Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veloroute du Soleil van Benjaminse - Forum Wereldfietser

Veloroute du Soleil van Benjaminse

Heeft iemand deze nieuwe route van Benjaminse al gefietst en hoe was dat ??
En hoe terug naar Nederland??
In omgekeerde volgorde, de route is van start tot finish 1220 kort, dus voldoende om in drie weken heen en weer te fietsen. Wat ik zo lees ook erg weinig hoogtemeters en als de Limburgers (B of NL) hun best gaan doen voor een groot deel afgezonderd van de rest van het autoverkeer. Het is overigens een voornamelijk aan elkaar geplakte route van bestaande routes. Wat niet wil zeggen dat Benjaminse daar niet toch weer wat moois van heeft weten te maken.
De route volgt grofweg de Vennbahn, de Échappée Bleu langs de Moezel en de Saône en de ViaRhôna. Paul Benjaminse heeft natuurlijk wel wat varianten bedacht zoals door de Grand Cru wijngaarden in Bourgondie en het stadje Cluny. Voldoende campings langs de route.
Hoe terug?
1)Je kunt terugvliegen vanuit Marseille of Montpellier (vanuit Arles of Avignon een stukje met regionale treinen),
2)Vanaf Arles met een Intercités (reserveren voor je fiets verplicht) naar Toulouse en vanaf Toulouse naar Parijs met een TGV of Intercités(reserveren voor je fiets verplicht)
3) Vanaf Avignon met regionale treinen naar Parijs. Geen reservering noodzakelijk, maar kost wel veel tijd.
4) Je fiets laten ophalen door Soetens en met de TGV en de Thalys.
5) Kijk even op de site van de Fietsvakantiewinkel of er ook een fietsbus gaat
Cycletours rijdt vanaf Arles, Avignon en Suze la Rousse naar Nederland. Fiets in de aanhangwagen, jijzelf in de bus. Heb er zelf een paar weken geleden gebruik van gemaakt. Zo'n stuk in een bus is niet mijn grote hobby, maar ik vond het wel prettig om samen met mijn fiets in Nederland aan te komen en me niet druk te hoeven maken over overstappen, vertragingen (en het missen van aansluitingen daardoor) en stations zonder lift.

Peter
Ik zou ook eens kijken naar https://camino-fietstransport.nl/

ik heb een enorme slechte ervaring met Soetens, 6 weken mijn fiets laten staan.
Geen contact met dit bedrijf mogelijk, reageert niet op telefoon SMS en email
Camino Fietstransport heeft mij geïnformeerd dat mijn fiets na 4 weken nog steeds in het hotel stond.

Had ik maar mijn fiets gelijk mee laten nemen.
Nu de halve zomer zonder fiets gezeten
JandeFietser schreef:
do 25 jul, 2019 18:41
Ik zou ook eens kijken naar https://camino-fietstransport.nl/

ik heb een enorme slechte ervaring met Soetens, 6 weken mijn fiets laten staan.
Geen contact met dit bedrijf mogelijk, reageert niet op telefoon SMS en email
Camino Fietstransport heeft mij geïnformeerd dat mijn fiets na 4 weken nog steeds in het hotel stond.

Had ik maar mijn fiets gelijk mee laten nemen.
Nu de halve zomer zonder fiets gezeten
Op de website van Soetens staat het volgende:

"Beste Fiets-vervoer gebruikers
Door een onverwacht groot aantal terug te bezorgen fietsen loopt onze bezorgtijd jammer genoeg te veel op. Deze situatie heeft onze aandacht en we werken aan een oplossing.
Wij vragen hiervoor uw begrip"
Dat is geplaatst nadat hij mijn fiets thuisbracht :cry:

Wat is erg mis, is de communicatie.

Je levert je fiets in bij een Hotel, je belt, spreekt voicemail in, stuurt SMS en email.
Op de site staat dat je altijd reactie krijgt. NOT, ja na 4 weken belt zijn concurent.

Ik stond op het punt om 2600km ( te gaan rijden om zelf mijn fiets dan maar te halen )
SO SAD
JandeFietser schreef:
do 25 jul, 2019 19:11
Dat is geplaatst nadat hij mijn fiets thuisbracht :cry:

Wat is erg mis, is de communicatie.

Je levert je fiets in bij een Hotel, je belt, spreekt voicemail in, stuurt SMS en email.
Op de site staat dat je altijd reactie krijgt. NOT, ja na 4 weken belt zijn concurent.

Ik stond op het punt om 2600km ( te gaan rijden om zelf mijn fiets dan maar te halen )
SO SAD
Ik heb onmiddellijk met Soetens gebeld. Ondanks dat het nu buiten kantoortijd is, kreeg ik Wilco, de huidige eigenaar van Soetens, meteen aan de lijn. Wilco vertelde mij het volgende. Ze kennen dit jaar een onverwachte forse groei in het fietsenvervoer. Tot overmaat van ramp viel een van hun wagens uit en de reparatie werd een slepend probleem, doordat een benodigd onderdeel niet geleverd kon worden. Ze hebben alles op alles gezet om alle vertragingen te verhelpen. Op dit moment hebben ze alles weer redelijk onder controle, aldus Wilco.
Tot nog toe heb ik alleen maar tevreden reacties gehoord over Soetens.
Verdere discussie graag op een andere plek. Dit past niet in dit draadje: off topic.
Mijn plan voor september is om vanaf Nederland richting Santiago te gaan fietsen tot Oloron St Marie.(net voor de Pyreneen).Daarvandaan wil ik de trein pakken naar Avignon om daar vandaan de Veloroute du Soleil van Benjaminse terug te fietsen naar Nederland.
NU is mijn Frans vreselijk slecht en ik wil graag weten of het op redelijke normale manier mogelijk is om van Oloron naar Avignon te komen met een fiets bij jou.
Ik heb al gekeken op Franse diensteregeling maar ik kom er niet echt uit....
Paramount schreef:
za 27 jul, 2019 13:06
Mijn plan voor september is om vanaf Nederland richting Santiago te gaan fietsen tot Oloron St Marie.(net voor de Pyreneen).Daarvandaan wil ik de trein pakken naar Avignon om daar vandaan de Veloroute du Soleil van Benjaminse terug te fietsen naar Nederland.
NU is mijn Frans vreselijk slecht en ik wil graag weten of het op redelijke normale manier mogelijk is om van Oloron naar Avignon te komen met een fiets bij jou.
Ik heb al gekeken op Franse diensteregeling maar ik kom er niet echt uit....
Je had deze vraag ook al gesteld op een ander draadje. Ik heb toen als volgt gereageerd:

Ik heb nog een verbinding gevonden en dat is via de Intercités van Toulouse richting Marseille. Deze trein gaat niet via Avignon, maar wel via Arles, onder Avignon. In deze trein kunnen fietsen mee, maar je moet wel reserveren.
Je kunt dan in Arles al beginnen aan de ViaRhôna. Deze fietsroute is bewegwijzerd. Bij Arles is het Vincent van Gogh bruggetje. Je kunt ook vanuit Arles een regionale trein nemen naar Avignon.
Schema
07:55 vertrek Oloron (TER, regionale trein, niet reserveren)
08:31 aankomst Pau
tijd voor koffie
09:52 vertrek Pau (TER, niet reserveren)
12:30 aankomst Toulouse
12:48 vertrek Toulouse(Intercités,reserveren voor de fiets)
15:56 aankomst Arles.
Geen tijd om wat te eten in Toulouse. Advies: neem wat te eten en drinken mee in de trein.

Reken er wel op dat de kans op tegenwind groot is als je van zuid naar noord langs de Rhône fietst. De Mistral kan hard blazen.

Reserveren voor de Intercités kan bij de Treinreiswinkel (www.treinreiswinkel.nl) of op een groter station in Frankrijk met servicebalie.
bert sitters schreef:
wo 24 jul, 2019 08:20
De route volgt grofweg de Vennbahn, de Échappée Bleu langs de Moezel en de Saône en de ViaRhôna. Paul Benjaminse heeft natuurlijk wel wat varianten bedacht zoals door de Grand Cru wijngaarden in Bourgondie en het stadje Cluny. Voldoende campings langs de route.
Hoe terug?
1)Je kunt terugvliegen vanuit Marseille of Montpellier (vanuit Arles of Avignon een stukje met regionale treinen),
2)Vanaf Arles met een Intercités (reserveren voor je fiets verplicht) naar Toulouse en vanaf Toulouse naar Parijs met een TGV of Intercités(reserveren voor je fiets verplicht)
3) Vanaf Avignon met regionale treinen naar Parijs. Geen reservering noodzakelijk, maar kost wel veel tijd.
4) Je fiets laten ophalen door Soetens en met de TGV en de Thalys.
5) Kijk even op de site van de Fietsvakantiewinkel of er ook een fietsbus gaat
Lukt punt 2 of 3 in 1 dag ??
Avignon - Parijs met regionale treinen is ruim 8 uur. Een keer overstappen in Lyon.
bert sitters schreef:
za 17 aug, 2019 16:28
Avignon - Parijs met regionale treinen is ruim 8 uur. Een keer overstappen in Lyon.
ik bedoelde meer of ik in 1 dag vanaf Avignon in Nederland kan komen. met de trein
Paramount schreef:
ma 19 aug, 2019 14:55
ik bedoelde meer of ik in 1 dag vanaf Avignon in Nederland kan komen. met de trein
Dat gaat dus niet meer als je fiets meemoet. Enkele jaren terug kon dat nog met de autoslaaptrein Avignon-Den Bosch (die ook fietsen meenam) of met de nachttrein Basel-Amsterdam (tussen Avignon en Basel moest je dan met regionale treinen reizen; ook heeft er een paar jaar tussen Avignon en Mulhouse (dichtbij Basel) een TGV met fietsplaatsen gereden). De SNCF ging echter een te hoge tol opleggen aan de autoslaaptrein en de Deutsche Bahn zag geen brood meer in slaaptreinen, al was er geen gebrek aan reizigers. (Tussen Basel en Düsseldorf rijdt nu nog wel een nachttrein zonder slaapplaatsen. Ik weet niet hoeveel plek die voor fietsen heeft.)
Daarom ben je nu al gauw een paar dagen onderweg als je met een ongedemonteerde fiets per trein van Avignon naar Nederland wilt reizen.
Een paar jaar geleden gingen er nog een paar TGV's met ruimte voor ongedemonteerde fietsen van Avignon naar Parijs, maar die gaan niet meer. Het zijn allemaal dubbeldekkers geworden en daar passen geen fietsen in.
Als je nu 's morgens uit Avignon vertrekt ben je pas om 16:37 op station Paris- Bercy. Dan moet je fietsen naar het Gare du Nord. Te laat voor de aansluitingen in Rijsel en Antwerpen.
Je zult dus onderweg ergens moeten overnachten. Bij het Gare du Nord zijn divere goedkopere hotelletjes, maar bijna nergens kan je fiets naar binnen. Achter de voordeur is meteen een steile trap naar boven.
Het Sure Hotel heeft drie sterren en een lift. mijn fiets mocht in het bagagehok. Prijs was € 75 met ontbijt.
224 rue du Faubourg Saint-Dennis. Als je naar het station toe staat is het de straat rechts naast het station.
contact@fabourg2162224.com
bestewestern.fr
bert sitters schreef:
ma 19 aug, 2019 16:33
Je zult dus onderweg ergens moeten overnachten. Bij het Gare du Nord zijn divere goedkopere hotelletjes, maar bijna nergens kan je fiets naar binnen. Achter de voordeur is meteen een steile trap naar boven.
Je zou ook de Flixbus naar Nederland of België kunnen nemen. Die bussen vertrekken vanaf Paris Bercy, en daar vlak in de buurt is hotel Kyriad Bercy, een prima hotel waar je voor 60 tot 70 euro al terecht kunt. En het mooiste is: er is een grote kelder waar je met je fiets zo met de lift naar binnen rijdt. Aanrader!
Het is ook best een goeie buurt met restaurants, een park en niet te veel verkeer. Minder hectisch dan rond Gare du Nord.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor meedenken en reacties
Ik heb 'm onlangs gefietst, maar dan van Arles naar Maastricht. Heen met de fietsbus en zelf terug. Die fietsbus is prima. Het blijft natuurlijk een lange zit (ik stapte op in Amsterdam) maar je hoeft verder ook niet echt na te denken of te sjouwen. En het was heel gezellig in de bus. De route zelf vond ik heerlijk en - ondanks het vele fietsen langs water - toch ook heel afwisselend. Heel fijn was dat echt het overgrote deel over fietspaden gaat of anders heel auto luw is. Ik typte er een verslagje van op 'crazy guy', in fraai steenkolen-Engels. https://www.crazyguyonabike.com/doc/veloroutedusoleil