Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanrader (rondje uit fietsen naar Barcelona)? - Forum Wereldfietser

Aanrader (rondje uit fietsen naar Barcelona)?

Allen,

Voor een last minute fietsvakantie zijn we op zoek naar een rondje in Frankrijk. Ons oog is gevallen op onderstaand rondje. Qua afstand (zo'n 800km schat ik) komt het overeen met de tijd die we hebben. Weet iemand of dit een mooie route is?

Of wellicht zijn er nog andere suggesties voor 10 dagen fietsen?

fietsvakantie.JPG

Hoi,
Lekker gaan doen, veel plezier!
Groet, Petra.
Johojo schreef:
ma 20 mei, 2019 10:46
Of wellicht zijn er nog andere suggesties voor 10 dagen fietsen?
Tja, we kennen jullie voorkeuren (klimmen, landschap, cultuur, temperatuur etc) niet, dus dat wordt lastig adviseren. Gewoon het rondje doen dat je al hebt bedacht, en dan komt het vast goed!
willem.m schreef:
ma 20 mei, 2019 19:22
Johojo schreef:
ma 20 mei, 2019 10:46
Of wellicht zijn er nog andere suggesties voor 10 dagen fietsen?
Tja, we kennen jullie voorkeuren (klimmen, landschap, cultuur, temperatuur etc) niet, dus dat wordt lastig adviseren. Gewoon het rondje doen dat je al hebt bedacht, en dan komt het vast goed!
Van het "gele" rondje is het voor niet ingewijden niet echt duidelijk hoe het loopt.
Ik kan kan uit ervaring in dit gebied melden dat van ± Cluny richting de Beaujolais-bergrug en verder het best wil "heuvelen", en soms dus ook meer dan alleen "heuvelen". Kom je in de hoge Ardèche dan is het wellicht nog meer.
Het kan, maar 80 km per dag wil dan wel zeggen: stevig doortrappen. D'r is daar best wat moois te zien ... vooral als je van rust en natuur houdt - aangenomen dat het de kleinere rustige weggetjes betreft.

Als alternatieven:
Een rondje Canal de Nivernais, Loire, Canal du Centre, canal de Bourgogne.  
Of Moselle, Canal de la Marne au Rhin, Canal des Houillères, Saar, en weer terug Moezel/Moselle.
Of Basel, ± de Frans-Zwitserse grens, en dan als je dag 5 gehad hebt rechtsaf afdalen naar het Rhin-Rhone kanaal en daarlangs terug naar Basel.
Geen idee of deze rondjes in jullie 10 dagen-plan passen overigens. Bij ons duurt de "Tour de France" gewoon zolang als we het leuk vinden, dwz het is meestal zolang als mijn wederhelft het leuk vindt.

Groeten BSM
Als ik het goed begrijp is dit een rondje uit de Benjaminse route naar Barcelona. Wij hebben twee jaar terug de westelijke routevariant over het Massif Central gedaan en vonden die erg mooi (maar soms wel pittig). De variant door het Rhône dal hebben we niet gedaan. Die is vlakker maar naar onze inschatting van destijds landschappelijk wat minder aantrekkelijk. Je kunt er dus voor kiezen eerste die oostelijke route te nemen, en als je wat kilometers in de benen hebt het Massif Central te pakken.
Zelf gaan we over anderhalve week een dergelijk rondje rijden in midden Italië: van Florence of Siena naar Rome via de oostelijke vlakkere routevariant van Benjaminse, dan een paar dagen Rome, en daarna terug over de westelijker route met wat stevige klimmetjes.
Als je in Cluny (treinstation!) start dan zou ik over Lyon beginnen om er een beetje in te komen. Ik heb die variant in 2013 op de heenweg gedaan (kan me er weinig van herinneren behalve een lange slopende dag van 140 km tussen twee campings - ik deed alles volgens het routeboek nog toen) en ben een maandje later over het centraal massif teruggereden.
Vanaf Saint Ambroix naar het noorden moet je gaan klimmen. Ik herinner me een lange klim van een kilometer of 30 naar 1000 meter. Ik was er half oktober en toen vielen daar de tamme kastanjes op me kop de hele tijd. Als je in Langogne bent dan zit er ergens een chambre d'hote met een afgedankte motor in de voortuin. Ik kwam er behoorlijk gesloopt aan - maar een warm bad en een diner met het gezin maken dat ik er erg goede herinneringen aan heb. De Modest Inn heet het.
Vanaf Le Puy gaat het nog een stukje verder omhoog; er lag toen 15 cm sneeuw daar. Daarna zijn de hoogteverschillen minder groot.
Het is een prachtig stukkie Frankrijk, maar mijd het in oktober.
Tja, ik zou juist andersom beginnen, eventueel zelfs iets noordelijker (bijv Chalons/s/Saone) als je een stukje vlak via een oude spoorlijn wilt rijden om te "oefenen".
Na Cluny wordt het dan vlot wat pittiger ... en dan komt de souplesse vanzelf (hoop ik).
Mocht het dan allemaal wat veel zijn dan neem je in de Rhone-vallei een TER terug.
Op deze wijze heb je in ieder geval voor het mooie rustige Beaujolais-gebergte en verder richting Auvergne genoeg tijd.

Groeten BSM
Exact dit rondje gedaan. Begonnen iets buiten Cluny, auto veilig bij de camping achtergelaten. In Mei was het toen helaas nog te nat en koud. Westelijk(aangepast)was het mooiste, wel lekker klimmen. Terug over Lyon, de voorsteden van Lyon vonden we lastig en te druk. Dwars door Lyon was weer erg leuk, boulevard en tunnel onder de stad door. Zie ook ons blog mei 2017.