Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frontlijnroute - wat is interessant om te bezoeken? - Forum Wereldfietser

Frontlijnroute - wat is interessant om te bezoeken?

Beste wereldfietsers,

Binnenkort wil ik graag de frontlijnroute gaan fietsen. Ik hou wel van een beetje doorfietsen... daarom hoef ik niet persé iedere gedenksteen te zien. ;)
Wie heeft ervaring?

Wat mag ik Zeker niet overslaan!? ...en heeft diepe indruk gemaakt?
Wat viel wat tegen, en was (misschien stiekem,) zonde van de tijd?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...

Groetjes, Odette
het Ossuarium van Douaumont, met een van de meest indrukwekkende begraafplaatsen van Frankrijk. Dit monument herbergt de resten van 130.000 ongeïdentificeerde soldaten die het leven lieten tijdens de Slag om Verdun.

Er is één toegangspas te koop voor de Citadel, het Verdun Mémorial Museum, het Ossuarium en het fort van Douaumont plus het fort van Vaux.Allemaal zeer de moeite waard als je daarom de frontlijnroute fietst.
wimbas schreef:
wo 29 mei, 2019 21:46
het Ossuarium van Douaumont, met een van de meest indrukwekkende begraafplaatsen van Frankrijk. Dit monument herbergt de resten van 130.000 ongeïdentificeerde soldaten die het leven lieten tijdens de Slag om Verdun.

Er is één toegangspas te koop voor de Citadel, het Verdun Mémorial Museum, het Ossuarium en het fort van Douaumont plus het fort van Vaux.Allemaal zeer de moeite waard als je daarom de frontlijnroute fietst.
Prima camping in Verdun. Met zwembad. Prijs valt mee. Mooi stukje fietspad langs de Maas. Levendige Maaskade. Leuke afwisseling tussen de rustige dorpen op de route, waar vaak de winkels en terrasjes verdwenen zijn . Geniet even van het stadse leven.
Ik ben momenteel deze route aan het fietsen en nu een aantal dagen onderweg. Wat ik heel indrukwekkend vond was de Last Post ceremonie onder de Menenpoort in Ieper, elke avond om 20:00u.

Wanneer je in Nieuwpoort start is het tot Ieper niet ver, je zou er het rondje Ieper aan vast kunnen knopen. In Ieper is een camping met apart tentenveld, je wandelt in ca 10 minuten naar de Menenpoort. Zorg wel dat je er op tijd staat, het is er druk! Ik was er al rond 19u en stond zo op de eerste rang. Dat uur wachten is zo voorbij, er is genoeg te zien.

Het schiet inderdaad letterlijk niet op om overal te stoppen. Voordat ik 's-morgens vertrek bekijk ik goed het routeboekje om te zien wat er die dag allemaal komt. Ook Wikipedia is daarbij handig. Ben nu bijna in Reims, daar wil ik de tijd voor nemen, net zoals Verdun. De rest van de route zie ik wel als het zover is. Gewoon van dag tot dag kijken en niet te ver in het voren plannen bevalt mij tot nu toe het beste.
Caverne du Dragon is absoluut een stop waard. Je fietst er langs.
Nog een paar toevoegingen aan de bovengenoemde punten:

- Je moet zeker één van de enorme mijnkraters langs de route bekijken.
Dat kan bij Ieper, bijvoorbeeld Caterpillar crater bij Zillebeke.
Maar de meest indrukwekkende die ik gezien heb is Lochnagar Crater bij Ovillers-la-Boisselle aan het Somme front. Maar er zijn er vele, dus zoek wat uit.
- Een aardig museumpje dat nog wat van de loopgraven laat zien is het Hooge Crater museum bij Ieper.
- En verder vind ik het Thiepval monument, ook aan de Somme bij Albert, heel indrukwekkend. Ligt mooi boven op en heuvel, met uitzicht over het slagveld. Valt in de categorie Menenpoort en Ossuarium.
Wij hebben de route vorig voorjaar en zomer gereden. Het was heel warm, wat we wel en niet bekeken hebben hing af van het weer en de goesting. Als je alle begraafplaatsen wil bezoeken (zoals onze kinderen van plan waren) doe je er maanden over. Idem-ditto voor musea en monumenten.

Musea:

Ik vond de IJzertoren in Diksmuide het beste museum over de eerste wereldoorlog, en het ligt bij het begin van de route, dus best handig om een overzicht te hebben. Dit in weerwil van de vieze vlaams-nationalistische bijsmaak die het monument (en de IJzerbedevaart) naar mijn gevoel hebben. Maar de opstelling is goed -- je begint op de drieëntwintigste verdieping en zakt stelselmatig terug naar de begane grond terwijl je van 1914 naar 1918 gaat -- en slechts de laatste verdiepingen gaan over het vlaams-nationalisme, die kan je dus rustig overslaan. Best een paar uur voor uittrekken.

Ikzelf heb het museum in Ieper niet gedaan, maar mijn vrouw wel en zij vindt "In Flanders Field" veel te flashy en op beleving gericht. Ander musea onderweg: Peronne (OK), Verdun - Champs de bataille (goed, evocatie met originele filmbeelden+++), Hartzmanwillerskopf (OK).

Locaties:

  • Begraafplaats Langemark Ieper
  • Het ronde gedenkmonument naast begraafplaats Notre Dame de Lorette: omdat hier voor één keer geen onderscheid tussen de nationaliteiten wordt gemaakt.
  • Thiepval 's avonds in de regen: kitsch maar wel grootste tragische kitsch.
  • Compiègne: voor het enorme park van het kasteel (zo'n Avenue des Beaux Monts vind je toch maar alleen in Frankrijk) en de filmische locatie van de wapenstilstand (Mémorial de l'Armistice). Op zich is dat museumpje daar niks, maar die situatie, twee treinen in een besneeuwd bos in november 1918, spreekt tot mijn verbeelding.
  • Caverne du Dragon is al vermeld, heel mooi maar je wordt er snel doorheen gehaspeld (alleen met gids toegankelijk).
  • La Butte de Vauqois in de Argonne: de waanzin van de mijnenoorlog.
  • Plaatselijk museum in Vic-sur-Seille voor de onverwachte kennismaking met Georges de la Tour (niets met WOI te maken)
  • Lingenkopf en/of Hartzmannwillerskopf in de Vogezen
Onze gids in de Caverne du Dragon noemde naast "La Butte de Vauqois" "La Main de Massiges" als niet te missen oorlogslocatie in Frankrijk. La Main de Massiges is een zeer levensechte, door vrijwilligers gemaakte, reconstructie van loopgraven. Het ligt niet op de frontlijnroute maar misschien wel een omweg waard (ook omdat het stuk tussen Reims en de Argonne zeer saai is).

Maar misschien ben je het dan al beu, er zijn zoveel oorlogsgerelateerde bezienswaardigheden dat het wel eens teveel kan worden.

Op volgende campings wij zijn meerdere nachten blijven hangen omdat het zo goed was:

  • In de Maasheuvels (Côtes de Meuse): Le FoxyCamp, Camping du Longeau genoemd bij Archies. Een oud NAVO terrein met 3 grote vijvers midden in een heel groot bos dat sinds een paar jaar door een symphatiek Frans koppel als camping wordt uitgebaat. Met bar, pizzeria, buiten-bar en een hotel en 2 eigenaars die dat allemaal tegelijk doen, symphatieke chaos dus. Aanrader bij hittegolf, geen winkels of bakkers in de buurt. De tenten staan rustig verderop.
  • In de Vogezen: Camping des 7 hameaux La Fontenelle, Ban-de-sapt, klein, rustig, fantastisch uitzicht, knappe wandelingen (aan de Nécropole en naar bergkam vanaf Col d'Hermanpaire).
Er staat natuurlijk heel veel informatie met prachtige foto's, die al veel zeggen, in de uitstekende gids van Kees Swart: https://www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute/
@bert sitters:

Ik ging er vanuit dat Odette de gids al heeft. Indien niet, kopen dus, want hij is echt goed.
Ik weet dat de Gids, “Fietsen langs de frontlijn” heel goed is. Maar eerlijk gezegd heb ik het toch niet gekocht.
Wel neem ik een leesboek mee, dat over de eerste Wereldoorlog gaat. (Tja, je moet keuzes maken, in wat je mee neemt. ;))

Ik ben wel heel erg blij met jullie reacties. Het heeft mij echt heel goed geholpen. En het meegenomen in het maken en aanpassen van de officiële route, dat nu helemaal klaar is.
Dank jullie wel!!

Groetjes, Odette
Ik fietste een keer geheel toevallig langs de Dodengang (internet: Ijzerdijk 65 8600 Diksmuide), een loopgraven-complex. Wellicht omdat het voor mij de eerste keer was dat ik loopgraven uit WO1 bezocht, maar ik vond het een indrukwekkende ervaring.

Geen idee overigens of dat op dé Frontlijnroute ligt :oops:
Odette schreef:
za 01 jun, 2019 15:14
Ik weet dat de Gids, “Fietsen langs de frontlijn” heel goed is. Maar eerlijk gezegd heb ik het toch niet gekocht.

...

En het meegenomen in het maken en aanpassen van de officiële route, dat nu helemaal klaar is.
Als je met de officiële route de GPS-bestanden vanop https://www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute/ bedoeld, dan zijn dit de bestanden die bij het boekje horen. In deze aangename thread van de schrijver kan je lezen hoeveel moeite het kost om de gids, en de bijbehorende GPS-bestanden, te onderhouden.

Zoals eerder vermeld hebben wij de route zelf gereden, en één van de verborgen kwaliteiten van de gids is de manier hoe Kees Swart er ongemerkt in slaagt je dorpen, steden en stadjes binnen te loodsen zonder je langs drukke kruispunten en overvolle toegangsbanen te leiden. Of autowegen te doen kruisen zonder dat je het doorhebt.

Door geknoei van mijnentwege hadden wij de nieuwe versie van de papieren gids en de oude versie van de GPS-bestanden bij, waardoor ik vanop de eerste rij heb kunnen waarnemen hoeveel er wel niet veranderd was, en dat was best wel wat.

Ik zou dus adviseren om de gids wel te kopen, zodat Kees de route kan blijven onderhouden. Of je hem al dan niet meeneemt moet je zelf weten. Als je het heel lief vraagt kan je misschien een PDF versie kopen?
Reken erop dat je door verlaten streken gaat. De gids van Kees geeft aan waar je nog een bakker een winkel of een café vindt. Ook campings zijn dun bezaaid. De gids van van Kees zorgt dat je de campings niet kunt missen.
Ok, ik zal de gids kopen, om de onderhoud van de route financieel te steunen.

Maar ik wijk er best wel vaak van de route af. Als ik bezienswaardigheden niet aandoe, dan hoef ik er ook niet langs... en daarmee win ik heel veel tijd.
Ik maak al jaren mijn gps routes in een app, die ik inmiddels wel vertrouw. Pakt als eerste een toeristische route (zover bekent). Hij pakt eerder een offroad pad, dan een gevaarlijke weg, tenzij het niet echt anders kan.

Zo ziet mijn tocht er uit:
Van huis, langs de kust naar de frontlijnroute, die ik tot Verdun volg. Dan via de maas terug, tot aan Maastricht, waar ik de trein pak. Totaal 11 dagen.

Dagroutes gaan van camping naar camping. Langs de dingen die ik wel ga zien. Langs de route zijn supermarkten, dinkwaterkraantjes, enz. gepunt. Ik zie waar er klimmetjes zijn. En ben dus best goed op de hoogte.
Natuurlijk kom je altijd verassingen tegen. Maar dat maakt fietsen juist een avontuur. ;)

Nogmaals ben ik heel blij, met de tips die ik heb gekregen!

Groetjes Odette
Hoi Odette,
Hoe was het? Ik heb een vergelijkbaar rondje in gedachten. Maar dan via de Route du Soleil terug.