Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Göteborg - Forum Wereldfietser

Göteborg

Op mijn voorgenomen reis rond de Oostzee doe ik o.m. deze stad aan. Is die het waard er een dag voor uit te trekken? Ik ben een - redelijk - "Kulturmensch" met interesse voor historie, wetenschap, techniek, muziek en design en bezoek graag musea (die daar betrekking hebben).
In dit verband ook graag tips mbt campings in de omgeving.
2 campings in de omgeving (Askim camping) de andere zijn vooral voor campers (Lisebergsbyn's hostel heeft ook ruimte voor tenten) Askim lijkt me gezien de lokatie het makkelijkst om naar de stad te fietsen (je fietst samen met veel Zweden over een vlakke route langs de kust zo de stad in. Dit is als je naar de plattegrond kijkt een oude vestingstad, en hier en daar zal er vast wel wat te zien zijn zelf de tijd niet voor genomen, maar wel veel huizen uit begin 1900 als ik bouwstijl een beetje mag geloven. Hou wel rekening met de openingstijden want die verschillen per seizoen. Göteborg is ook wel veel heuvels trouwens.
Is erg de moeite waard. Ik herinner mij een camping op een heuvel midden in de stad, maar ik kan hem nu niet vinden. Is ook al weer erg lang geleden, toen je nog met de boot van Göteborg naar Amsterdam kon.
Bert van Sprang schreef:
zo 02 jun, 2019 23:30
Is erg de moeite waard. Ik herinner mij een camping op een heuvel midden in de stad, maar ik kan hem nu niet vinden. Is ook al weer erg lang geleden, toen je nog met de boot van Göteborg naar Amsterdam kon.
Je kan nog steeds met de boot al zal je die dan wel zelf moeten besturen.

Die campings worden overigens allemaal door dezelfde firma gerunt (https://www.liseberg.com/accommodation/ ... ion-types/)
_Peter_ schreef:
ma 03 jun, 2019 00:27
Die campings worden overigens allemaal door dezelfde firma gerunt (https://www.liseberg.com/accommodation/ ... ion-types/)
Ok. Wel stevig aan de prijs. Is het een optie om eerst in de omgeving te gaan wildkamperen (of is het daarvoor te geurbaniseerd) om vervolgens voor in de middag op de camping neer te strijken? Dan is er nog voldoende tijd voor stadsbezichtiging.
(Ik ga liever niet bepakt en bezakt de stad in. Of is dat in dit geval wel redelijk save?)
Veel rotsen langs de kust, en het is een grote stad dus er om heen zal het ook wel bebouwd zijn, van de NorthSeaCycleRoute heb je daar weinig zicht op. En ja camoings zijn duur maar dat is in heel scandinavië zo, soms is een hut bijna net zo duur als kamperen. :?
2 personen 2 nachten voor 45 euro totaal dat valt nog mee, je betaald voor 1 persoon echter hetzelfde ook 45 voor 2 nachten en dan valt het inderdaad tegen.
milko schreef:
ma 03 jun, 2019 11:20
_Peter_ schreef:
ma 03 jun, 2019 00:27
Die campings worden overigens allemaal door dezelfde firma gerunt (https://www.liseberg.com/accommodation/ ... ion-types/)
Ok. Wel stevig aan de prijs. Is het een optie om eerst in de omgeving te gaan wildkamperen (of is het daarvoor te geurbaniseerd) om vervolgens voor in de middag op de camping neer te strijken? Dan is er nog voldoende tijd voor stadsbezichtiging.
(Ik ga liever niet bepakt en bezakt de stad in. Of is dat in dit geval wel redelijk save?)
4 jaar geleden hadden we bij de receptie van Liseberg camping al betaald voor een plaats, eenmaal bij die plaats aangekomen was deze niet groter dan een postzegel temidden van andere tenten. Duur a la, maar voor zo'n plekje weiger ik dat echt. Geld teruggevraagd, de jongen van de receptie begreep ons en op mijn vraag waar een park/bos in de buurt was wees hij ons een plek waar we konden wild kamperen. Ik zal vanavond even kijken of ik de locatie kan vinden en zal je pb sturen.

Mijn eigen voorkeur zou uitgaan naar bepakt de stad ingaan.
Nog even terugkomend om wel/niet bepakt de stad ingaan, in Basel heb ik mijn bagage eens in een kluis gedaan, dat zou wellicht in Goteborg ook kunnen.
Marjan schreef:
ma 03 jun, 2019 18:00
Nog even terugkomend om wel/niet bepakt de stad ingaan, in Basel heb ik mijn bagage eens in een kluis gedaan, dat zou wellicht in Goteborg ook kunnen.
Ik had in dit verband al mijn licht opgestoken, maar dan voor Kopenhagen. 1 euro per uur per tas. Dat zou in mijn geval 5 euro x (zeg) 6 = 30 euro worden. Dan is een camping al snel voordeliger ;)
De truc met grote steden was toch om verderop bij een dorpje/stadje met een treinstation te kamperen en dan het stadsbezoek per trein te doen? In dit geval campings bij Fjaras onder Kungsbacka waar een station is.

Veel plezier!
Fietsertje71 schreef:
ma 03 jun, 2019 18:11
De truc met grote steden was toch om verderop bij een dorpje/stadje met een treinstation te kamperen en dan het stadsbezoek per trein te doen? In dit geval campings bij Fjaras onder Kungsbacka waar een station is.

Veel plezier!
Dat is ook een hele goeie. Had ik al vaker gepraktiseerd, maar in dit geval nog niet aan gedacht.
milko schreef:
ma 03 jun, 2019 18:12
Fietsertje71 schreef:
ma 03 jun, 2019 18:11
De truc met grote steden was toch om verderop bij een dorpje/stadje met een treinstation te kamperen en dan het stadsbezoek per trein te doen? In dit geval campings bij Fjaras onder Kungsbacka waar een station is.

Veel plezier!
Dat is ook een hele goeie. Had ik al vaker gepraktiseerd, maar in dit geval nog niet aan gedacht.
Kan het zijn dat de fiets niet mee op de trein mag in Zweden? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben.
nicolevelo schreef:
ma 03 jun, 2019 18:31
Kan het zijn dat de fiets niet mee op de trein mag in Zweden? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben.
Ja, maar er zijn delen van Zweden waar dat weer wel kan en rondom Göteborg en Malmö mag het in bepaalde treinen dus wel. Als Martin meeleest kan hij misschien uitsluitsel hierover geven.
_Peter_ schreef:
ma 03 jun, 2019 18:45
nicolevelo schreef:
ma 03 jun, 2019 18:31
Kan het zijn dat de fiets niet mee op de trein mag in Zweden? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben.
Ja, maar er zijn delen van Zweden waar dat weer wel kan en rondom Göteborg en Malmö mag het in bepaalde treinen dus wel. Als Martin meeleest kan hij misschien uitsluitsel hierover geven.
Ok. Maar voor mezelf sprekend: als ik hiervoor zou opteren, dan gaat de fiets niet mee. Ik kan dan eea wel te voet of met het openbaar vervoer af. Aldus bezocht ik vorig jaar Hamburg vanaf een camping in Tostedt.
Vorig jaar was ik op 20 en 21 juni in Göteborg, tijdens de start van de laatste etappe van de Volvo Ocean Race. Ik heb op de bewuste camping in de stad gestaan. Tent en bagage daar achter gelaten en twee dagen op de fiets door de stad gezworven. Ik heb geen moment het gevoel gehad dat het achterlaten van mijn spullen op de camping gevaarlijk zou zijn. Het is echt een camping waar hele gezinnen met kinderen kamperen. Veel met een caravan of camper. Je moet ook lid worden van een camping organisatie. Dat kost nog eens tien of 15 euro extra. Daarmee kan je dan wel een jaar lang ook op andere campings van dezelfde organisatie (tegen vergelijkbare tarieven). Je krijgt een Camping Key op je telefoon. Als je dat weigert (wat iemand voor mij aan de balie probeerde, kom je er niet in).
Ik heb van Göteborg naar Helsingborg gefietst. Een bewegwijzerde route langs de kust. Daarvan was niet niet erg onder de indruk. Vrij druk allemaal. Veel (tweede) woningen, vakantieparken, campings en wegen en weinig landschap en natuur. Ik heb na de camping in Göteborg alleen nog maar wild gekampeerd. Alle campings die ik tegen kwam waren massaal, volgestouwd met campers en caravans, druk, lawaaiig, Dus mijn advies: ga zsm het binnenland in. Ik ben in Helsingör terug naar Denemarken gegaan.
En een mooie tocht natuurlijk.......!
Frans
_Peter_ schreef:
ma 03 jun, 2019 18:45
nicolevelo schreef:
ma 03 jun, 2019 18:31
Kan het zijn dat de fiets niet mee op de trein mag in Zweden? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben.
Ja, maar er zijn delen van Zweden waar dat weer wel kan en rondom Göteborg en Malmö mag het in bepaalde treinen dus wel. Als Martin meeleest kan hij misschien uitsluitsel hierover geven.
Ik kom al lang jaarlijks vier keer langs Göteborg. Liseberg is een drukbezocht pretpark pal naast de autosnelweg E6! Not done om daar een kampeerplekje te zoeken.
Er zijn nieuwe treinen van Västtrafik (Väst = west) rondom Göteborg: www.vasttrafik.se en hier is een kaartje: https://www.vasttrafik.se/globalassets/ ... gkarta.pdf
Ik heb daar treinen voorbij zien rijden, waarop een fietslogo staat (zie onderste foto). Ga daar voor de zekerheid even poolshoogte nemen. Tåg is Zweeds voor trein (uitspraak: thook).
Ik raad je Borås aan: er is een Saltemads camping, in de bosrijke omgeving kan je prachtig fietsen en een bezoek aan de stavkyrka van Hedared is een aanrader. Borås heeft een directe treinverbinding met Göteborg Central. In de afgelopen vijf jaar is er rond Göteborg veel werk verricht om het openbaar vervoer te verbeteren om het drukke autoverkeer van forensen te beteugelen. Richting Trollhättan zijn er veel nieuwe stations neergezet, bijvoorbeeld.

Afbeelding
Afbeelding
milko schreef:
zo 02 jun, 2019 20:31
Op mijn voorgenomen reis rond de Oostzee doe ik o.m. deze stad aan. Is die het waard er een dag voor uit te trekken? Ik ben een - redelijk - "Kulturmensch" met interesse voor historie, wetenschap, techniek, muziek en design en bezoek graag musea (die daar betrekking hebben).
In dit verband ook graag tips mbt campings in de omgeving.
Hallo Milko,
Wat cultuur betreft in Göteborg heb je hier misschien wat aan. https://www.goteborg.com/kultur/
Je ziet een paar links aan de bovenkant. Ik vertaal het even:
Bra at veta = goed om te weten
Äta & dricka = eten en drinken
Se & göra = zien en doen
Bo = onderdak

Probeer ook de „Fiske kyrkan" (viskerk) waar je heerlijk kunt smullen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Feskek%C3%B4rka
Ik ken de stad al van mijn fietstochten sinds 1972 en qua stadsgezichten is er een hoop veranderd, veel sloop voor moderne flats.
Het is best een gedoe om daar rond te fietsen, veel opgebroken straten. Het openbaar vervoer is daar wel uitstekend, er rijden bussen en trams.

Groeten van Martin
Ik heb 2x op Camping Aspen gestaan bij Lerum, ongeveer 20km van het centrum van Göteborg. Mss ook nog een tip.
En vlak bij een station dus je kan ook nog met de trein naar de stad. Wat sfeerfoto's van paar jaar geleden: https://gallery.welmers.net/v/meike/vak ... ?g2_page=3
Martin E. van Doornik schreef:
di 04 jun, 2019 22:02
_Peter_ schreef:
ma 03 jun, 2019 18:45
nicolevelo schreef:
ma 03 jun, 2019 18:31
Kan het zijn dat de fiets niet mee op de trein mag in Zweden? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben.
Ja, maar er zijn delen van Zweden waar dat weer wel kan en rondom Göteborg en Malmö mag het in bepaalde treinen dus wel. Als Martin meeleest kan hij misschien uitsluitsel hierover geven.
Ik kom al lang jaarlijks vier keer langs Göteborg. Liseberg is een drukbezocht pretpark pal naast de autosnelweg E6! Not done om daar een kampeerplekje te zoeken.
Er zijn nieuwe treinen van Västtrafik (Väst = west) rondom Göteborg: www.vasttrafik.se en hier is een kaartje: https://www.vasttrafik.se/globalassets/ ... gkarta.pdf
Ik heb daar treinen voorbij zien rijden, waarop een fietslogo staat (zie onderste foto). Ga daar voor de zekerheid even poolshoogte nemen. Tåg is Zweeds voor trein (uitspraak: thook).
Martin, weet jij of de fiets ook mee kan op de trein van Göteborg naar Oslo?