Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Parkeer je auto niet in de natuur (diefstal) - Forum Wereldfietser

Parkeer je auto niet in de natuur (diefstal)

Omdat ik weet dat op dit forum ook veel mensen zitten die de fietsen op de auto zetten om ergens een stukje te gaan fietsen deel ik dit; zeker ook omdat er elk weekend hordes mensen uit half nederland naar de Limburgse heuvels komen om te fietsen:

Misschien is het beter om je auto niet ergens op een stil plekje midden in de natuur te zetten maar in een dorp of op een drukke parkeerplaats bij een restaurant of zo. Er wordt namelijk in auto's op stille plekken ingebroken.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019102 ... ijlenerbos
Is helaas op steeds meer plekken het geval (in onze omgeving worden de carpoolplaatsen afgeschuimd)... al is het in Limburg wel makkelijk om weer snel de grens over te komen.
Maar dank voor de waarschuwing, komend weekend zijn we daar weer in de buurt (met de auto).

Ik ga maar niet mijn mening over die criminelen verkondigen, anders heb ik een ban te pakken ;)
Een kennis van mij is fanatiek bushcrafter en ging 3 dagen hiken in de franse ardennen. Eenmaal bij de auto’s om te vertrekken richting Nederland waren van 2 voertuigen alle banden lek gestoken, waarschijnlijk door jagers die dachten dat zij op hun wild kwamen jagen.
Afgelopen weekend de trein genomen, met fiets. Stukje tussen station ArenA en Centraal Amsterdam waren spoorwegwerkzaamheden. Die deed ik op de fiets; 18 km.
Vanmorgen op terugweg gewoon omdat het kan, ook dat stukje gefietst. Nu via een andere route.

Misschien een goed alternatief? En je auto eens vaker thuis laten staan?

Is ook goed voor het milieu. Lekker offtopic :-)
Ik waarschuw uiteraard speciaal mensen die met vier personen in een moderne auto zitten. Daar kan geen trein tegenop.
Heel leuk die trein, maar als je op zaterdag of zondag vanuit Utrecht vanaf 9 uur een rondje door Zuid-Limburg wil fietsen gaat je dat mooi niet lukken. Je kunt op zijn vroegst om een uur of 10 in Valkenburg zijn. Als je dit door de week wilt doen, wordt het nog later want je mag pas na negenen in de trein. Dus er moet echt nog veel veranderen wil je grote groepen mensen vanuit de auto in de trein krijgen.
Ik vind deze waarschuwing nogal een open deur :wink:
Bert van Sprang schreef:
ma 28 okt, 2019 17:35
Heel leuk die trein, maar als je op zaterdag of zondag vanuit Utrecht vanaf 9 uur een rondje door Zuid-Limburg wil fietsen gaat je dat mooi niet lukken. Je kunt op zijn vroegst om een uur of 10 in Valkenburg zijn. Als je dit door de week wilt doen, wordt het nog later want je mag pas na negenen in de trein. Dus er moet echt nog veel veranderen wil je grote groepen mensen vanuit de auto in de trein krijgen.
Weleens eraan gedacht een tentje mee te nemen voor een weekendje Limburg :D
Of maak gebruik van een B&B.
Een Vrienden op de fiets plekje.
Een wereldfietser laat zich toch niet afschrikken door openbaar vervoer?
Een beetje improviseren. Het is hopelijk niet de bedoeling dat grote groepen mensen uit de auto geholpen moet worden. Dat een wereldfietser zich laat afschrikken door OV verbaast mij wel.
Ik laat mij niet afschrikken :D, grote groepen mensen wel.
joukon schreef:
di 29 okt, 2019 11:37
Een wereldfietser laat zich toch niet afschrikken door openbaar vervoer?
Vroeger geen enkel probleem mee, maar sinds de invoer van die fantastische OV-chipkaart heb ik het twee keer gedaan (nodig voor het werk) en daarna maar opgegeven. Wat een ellende als je een sporadische reiziger bent.

Overigens rijd ik alle fietstochten vanaf huis, dus de auto heb ik daarvoor niet nodig. Wel moet ik binnenkort mijn huis verhuizen omdat het tijd wordt voor een nieuwe omgeving ;)
Bert van Sprang schreef:
ma 28 okt, 2019 17:35
Heel leuk die trein, maar als je op zaterdag of zondag vanuit Utrecht vanaf 9 uur een rondje door Zuid-Limburg wil fietsen gaat je dat mooi niet lukken. Je kunt op zijn vroegst om een uur of 10 in Valkenburg zijn.
En dat is nog de situatie dat er geen werkzaamheden zijn, geen vallende blaadjes, verkeersongeval, ongeval met een persoon, hordes andere fietsers, drukbezochte evenementen of wat dan ook op zaterdag normaal is op de verbindingen naar het zuiden.
Ik vraag mijn treinvrienden al lang niet meer om op zaterdag hier naar toe te komen.
Bert van Sprang schreef:
ma 28 okt, 2019 17:35
Heel leuk die trein, maar als je op zaterdag of zondag vanuit Utrecht vanaf 9 uur een rondje door Zuid-Limburg wil fietsen gaat je dat mooi niet lukken. Je kunt op zijn vroegst om een uur of 10 in Valkenburg zijn. Als je dit door de week wilt doen, wordt het nog later want je mag pas na negenen in de trein. Dus er moet echt nog veel veranderen wil je grote groepen mensen vanuit de auto in de trein krijgen.
Op zaterdag gaat om 7:39 een Intercity vanuit Utrecht naar Limburg. Ben je om 9:16 in Sittard. Kun je meteen in gewijde omgeving de Kollenberg op naar het kapelletje van de Heilige Rosa van Lima. Heb je nog een lange dag voor een prachtige tocht.

Ik reis vaak met de trein.
Het aantal keren dat ik hinder ondervond door werkzaamheden, vertragingen, of uitval valt in de praktijk ontzettend mee. Ook op de wegen zijn wel eens files of afsluitingen. Wie weet wat de boze boeren of baggeraars van plan zijn?
bert sitters schreef:
di 29 okt, 2019 13:35
...
Ik reis vaak met de trein.
Het aantal keren dat ik hinder ondervond door werkzaamheden, vertragingen, of uitval valt in de praktijk ontzettend mee. Ook op de wegen zijn wel eens files of afsluitingen. Wie weet wat de boze boeren of baggeraars van plan zijn?
+1

Om op je laatste vraag in te gaan: ik denk dat als alle digitale klagers (type 'glas half leeg') ook naar het Malieveld zouden komen, het verkeer volstrekt ontregeld zou raken.
Fedor schreef:
di 29 okt, 2019 11:51
Vroeger geen enkel probleem mee, maar sinds de invoer van die fantastische OV-chipkaart heb ik het twee keer gedaan (nodig voor het werk) en daarna maar opgegeven. Wat een ellende als je een sporadische reiziger bent.
We dwalen wel lekker af, maar ik kan het toch niet laten hier op te reageren. Eén van de weinige nadelen van de OV-chipkaart vind ik dat conducteurs niet meer kunnen zien waar je naar toe gaat en dus niet meer dienstverlenend kunnen meedenken. (Ach u wilt naar Vlissingen, dit is de trein naar Breda, u kunt daar straks aan de andere kant van het perron overstappen.) Verder heb ik persoonlijk nog nooit een nadeel van de kaart ondervonden. Ook voor een niet-frequente treinreiziger is het niet zo moeilijk een kaart op naam aan te schaffen en voor automatisch saldo opladen te kiezen. Niet meer zo moeilijk moet ik misschien zeggen, want het aanvraagproces muntte in de beginperiode niet uit in helderheid.
Als je het vervelend vindt dat NS je reisgeschiedenis kent kun je ook een anonieme kaart nemen, dan is opgeladen houden iets meer werk, maar ook geen raketwetenschap.
Dat een persoon die tot helder nadenken in staat is de OV-chipkaart als reden aanvoert om niet met de trein te gaan, het lijkt me flauwekul ik kan het me niet voorstellen.
(En nu weer rustig ademhalen. ;-) )

Edit: Leons terechte terechtwijzing verwerkt.
PeterVanRijn schreef:
di 29 okt, 2019 16:23
Dat een persoon die tot helder nadenken in staat is de OV-chipkaart als reden aanvoert om niet met de trein te gaan, het lijkt me flauwekul.
Als andermans mening je vreemd overkomt zou je om uitleg kunnen vragen. Of je stelt vast dat je het niet met elkaar eens bent bijvoorbeeld. Het flauwekul noemen kan inderdaad ook. Maar zeker dat laatste is niet waar ik dit draadje om begonnen ben.
Regek 1 van de website:
"Een persoonlijke OV-chipkaart kost € 7,50 en is vijf jaar geldig."

Kortom het kost al geld en moeite om überhaupt te kunnen reizen, en dan nog maar voor een beperkte duur...

Kaartje kopen via internet kan ook (bij de automaat mag je lekker extra geld neertellen) maar dan moet je exact weten welke trein te gaat nemen. Ook niet echt handig dus. Daarnaast al meermaals gehad dat de geprinte kaart werd geweigerd bij het speciale poortje.

Ik had in het begin een OV-kaart (voormalige dalurenkaart) met saldo (flink wat zelfs want er moet ruim geld op staan): niet op tijd ververst dus saldo pleite.

Dus nee ik ben er niet echt over te spreken ;) Het was vroeger gewoon een stuk makkelijker.

Oja het dichtstbijzijnde station (waar alleen een boemeltje van niks naar nergens stopt) voor mij is 11 km fietsen ;)
Fedor schreef:
di 29 okt, 2019 18:20
Regek 1 van de website:
"Een persoonlijke OV-chipkaart kost € 7,50 en is vijf jaar geldig."

Kortom het kost al geld en moeite om überhaupt te kunnen reizen, en dan nog maar voor een beperkte duur...

Kaartje kopen via internet kan ook (bij de automaat mag je lekker extra geld neertellen) maar dan moet je exact weten welke trein te gaat nemen. Ook niet echt handig dus. Daarnaast al meermaals gehad dat de geprinte kaart werd geweigerd bij het speciale poortje.

Ik had in het begin een OV-kaart (voormalige dalurenkaart) met saldo (flink wat zelfs want er moet ruim geld op staan): niet op tijd ververst dus saldo pleite.

Dus nee ik ben er niet echt over te spreken ;) Het was vroeger gewoon een stuk makkelijker.

Oja het dichtstbijzijnde station (waar alleen een boemeltje van niks naar nergens stopt) voor mij is 11 km fietsen ;)
Resumé: in de rij staan voor een loket, betalen, wachten op wisselgeld (want we gebruiken natuurlijk niet zo'n malle betaalkaart) en je trein missen is een stuk gemakkelijker dan een ov-chipkaart tegen een poortje houden en linea recta de trein in lopen... :o
Fedor schreef:
di 29 okt, 2019 18:20
Oja het dichtstbijzijnde station (waar alleen een boemeltje van niks naar nergens stopt) voor mij is 11 km fietsen ;)
Hier is dat 15 km. Dan gelukkig wel een Intercity-station. Ik vind het (nu nog) heerlijk, elkker opwarmen op de fiets bij een dagje fietsen ver weg.
Voorbeeld dit weekend: we zijn naar Zwolle gegaan om daar zondagavond de Gregoriaanse Mis van Herman Finkers mee te beleven. Vrijdag met de fiets naar het station. Daar de IC naar Zwolle. En ja hoor: aanrijding met een persoon, geen treinen tussen Olst en Zwolle. Die km’s zouden dus ook op de fiets mogen (was niet nodig, spoor was weer beschikbaar toen wij daar waren).
Zondag overdag naar vrienden in Apeldoorn. Heen gefietst, terug eerst naar Deventer gefietst en met de trein naar Zwolle.
Maandag overdag naar huis: eerste stuk (naar Deventer) gefietst, trein naar Den Bosch en laatste stuk met de fiets naar huis. We vonden het heerlijk. En de treinkaartjes? Gewoon fietskaartjes uit de automaat, en reizen is ook nog betaalbaar, als je een 40% dalurenkaart hebt, zoals ik, en een meerijd-kaartje (gratis) op de kaart van de medereiziger zet.

Ik rijd nu dagelijks van Den Bosch naar Eindhoven met de trein (snelle fiets nog steeds niet gerepareerd) en vind de combi fiets-trein-lopen voor woon werk verkeer prima te doen. Het overgrote deel van de tijd is de vertraging tussen 0 en 5 minuten, geen enkel probleem voor mij.
peter de rijk schreef:
di 29 okt, 2019 19:07
Resumé: in de rij staan voor een loket, betalen, wachten op wisselgeld (want we gebruiken natuurlijk niet zo'n malle betaalkaart) en je trein missen is een stuk gemakkelijker dan een ov-chipkaart tegen een poortje houden en linea recta de trein in lopen... :o
En je fietskaartje dan?

Overigens waren er vroeger ook kaartjesautomaten... binnen een minuut een trein- en een fietskaartje ;)
Ik was eerder deze maand aan het Interrailen in Italië. In een regionale trein regende het naar binnen, het stonk, er was veel lawaai, er lag een boom op het spoor, er was een vervelende piep, er zat een stinkende zwerver in de coupé, de kaartjesautomaat was sloom etc etc. Ik dacht toen: wat hebben we het in NL toch goed geregeld. Dit topic brengt me keihard terug in de zeurmentaliteit van NL, waar we het stiekem best wel goed hebben.