Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag: Parijs Gare du Nord naar Paris Austerlitz - Forum Wereldfietser

Vraag: Parijs Gare du Nord naar Paris Austerlitz

Heeft er voor mij iemand een GPS track van Gare du Nord naar Paris Austerlitz? Ik mag van de zomer daar een overstap maken om in Orleans te komen.

Verder heb ik nu 1h26m om van het ene station naar het andere te komen is dat genoeg tijd? De planning is gemaakt door de treinreiswinkel - zie hieronder - dus ga er vanuit dat het zou moeten/ mogen kloppen.

Graag hoor ik jullie reacties

Su, 19 July 2020
06:05 Utrecht Centraal
06:39 Amsterdam Centraal (Main station)
46m
07:25 Amsterdam Centraal (Main station)
09:16 Antwerpen-Centraal
21m
09:37 Antwerpen-Centraal
11:51 Lille Flandres (Intercity, regionaal)
1h14m
13:05 Lille Flandres (Intercity, regionaal)
14:23 Amiens
1h15m
15:38 Amiens
16:56 Paris Gare du Nord (Main Station Nord)
1h26m
18:22 Paris Austerlitz (Main Station South)
19:32 Orleans
Inge1 schreef:
wo 05 feb, 2020 08:57
Heeft er voor mij iemand een GPS track van Gare du Nord naar Paris Austerlitz? Ik mag van de zomer daar een overstap maken om in Orleans te komen.

Ik heb geen gps-track, maar eigenlijk heb je die ook niet nodig. Van Gare du Nord naar République langs de Boulevard de Magenta en dan naar Bastille (er staan richtingaanwijzers aan République)..
Na Bastille kanaal links houden, aan de rivier naar links (letten op de ligging van het fietspad) en dan de rivier over en je bent er.
Het beste is om deze route even te rijden met Google Streetview.
1 u 26 min is zeer ruim voldoende.
Grote delen van de route hebben een fietspad.
1h26 is inderdaad voldoende, als je fiets klaar staat en je vrij snel na aankomst ook kunt uitstappen en op de fiets kunt, en je hebt bij aankomst op Austerlitz ook nog tijd nodig om weer bij de trein en het juiste treinstel te komen, je fiets weer klaar te maken voor de reis.

Wij hadden zonder fiets een uur, en dat bleek net voldoende voor uitstappen, naar demetro lopen, de metro nemen en op Austerlitz de trein te vinden.
Derdekeer - ik rijd graag op gps - zeker in een stad waar ik de weg niet weet. Ook is voor mij voorrijden via streetview dan niet voldoende. Ga als niemand een gps track heeft hem zelf maken met jouw aanwijzingen - dank daarvoor.

Polling - dan ga ik er maar vanuit dat dat moet gaan lukken en ga ik de reis bij de treinreiswinkel reserveren.

Hoe zit dat met de fietsen: zitten die in een aparte wagon of is het net als in NL dat je zelf bij je fiets kunt?
Inge1 schreef:
wo 05 feb, 2020 09:32
Hoe zit dat met de fietsen: zitten die in een aparte wagon of is het net als in NL dat je zelf bij je fiets kunt?
Als ik het zo zie reis je per TER en dan is het wat divers wat betreft de fietsplek.
Het kan variëren van een gewone ouderwetse getrokken trein zonder bagage-wagen (dan zet je de fietsen op het eerste resp laatste balkon van het eerste resp. laatste rijtuig), soms is het een ouder treinstel (een oude "Moulinex", ze rijden nog hier en daar) en ook dan is het in en uitstappen een hele klim. Is het evenwel een van de modernere treinstellen dan is er in het algemeen een ruime multifunctionele ruimte met plekken (haken etc) voor de fiets.
En ... ik heb nog nooit een humeurige SNCF contucteur gezien, althans niet waar het ging om de fietsen (de meest humeurige die ik ooit zag mopperde ernstig dat zijn kaartjes-machine stuk was toen ik op het perron vroeg of hij mij kaartjes Nancy-Luxembourg, op mijn wedervraag "wat nu?" < de rijen voor de loketten waren lang en voor de Franse automaten moet je een automatiseringscursus gevolgd hebben > was zijn antwoord: da's een voordeeltje voor u, dan moet die "K"baas van mij me maar goed spul meegeven).
Met wat geluk tref je zelfs hulpvaardig personeel (we hadden ook al eens een stationscheffin die over het parron aan kwam rennen om ons te helpen zodat we de gelijkvloerse bagage-overgang konden gebruiken).

O ja, je kan je reis even nasporen (pardon naspeuren) op bahn.de, dan weet je al iets meer wat betreft de trein-categorieën, eventueel zoek je het daarna ook nog na op een Franse website. Ik weet eigenlijk niet of je ook nog makkelijk kan uitvinden wat voor soort van materieel er in welke omlopen rijdt.

En ... het advies om met streetview etc je parcours even voor te verkennen is handig. Ik vind het altijd nog het lastigste om bij een wat groter station je eerste uitvalsrichting te bepalen (daarna doet mijn mentale postduif het wel weer). In het Frans heet verdwalen ook wel "Zijn noorden verliezen" ... en dat is iets wat goed van toepassing kan zijn bij een groter station met uitgangen in bijna alle windrichtingen.
<shame-on-me-mode> Toen ik ooit van Narbonne naar NL reisde en per Brompton met een grote rugzak het station-station traject in Parijs deed reed ik de eerste paar honderd meter helemaal de verkeerde kant op</shame-on-me-mode>
Mijn eerste gedachte was "Ik maak wel even een handige track met de beschrijving van derdekeer, dat is minder werk dan een heel verhaal schrijven." Ik zit nu nog niet aan mijn desktop pc. Straks vast wel.
Super al die snelle, behulpzame reacties 😁 Top! 👍🏽

Bridgestone - goede tip van te kijken welke treinen rijden. Ik hoop dat ik dat uitgevogeld krijg via bahn.de. Laat ik maar vast hopen dat het moderne(re) treinen zijn met een niet te hoge instap. Fijn te weten dat de conducteurs behulpzaam zijn. Zijn ze in NL trouwens voor mij ook bijna steeds allemaal.

Ik ga met streetview aan de slag - weer een programma om uit te vogelen hoe het werkt. Ik gebruik het namelijk nooit.

Dat van de eerste meters de verkeerde kant op rijden is me bekend - doe ik ook regelmatig 😃.

Leon - je bent een schat! Zegt je wederhelft vast ook regelmatig 😜. Super dat je dat wilt doen.
Dit is hem, voor zover ik met Brouter en Streetview in elkaar kan zetten natuurlijk:
www.leonpoels.nl/fietsen/nord-austerlitz.gpx
Ongeveer 5 km en 15 minuten volgens brouter, maar 20 km/u gemiddeld in Parijs lijkt me wel heftig.
Geen garantie en zelf oppassen op straat...
Het is ook handig om van tevoren een idee te hebben hoe een station in elkaar zit. Hier vind je een plattegrond van Gare du Nord en hier van Gare d'Austerlitz.
Leon en Kees - super dank jullie wel. Ga de plattegrond van de stations goed bekijken ( en op de telefoon zetten). Leon, ga dadelijk je route bekijken - fijn!

Leon - net geprobeerd je link te openen maar om een of andere reden lukt het niet. Wat doe ik niet goed?
Ik heb een verwante vraag als het mag. Ik ben van plan in mei naar de Middellandse Zee te fietsen. Terug moet ik dan met de trein vanaf Avignon. Omdat de kans erg klein is dat ik het terug naar Groningen in een dag ga redden denk ik er over halverwege een nachtje in Parijs te kamperen. Zijn er ervaringen met campings in de buurt van het Gare de Lyon? De volgende dag kan ik dan rustig naar het Gare du Nord fietsen en vervolgens de trein naar huis nemen.
Leon schreef:
wo 05 feb, 2020 10:51

Ongeveer 5 km en 15 minuten volgens brouter, maar 20 km/u gemiddeld in Parijs lijkt me wel heftig.
Geen garantie en zelf oppassen op straat...
15 min is voor kamikazes, maar een half uur zou moeten volstaan. Check inderdaad even waar je de stations in- en uit moet gaan.
Let ook vanaf Bastille op de ligging van het fietspad, links van de rijrichting als ik me niet vergis.
Streetview is uw raadgever in deze.

EDIT: Ik heb geen gps, maar ik weet niet of ik het leuk zou vinden om naar dat ding te staren wanneer ik door Parijs fiets. Ik heb dat traject twee keer gedaan en ik heb me niet onveilig gevoeld. Maar de stijl van de andere weggebruikers - fietsers en voetgangers inbegrepen - is nogal zwierig, zal ik maar zeggen. Enige oplettendheid is altijd aanbevolen.
Derdekeer - fijn die richtlijn van een half uur. Nee, ik staar me niet blind op de gps maar weet graag wanneer ik een afslag of zo kan verwachten.
Zal op streetview de ligging na de Bastille controleren. Dank! En bij de stations waar ik eruit mag.
derdekeer schreef:
wo 05 feb, 2020 11:49
Ik heb dat traject twee keer gedaan en ik heb me niet onveilig gevoeld. Maar de stijl van de andere weggebruikers - fietsers en voetgangers inbegrepen - is nogal zwierig, zal ik maar zeggen. Enige oplettendheid is altijd aanbevolen.
De verkeersstijl is nogal zwierig, dat klopt, maar ik zie dat met zwier bijna als pluspunt.
Je kan zelfs op een Brompton met grote rugzak veilig door het verkeer want iedereen rijdt met "zwier" (als je dat tenminste zelf ook doet).
Ik reed lang geleden achtereenvolgens door Londen en Parijs, en in het Parijs van toen was het al veiliger ... en inmiddels is een fiets niet meer zo uitzonderlijk als toen. En recenter was het drukke stadsverkeer in Saarbrücken meer een opgaaf als een ritje door Parijs (een Saarlander zei me dat dat niet gek was: de autodichtheid was nergens zo hoog als in het Saarland ... ik blijf het opmerkelijk vinden: die Saarlander wil een fietser niet als mede-weggebruiker zien).
Wim schreef:
wo 05 feb, 2020 11:28
Ik heb een verwante vraag als het mag.
Foei, poging tot topic-kapen.
Maar je vraagt het wel netjes. ;-)
Wim schreef: Zijn er ervaringen met campings in de buurt van het Gare de Lyon? De volgende dag kan ik dan rustig naar het Gare du Nord fietsen en vervolgens de trein naar huis nemen.
Als ik zo op de kaart kijk is Versailles niet al te ver weg. Daar is een camping van Huttopia. Veel gras kun je er niet verwachten, maar de sanitaire voorzieningen zijn prima.
Vlakbij Huttopia is ook het RER-station Porchefontaine, daar kun je eventueel ook nog gebruik van maken.

Edit: De camping bij het Bois de Boulogne is nog dichterbij zie ik. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar in mei zal het wel niet overvol zijn.
Ik had ook een GPX bestand voor je gemaakt, maar vreemd genoeg kun je in dit forum alleen maar foto's als bijlage uploaden. Als je zelf een iPhone hebt, kun je bv in de Pocket Earth Pro app zelf een route laten maken, in ongeveer 2 seconden. Heb je een iPhone?
Handig om te weten: een aantal fietspaden op deze route liggen aan de linkerkant van de weg, soms in het midden-plantsoen. Dus even goed inzoomen op het apparaat en goed ter plekke kijken.
Screenshot Parijs.jpeg
derdekeer schreef:
wo 05 feb, 2020 11:49
Leon schreef:
wo 05 feb, 2020 10:51

Ongeveer 5 km en 15 minuten volgens brouter, maar 20 km/u gemiddeld in Parijs lijkt me wel heftig.
Geen garantie en zelf oppassen op straat...
15 min is voor kamikazes, maar een half uur zou moeten volstaan. Check inderdaad even waar je de stations in- en uit moet gaan.
Let ook vanaf Bastille op de ligging van het fietspad, links van de rijrichting als ik me niet vergis.
Streetview is uw raadgever in deze.
Ik heb mij drie keer door het verkeer van Parijs een weg van station naar station gebaand:
23-05-2015 Gare du Nord - Gare Montparnasse 5,69 km 17:24 beweegtijd, 20:38 verstreken tijd
14-05-2016 Gare du Nord - Gare de Bercy 5,23 km 17:56 beweegtijd, 23:13 verstreken tijd
19-08-2018 Gare de Bercy - Gare du Nord 5,36 km 16:32 beweegtijd, 19:18 verstreken tijd
Allemaal volgens mijn Garmin/Strava
Houd er ook rekening mee dat je op de perrons van de kopstations vaak nog een flinke afstand moet lopen. 20 wagons is dik een halve kilometer.
Op https://www.garesetconnexions.sncf/fr/g ... ires/liste kan je kijken op welk perron je trein aankomt. Daar kan je kijken op treinnummer. Als je vooraf kijkt, doe dat dan wel op dezelfde werkdag/weekdag. De franse dienstregeling is soms afwijkend per weekdag.

Zelfde truc voor Paris Austerlitz voor je vertrekperron:
https://www.garesetconnexions.sncf/fr/g ... austerlitz

Meestal is deze informatie in het station zelf pas laat beschikbaar, er wordt wel gewisseld van spoor.

Ik schat dat je op een van de sporen met hoge nummers aankomt, dan kan je uitstekend aan de zij-uitgang naar buiten. Dan kom je op de Rue du Faubourg-Saint-Denis uit. Ook hectisch, maar net iets minder.
PeterVanRijn schreef:
wo 05 feb, 2020 12:47
Edit: De camping bij het Bois de Boulogne is nog dichterbij zie ik. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar in mei zal het wel niet overvol zijn.
Die camping is vrijwel altijd overvol, die moet je tevoren reserveren, ook met een klein tentje.
Ik zou voor een hotel niet al te ver van het Gare de Lyon kiezen, hoef je niet half Parijs door naar een lawaaiige camping. Hotel Kyriad Bercy bijvoorbeeld, ze hebben ruimte voor fietsen en soms zijn er aantrekkelijke tarieven (€ 75 per nacht). Daar in de buurt zijn meer redelijk geprijsde hotels.
De route van Leon ligt heel dicht bij zoals ik zou rijden.
Het enige nadeel is op de Magenta, daar zijn de fietspaden vaak geblokkeerd door foutparkeerders, vuilnisbakken en andere rotzooi. Een onbeladen fiets past dan nog wel, met brede tassen wordt het lastig.
Bij voldoende kennis van het Frans (met name Franse scheldwoorden) kun je dan over de weg rijden ;).