Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deze zomer fietsen in IJsland? - Forum Wereldfietser

Deze zomer fietsen in IJsland?

Met alle onzekerheden rond corona deze zomer, lijkt IJsland nu een ideale vakantiebestemming.
Het land biedt toeristen zelfs een corona-test aan, een offer-you-can't-refuse want anders moet je eerst twee weken in quarantaine.

IJsland heeft het corona-epidemie goed doorstaan. Met slechts 10 doden op 1800 vastgestelde besmettingen, ligt het dicht bij de in een onderzoek in Duitsland gemeten Infection Fatality Rate van ongeveer 0,4%. Gemeten naar de omvang van de bevolking, is de sterfte minstens een factor 10 lager dan in Nederland. Dat komt waarschijnlijk omdat het als eiland veel beter beschermd was tegen het verslepen van het virus. Géén druk verkeer van zakenreizigers en toeristen, géén carnaval, géén grote voetbalwedstrijden en ook vermoedelijk ook minder wintersportgangers.

Ik hoop zelf nog dat Spanje in de nazomer weer toegankelijk is, maar misschien wordt het dan toch IJsland.
Hum... ben eigenlijk wel weer eens toe aan een rondje IJsland. Kan je er dan wel gewoon -vliegschaamte afkloppen- naartoe vliegen?
Je kunt (kon) ook met de boot.
Bert van Sprang schreef:
wo 13 mei, 2020 22:15
Je kunt (kon) ook met de boot.
Maar dan kom je helemaal in het oosten aan, als ik me niet vergis. Ik ben nog niet in het noordwesten geweest. Maar goed, met de bus ben je in een dag aan de andere kant.
willem.m schreef:
wo 13 mei, 2020 22:25
Bert van Sprang schreef:
wo 13 mei, 2020 22:15
Je kunt (kon) ook met de boot.
Maar dan kom je helemaal in het oosten aan, als ik me niet vergis. Ik ben nog niet in het noordwesten geweest. Maar goed, met de bus ben je in een dag aan de andere kant.
Als de busdiensten een beetje lijken op 2009, 2013 en 2016 moet je dan op dag één fietsen van Seydisfjordur naar Egilstadir, dan van daar met de bus naar Akureyri (als je die nog haalt op die dag), en de volgende dag met de bus via de ringweg naar het westen. En dan ben je nog maar bij de ringweg. Dan is het nog ver fietsen naar de boeiendste streken in noord west Ijsland. Of in Borgarnes overstappen op de bus naar Snaefellsnes, of vanuit Stadarskali de bus nemen naar de Westfjorden (gaat of ging niet elke dag).

Hans
javb2812 schreef:
wo 13 mei, 2020 22:38
willem.m schreef:
wo 13 mei, 2020 22:25
Bert van Sprang schreef:
wo 13 mei, 2020 22:15
Je kunt (kon) ook met de boot.
Maar dan kom je helemaal in het oosten aan, als ik me niet vergis. Ik ben nog niet in het noordwesten geweest. Maar goed, met de bus ben je in een dag aan de andere kant.
Als de busdiensten een beetje lijken op 2009, 2013 en 2016 moet je dan op dag één fietsen van Seydisfjordur naar Egilstadir, dan van daar met de bus naar Akureyri (als je die nog haalt op die dag), en de volgende dag met de bus via de ringweg naar het westen. En dan ben je nog maar bij de ringweg. Dan is het nog ver fietsen naar de boeiendste streken in noord west Ijsland. Of in Borgarnes overstappen op de bus naar Snaefellsnes, of vanuit Stadarskali de bus nemen naar de Westfjorden (gaat of ging niet elke dag).

Hans
En die bootreis, duurt die ook niet alles bij elkaar drie dagen? Dan zou ik er vijf dagen over doen om in Noordwest-IJsland aan te komen, voordat ik kan gaan fietsen. Poeh...
Je moet wat.
https://www.smyrilline.com/sailing-sche ... edule-2020

Hier het vaarschema.
De boot komt alleen op donderdag in oost Ijsland.
Het is twee etmalen varen enkele reis vanuit noord Denemarken, met tussenstop op Faroer.

Ik heb me voorgenomen ooit met de boot naar Ijsland te gaan en dan minimaal een week op de Faroer te verblijven.

Het is dus de reistijd met ov op Ijsland (die valt waarschijnlijk niet mee qua snelheid), plus die twee etmalen op de boot, en dan ook nog eens de reistijd van Nederland naar Noord Denemarken.

https://www.straeto.is/en/covid-19
Hier is te zien dat ook in Ijsland in de bus (Straeto is het busbedrijf van de ijslandse overheid, rijdt door het hele land (althans de verharde wegen naar dorpen) en is veruit de goedkoopste, in 2016 namen ze fietsen mee) er op dit moment veel coronamaatregelen zijn.
Ik heb geprobeerd nog snel te kijken hoe een reis van Egilsstadir naar het westen er uit ziet op een donderdag in juli, maar dat lukte me net nog niet.

Hans
Ik vermoed dat als IJsland weer open gaat voor toeristen, er ook weer snel gevlogen kan worden. Voor de happy few?
willem.m schreef:
wo 13 mei, 2020 22:14
Kan je er dan wel gewoon -vliegschaamte afkloppen- naartoe vliegen?
Die vraag moet je aan Kees voorleggen.

:wink:
Ryanair kan je boeken vanaf 1 juni.
alleen moet je dan 14 dagen verplicht in quarantaine in IJsland.
Na 15 juni mag je het land binnen, met een testbewijs dat je covid vrij bent.
Bert van Sprang schreef:
wo 13 mei, 2020 22:44
Je moet wat.
Hou er rekening mee dat de komende paar weken ook wel eens de beste kunnen zijn van de zomer en dat maatregelen daarna weer strenger zouden kunnen worden.
Voor sommigen is het glas half vol en voor anderen half leeg :D .