Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL

131 berichten
Vorig jaar kampeerde ik ook op een camping met weinig onkruid. De campingbaas zag ik met een spuit alle bomen bespuiten aan de onderzijde om mosgroei te voorkomen op de stammen. Kort daarna zag ik een hond die aan de stammen likte, en ook kleine kinderen leunden vaak tegen de bomen of speelden er verstoppertje. In een mailwisseling gaf de campingbaas later aan dat het een compleet biologisch verantwoord middel was. Dat moeten we dan maar aannemen..

Het gebruik van Glyfosaat als middel om alles dood te spuiten wanneer een boer van het ene gewas overgaat op het andere wordt op dit moment onderzocht. Zie je een compleet vergeeld perceel met bv. gras (of zie je dat de akkerranden sterk vergeeld zijn, meld dit veld dan via; https://waarneming.nl/species/913312/
Daantje de fietskampioen schreef:
di 11 jun, 2019 11:29
t. Zie je een compleet vergeeld perceel met bv. gras (of zie je dat de akkerranden sterk vergeeld zijn, meld dit veld dan via; https://waarneming.nl/species/913312/
Daar kun je een drukke baan aan hebben, zo vaak zie ik dat.
Daantje de fietskampioen schreef:
di 11 jun, 2019 11:29
Vorig jaar kampeerde ik ook op een camping met weinig onkruid. De campingbaas zag ik met een spuit alle bomen bespuiten aan de onderzijde om mosgroei te voorkomen op de stammen. Kort daarna zag ik een hond die aan de stammen likte, en ook kleine kinderen leunden vaak tegen de bomen of speelden er verstoppertje. In een mailwisseling gaf de campingbaas later aan dat het een compleet biologisch verantwoord middel was. Dat moeten we dan maar aannemen.
Biologisch verantwoord zegt natuurlijk niks.

Er zijn genoeg biologisch verantwoorde producten die 100% dodelijk zijn.
Tabak, Groene Knolamaniet of Gevlekte Scheerling zijn bijvoorbeeld ook puur natuur.

Bij het mosgroei op boomstammen beperken kan ik ook geen enkele goede reden bedenken.
Mij lijkt dat een campingbaas er beter aan doet de "mosgroei" in douches en plee's binnen de perken te houden.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
di 11 jun, 2019 09:13
Een leuke gedachte die "Rootwave" maar de Japanse Duizendknoop en consorten lijken er al op voorbereid.
De plant heeft wortelstokken tot 3 meter diep*, afhankelijk van het grondwater.
Verder zit er enorm veel water in de jongere actieve delen.
Je moet dus naast een hoog voltage ook enorme vermogens toepassen, een soort van mini-bliksem-inslag.
Zoniet dan stop je er gewoonweg niet genoeg energie in om het wortelgestel stuk te "koken" zoals in de info gesuggereerd wordt ... en als het je lukt om zo'n mini-bliksem-inslag op te wekken dan is het geen handige/handzame aanpak, dan moet je allerlei voorzorgen nemen: omstanders bijv. maar ook rekening houden met ondergrondse infrastructuur.
     *  Die 3 m diep is natuurlijk slechts de uitzondering maar ook 1 m diep en nabij grondwater geeft problemen

Groeetn BSM
Klopt, wordt tot aan de wortels weggefikt, als je goed gelezen had, had je gezien dat het bewezen effectief is.
Daantje de fietskampioen schreef:
di 11 jun, 2019 11:29
Het gebruik van Glyfosaat als middel om alles dood te spuiten wanneer een boer van het ene gewas overgaat op het andere wordt op dit moment onderzocht. Zie je een compleet vergeeld perceel met bv. gras (of zie je dat de akkerranden sterk vergeeld zijn, meld dit veld dan via; https://waarneming.nl/species/913312/
U bent handhaver begrijp ik hieruit? Dit zijn je reinste nsb-praktijken, boeren worden, zeker als het op middelgebruik aankomt behoorlijk gecontroleerd, ook zonder dit soort klikspaangedrag. Pas de regels aan, bied alternatieven, maar ga aub niet je medemens het leven zuur lopen maken die ook voor jou brood op de plank verzorgt. Mijn hemel. :?
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 20:12
Daantje de fietskampioen schreef:
di 11 jun, 2019 11:29
Het gebruik van Glyfosaat als middel om alles dood te spuiten wanneer een boer van het ene gewas overgaat op het andere wordt op dit moment onderzocht. Zie je een compleet vergeeld perceel met bv. gras (of zie je dat de akkerranden sterk vergeeld zijn, meld dit veld dan via; https://waarneming.nl/species/913312/
U bent handhaver begrijp ik hieruit? Dit zijn je reinste nsb-praktijken, boeren worden, zeker als het op middelgebruik aankomt behoorlijk gecontroleerd, ook zonder dit soort klikspaangedrag. Pas de regels aan, bied alternatieven, maar ga aub niet je medemens het leven zuur lopen maken die ook voor jou brood op de plank verzorgt. Mijn hemel. :?
Nou, nou ... als het nu zo was dat de agrarisch-bedrijfsvoering vrijwel altijd foutloos en correct verliep, zelfs dan is het ongepast een eerlijke aangifte van wanpraktijken als NSB-praktijken af te schilderen.
De alledaagse praktijk is evenwel anders: wanpraktijken zijn te gewoon.
Begrijp mij goed: er zijn ook heel veel bedrijven waar weinig of niks op aan te merken is, maar net als in het verkeer, er hoeft maar één procent schurken tussen te zitten en je moet 100% opletten.

Groeten BSM
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 20:08
Bridgestone SM schreef:
di 11 jun, 2019 09:13
Een leuke gedachte die "Rootwave" maar de Japanse Duizendknoop en consorten lijken er al op voorbereid.
De plant heeft wortelstokken tot 3 meter diep*, afhankelijk van het grondwater.
Verder zit er enorm veel water in de jongere actieve delen.
Je moet dus naast een hoog voltage ook enorme vermogens toepassen, een soort van mini-bliksem-inslag.
Zoniet dan stop je er gewoonweg niet genoeg energie in om het wortelgestel stuk te "koken" zoals in de info gesuggereerd wordt ... en als het je lukt om zo'n mini-bliksem-inslag op te wekken dan is het geen handige/handzame aanpak, dan moet je allerlei voorzorgen nemen: omstanders bijv. maar ook rekening houden met ondergrondse infrastructuur.
     *  Die 3 m diep is natuurlijk slechts de uitzondering maar ook 1 m diep en nabij grondwater geeft problemen
Klopt, wordt tot aan de wortels weggefikt, als je goed gelezen had, had je gezien dat het bewezen effectief is.
Ik durf een zekere scepsis aan te houden, zie bijv ook: heet-water & stoom.
De wortels van Japanse Duizendknoop zijn zeer krachtig en groeien schijnbaar moeiteloos door een dikker bodempakket*, en ook door serieuze verhardingen.
  * in de natuur verdragen de planten ook dikke aan- en opzandingen zoals je langs een natuurlijke rivier ziet
En ... wie wel eens een bosje Japanse Duizendknoop heeft omgehakt die weet dat jongere planten enorm veel water bevatten. Dit soort hoeveelheden water maakt het "koken" van de wortels niet echt makkelijk, 5000 V lijkt veel, maar het gaat niet (alleen) om het voltage maar vooral om het vermogen.

Vooralsnog lijkt het erop dat alleen een langduriger behandeling gericht op het uitputten van de wortel-voorrraad werkt, dwz als het gaat om grotere hoeveelheden Japanse Duizendknoop.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
di 11 jun, 2019 21:14
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 20:08
Bridgestone SM schreef:
di 11 jun, 2019 09:13
Een leuke gedachte die "Rootwave" maar de Japanse Duizendknoop en consorten lijken er al op voorbereid.
De plant heeft wortelstokken tot 3 meter diep*, afhankelijk van het grondwater.
Verder zit er enorm veel water in de jongere actieve delen.
Je moet dus naast een hoog voltage ook enorme vermogens toepassen, een soort van mini-bliksem-inslag.
Zoniet dan stop je er gewoonweg niet genoeg energie in om het wortelgestel stuk te "koken" zoals in de info gesuggereerd wordt ... en als het je lukt om zo'n mini-bliksem-inslag op te wekken dan is het geen handige/handzame aanpak, dan moet je allerlei voorzorgen nemen: omstanders bijv. maar ook rekening houden met ondergrondse infrastructuur.
     *  Die 3 m diep is natuurlijk slechts de uitzondering maar ook 1 m diep en nabij grondwater geeft problemen
Klopt, wordt tot aan de wortels weggefikt, als je goed gelezen had, had je gezien dat het bewezen effectief is.
Ik durf een zekere scepsis aan te houden, zie bijv ook: heet-water & stoom.
De wortels van Japanse Duizendknoop zijn zeer krachtig en groeien schijnbaar moeiteloos door een dikker bodempakket*, en ook door serieuze verhardingen.
  * in de natuur verdragen de planten ook dikke aan- en opzandingen zoals je langs een natuurlijke rivier ziet
En ... wie wel eens een bosje Japanse Duizendknoop heeft omgehakt die weet dat jongere planten enorm veel water bevatten. Dit soort hoeveelheden water maakt het "koken" van de wortels niet echt makkelijk, 5000 V lijkt veel, maar het gaat niet (alleen) om het voltage maar vooral om het vermogen.

Vooralsnog lijkt het erop dat alleen een langduriger behandeling gericht op het uitputten van de wortel-voorrraad werkt, dwz als het gaat om grotere hoeveelheden Japanse Duizendknoop.

Groeten BSM
Jeetje zeg. De Duizendknoop verspreidt zich sneller dan quotes in dit topic :roll:
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 20:12
U bent handhaver begrijp ik hieruit? Dit zijn je reinste nsb-praktijken, boeren worden, zeker als het op middelgebruik aankomt behoorlijk gecontroleerd, ook zonder dit soort klikspaangedrag. Pas de regels aan, bied alternatieven, maar ga aub niet je medemens het leven zuur lopen maken die ook voor jou brood op de plank verzorgt. Mijn hemel. :?
Het is voor boeren die op een eerlijke en duurzame manier hun werk proberen te doen net een ramp als ze doodgeconcurreerd worden door boeren die de regels niet netjes volgen. En in België zijn er in ieder geval een pak boeren die het niet al te nauw nemen met allerlei regels (grondwatergebruik, gebruik van pesticiden, mestverwerking, dierenwelzijn, ...). Ik kan me niet voorstellen dat dat zo anders is in Nederland.
Mogelijk wangedrag melden heeft dus niets te maken met klikspaangedrag. Als men de regels volgt, geen probleem. Als men die niet volgt is het goed dat men daar op aangepakt wordt.

Renaat
Daar zijn handhavers voor, geen burgers :wink:
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 22:40
Daar zijn handhavers voor, geen burgers
Ja, Ja.   Lekkere jongen ben je.   Je laat je desnoods vergiftigen ... in afwachting van de handhaver.

Ik stop indien mogelijk zelfs een bus of vrachtwagen als ze mij bijna doodrijden.
Jij wacht eerst tot je doodgereden bent ?   Het eindresultaat is wellicht hetzelfde ...
... een buurvrouw voorspelde dat ze mij nog wel in het ziekenhuis tegen ging komen.

Groeten BSM
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 22:40
Daar zijn handhavers voor, geen burgers :wink:
Als burger voel ik een medeverantwoordelijkheid voor mijn medemens, en zal niet wegkijken omdat er geen handhaver aanwezig was :wink:
Zo ook zal ik niet wegkijken als ik een boer zijn giertank zie legen in een sloot.

Ook als ik een drachtige koe in de wei zie staan met kalf waarvan de poten zichtbaar is, zal ik op de boer afstappen en melding maken. Of wanneer ik een los paard op de weg zie lopen kijk ik niet weg omdat er geen handhaver is om de klus te klaren.
kan weg
Bridgestone SM schreef:
di 11 jun, 2019 22:51
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 22:40
Daar zijn handhavers voor, geen burgers
Ja, Ja.   Lekkere jongen ben je.   Je laat je desnoods vergiftigen ... in afwachting van de handhaver.

Ik stop indien mogelijk zelfs een bus of vrachtwagen als ze mij bijna doodrijden.
Jij wacht eerst tot je doodgereden bent ?   Het eindresultaat is wellicht hetzelfde ...
... een buurvrouw voorspelde dat ze mij nog wel in het ziekenhuis tegen ging komen.

Groeten BSM
De aaname dat alles wat een boer spuit wel verboden moet zijn, gaat een beetje mank met dat als je voor een vrachtwagen terecht komt, je platgereden wordt lijkt me? Het eerste is namelijk onzeker, terwijl het tweede vrij zeker is. Wat ik wil zeggen is dat uitgaan van kwade opzet er vrijwel altijd naast is.
joukon schreef:
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 22:40
Daar zijn handhavers voor, geen burgers :wink:
Als burger voel ik een medeverantwoordelijkheid voor mijn medemens, en zal niet wegkijken omdat er geen handhaver aanwezig was :wink:
Zo ook zal ik niet wegkijken als ik een boer zijn giertank zie legen in een sloot.

Ook als ik een drachtige koe in de wei zie staan met kalf waarvan de poten zichtbaar is, zal ik op de boer afstappen en melding maken. Of wanneer ik een los paard op de weg zie lopen kijk ik niet weg omdat er geen handhaver is om de klus te klaren.
Dieren in nood helpen is iets heel anders als veronderstelde misdrijven melden, misschien voel je je daar fijn bij, maar de kans dat je plank mis slaat is nogal groot. Zie ook de recente ophef over misstanden in buurt-apps en met buurtwachten, allemaal goed bedoeld maar meestal draait het uit op ruzie in de wijk.

Wat gif betreft, veel zaden producenten, nou ja, vooral Monsanto-Bayer, maken hun zaden zo dat je er met HUN gif erover heen moet, anders heb je geen oogst. Die oogst is trouwens prima, maar ze proberen hun gewassen zo te manipuleren dat ze geen zaad bevatten om mee verder te kweken, zodat je volgend jaar weer bij hun aan moet kloppen. In de USA gaat men daar nog verder in en heb je als boer een contract met de leverancier, mag je niks anders verbouwen en komt de gewassenpolitie jouw akkers met illegaal geteelde mais vernietigen. Money money money...
Shadow schreef:
wo 12 jun, 2019 07:57
De aaname dat alles wat een boer spuit wel verboden moet zijn, gaat een beetje mank met dat als je voor een vrachtwagen terecht komt, je platgereden wordt lijkt me? Het eerste is namelijk onzeker, terwijl het tweede vrij zeker is. Wat ik wil zeggen is dat uitgaan van kwade opzet er vrijwel altijd naast is.
Tsja, het draadje begon juist met een verhaal van een "boer" die me op een camping bijna raakte met zijn spuit en eerst doodleuk beweerde dat het biologisch was.

Op die website waarneming.nl zitten trouwens meer kenners dan leker lijkt me. Ja ze houden van de natuur, wat er nog van over is.
Shadow schreef:
wo 12 jun, 2019 07:57

joukon schreef:
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 22:40
Daar zijn handhavers voor, geen burgers :wink:
Als burger voel ik een medeverantwoordelijkheid voor mijn medemens, en zal niet wegkijken omdat er geen handhaver aanwezig was :wink:
Zo ook zal ik niet wegkijken als ik een boer zijn giertank zie legen in een sloot.

Ook als ik een drachtige koe in de wei zie staan met kalf waarvan de poten zichtbaar is, zal ik op de boer afstappen en melding maken. Of wanneer ik een los paard op de weg zie lopen kijk ik niet weg omdat er geen handhaver is om de klus te klaren.
Dieren in nood helpen is iets heel anders als veronderstelde misdrijven melden, misschien voel je je daar fijn bij, maar de kans dat je plank mis slaat is nogal groot. Zie ook de recente ophef over misstanden in buurt-apps en met buurtwachten, allemaal goed bedoeld maar meestal draait het uit op ruzie in de wijk.

Wat gif betreft, veel zaden producenten, nou ja, vooral Monsanto-Bayer, maken hun zaden zo dat je er met HUN gif erover heen moet, anders heb je geen oogst. Die oogst is trouwens prima, maar ze proberen hun gewassen zo te manipuleren dat ze geen zaad bevatten om mee verder te kweken, zodat je volgend jaar weer bij hun aan moet kloppen. In de USA gaat men daar nog verder in en heb je als boer een contract met de leverancier, mag je niks anders verbouwen en komt de gewassenpolitie jouw akkers met illegaal geteelde mais vernietigen. Money money money...
Een milieu dat in nood is omdat mensen zoals een boer zich niet aan regels meent te moeten houden is kwalijk. Net als iemand die zijn drugsafval loost in een sloot. Ik beweer niet dat de boer geen gif mag spuiten. Al ben ik wel een voorstander van biologische landbouw.
Biologische boeren overigens laten zien dat het ook zonder die chemicaliën kan, en ja de productie is dan wat minder. Minder vlees eten lost dat probleem op. Er is voldoende graanproducten in de wereld om 30 miljard mensen te voeden. Zeker als we minder vlees zouden eten.
In India geven vele hindoeïsten het voorbeeld, met respect voor levende wezens.
Er is nog veel bewustwording nodig

Onlangs nog besliste de Raad van State om 180 vergunningen van boeren in te trekken. De politiek gaf te vaak de landbouw het voordeel boven het natuurbelang zo werd geoordeeld. De lobby van de boeren hebben keer op keer Europese verplichtingen genegeerd. Dat is wat er aan de hand is.
Sommige boeren streden al meer dan 40 jaar voor eerlijkheid;
http://www.behouddeparel.nl/?q=content/ ... k-gekregen

En ondertussen hangt die boer wel aan infuus van subsidieregelingen; money money money....
Dit terwijl biologische boeren laten zien dat het ook zonder die subsidies kan.
Shadow schreef:
wo 12 jun, 2019 07:57
Bridgestone SM schreef:
di 11 jun, 2019 22:51
Ja, Ja.   Lekkere jongen ben je.   Je laat je desnoods vergiftigen ... in afwachting van de handhaver.
De aanname dat alles wat een boer spuit wel verboden moet zijn, gaat een beetje mank ....
1º Waar staat dat dat ik aanneem dat alles wat de boer spuit verboden is ?
2º Nergens staat dat ik eigen-rechter wil spelen.

Ik vind dat er niks tegen is om als extra ogen en oren voor de handhaver op te treden, vooral daar waar het gaat om zaken als het illegaal spuiten van gif, of met de brom-scooter over een "rijwielpad" rijden, of met een drone boven een natuurgebied vliegen, dwz. in die gevallen waar de regelgeving een breed algemeen belang dient en er een overduidelijk zwakke geschade partij is, de natuur/het milieu kan niet vor zichzelf opkomen.
(Als ik iemand illegaal wild zie kamperen, en het blijft allemaal proper, dan zal je mij niet horen.)

Het is de handhaver die het gesignaleerde moet constateren en beoordelen en daarna, als hij/zij dat op zijn plaats acht, met een waarschuwing of een bon komt. Uiteindelijk is het de rechter die uitspreekt of een en ander terecht is. Met het vervolgtraject heb ik niks mee te maken (althans niet anders als in het stemhokje).

Groeten BSM
Shadow: U bent handhaver begrijp ik hieruit? Dit zijn je reinste nsb-praktijken, boeren worden, zeker als het op middelgebruik aankomt behoorlijk gecontroleerd, ook zonder dit soort klikspaangedrag.


Beste Shadow, zoals ik al schreef betreft het hier een ONDERZOEK naar hoe wijdverbreid deze methode van gebruik van pesticide is, heeft niets met klikspaangedrag of handhaving te maken. Het is niet zo dat men elke boer die het toepast gaat berispen of met naam en toenaam noemen. Het gaat hier ook niet om regulier gebruik van pesticiden, maar om een methode waarbij veel grotere hoeveelheden worden gebruikt puur als middel om al het gewas te doden alvorens een nieuw gewas te planten (misbruik van het middel zou je kunnen stellen).
Leon Daar kun je een drukke baan aan hebben, zo vaak zie ik dat.
@ Leon; het is vooral goed zichtbaar in het voorjaar als alle overige vegetatie nog groen is. Hoogzomer is veel gras ook vergeeld door de droogte. Zoiezo wordt het vooral in het voorjaar gedaan maart - juni als men van gewas wil wisselen.
Het onderzoek? dat kun je wegspoelen want iedereen gebruikt het, zelfde als Fipronil, boeren mogen hun stallen er niet mee ontsmetten - want gevaarlijk voor de eitjes enzo - maar in de vorm van antivlooien middel voor huisdieren mag je het gewoon op de je dier smeren en aan je handen krijgen - dus het loopt wel los - of we gaan allemaal kapot. Roundup idem, als je de merknaam of het stofje verbied - er is zo veel herbicide te maken, geen enkel probleem om iets vervangends te maken waar de lange termijn gevolgen niet van bekend zijn.
Dus wat Leon noemt - je kan er een dagtaak van maken - is dicht bij de waarheid denk ik zo.
Daantje de fietskampioen schreef:
wo 12 jun, 2019 13:43
Leon Daar kun je een drukke baan aan hebben, zo vaak zie ik dat.
@ Leon; het is vooral goed zichtbaar in het voorjaar als alle overige vegetatie nog groen is. Hoogzomer is veel gras ook vergeeld door de droogte. Zoiezo wordt het vooral in het voorjaar gedaan maart - juni als men van gewas wil wisselen.
Dat wist ik gelukkig wel. Vorige zomer was het wel erg geel overal....
Maar ik heb afgelopen maanden menig dood perceel gezien en ook menige perceelrand.
Weet jij toevallig of de gele stroken onder de hier nog vrij veel aanwezige fruitbomen ook met glyfosaat o.i.d. gedaan worden?