Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Big Bang route: een nieuwe thematische fietsroute - Forum Wereldfietser

De Big Bang route: een nieuwe thematische fietsroute

Op 23 mei wordt de Big Bang route ingehuldigd, een thematische fietsroute van 75 km doorheen Vlaams en Waals Brabant.

De 75 km lange fietsroute tussen de twee zustersteden Leuven en Louvain-la-Neuve is gewijd aan de Big-Bang theorie en Georges Lemaître (1894-1966). De rondrit start aan het standbeeld van Lemaître in een van de beide steden, leidt naar het standbeeld in de andere stad en keert terug via een andere weg. Eventueel kan de terugweg ook met de trein gebeuren. De route leidt je doorheen het Meerdaalwoud en langs de vele prachtige plekjes in het landelijke Waals-Brabant. Het is een glooiend landschap, dus bereid je voor op enkele flinke hellingen. Op een aantal plaatsen is er wel de mogelijkheid om te kiezen tussen een meer avontuurlijk mountaintype parcours of een iets rustiger route voor het gezin.

Op de rustige route werden acht rustpunten voorzien, waar je door het inscannen van een QR-code, wijzer wordt over de figuur van Georges Lemaître, de oerknal en de verschillende stappen in de evolutie van ons heelal.


Kortom een mooie fietsroute gekruid met een vleugje fysica 8).
Meer info over deze route vind je hier hier.
Knooppunten en gpx track hier .
Hoi ,

Dank je voor het delen, in de wachtrij gezet !

groeten
Ziet er heel interessant uit met een leuk thema. Wordt deze route ook met bordjes bewegwijzerd?
bert sitters schreef:
di 21 mei, 2019 07:29
Ziet er heel interessant uit met een leuk thema. Wordt deze route ook met bordjes bewegwijzerd?
Van zodra ik de route gefietst heb geef ik hier wat feedback.
Die ouwe jezuïet zelf heeft het dus nooit tot singulariteit geschopt met die twee standbeelden. :twisted: Ik wilde toch al die kant op binnenkort dus ik ga die route z.s.m. rijden.
nicolevelo schreef:
ma 20 mei, 2019 22:50
Op 23 mei wordt de Big Bang route ingehuldigd, een thematische fietsroute van 75 km doorheen Vlaams en Waals Brabant.
Ik heb alle stukken van die route ooit wel eens gereden. Is mooi.
De MTB-alternatieven kun je ook met een gewone fiets doen, maar het kan een beetje moeizaam zijn als het veel geregend heeft.
Steunzool schreef:
di 21 mei, 2019 09:47
Die ouwe jezuïet zelf heeft het dus nooit tot singulariteit geschopt met die twee standbeelden. :twisted: Ik wilde toch al die kant op binnenkort dus ik ga die route z.s.m. rijden.
Het graf van Lemaitre SJ is in Charleroi naast het wijmuseum. Tip: maak dus even een extra lus. Er is veel opgeknapt in de "Vieze Stad": ooit zo betilteld door de Volkskrant. De fietsroute langs de Samber door de stad is nu helemaal af.
bert sitters schreef:
di 21 mei, 2019 18:28

Het graf van Lemaitre SJ is in Charleroi naast het wijmuseum. Tip: maak dus even een extra lus. Er is veel opgeknapt in de "Vieze Stad": ooit zo betilteld door de Volkskrant. De fietsroute langs de Samber door de stad is nu helemaal af.
En behoorlijk indrukwekkend, met die resten van het industriële verleden. Ik heb die route onlangs gereden (van Namen naar Binche). Ze zijn de resten van dat verleden wel aan het opruimen, maar ik denk dat je ze nog een jaartje of meer kunt zien.
derdekeer schreef:
di 21 mei, 2019 22:10
bert sitters schreef:
di 21 mei, 2019 18:28

Het graf van Lemaitre SJ is in Charleroi naast het wijmuseum. Tip: maak dus even een extra lus. Er is veel opgeknapt in de "Vieze Stad": ooit zo betilteld door de Volkskrant. De fietsroute langs de Samber door de stad is nu helemaal af.
En behoorlijk indrukwekkend, met die resten van het industriële verleden. Ik heb die route onlangs gereden (van Namen naar Binche). Ze zijn de resten van dat verleden wel aan het opruimen, maar ik denk dat je ze nog een jaartje of meer kunt zien.
Soms is dat "opruimen" zelfs jammer ... er zijn al teveel "Vieze Steden" genormaliseerd.
Kijk bijvoorbeeld naar Longwy, daar is alles weg, maar het blijft een stad met een litteken, nu een groen litteken.

Charleroi & agglomeratie vraagt misschien nog wel meer aandacht voor zijn banlieues. De verschillende staal-kathedralen zijn wel opvallend, maar ook kenmerkend. Gelukkig is het gruwel-huis van Marc Dutroux niet gesloopt, en slechts verborgen door een gedecoreerd zeil.

Groeten BSM
Ga gewoon zelf eens kijken in Charleroi. De Eurovelo3 loopt langs de Samber door de benedenstad.
Voor evt. opmerkingen over andere stedelijke gebieden met oude industrie enzo: er is al een leuk en redelijk recent draadje met foto's op viewtopic.php?t=32436.
Ik heb er een stuk van gedaan vanaf het zuidelijkste puntje in Louvain-la-Neuve en het was fietsbelevingtechnisch niet heel erg geweldig. Ik druk me beleefd uit om onze zuiderburen niet voor het hoofd te stoten. Er wacht daar ook nog een stukje op verharding maar je kan er om het hekje heenrijden.
Er staat overigens een GPX-track hier.