Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL

131 berichten
joukon schreef:
ma 17 jun, 2019 08:03
Je vraagt je soms wel af. Waarom zoveel nadruk leggen op roken dat dit slecht voor je gezondheid is en de 'heilige koe' auto ongemoeid laten.
Of het snel genoeg gaat kun je over discussieren, maar ongemoeid laten is wel heel eenvoudig te weerleggen: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
(De Duitse pagina bleek wat recenter bijgewerkt)
En wij hebben lekker gefietst de afgelopen dagen door het fraaie Drenthe, Friesland en groningen. Diverse landschappen. Dorpen, bossen, weilanden, kwelders en akkerbouw. Natuurlijk zie je als je er op let af en toe van doodgespoten gewassen of onkruid aan de kant van de weg. Op dit moment nog onderdeel van onze productie maatschappij , waar ook wij onderdeel van zijn. Dat gegeven vindt ik geen ramp want ik profiteer daar bewust van.
henk huizenga schreef:
ma 17 jun, 2019 09:52
Dat gegeven vindt ik geen ramp want ik profiteer daar bewust van.
Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt niet zo vaak voor dat mensen egoïsme opelijk als argument inzetten. Ik vind het geen argument. Een vaststelling misschien, maar ik zie geen verband van het een met het ander.
Uit metingen blijkt dat glyfosaat nog steeds de belangrijkste probleemstof voor de drinkwaterwinning is.
https://www.ad.nl/politiek/landbouwgif- ... ~ac95160f/

Raar hoor. De akkerbouwer die spuit gif en de rekening voor ontgiften komt bij de burger terecht die zijn waterschapsbelasting omhoog ziet gaan. Niet alleen de kwaliteit van ons drinkwater loopt gevaar. Het raakt ook langzaam op.
Onze overheid houdt rekening van alle economische effecten. Bestuurlijk wordt niet verder gekeken als lopende bezwaren. Alleen CO2 telt. Behalve voor de luchtvaart. Methaan, stikstofverbindingen, (ultra)fijnstof en bestrijdingsmiddelen lopen zo'n vaart nog niet. Onvoldoende bekend bij het "klootjesvolk". Stikstofbelasting in het milieu is nu wel een hekel punt. Sinds de Raad van Staten een uitspraak heeft gedaan over het Programma Aanpak Stikstof (PAK).
https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... 1/pas-mag/

In Frankrijk werd, ondanks EG goedkeuring voor 5 jaar, in januari dit jaar verboden. Het kan toch anders.
https://www.boerenbusiness.nl/financiee ... -frankrijk

Voor zover ik weet kan glyfosaat niet uit het drinkwater worden verwijderd. Het is, zoals vele stoffen, kankerverwekkend. Maar wat te denken van de 140.000 kg medicijnen dat in elk jaar in ons grondwater of oppervlaktewater terecht komt.
Pietv: Kun je iets svp wat minder cryptisch schrijven? Die eerste zinnen... Ik snap ze gewoonweg niet.
PietV schreef: Onze overheid houdt rekening van alle economische effecten. Bestuurlijk wordt niet verder gekeken als lopende bezwaren. Alleen CO2 telt. Behalve voor de luchtvaart. Methaan, stikstofverbindingen, (ultra)fijnstof en bestrijdingsmiddelen lopen zo'n vaart nog niet. Onvoldoende bekend bij het "klootjesvolk".
Onze overheid richt zich sterk op een groeiende economie, meer werkgelegenheid en een groter bestedingspatroon. Alle benodigde regels worden toegepast om dat doel te bereiken. Tot onteigening in het algemeen belang toe. Welvaart gaat altijd voor welzijn. Dat welvaart alleen mogelijk is bij economische groei lijkt mij een te eenzijdig model.
De agrarische sector is gebaat bij goedkope chemische bestrijding van herbicide en pesticide. Volgens de regels mag het en als je fijner nevelt onder hogere druk, dan is dat goedkoper en effectiever. Ook in de verspreiding over biologische percelen, volkstuintjes en in woningen.
De overheid geeft vergunningen voor megastallen voor koeien, varkens en geiten. Er loopt een vergunning voor een te bouwen megastal voor 30.000 varkens en biggen. Omdat overlast nog niet aan de orde is, nog niet in bedrijf, kan de rechter niets doen. Bouwstops in provincies voor mega geitenstallen enz. in verband met risico voor besmettelijke ziekten.
Ruim 2.000.000.000 kg sojaschroot wordt gevoerd aan onze veestapel. Voor een groot geteeld op gekapte regenwoud gronden. Voer geïmporteerd, vlees geëxporteerd en het overschot aan mest in ons grondwater. Welvaart, maar geen welzijn. Gelukkig reageert de Raad van Staten nu op deze gang van zaken. Onze veestapel is veel te groot voor dit kleine landje. Natuurgebieden worden aangetast en de biodiversiteit staat onder grote druk. Gebieden waar het aantal insecten met 75% is afgenomen voor onze welvaart.
De Groningse gasvergunning en de gevolgen. We hadden onze staatsschuld er mee af kunnen lossen. Ik denk regelmatig aan de gevolgen voor de Groningers.
De vergunningen Schiphol worden opgerekt als Lelystad niet snel genoeg open gaat. Overschrijding aantal (nacht)vluchten zal nodig zijn in het algemeen (welvaarts)belang.
(ietwat late reactie :D ): @Leon; ja, de stroken onder de fruitbomen worden hier ook mee behandeld. Bij boomplantages zie je het vaak ook; gele stroken grasland onder de bomen.
Wel knap dat je aan de kleur van het gras kan zien met welk middel het is behandeld...
Daantje de fietskampioen schreef:
ma 22 feb, 2021 11:41
(ietwat late reactie :D ): @Leon; ja, de stroken onder de fruitbomen worden hier ook mee behandeld. Bij boomplantages zie je het vaak ook; gele stroken grasland onder de bomen.
Dat waag ik in twijfel te trekken.
Ik heb een schoolvriend van vroeger lagere school die zijn vader opvolgde in fruitteelt, vooral dat van peren.
Hij is met handen en voeten gebonden aan de supermarkten.
Het gaat zelfs zover dat je niet eens meer een sigaret mag roken buiten onder die fruitbomen. Als een controleur van zo'n supermarkt 1 peuk vind of resten van een sigaret of tabak, verliest die tuinder zijn contract.

Niet dat ik roken wil aanmoedigen :roll:

Als consument dragen wij met ons allen ons steentje bij voor wie niet biologisch eet.
In de biologische teelt is dat glyfosaat een verboden middel. De consument heeft dus iets te kiezen.
Is deze organisatie avaaz foundation al genoemd in deze disussie. Met Roundup en nog veel meer onderwerpen zijn ze actief over de hele wereld.