Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Contact journalistieke fietstocht van Brussel naar Lissabon - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Contact journalistieke fietstocht van Brussel naar Lissabon

124 berichten
derdekeer schreef:
do 27 feb, 2020 21:19
Heb je al een plan van aanpak? Een voorlopige verdeling in hoofdstukken met afgelijnde thema’s?
- ik bouw een traject nu, waarop ik een aantal ontmoetingen voorzie met heel wat verschillende mensen (waarmee ik nu contacten leg : alle concrete tips welkom)

Je kunt het hebben over...
- klopt, elke thema kan niet eindeloos herhaald worden. Maar ik ga proberen om aan de hand van een ontmoeting in te zoomen op 1 bepaald thema. Daarnaast is het verhaal van de respondent natuurlijk ook een centraal gegeven. Wellicht maak ik een soort standaardlijst van onderwerpen die ik steeds gebruik om het gesprek mee te structureren. Ik speelde met het idee om overal en aan iedereen dezelfde vraag te stellen, maar dat moet dan wel een heel goeie zijn. (zie ook het boek Charleroi van Johan Devos die steeds vroeg: 'Wat is schoonheid voor u?')

Ik stel de vraag ook omdat ik, wanneer ik je route bekijk, de indruk heb dat je stukken van honderden kilometers hebt waarin het psycho-geografische karakter weinig of niet verandert.
- die eentonigheid is een subjectieve ervaring natuurlijk. Mijn ervaring is dat je er net alerter door wordt voor kleine, alledaagse dingen.

Vandaar mijn vraag: heb je al een idee van de thema’s die je wilt aansnijden?
- zie mijn post van deze ochtend // klimaat, mobiliteit, werk, landbouw, (im)migratie, sociale voorzieningen, oud worden, jong zijn, protectionisme, globalisering, invasieve soorten, pelgrimages en toerisme, territoriale ongelijkheid, democratie, actie en verzet, lokale middenstand, (wind)energie, bosbouw, de rol van Europa, (lokale, regionale) identiteit, neo-rurale inwijkelingen, stedelijkheid, infrastructuur, natuurbehoud, .... Enfin: de lijst is eindeloos denk ik, maar ik wil deze fenomenen bestuderen vanuit een concreet verhaal.

De tocht zelf zal dan wel bepalen wat je ermee doet. Maar voor een goed verhaal heb je volgens mij heel veel verschillende brillen nodig om naar dezelfde werkelijkheid te kijken.
- brillen te over denk ik.

Een aanverwante vraag: ben je zinnens om jezelf in het verhaal te verwerken?
- enigzins wel ja, ik wil proberen de ervaring van zo'n queeste te vatten in woorden. Ik denk dat dit sommige lezers kan bekoren. (of niet, het zij zo dan)

Niet iedereen kan Zen and the Art of Motorcycle Maintenance schrijven.
- klopt
Mag ik mezelf dan ook eens een vraag aan u permitteren?
Hoe zou u dit aanpakken? Welke thema's mogen niet ontbreken? Wat is de rol van foto's volgens u?
Welke stukken publiceerde u zelf? (misschien een link via PM?)

dank u
ysn schreef:
za 29 feb, 2020 15:22

Mag ik mezelf dan ook eens een vraag aan u permitteren?
Hoe zou u dit aanpakken? Welke thema's mogen niet ontbreken? Wat is de rol van foto's volgens u?
Welke stukken publiceerde u zelf? (misschien een link via PM?)

dank u
Ik heb je een PB gestuurd.
Voor wie dit nog zou volgen: Mijn tocht is voor de helft geslaagd verlopen. De andere helft viel in het water toen Corona wild om zich heen ging grijpen.

Impressies van de reis op https://www.polarsteps.com/TomYsewijn/3 ... engebieden , een mooie app om je reisblog te visualiseren.

Voorts publiceerde ik vandaag een artikeltje in Mo*
https://www.mo.be/wereldblog/hoe-de-lee ... icaal-labo over de kansen die de lege ruimte soms kan bieden.

De intro leest u op https://www.mo.be/wereldblog/intussen-de-buitengebieden