Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips Rijeka - Igoumenitsa - Athene (Kroatie-Bosnie?-Montenegro-Albanie) - Forum Wereldfietser

Tips Rijeka - Igoumenitsa - Athene (Kroatie-Bosnie?-Montenegro-Albanie)

Hoi allen! Over drie weken vertrek ik naar Rijeka om van daar naar Athene te fietsen. Het wordt niet de eerste fietsreis maar is qua afstand en avontuur wel een stapje erbij voor me! :D Het plan is om door Kroatie, Montenegro en Albanie naar Igoumenitsa te fietsen en vandaar over de Peloponessos naar Athene. Ik wil de drukte in Kroatie zo veel mogelijk vermeiden door wat meer door het binnenland te fietsen, in Montenegro ieder geval Prokletije Nationaal Park aandoen en daar ook wat wandelen. Verder heb ik een route in mijn hoofd die ongeveer langs het meer van Komani, Shkoder, Berat, en Gjirokastër gaat, dan via Korfoe naar Igoumenitsa en vandaar Griekenland door via de Peloponessos. Ik fiets graag een beetje avontuurlijk en op lege plekjes, maar heb niet echt de gear voor een die-hard off-road mountainbike-tocht.

Ik ben benieuwd naar ervaringen in het gebied en antwoorden op mijn laatste vragen:

-Welke plekken zijn absoluut het bezoeken waard ergens in de buurt en wat mag overgeslagen worden? Ik vind het niet erg om een eindje om te fietsen :)

-Ik kan me nog niet echt een GPS veroorloven en vind het meestal ook wel leuk om niet de route perfect te weten. Is het goed te doen om hier te fietsen zonder GPS? Zelfde categorie: welke app is goed als aanvulling op de kaarten die ik meeneem (Freytag&Berndt/Reise KnowHow)? Ik dacht aan OsmAnd kaarten aanschaffen, hoe is de kwaliteit daarvan in de Balkan?

-Ik fiets als (jonge) vrouw alleen. Ik ben absoluut niet bang aangelegd en heb tot nog toe geen (of nauwelijks) slechte ervaringen met alleen fietsen, maar ik krijg nu wel enorm veel sceptische blikken als ik zeg dat ik van plan ben alleen de Balkan door te fietsen. Heeft iemand recente ervaring over hoe het is om daar als vrouw (alleen) onderweg te zijn en evt. tips? Negatieve verhalen mogen ook! :roll:

-Hoe veilig (vaag begrip, ik weet het) is wildkamperen in de Balkan, qua landmijnen/handhaving/ongenode (mannelijke dan wel dierlijke) gasten?

-Wie heeft er ervaring met de route van Paul Benjaminse in Griekenland? Of suggesties voor andere routes/mooie plekken om te doen in Griekenland?

Lang verhaal, excuses! Maar alle tips en meningen zijn welkom!
Kroatië wordt gedeeltelijk een uitdaging voor rustige wegen. Er is een route richting Dubrovnik door de binnenlanden die mij de moeite waard lijkt Zoeken binnen het forum). Langs de kust is er vooral in vakantieperiode toch wel veel verkeer, ook nu de snelweg naar het zuiden zo goed als klaar is.
Montenegro, de kust en omdat je van klimmen lijkt te houden zou ik zeker Lovcen NP in gaan met op meerder plaatsen een fantastisch uitzicht op de baai van Kotor.
Albanië ben ik nog te kort geweest om tips over te geven.
Korfoe zou ik overslaan, het zijn vooral Engelsen die hier komen Ik zou door het natuurgebied fietsen.
Als je via Preveza rijd daar is een tunnel waar je officieel met de fiets niet door mag (het kan wel en niemand hield mij toen tegen in 2007)
Als je in Patras aangeland bent dan is het vrij eenvoudig om naar Athene te fietsen, langs de kust en redelijk vlak, alleen moet je wel mazzel hebben met de wind. Fietsen in Athene werd destijds afgeraden maar misschien is het nu beter geworden.

Osmand hoef je niet te kopen tenzij je meer dan 5 kaarten wilt downloaden zie ik, de app zelf kun je wel kopen, (Osmand+) de kaarten zijn ook gewoon goed, net even Kroatië gedownload en dat ziet er goed gedailleerd uit.

Op de Balkan respecteren de meeste mannen de vrouwen, al heb je ook hier natuurlijk uitzonderingen. Uit mijn perspectief heb ik er geen ervaring mee, maar vrouwelijke reizigers onderweg hadden geen slechte ervaringen. De kans dat je ergens (zonder bijbedoelingen) wat aangeboden krijgt is naast het feit dat je een vrouw bent en iets sportiefs doet (die doen dat daar zelf maar weinig) groter dan bij mij. Toeteren moet je dan ook niet als gevaar opvatten maar als aanmoediging.
Slangen, en wilde zwijnen zijn je grootste zorg als wilt wildkamperen naast het vinden van een plekje om je tent op te zetten, een beetje de taal spreken heeft zijn voordelen, zeker als je bij mensen aanklopt om te vragen of je de tent op het erf mag zetten. Mijnenvelden zijn er nog wel maar vooral op grenzen van de ode conflictgebieden en goed aangegeven is mijn ervaring, bij twijfel eerst vragen en anders niet doen, bebouwd land is vrijwel altijd safe.

De route van Benjaminse is zeker een aanrader, al zul je op de eilanden er rekening mee moeten houden dat de veerboot vanwege de wind en hoge golven een keer niet vaart. Als je die route gaat volgen zou ik Mistras (bij Sparta) niet overslaan daar kun je een hele dag door een oude beschaving wandelen als je dat wilt. (meer dan oude stenen alleen)
Leuk!

Zelf vertrek ik volgende week naar Albanië om van daar terug te fietsen naar Venetië. De route in tegengestelde richting.
Ik heb veel informatie kunnen halen uit het verslag van Kees Swarts Balkanreis. Dat staat hier op het forum en intussen ook op Kees' website. Zijn route loopt zo veel mogelijk weg van de drukke wegen en zou jou beslist moeten aanspreken.

Mijn eigen route idee ziet er als volgt uit:
Balkan compleet.jpg
Misschien helpt het je bij het zoeken van jouw route.

Voor navigatie onderweg ben ik het met Peter eens. Osmand werkt prima. De app is gratis en je mag 5 kaarten gratis downloaden ( 3 extra als je jezelf inschrijft op hun nieuwsbrief, waar je je weer voor kunt afmelden). Voor een beperkt bedrag (intussen geloof ik €4,50) krijg je een "levenslang" abonnement op wereldwijde kaarten.

Ervaringen delen kan ik niet; ik moet ze nog opdoen :D
Er komt binnenkort een gids van Erik van de Boom uit bij Paul Benjaminse.