Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verdwijnen LF-routes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verdwijnen LF-routes

_Peter_ schreef:
zo 08 mar, 2020 16:54
Na een tijdje heb je daar oog voor, en ja afsnijden zou kunnen. De wijze waarop er gefietst wordt verraad een boel, en de aanwezigheid van een niet erg gedetaileerde kaart (in veel gevallen) doet de rest. En soms vraag ik waar ze naar toe willen en help ze een eindje op weg, Vaak Duitsers en soms ook uit Engeland of verder weg.
Aha! Goed dat je contact met hen maakt en ze verder op weg helpt. De doorgaande wegen kunnen erg saai zijn, en je kunt hun vakantie verrijken met alternatieve routes.

Ik vroeg het vooral omdat ik zelf op vakantie soms ook flinke stukken langs grote doorgaande wegen rijd, bijvoorbeeld om op tijd een camping of station te halen, en dan juist bewust de toeristische route vermijd.
_Peter_ schreef:
zo 08 mar, 2020 16:54
Na een tijdje heb je daar oog voor, en ja afsnijden zou kunnen. De wijze waarop er gefietst wordt verraad een boel, en de aanwezigheid van een niet erg gedetaileerde kaart (in veel gevallen) doet de rest. En soms vraag ik waar ze naar toe willen en help ze een eindje op weg, Vaak Duitsers en soms ook uit Engeland of verder weg.
Precies, dit beeld herken ik, overigens ook wanneer wij onderweg zijn in Frankrijk.
Je ziet de enkeling die als door de duivel bezeten over de grote weg stuiven, en dat is eigenlijk nooit iemand die op zoek is naar rustig, dat is de kilometer-vreter (rappe fiets, dunne tot dunste bandjes, en nauwelijks bagage).

Je ziet echter ook en vaker de zoekende fietser.   Indien er een praatjes-aanknooppunt is dan maak ik graag dat praatje (heel aardig, Duitsers die zich dan verontschuldigen dat ze geen Frans spreken en in keurig Engels beginnen ... in zo'n geval wil ik best gebrekkig Duits spreken).
Meestal hebben ze een gebrekkige kaart, de laatste keer dat het er wel heel dik bovenop lag fietste de vriendelijke Duitser met een overzichtskaart van heel Frankrijk, op weg naar Spanje.  Op die kaart staan dan ook de kanalen niet, alleen de grotere rivieren, hij was maar wat binnendoor gaan avonturen en was op het Marne-Saone-kanaal gestuit en stond te kijken of hij ook maar een van de nabije bestemmingen op zijn kaart kon terugvinden. Ik heb 'm toen geholpen met de uitleg waar het jaagpad helemaal heen ging (naar de Saone, natuurlijk), en toch ook maar gezegd dat er van de AF3V een site was en een boekje met in ieder geval een redelijk up-to-date overzicht van kortere en langere Voies Vertes (dat de rechte wegen op zijn kaart in de derde dimensie vaak niet zo recht zijn had hij inmiddels al aan den lijve ondervonden).

Zo'n langere afstanden raamwerk is toch best handig voor de niet zo handige fietser. Wil je heel Nederland door op alleen de lokale overzichtskaartjes met knooppunten dan zie je misschien wel heel veel van Nederland ... die globale overzichtskaart van Nederland vertelt je namelijk niks over de knooppunten.

Afgelopen zomer, langs de Maas, was ik overigens "slachtoffer" van het omgekeerde: Een uiterst goedwillende racefietser, wees me heel nadrukkelijk naar waar ik de Voie Verte weer kon oppakken, ik legde uit dat we naar een supermarkt wilden en reed door, hij reed mee ... en eenmaal bij de supermarkt werd alles duidelijk: de vriendelijke man was slechthorend (het lag dus niet aan mijn Frans).
Paar berichten verwijderd, als je iemand wilt aanspreken op zijn of haar gedrag. Doe dit dan via PB/email en niet via het forum
Voor diegene die opzoek is naar alle LF routes, bij de Fietsersbond.

Wat ik intrigerend vind, en niet meer op mijn netvlies had zijn de beschreven LF routes
2382C4F9-E454-42DC-9F81-09C9C5A63EB0.jpeg
DeFiets schreef:
ma 09 mar, 2020 10:24
Wat ik intrigerend vind, en niet meer op mijn netvlies had zijn de beschreven LF routes
Een mooie herinnering, maar alweer wat langer geleden... in een land met een ook toen al bijna landelijk dekkend knooppuntennetwerk waren die gidsen met een beschreven netwerk echt niet meer van deze tijd.

Als je het lijstje zo ziet, kan ik me wel iets voorstellen bij de routes die blijven en de routes waarvoor dat kennelijk niet weggelegd is. Jammer, maar de karavaan trekt verder.

De knooppuntroutes heb ik voor mijn binnenlandse fietstochten ook al lang omarmd. Ik kan er technisch prima mee uit de voeten, maar ik vraag me soms wel af of het voor sommige gebruikers niet wat aan de abstracte kant is. Het systeem zoals het in (de goede delen van) Duitsland te vinden is, waar knooppunten geïntegreerd zijn in een fietsbewegwijzeringssysteem (gewoon nog met namen van bestemmingen) vind ik wat dat aangaat charmanter. Maar ja, Duitsland mist wel de uniformiteit.
Het lukt mij nooit om meer dan 3 knooppunt nummers te onhouden en die gaan dan bovendien zo als een mantra door mijn gedachten, dat ik ruimte over heb voor de omgeving ed..

Afgelopen zondag kon ik via rivieren, een LF route (die blijft bestaan) en nog een rivier zo 100 km van station naar huis fietsen, zonder daarvoor meerdere keren op een bord te hoeven kijken.
mavave schreef:
ma 09 mar, 2020 18:48
Het lukt mij nooit om meer dan 3 knooppunt nummers te onhouden en die gaan dan bovendien zo als een mantra door mijn gedachten, dat ik ruimte over heb voor de omgeving ed..
Knooppuntentip: knip van een post-it velletje de strip met lijm aan de achterkant af. Schrijf daar de rij met te volgen knooppunten op en plak het stripje op je bovenbuis. Dan heb je je route bij je en kun je van de omgeving genieten..
Het grootste nadeel van knooppunten vind ik dat ze je door ieder gehucht voeren. Waarschijnlijk betaalt de plaatselijke mddenstand mee.
Nog een tip voor knooppunten:
Schrijf ze niet op, maar sla ze in de juiste volgorde in je geheugen op aan de hand van markante gebeurtenissen, locaties of anderszins te onthouden dingen. Dat houdt niet alleen het lichaam maar ook het brein fit. Met andere woorden: zonder trapondersteuning (indien mogelijk) en zonder spiekbriefje. Zie ook https://www.debezigebij.nl/boeken/het-geheugenpaleis/
mavave schreef:
ma 09 mar, 2020 18:48
Het lukt mij nooit om meer dan 3 knooppunt nummers te onhouden en die gaan dan bovendien zo als een mantra door mijn gedachten, dat ik ruimte over heb voor de omgeving ed..
Dat probleem ken ik. Het scheelt dat je er meestal genoeg aan hebt om alleen het laatste cijfer te onthouden, dus 6-8-0-1 in plaats van 236, 238, 230, 231. En een foto maken van de kaart op het bord onderweg.
willem.m schreef:
di 10 mar, 2020 14:02
Nog een tip voor knooppunten:
Schrijf ze niet op, maar sla ze in de juiste volgorde in je geheugen op aan de hand van markante gebeurtenissen, locaties of anderszins te onthouden dingen. Dat houdt niet alleen het lichaam maar ook het brein fit. [...]
Als je dat over de lengte van een doorsnee LF-route (het onderwerp van deze discussie) doet, heb je bovendien veel extra lichaamsbeweging omdat je voortdurend fout rijdt. Op de afstand van, zeg, Den Helder-Boulogne-sur-Mer tikt dat behoorlijk aan!

:wink:

Carl
Bert van Sprang schreef:
di 10 mar, 2020 13:36
Het grootste nadeel van knooppunten vind ik dat ze je door ieder gehucht voeren. Waarschijnlijk betaalt de plaatselijke mddenstand mee.
Zo komt je ook nog eens in gehuchten die je niet kent.
Giersbergen, wie heeft daar ooit wat van gehoord. Als ik op de kaart met de van A naar B-gedachte was gefietst, was ik er langs gereden, maar de knooppuntenbordjes verwezen mijn resoluut naar 34. In het gehucht wonen slechts 28 mensen, maar ik ontdekte er een vele eeuwen oude geschiedenis. Het dorp presenteert een prachtig beeld van hoe het Brabantse platteland er vroeger moet hebben uitgezien met klassieke Brabantse met riet bedekte langgevelboerderijen. Hoe afgelegen het ligt, bewijst wel de waterpomp uit 1951. Pas in 1965 kreeg Giersbergen aansluiting op het drinkwaternet. Er was toen wel al negen jaren elektriciteit.. Toen ik Gierbergen uit fietste kreeg ik een sterk gevoel van: "Het leven is goed op het Brabantse land!"
Carl schreef:
di 10 mar, 2020 14:59
willem.m schreef:
di 10 mar, 2020 14:02
Nog een tip voor knooppunten:
Schrijf ze niet op, maar sla ze in de juiste volgorde in je geheugen op aan de hand van markante gebeurtenissen, locaties of anderszins te onthouden dingen. Dat houdt niet alleen het lichaam maar ook het brein fit. [...]
Als je dat over de lengte van een doorsnee LF-route (het onderwerp van deze discussie) doet, heb je bovendien veel extra lichaamsbeweging omdat je voortdurend fout rijdt. Op de afstand van, zeg, Den Helder-Boulogne-sur-Mer tikt dat behoorlijk aan!

:wink:

Carl
Moeilijk om fout te rijden daar, want je rijdt het hele traject langs de zee. 😃
"Het leven is goed op het Brabantse land!"
Dat constateerde je vast na een uitgebreid bezoek aan Herberg De 3 Linden. Overigens is Giersbergen niet te missen als je de Drunense Duinen van noord naar zuid (of omgekeerd) doorkruist. Maar als je (zoals ik afgelopen zondag nog) bovenlangs de duinen van oost naar west fietst is het nergens voor nodig de knooppunten via Giersbergen te volgen. Overigens bestaat Giersbergen voor 90% uit Herberg De 3 Linden aangevuld met een aantal prachtige historische boerderijen. Hoewel het door het verleggen van de toerit naar de herberg inmiddels autoluw is, houdt vanuit het noorden komend precies in de bocht van de doorgaande weg het fietspad op en wordt je ineens op deze doorgaande weg gelanceerd.
Bert van Sprang schreef:
di 10 mar, 2020 15:29
"Het leven is goed op het Brabantse land!"
Dat constateerde je vast na een uitgebreid bezoek aan Herberg De 3 Linden.
Ha die Bert, je kunt verderop ook nog naar de Roestelberg of de Rustende Jager.
willem.m schreef:
di 10 mar, 2020 14:02
Nog een tip voor knooppunten:
Schrijf ze niet op, maar sla ze in de juiste volgorde in je geheugen op aan de hand van markante gebeurtenissen, locaties of anderszins te onthouden dingen. Dat houdt niet alleen het lichaam maar ook het brein fit. Met andere woorden: zonder trapondersteuning (indien mogelijk) en zonder spiekbriefje. Zie ook https://www.debezigebij.nl/boeken/het-geheugenpaleis/
Dat lijkt me ook een leuke hobby, maar dan heb ik geen tijd meer voor fietsen :D
mavave schreef:
di 10 mar, 2020 17:55
willem.m schreef:
di 10 mar, 2020 14:02
Nog een tip voor knooppunten:
Schrijf ze niet op, maar sla ze in de juiste volgorde in je geheugen op aan de hand van markante gebeurtenissen, locaties of anderszins te onthouden dingen. Dat houdt niet alleen het lichaam maar ook het brein fit. Met andere woorden: zonder trapondersteuning (indien mogelijk) en zonder spiekbriefje. Zie ook https://www.debezigebij.nl/boeken/het-geheugenpaleis/
Dat lijkt me ook een leuke hobby, maar dan heb ik geen tijd meer voor fietsen :D
Volgens de methode van het geheugenpaleis moet je dat wat je wilt onthouden koppelen aan bijvoorbeeld een route.
Misschien werkt het dus ook omgekeerd: Wil je een onkraakbare code memoriseren dan moet je de route langs de knooppunten onthouden ... fiets je dan die route dan komen vanzelf, een voor een, de knooppuntnummers op de goede volgorde langs.
Weliswaar uit 2016, maar er is een toekomstvisie LF-routes
https://www.fietsplatform.nl/uploads/20 ... es-web.pdf
En die zijn ze blijkbaar nu aan het uitvoeren.
LF routes hebben voor mij ook nostalgische herinneringen uit mijn jeugd (we woonden vroeger zelfs precies aan de LF4), maar met zoveel dingen is het logisch dat ze worden ingehaald door de tijd. Het lijkt me allemaal een stuk efficienter en flexibeler om op eigen routes te rijden of een van de vele van internet te plukken, dan om al die borden langs de weg te moeten bijhouden.

Knooppuntroutes heb ik trouwens altijd meer voor dagjesmensen gevonden die een keertje in de maand 30km gaan fietsen en daar de hele dag over doen... Dan waren die LF routes beter.
Zo zie ik het ook, en als je geluk had kwam nog eens een gelijkgezinde/stemde fietser tegen, Daarnaast hebben de meeste ook een thema, dat kun je van knopppuntenroutes nu niet direkt zeggen. Ik hoop dat ze bij het platform er weer wat moois van weten te maken, Al was het maar om de jeugd de kans te geven hun land op een fijne manier op de fiets te ontdekken in plaats van in de auto.