Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking Vuelta de Vasco (Spanje) - Forum Wereldfietser

Bikepacking Vuelta de Vasco (Spanje)

Bikepacking Vuelta de Vasco (Spanje)
Bikepacken door Baskenland

Twee weken geleden hebben we een weekje door Baskenland gefietst. Klein verslagje met een paar plaatjes.
Leuk om Europa meer en meer te ontdekken. Schitterend continent.

Complete verslag staat op https://www.lismarq.com/vueltadevasco

201908 Baskenland 022.jpg
In de ochtend merken we het al, het is warm en het is vochtig.
Heel vochtig zelfs. Boven ons hangt laag hangende bewolking die de heuvels en bergen van Baskeland verhullen in een grijze massa. Het landschap is fris en groen. Overal groeien varens, alles zit onder de mos en de grond voelt zompig aan. Dit is een heel ander deel van Spanje dan de bekende costa's of het droge binnenland. Dit is Baskenland, Basque Country.
En hoewel we heel even verlangen naar het warme en droge Nederland, ja de natuur is grillig, gooien we de tassen vol met proviand en trekken de bossen in.
201908 Baskenland 001.jpg
We volgen in grote lijnen de route Vuelta de Vasco. Bikepacking.com heeft de afgelopen jaren flink wat routes verzameld en dat zorgt ervoor dat veel aspirant fietsers tasjes aan hun Bike knopen en de bossen in duiken. Onderweg komen we een Canadees stel tegen op opgewaardeerde racefietsen, gravelracers. Top voor onverharde paden maar minder goed voor een steil mountainbike parcours, Nu is deze route grote delen verhard en ook de onverharde delen zijn best te doen. Maar er zijn uitzonderingen. En op die uitzonderingen gaat de meeste energie en tijd zitten. Achteraf begrepen we van onze Canadese fietsvrienden dat over en stuk van een uur fietsplezier zij 3 uur loopplezier hebben moeten ervaren. Een stevige bikepacker fiets heeft dan zeker de voorkeur.
201908 Baskenland 010.jpg
Eenmaal boven de toppen van de bomen is de wereld compleet anders. Grote rollende heuvels strekken zich voor ons uit. De rotsen en keien zijn verdwenen en wat voor ons ligt is een prima gravelweg waar het goed fietsen is. De snelheden gaan omhoog en we stuiven tussen koeienkuddes en groepen paarden door. Met name die laatste zijn het meest aanwezig. Overal rennen groepen paarden over de heuvels. Sommigen voorzien van bellen zodat de eigenaar ze terug kan vinden.
201908 Baskenland 026.jpg
Toch is niet alles goed in Baskenland. Net als het westelijke gelegen Catalonië wil ook Baskenland eigenlijk geen onderdeel uitmaken van Spanje. Men wil onafhankelijk zijn of in ieder geval een grote mate van zeggenschap hebben hoe het leven geleefd moet worden. Spandoeken en leuzen langs de weg laten dat zonder meer blijken.
In de hoofdstad Vitoria Gasteiz vind je tussen de lezen door, nog de meest prachtige muurschilderingen.

Langs de kust terug naar San Sebastian waar de tocht vorige week is begonnen. Steile kliffen, roerige kustplaatsjes waar gevist wordt maar even goed er een stukje strand ligt. En daar tussendoor een steile track die er onder andere voor zorgt dat onze remblokken de geest geven. Het is weer mooi geweest. En met de laatste steile heuvel van 20 procent bereiken we de auto voor het vervoer terug naar huis.
201908 Baskenland 045.jpg
Het complete verslag met meer foto staat op:
https://www.lismarq.com/vueltadevasco
Weer een mooi verslag.

Wat is trouwens jullie tandwielverhouding voor zulke ritten?
We rijden op een verhouding 50 voor en 22 achter (riem, rohloff naaf). Dat is ruim voldoende om boven te komen. Ook op onverharde stukken waar je een beetje moet balanceren. Fiets jij daar ook mee?
Fraai! Had 'm al zitten lezen toen ik door klikte na het verslag van de off road tocht :)

Wel een stukje Spanje waar ik nog niet geweest ben. Dank voor het delen!
Marco Meijerink schreef:
ma 16 sep, 2019 21:02
We rijden op een verhouding 50 voor en 22 achter (riem, rohloff naaf). Dat is ruim voldoende om boven te komen. Ook op onverharde stukken waar je een beetje moet balanceren. Fiets jij daar ook mee?
Ik fiets nu met 50/21, maar ik denk dat dat voor mij te zwaar zal voor (langere) 20%-hellingen. Binnenkort maar eens ergens proberen ;)

[edit]: 50/20 trouwens (was eerst 50/19).
Dit soort verhalen/verslagen inspireren... mooie bijdrage op dit forum.
Fedor schreef:
ma 16 sep, 2019 22:10
Marco Meijerink schreef:
ma 16 sep, 2019 21:02
We rijden op een verhouding 50 voor en 22 achter (riem, rohloff naaf). Dat is ruim voldoende om boven te komen. Ook op onverharde stukken waar je een beetje moet balanceren. Fiets jij daar ook mee?
Ik fiets nu met 50/21, maar ik denk dat dat voor mij te zwaar zal voor (langere) 20%-hellingen. Binnenkort maar eens ergens proberen ;)
Met 50 voor en 22 achter heb ik ook goede ervaringen. Mijn vrouw heeft met 50 voor en 19 achter duidelijk meer moeite met steile klimmetjes. Het plan is om dat te laten veranderen in eveneens 50 voor en 22 achter.

Mooi omgeving trouwens! Ben er in het verleden op de motor doorheen getoerd (niet op de onverharde, maar op de geasfalteerde wegen).
Nice route!, The majority of green and cycling routes in the Basque country were old railway tracks used to transport the mineral to the coast, such as the "Via Verde del Plazaola" or "Via Verde del Bidasoa".

Regarding the climate, the Basque Country is very rainy and humid, it can rain continuously for many days without stopping, and the sky is almost always gray and cloudy in winter, in this sense it is very similar to the climate in the Netherlands but not with so much cold.

On the other hand, to clarify, the Basque Country is not only the four "Spanish regions" of Bizkaia, Gipuzkoa, Araba and Nafarroa, but also the "French regions" of Lapurdi, Nafarroa Beherea and Zuberoa, they are called, Iparralde(Northern Zone), and the "Spanish regions" are called Hegoalde (Southern Zone) , put in quotation marks because the whole Basque Country is artificially divided by two States, France and Spain, that do not recognize the Basque country as a nation.

Regards,
Indurain99.

Bijlagen