Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lof voor Luxemburg - Forum Wereldfietser

Lof voor Luxemburg

Ik ben momenteel een weekje aan het fietsen in de Ardennen: België, Luxemburg en plukjes Frankrijk en Duitsland. Vandaag reed ik vanaf de camping in Arlon over paadjes en binnendoorweggetjes Luxemburg in. Wat na België gelijk opvalt (behalve de dure auto's en goed onderhouden huizen) is het asfalt. Wauw, dat rolt goed. Maar nog mooier zijn de fietspaden /autoluwe wegen tussen de steden en dorpen. Die zijn supergoed aangelegd. Vaak zijn ze lichtglooiend, en soms even steil. Maar wat een feest! Op deze manier kon ik heel leuk Luxemburg-city inrijden. Ook in deze stad zijn er her en der mooie fietspaden. Na de hoofdstad kon ik weer verder over fietsroutes en af en toe even mijn eigen weg om in een ander dal te komen (bijv. een supermooi mtb-pad langs de Haalerbaach). Ik weet het: ze zijn superrijk (o.a. dankzij het belastingparadijs), maar ze doen er in elk geval iets nuttigs mee. Morgen staan er bij 35 graden Celsius veel hoogtemeters op het programma - eens kijken of ik morgenavond nog zo positief* ben.

*) Luxemburgs Verkeersbureau: sponsor mij. Ik maak deze terechte reclame niet voor noppes. :wink:
Dan lijkt er de laatste jaren een hoop verbeterd te zijn daar voor de fietser. Een jaar of tien geleden waren we bij gebrek aan beter nogal eens gedwongen een driecijferige weg te volgen, daar scheurden de Luxemburgers met hun zwaar overgedimensioneerde bolides onveranderlijk met veel te hoge snelheid langs ons heen. Maar de laatste keer dat ik met de auto door Luxemburg reed (vorig jaar), viel het hoge aantal snelheidscamera's al op dus wie weet hebben ze inmiddels de knoet eroverheen gehaald. Nu het aangrenzende Wallonië nog...
Beste Willem,

Bij een eerdere fietstocht in Luxemburg (2012) ben ik niet zo veel goed aangelegde routes tegengekomen.
Zelf ben ik ook van plan om volgende maand daar wat dagen te gaan fietsen.
Zou je ajb hier willen delen welke wegen / routes / trajecten je vooral zijn bevallen?

Bij voorbaat dank,

Hans

ps niet via pb gevraagd, omdat het ook nog voor anderen nuttig kan zijn.
Herkenbaar, al vind ik Luxemburg ook vaak juist té aangeharkt.

Dan heeft al die oude vervallen teringzooi in de Waalse Ardennen toch meer karakter.
Klopt van dat aangeharkte, het is hier net Zwitserland zo netjes en proper. Op een enkel afwijkend voorbeeld na dan:


Als ik terug ben zal ik even delen wat ik heb gefietst. Maar op OSM kun je de officiële fietsroutes denk ik ook wel vinden. Die hoef je dan natuurlijk niet de hele tijd te volgen (saai), maar als verbindingswegen zijn ze erg handig.
javb2812 schreef:
ma 22 jul, 2019 23:04
Bij een eerdere fietstocht in Luxemburg (2012) ben ik niet zo veel goed aangelegde routes tegengekomen.
Zelf ben ik ook van plan om volgende maand daar wat dagen te gaan fietsen.
Zou je ajb hier willen delen welke wegen / routes / trajecten je vooral zijn bevallen?
Er is een kaart "luxemburg by cycle" die alle fietswegen laat zien. hiermee kan je goed je route plannen.

Wij vonden vorig jaar leuk
- Bastogne - Wiltz over een oud spoorlijntje en dan door langs de Sauer naar Ettelbruck.
- Mullerthal
- langs de Our aan de oostgrens van Luxemburg
part 2 (2):
06.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG
10.JPG
javb2812 schreef:
ma 22 jul, 2019 23:04
Beste Willem,

Bij een eerdere fietstocht in Luxemburg (2012) ben ik niet zo veel goed aangelegde routes tegengekomen.
Zelf ben ik ook van plan om volgende maand daar wat dagen te gaan fietsen.
Zou je ajb hier willen delen welke wegen / routes / trajecten je vooral zijn bevallen?

Bij voorbaat dank,

Hans

ps niet via pb gevraagd, omdat het ook nog voor anderen nuttig kan zijn.
Beste Hans,

Ik heb de complete track op Wikiloc gezet: https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... n-39088656. Ik heb ook de afzonderlijke etappes als je die zou willen.

De leukste stukken vond ik:
- Van Arlon naar Luxemburg-stad. Verrassend goede fietsroutes, rustig, afwisselend.
- In Luxemburg-stad: je kunt daar superleuk doorheen fietsen over goede paden.
- Vanaf Hersberg een goed fietsbaar wandelpad door het dal van de Haerdbach.
- Iets verderop een nog net fietsbare mtb-track door het dal van de Hallerbaach naar Beaufort.
- Het lieflijke dal van de Clerve tot aan Wilwerwiltz.
- Ik vond de Vennbahn ook niet tegenvallen, zeker in het begin vanaf Troisvierges was deze verrassend afwisselend. Bij Waimes ben ik er wel vanaf gegaan.
- Het stuk tussen Aachen en Heerlen. Heel gevarieerd door en tussen steden, met veel natuur.

Wat ik achteraf anders zou doen:
- Het stuk tussen Florenville en Arlon (etappe 3). Ten zuidoosten van Florenville was een heel groot stuk bos afgesloten (vanwege de naderende jacht?) en het was ook erg saai daar. Ik had daar beter ter noorden van de N83 kunnen blijven en langs de Semois (daar nog slechts een beek) kunnen gaan.
- Het stukje vanaf Buerg Brandenbourg. Saaie weg, er zijn leukere alternatieven richting het zuidwesten.
- Het stuk over de Hoge Venen (van Bosfagne naar Raeren) vond ik echt SUPERSAAI en kan ik niemand aanbevelen.

N.B.
Ik heb overwegend over asfalt gefietst, dus erg lastig was het niet. Het wilde voor het eerst in jaren ook weer eens relaxt cruisen en om etenstijd op een camping aankomen, en niet pas in het donker. Ik heb zelfs tegen mijn principes een lichtgewicht stoeltje aangeschaft, om zo urenlang op het campinggras te kunnen doorbrengen. Super-de-luxe dus! (Dit ter compensatie van onze zeer vroegtijdig afgebroken Kirgiziëtrip, waardoor ik er toch nog even uit moest).

Hieronder nog enkele foto's (geschoten met mijn mobiel, dus van niet al te beste kwaliteit).

Part 1 (2):
etappes.JPG
01.JPG
02.JPG
03.JPG
05.JPG
Ik ben er nu met de auto en zie slechts op de grotere wegen incidenteel een snelheidscamera met voldoende waarschuwingsborden er voor. Verder niet en dan wordt er tamelijk vlot gereden. Er zijn weinig snelheidsbeperkingen bij onoverzichtelijke of gevaarlijke situaties, zoals bochten of heuveltoppen.

Afgelopen twee jaar met veel plezier gefietst van Bastenaken naar Wiltz, Kautenbach en langs de Clerve naar Clerveaux en verder naar Troisverges voor de Vennbahn.
Ook meermaals van Clemency naar Ehnen aan de moezel als onderdeel van de Groene Valleienroute.
In de fietsroutes zitten soms smerige klimmetjes, maar daar is dan geen autoverkeer. Ik zie nu dat autowegen soms vlakker zijn dan die fietsroutes met dat gedoe die ‘kilometers maken’ verhinderen.
De verademing van Luxemburg zijn de goede campings en faciliteiten die je dan een aantal dagen in Frankrijk en België hebt gemist (denk aan warme douches in April).
En voor wie om wat voor reden dan ook een stukje trein met fiets wil doen in Groot Hertogdom Luxemburg is het wellicht prettig te weten dat een 1,5 uur ticket (ruim voldoende voor bv rit Ettelbruck naar Luxemburg stad) totaal 2 (twee) euro kost. Fiets gratis.
BikerCH schreef:
za 27 jul, 2019 10:27
En voor wie om wat voor reden dan ook een stukje trein met fiets wil doen in Groot Hertogdom Luxemburg is het wellicht prettig te weten dat een 1,5 uur ticket (ruim voldoende voor bv rit Ettelbruck naar Luxemburg stad) totaal 2 (twee) euro kost. Fiets gratis.

En een duidelijke plek voor fietsen in de trein, lage instap en voldoende ruimte zie: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1