Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Bretagne en Normandie? - Forum Wereldfietser

Ervaring met Bretagne en Normandie?

Heeft er iemand in de forum al eens een lange tocht gemaakt in Bretagne en Normandie onlangs?

Ben op zoek naar autovrije wegen, rust en natuur. Gewoon een beetje lekker eten van de lokale producten, fietsen en vakantie. Welke pareltjes mag ik niet missen qua kleine mooie campings en landschap?

Zit nu te denken aan een rondje via voie vertes vanaf Caen over de Velo Francette. Dan richting Nantes. Dan stukjes over de voie 5 Bretagne veloocean. Ergens oversteken richting noorden wellicht stukje velo odysee weer terug naar Caen. Is de velo maritieme te druk? En hoe zit het met drukte op de overige stukkenin hoogseizoen?

Ook denk ik erover om de Atlas France des Voies Vertes & Veloroutes te kopen die van geheel Frankrijk of degene voor specifiek Normandie en Bretagne, de Atlas des plus belles Voies Vertes & Veloroutes Grand Ouest. Iemand ervaring met deze atlassen?

Een boel vragen maar ben blij met alle tips. Alvast bedankt!
Ik zou ook eens kijken naar "tour de manche". In 2014 gereden. Erg leuke route. In Normandie langs alle standen gefietst, niet echt rustig wel zeer indrukwekkend en een belevenis.
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... -de-manche
Negrelli,

Bij "Normandië" kan je mijns inziens Rouen - Honfleur - Caen (of eigenlijk de Pegasus-Bridge) niet missen.

Van Rouen langs de Seine naar Honfleur is gewoon iets dat je niet mag missen. (Normandië begint overigens neg een heel stuk noordelijker, zodra je Picardië gehad hebt krijg je Normandië -- dit deel heet "Haute Normandie"*)
Honfleur is ook "niet te missen", maar tegenwoordig ook een beetje een toeristisch circus.   En de badplaatsen-kust met oa Deauville/Trouville is mooi om zijn vergane glorie.

  * Een (on)gemakkelijk ezelsbruggetje:  De punt van Normandië heet Basse Normandie, de punt van Bretagne heet Haute Bretagne (en dus voor het binnenland omgekeerd).

Bij Bretagne denkt iedereen aan de kust (die mooi is), lang niet iedereen denkt aan de kanalen: een noord-zuid-kanaal langs Rennes, of het beroemde oost-west Canal de Nantes a Brest.
Ooit was het Bretonse binnenland een soort tijdreis, maar sinds Bretagne een landbouw-speerpunt-gebeid was is veel van het mooie historie: Bretagne is nu fameus vanwege de bloemkolen en varkens ... en dus ook vanwege de vergiftigde baaien.

Groeten BSM
Ooit op de bonnefooi rondje Bretagne gedaan. Mij is bijgebleven dat je eigenlijk nooit echt langs de kust fietst. Behalve in de buurt van t Michel, als ik me het goed herinner.
Als ik Maps er nu bij pak, dan begrijp ik ook waarom dat je nooit langs de kust fietst.....maar toen was ik flink teleurgesteld.

Vele jaren later, weer op de bonnefooi en niet voorbereid, dezelfde ervaring in Zweden. Waar je ook bijna nooit echt langs de kust fietst. Behalve aan de zuidkust.

Kust bestaand uit rotsen, daar lopen geen echte kustwegen, geen 'boulevards'....
mikefiets schreef:
ma 17 jun, 2019 21:56
Als ik Maps er nu bij pak, dan begrijp ik ook waarom dat je nooit langs de kust fietst.....maar toen was ik flink teleurgesteld.

Vele jaren later, weer op de bonnefooi en niet voorbereid, dezelfde ervaring in Zweden. Waar je ook bijna nooit echt langs de kust fietst. Behalve aan de zuidkust.

Kust bestaand uit rotsen, daar lopen geen echte kustwegen, geen 'boulevards'....
Tja, dat is een beetje het lot van "langs de kust fietsen".
't Is in de Alpen niet anders: meestentijds fiets je in het dal, of op een helling, en maar soms even over een Col, of een Corniche.

Aan de andere kant: ik ken toch best wat mooie kust of bijna kust trajecten, ook in Bretagne ... je moet er de kaart wel even voor bijpakken, en niet alles van goed geluk laten afhangen.

Rijdt je bijvoorbeeld Pléboulle - Cap-Fréhel - Pléhérel-Plage - Sable-d'Or-Les-Pins - Erquy en verder richting St Brieuc dan kom je toch best vaak best dicht langs de kust (been there done that, long time ago). D'r zit als je dat wilt zelfs een getijde-passage in (bij Sable-d'Or).

Mijn belangrijkste bezwaar is dat het lang niet meer zo rustig/ongerept is als vroeger.

Groeten BSM
Hallo,
Ik heb twee jaar geleden een groot deel van de route van het boekje Bretagne en Normandie van Europafietsers gefietst, erg mooi, leuk en afwisselend.
Groet, Petra.
Noordkust Bretagne vond ik erg mooi, en in de zomer nog redelijk rustig. Aan de zuidkust zijn we regelmatig bij campings weg gestuurd ivm COMPLET. Binnenland, langs de kanalen en oude spoorbanen fietsen vond ik erg saai, maar de stadjes met vele creperies maken veel, zo niet alles, goed :D
De Velodyssee volgt een leuke route door Bretagne onder andere langs het kanaal van Nantes naar Brest. Kanalen kunnen saai zijn, maar dat is dit kanaal zeker niet. Eigenlijk is het gaan kanaal, maar het zijn rivieren die met elkaar verbonden zijn door rijen sluizen. Ieder sluiswachtershuisje is weer een bezienswaardigheid. Aangelegd in opdracht van niet minder dan Napoleon. Heerlijk rustig en rustiek fietsen ver van het autoverkeer.
Leuke op fietsers ingestelde campings. Prijzen stukken en stukken lager dan aan de kust.
Ik heb een Nederlandstalige gids samengesteld uitgegeven door Paul Benjaminse
Bedankt allen!

gios schreef:
ma 17 jun, 2019 23:16
Noordkust Bretagne vond ik erg mooi, en in de zomer nog redelijk rustig. Aan de zuidkust zijn we regelmatig bij campings weg gestuurd ivm COMPLET. Binnenland, langs de kanalen en oude spoorbanen fietsen vond ik erg saai, maar de stadjes met vele creperies maken veel, zo niet alles, goed :D
Thxs Gios, Goh dat verbaasd me ik zou juist verwachten dat de Noord kust drukker zou zijn. Kan je aub ongeveer aangeven welke stukjes Zuid en Noord kust je bedoelt? Ik zit te denken om een paar stukjes van de voie 5 vanaf Saint Nazaire te volgen en dan daarna door te steken naar het Brest Nantes kanaal wat ook een Voies vertes is, bij Poermel, Pontivy of Concerneau.

Ik hoef niet zo nodig langs alle toeristische highlights. En de oorlogsmonumenten ga ik ook niet bezoeken. Ik wil lekker rustig fietsen en kamperen.

Afbeelding

Afbeelding
En hoe zit het met grote centier de cotiere? Is dat een beetje te bikepacken dan?
Negrelli,

Ik ken de hele zuidkust niet, maar ik denk dat de hele zuidkust toeristisch "belast" is.
Er zijn daar veel baaien met zandstranden, 't is er iets zonniger/warmer, en dus een "standaard-bestemming".

't Binnenland is rustig, maar plaatselijk wel veel varkens en mais.

En als ik je kaartjes zie dan mis ik op het eerste de N-Z verbinding langs de Vilaine (Redon-Rennes) ... het was juist die die we (lang voordat het een "voie verte" heette) hebben gefietst (want 2 weken tegenwind op onze Pays Basques - Pays Bas fietstocht, binnenland en beschutting was dus welkom). Wij staken overigens de Loire over met de meest westelijke veerpont, net ten westen van Nantes, en staken daarna door naar het kanaal om bij Redon de Vilaine op te pikken.

O ja, er is een uiterst vermakelijk boekje "Along the Waterways of France", geschreven door een Amerikaan, dus vanuit Amerikaans perspectief (en daardoor zo vermakelijk) ... dit boekje behandelt het Canal de Nantes a Brest uitvoerig.

Verder, als je vooral rust en geschiedenis zoekt dan zou ik zeker ook doorsteken naar Normandië (of daar beginnen). Het (Asterix) Bretagne heeft zijn eigen geschiedenis, Normandië heeft heel veel meer de Anglo-Franse geschiedenis (en daaroverheen natuurlijk ook nog eens 1944). Ook al is 1944 nu 75 jaar geleden - op een paar trekpleisters na - is Normandië eigenlijk een "vergeten gebied" en dus meest rustig.

Groeten BSM
Ik heb een paar jaar gelden eerst op de bonnefooi van Vannes naar Quimper gefietst, erg mooi, en als je het goed uitkiest zie je best veel van de zee. Ik had op de eerste dag een vrij vervallen camping in de buurt van Lorient (kwam die ochtend vanuit Parijs getreind dus kort fietsdagje), geloof ik, maar was verder prima. Aan het strand praktisch. Tweede nacht was op camping du Trez in Benodet. Goede grasplekken, en buxus haagjes waar de was prima op droogde.De andere camping in dat dorp is groter en meer op carvans enzo gericht volgens mij.

Daarna had ik in Quimper de trein gepakt naar Morlaix, om naar Roscoff te fietsen vandaar het begin van de route van Kees Swart te proberen, Fietsen rond het Kanaal(deel 2). Die nacht op camping Ar Klueger gestaan bij Saint-Pol-de-Léon. Die had een zitkamertje voor fietsers, met tafel, stoelen, magnetron en stroom. Handig!
Mooie route, en Kees houd je weg van de drukke wegen, wat fijn is want op weg naar die camping had ik zelf genavigeerd en gewoon de borden gevolgd, en kwam uit op een weg waar de vrachtwagens op weg naar de ferry in Roscof vlak langs me heen denderde...met 90 km oid. Maar: Als je langs de kust van Bretagne wil fietsen, ga je klimmen, want het is klif op, klif af. Dus als je dat niet wil, neem de routes langs de kanalen. Vind je dat geen probleem, dan gaat de route haast de hele dag langs de kust, en die kust van Breatgne is mooi...echt mooi. Dat water, zo blauw...en ijskoud.

Niet te missen:
Camping Municipal du Fond de la Baie bij Locquireq. Letterlijk aan het strand, je bent binnen een minuut op het zand, in een baai die met eb droogvalt, dus als je weet wat je doet kun je hem helemaal overwandelen, en een fijne strandbar met cider en Grimsbergen blond op de tap. Gecombineerd met de pizza wagen die er die avond ook stond...
Ik heb er gezwommen (begin juni) en het was wel steen en steenkoud. Maar ja, een man van 70 ging ook in het water, en ik kon toen moeilijk na 1 teen in het water al weggaan. En koud water is heel gezond.
Negrelli schreef:
di 18 jun, 2019 08:59
En hoe zit het met grote centier de cotiere? Is dat een beetje te bikepacken dan?
West en Noordkust sowieso niet. Dat is zelfs te voet uitdagend te noemen.
Over jouw vraag over de zuidkust: Het klopt inderdaad dat toeristisch gezien die aantrekkelijker is voor het grote publiek door de brede zandstranden. De waterparadijzen en discocampings zijn daar in overtal aanwezig, en in het hoogseizoen is reserveren noodzaak. Op een dag bij de 5e camping eindelijk een plekje kunnen krijgen en dat is, als je met kinderen bent, geen pretje. Ter vergelijk: Een dag later rijden we in een klein durp de Municipal op die dicht lijkt. Niets is minder waar, want wij blijken de enige gasten te zijn. Betaalden we op een kermiscamping aan de kust €60 of meer voor ons vijven, hier mochten we niet meer dan €11,50 afrekenen. En dat was inclusief entree voor het Piscine Municipal aan de overkant van de weg :D
Van de noord/westkust fietsten wij grofweg van St Brieuc naar Douarnenez en De zuidkust tussen Concarneau en Vannes. Binnenland hele stukken langs het kanaal naar Brest en meerdere oude spoorbanen.
gios schreef:
di 18 jun, 2019 13:02
Over jouw vraag over de zuidkust: Het klopt inderdaad dat toeristisch gezien die aantrekkelijker is voor het grote publiek door de brede zandstranden. (....)
Van de noord/westkust fietsten wij grofweg van St Brieuc naar Douarnenez en De zuidkust tussen Concarneau en Vannes. Binnenland hele stukken langs het kanaal naar Brest en meerdere oude spoorbanen.
Jouw ervaring met de zuidkust is dus tussen Concarneau en Vannes? Na je review zal ik de zuidkust mijden vanwege topdrukte. Gek ik dacht juist dat het noorden druk zou zijn. St Brieuc naar Douarnenez, wel ok qua drukte en disco campings?

Ik zat nog wel te denken aan een afstekte door het Parc Naturel Régional de Brière alvorens naar kanaal va Brest te gaan. Is dit Briere stukje ook zo druk? Iemand?

captain_fabulous schreef:
di 18 jun, 2019 09:33
Ik heb een paar jaar gelden eerst op de bonnefooi van Vannes naar Quimper gefietst, erg mooi, en als je het goed uitkiest zie je best veel van de zee. (....) Daarna had ik in Quimper de trein gepakt naar Morlaix, om naar Roscoff te fietsen vandaar het begin van de route van Kees Swart te proberen, Fietsen rond het Kanaal(deel 2).

Maar: Als je langs de kust van Bretagne wil fietsen, ga je klimmen, want het is klif op, klif af. Dus als je dat niet wil, neem de routes langs de kanalen. Vind je dat geen probleem, dan gaat de route haast de hele dag langs de kust, en die kust van Breatgne is mooi...echt mooi. Dat water, zo blauw...en ijskoud.
Dank voor deze mooie tips! Dus Kees is rustig?
Ik ga dan de suggestie van Bert volgen die ik al van plan was - Nantes Brest en dan eens kijken wat Kees doet langs de kust. Beetje afwisseling vlak en klimmen.

Ook zie ikdat van Douarnenez naar Brest er kleine weggetjes zijn met zicht op zee en goedkope municipaal campings


Bridgestone SM schreef:
di 18 jun, 2019 09:17
Verder, als je vooral rust en geschiedenis zoekt dan zou ik zeker ook doorsteken naar Normandië (of daar beginnen). Het (Asterix) Bretagne heeft zijn eigen geschiedenis, Normandië heeft heel veel meer de Anglo-Franse geschiedenis (en daaroverheen natuurlijk ook nog eens 1944). Ook al is 1944 nu 75 jaar geleden - op een paar trekpleisters na - is Normandië eigenlijk een "vergeten gebied" en dus meest rustig.

Groeten BSM
Dank! We gaan Bretagne zeer zeker meenemen dat staat toch in mijn intro?
Tja, dit past aardig in mijn "plaatje".
In het langere verleden was de Noordkust van Bretagne toeristisch nog een bijna onontgonnen gebied ... zo'n 40 jaar geleden waren daar bijv. kampen bij de boer, en/of kon je gewoon wild kamperen.
Toe we daar later nog eens op de fiets waren bleek de boer annex burgemeester van voorheen geen toestemming meer te kunnen geven: het kamperen bij de boer was gereglementeerd. En als je dan met een historisch oog keek zag je ook dat veel van die mooie kleine boomgaardjes etc volgebouwd werden met boerderettes.

Veertig jaar geleden was de zuidkust al "druk" maar nog steeds onschuldig druk, je kon nog zonder toegangskaartjes menhirs gaan kijken, en die dingen stonden soms heel terloops in het niks. Nadat ik er recenter wat over hoorde denk ik dat ik beter niet weer terug gaan ... dat kan alleen maar zwaar tegenvallen.

In het binnenland gebeurt nog steeds weinig, behalve dan de landbouw-revolutie met bijpassende problematiek.
Oude spoorlijnen en kanalen (en bevaarbare rivieren) zijn dan een prettige fiets-ontsluiting.   Interessant is overigens dat veel van die spoorlijnen in onze termen interlokale tramlijnen betroffen: er was ooit een zeer interessant interlokaal tramweg-net, een infrastructuur met zo hier en daar zeer indrukwekkende "kunstwerken" (dwz bruggen etc., veelal in beton).

Groeten BSM

PS Ik vermoed dat Brière rustig is: Zelfs kort achter de drukste Atlantische stranden is het al heel snel rustig - strand-gasten komen niet ver.
Negrelli schreef:
di 18 jun, 2019 13:13
Dank voor deze mooie tips! Dus Kees is rustig?
Ik ga dan de suggestie van Bert volgen die ik al van plan was - Nantes Brest en dan eens kijken wat Kees doet langs de kust. Beetje afwisseling vlak en klimmen.

Ook zie ikdat van Douarnenez naar Brest er kleine weggetjes zijn met zicht op zee en goedkope municipaal campings
Klinkt heel leuk...ik wil dat kanaal ook nog eens doen. En als Bert zegt dat het mooi is lijkt het me een veilige keus :D
Dat stuk kust dat je noemt ziet er inderdaad leuk uit...hum, krijg zin om ook weer eens die kant uit te gaan. Bretagne heeft iets wilds dat me erg bevalt. Buiten de mega campings is het relatief nog heel rustig. Zelfs toen ik op de Zuidkust zat op die shabby camping. Ik kon 's avonds op het strand lopen in de volle maan, en had geen zaklamp nodig, en alles om me heen was pikkedonker, heel weinig lichtvervuiling!
Ok de grove route so far. Schieten met suggesties aub! :wink:

- Vanaf Caen in Normandie/ Calvados (goh wat een mooie en lekkere naam!) over de vore vertes Velo Francette naar Nantes. Heel veel vore vertes en vlak maar ook met klimmen door Suisse Normandie. (afbeelding 1)
- Dan vanaf Nantes naar Saint Nazaire door de zoutpannen over een stukje voie 5 Bretagne veloocean.
- Dan omhoog om de drukke discostranden te mijden Ergens oversteken richting noorden via Ploermel om het Nantes Breat kanaal op te pikken.
- Bij Carhaix om daar over rustige wegen de kust op te pikken. Door park Amorique. Google maps laat veel zeezichten zien zoals bij Lanzetta.
- Stukje treinen en dan eens kijken welke stukjes langs de kust van Kees het mooiste zijn om weer in Caen Normandie te geraken.



Afbeelding

Afbeelding
Negrelli schreef:
di 18 jun, 2019 14:23
Ok de grove route so far. Schieten met suggesties aub! :wink:

- Vanaf Caen in Normandie/ Calvados (goh wat een mooie en lekkere naam!) over de vore vertes Velo Francette naar Nantes. Heel veel vore vertes en vlak maar ook met klimmen door Suisse Normandie. (afbeelding 1)
- Dan vanaf Nantes naar Saint Nazaire door de zoutpannen over een stukje voie 5 Bretagne veloocean.
- Dan omhoog om de drukke discostranden te mijden Ergens oversteken richting noorden via Ploermel om het Nantes Breat kanaal op te pikken.
- Bij Carhaix om daar over rustige wegen de kust op te pikken. Door park Amorique. Google maps laat veel zeezichten zien zoals bij Lanzetta.
- Stukje treinen en dan eens kijken welke stukjes langs de kust van Kees het mooiste zijn om weer in Caen Normandie te geraken.
Tja, ik zou denkelijk langs die Bretonse noordkust doorfietsen tot Pontorson of Avranches (is ook handig met de trein richting Caen), en waarschijnlijk minder van de zuidkust meenemen (na de alignements bij La Trinité/s/Mer heb je wel genoeg strand en menhirs gezien).

Verder zou ik Rouen-Honfleur-Bayeux & D-day-stranden (desgewenst in omgekeerde volgorde) ook meenemen.
Waarom wil je in Caen starten ? Caen is een grote stad, en bijna geheel platgebombardeerd, dus ook niet moeders mooiste (of trap ik nu Rotterdammers op hun ziel?).

Groeten BSM

PS Ik weet niet hoe je in Caen hoopt te geraken. Als de Seine meedoet dan kan je redelijk makkelijk naar Rouen treinen. Eind van de middag rijd je in 2uur40 naar Rouen vanuit Lille.
Sla Nantes niet over. Erg leuke stad en gericht op fietsers. Stadscamping kan ik aanbevelen.
gios schreef:
di 18 jun, 2019 15:44
Sla Nantes niet over. Erg leuke stad en gericht op fietsers. Stadscamping kan ik aanbevelen.
Tja, wij hebben Nantes juist overgeslagen met een veerpontje benedenstrooms.
Wellicht was indertijd de stad ook nog niet zo fietsvriendelijk.
Ik heb ook niks met stadscampings.

BSM