan.
Ga je kamperen in Zuid-Duitsland informeer je dan over FSME, een tekenziekte due daar heerst. Het gaat om deze gebieden:
https://www.zecken.de/de/news/fsme/das- ... biete-2018
Verder googelen op fsme anwb, dan kom je vanzelf ook bij officiële info.
Over kamperen en andere overnachtingsmogelijkheden stond vandaag een stuk in de Süddeutsche Zeitung. Het gaat over Beieren (SZ komt uit München), maar de regels zijn vermoedelijk in heel Duitsland van toepassing. Vooral het voorschrift dat iedereen met een tent ook een eigen toilet moet meebrengen, lijkt me voor fietsers ondoenlijk.
https://www.sueddeutsche.de/bayern/urla ... -1.4919351

Op dit moment zijn Nederlandse toeristen nog niet welkom in Duitsland. Na 15 juni wel. Je moet hopen dat er voor de zomer nog versoepelingen komen.
Hello, I checked several websites of German Campings, from North Rhine-Westphalia to Baden-Württemberg lands, the most of them put clearly on your website that the camping is open normally with sanitaires open, only restrictions may be wear a mask and maintain social distance.
In Facebook groups many people say that they travelled to all points of Germany without problems...
So It seems me very difficult that exist much problems to travel to Germany in June, may be that some campings only admit German tourists, but I didn' t see anything about this in the more than 40 campings that I checked.
hoeksie schreef:
zo 24 mei, 2020 16:56
Mag ik je vragen hoe lang jullie erover hebben gedaan om naar Wenen te fietsen en wat jullie gemiddelde dagafstand is geweest?
Ben me een beetje aan het verdiepen in de treinen in Duitsland. Mooie tarieven wel. Kan me voorstellen dat we inderdaad ook heen met de trein kunnen en terug vanaf ergens anders met de trein.
Zullen dan wel het stuk in Nederland moeten fietsen of gebracht worden, omdat de fiets nu niet in de trein mee mag in Nederland.

Hoeksie, wij hebben vorig jaar (tijdens onze terugrit Venetie - Leuven) het Duitse treinlandschap uitgevogeld.
Beste is alles met regionale treinen, en een Quer-durchs-land ticket. Met hoe meer personen je reist, hoe goedkoper het wordt.
Fietstickets voor regionale treinen hoef je niet te kopen. Je kan het aan de automaten kopen, maar als je vraagt in welke regio's het wel en niet moet, kan niemand je daar een antwoord op geven. Wij lieten een briefje schrijven door iemand van het station dat we geen fietsticket nodig hadden voor regionale treinen om miserie te voorkomen.
Met regionale treinen is het een waar avontuur. Het is namenlijk niet zo dat er ieder half uur een trein in dezelfde richting rijdt. Als je een trein mist, kan het zijn dat je route totaal verandert. Leuk, maar vermoeiend.