Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van NewCastle naar Aberdeen - Forum Wereldfietser

Van NewCastle naar Aberdeen

Ik wil van NewCastle naar Aberdeen fietsen Heeft iemand tips over routes en zijn er gpx bestanden vooe deze route.
Heb je al bij Sustrans gekeken?
De site cycle.travel is heel mooi om routes te plannen. Daarop zijn ook veel (alle?) 'officiele' fietsroutes zoals van sustrans te zien. Geeft ook aan hoeveel van de route over drukke wegen en onverhard gaat.
Sustrans is inderdaad een aanrader. Echter de route 1 en specifiek het stukje tussen Dundee en Montrose vond ik net het minst leuke/mooie stuk uit mijn Schotlandreis.
Die website sustrans had ik idd gevonden. Ik heb helaas niet zo veel tijd en wilde plus minus 100 km per dag fietsen de korste route, via basecamp, was 401km dezeging echter een heel stuk over de A696, dat leek mij niet zo’n leuke route.De vorige keer dat ik in Engeland gefietst heb ben ik nog al geschrokken van het verkeer. Dit was overigens wel in Zuid Engeland.
De Sustrans route heet ook wel 'Coast and Castles'
Een route voor het zuidelijke deel is te vinden op:
http://www.gps-routes.co.uk/routes/home ... ycle-route
Er is ook een Noordelijk deel wat doorloopt tot Aberdeen.
Via deze pagina kan je de rest van de route in stukken vinden
http://www.gps-routes.co.uk/routes/home ... n-scotland
Van beide route delen zijn ook kaarten te vinden bij de Sustrans. Mooie, rustige routes in mijn ervaring.



wijziging:toevoeging noordelijke deel
Op de Duitse website https://www.biroto.eu/de/radwege-und-radtouren-karte staan veel routes, inclusief gpu-bestanden. Ook een die langs de oostkust van Engeland en Schotland gaat. Je moet je wel aanmelden (kost niks) en je mag per jaar maximaal 20 routes downloaden.
De kogel is door de kerk: deze zomer wordt het een fietsreis in Engeland. Aan iedereen dank die reageerde op dit topic. Ook voor ons zijn deze tips heel interessant. Omdat het voor ons de eerste keer is in een land waar ze ‘verkeerd’ :p rijden hebben we gekozen voor een kustroute van Newcastle naar Edinburgh, de C&C route die heel goed uitgestippeld is en een beetje geschiedenis meepikken is natuurlijk ook altijd leuk. Iemand trouwens nog tips om aan de andere kant van de weg te rijden?
velo42 schreef:
do 02 mei, 2019 11:32
Iemand trouwens nog tips om aan de andere kant van de weg te rijden?
Wat bedoel je precies? Links i.p.v. rechts rijden? Geef je z.s.m. op voor de ANWB-spoedcursus 'Leer links rijden in drie dagen'. Vol is vol! :D
Eind met een spiegeltje links op je stuur en zet het in New Castle over naar rechts. Bij ons werkt dat goed als geheugensteuntje. Kink je meteen asn de goede kant naar het verkeer achter je :)
Niet druk maken om het links rijden, gewoon doen zodra je de ferry af rijdt. Verder gaat het vanzelf, zeker in New Castle met het drukke verkeer bij de ferry-haven.

Het is meer oppassen na terugkomst in Nederland. Na drie weken links gereden te hebben in Engeland en Schotland reed ik ineens ook links tijdens m'n Nederlandse woon-werk rit .


Fijne vakantie, geniet ervan!
Klopt. Het enige dat lastig is zijn de rotondes. De straat oversteken is ook extra gevaarlijk als je niet oppast omdat het verkeer van rechts heel dicht bij is.
We komen net terug van vier dagen in ZO-Engeland. Links rijden gaat inderdaad heel snel vanzelf. Los van de ervaringen die hierboven al zijn beschreven, is het ook verstandig om ‘breed’ te gaan fietsen. Dus niet zoals in Nederland ruimte maken voor automobilisten; de Britse bestuurders halen vaak gevaarlijker in.
Andere tip: de app MapOut (zie ook elders op dit forum). Geweldige navigatie app. De Sustrans kaarten voor het overzicht. Mapout voor details en het vooraf maken van een een route (afstand, hoogtemeters etc)
Andere tips: de route voor Berwick bestaat voor een deel uit gras- en steenlagen; een goede fiets is echt noodzakelijk. Bij Berwick zijn wij landinwaarts gegaan, hebben wij als een mooie route ervaren.
De camping in NW Edinburgh is prima en via fietspaden ben je autoluw in 15/20 minuten in het centrum; wildkamperen mag overigens ook in Schotland. De Archies- camping app is ook heel handig
Kijktip: Rond de Noordzee. Dinsdag om 20.20 op NPO2.
3 Belgen die langs de Noordzee lopen. Komende aflevering oa over Schotland.
Dank jullie wel voor alle tips. Lijkt me inderdaad geen obstakel meer, enkel de rotondes wat gewoon worden én zoals gezegd oppassen bij het oversteken. Heb ondertussen een kijkje genomen op ANWB, ook heel wat andere tips over Engeland. We gaan ervoor! :)
velo42 schreef:
di 07 mei, 2019 11:13
Dank jullie wel voor alle tips. Lijkt me inderdaad geen obstakel meer, enkel de rotondes wat gewoon worden én zoals gezegd oppassen bij het oversteken. Heb ondertussen een kijkje genomen op ANWB, ook heel wat andere tips over Engeland. We gaan ervoor! :)
Let vooral op als je aan het eind van de dag, dus wat vermoeid, vanuit een zijweg weer een iets bredere weg opdraait ... het overkwam mij dat ik dan ineens aan de "right-side" dus "wrong-side" van de weg reed.
Op de fiets geeft zoiets niet gauw een echt gevaarlijke toestand, maar het is wel raar als je dan ineens ziet: ik moet naar de "side that's left". (Met de auto zijn dat de gevaarlijker momenten, net als bij een "close encounter" op een smal bochtig weggetje waar je dan heel erg bewust de foute berm in moet sturen.)
Omgekeerd, toen ik van de boot in Zeebrugge kwam en weer continentale grond onder de wielen had reed ik ook ineens aan de foute kant (was ook weer eind van een lange dag), maar ook daar gold: er gaat niet zo gauw wat mis, een stukje tegendraads fietsen is immers iets wat dagelijks voorkomt.

Groeten BSM
Ik vond dat het op wegen met verkeer niet anders was. Dan ga je mee met de flow. Alleen als je ergens in Wales fietste en niemand tegen was gekomen en dan een net zo'n rustige weg insloeg reed ik zo weer rechts :oops:
We waren 3 weken in het VK en de laatste week was het natuurlijk. Toen duurde het wel weer een week om te wennen aan het verkeer in Nederland :wink:
Wij zijn van plan om deze zomer de C&C route te maken in Engeland. Ik geraak er echter niet zo goed uit hoe we het best overzetten en naar welke haven we het beste varen. Heb al gegoogeld maar het lijkt met allemaal nogal ingewikkeld. Iemand de gouden tip?
C&C route te maken in Engeland. Ik geraak er echter niet zo goed uit hoe we het best overzetten en naar welke haven we het beste varen. Heb al gegoogeld maar het lijkt met allemaal nogal ingewikkeld.
Ik weet niet waar je woont in Nederland, maar IJmuiden-Tynemouth is een uitstekende verbinding: je gaat de middag aan boord, bij voorkeur na het eten van een lekker visje in IJmuiden, vermaak je aan boord met Newcastle Brown Ale, slaapt wat en de volgende ochtend kom je fris en fruitig aan in Tynemouth. Binnen 1 kilometer een ATM in het winkelcentrum en je fietst zo verder.
Voor de terugweg: in Tynemouth is een camping. Bovendien is het een aardige omgeving om wat te wandelen
Voor de heenweg: een rustige fietstocht van Amsterdam CS naar IJmuiden.
Tijdens de reis: laat je fietstassen op je fiets
Hartelijk dank voor de informative over de verbinding Ijmuiden – Tynemouth. Heb het inmiddels al even opgezocht, Tynemouth zelf lijkt ons inderdaad ook wel leuk om aan te komen / vertrekken. Heel aardige omgeving en lekker fris aankomen in Engeland zegt ons ook wel wat.