Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Italië - Oostenrijk - Forum Wereldfietser

Reisverslag Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Italië - Oostenrijk

Wat later dan andere jaren, maar hier is hier is hij dan toch; De link naar het reisverslag van de fietstocht van 2018.

Afbeelding

In 2018 wilden we eens wat anders dan de dingen die we gedaan hebben. Eens een keer naar een onbekend land, een land waar we nog niet geweest zijn. En mooi weer is ook altijd een bonus, dus we zochten naar het zuiden. Ik had goede berichten gehoord van Slovenië maar dat land is te klein om een hele fietsvakantie te besteden. Op zoek naar routes kwam ik de Midden-Europe routes van Benjaminse tegen. Door hier delen van te gebruiken en zelf wat toe te voegen (een langere lus door Slovenië en de Parenza route) konden we een ronde maken door Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Italië, inclusief een leuk boottochtje van Porec naar Venetië.

Afbeelding

Terugkijkend kunnen we zeggen dat het een fantastische tocht was. Op eerdere tochten zijn we ook door Oostenrijk gekomen maar toen hadden we vaak slecht weer. Nu we het een keer met mooi weer meemaken, blijkt dat het prachtig is daar tussen de bergen. En een goed ontwikkeld fietsnetwerk. Slovenië is een plaatje, zeker als je door het Triglav National Park gaat. Ik dacht altijd dat het een arm land was, maar ik had het helemaal fout. Volledig West-Europees, vriendelijke mensen, je kunt betalen met de euro, heel veel natuur en Ljubljana is een hele gezellige stad.

Afbeelding

Kroatië is wat minder ontwikkeld maar ook met een mooie natuur en cultuur. Venetië was druk maar dat vergeet je snel als je door de prosecco gebieden fietst. Het is een lust voor het oog, rustig en landschappelijk interessant. En hoe dichter je naar Oostenrijk komt, des te mooier en beter de fietsroutes worden. We begonnen in Salzburg en na maand komen we daar weer aan. Moe én voldaan. Het was mooi.

Afbeelding

Zoals gebruikelijk kun je op de link weer alle informatie vinden; Een GPS file met alle routes, campings en bezienswaardigheden. Een overzichten met afstanden tussen plaatsen en campings. Deze keer drie boekjes met informatie dat ik verzameld heb. En natuurlijk wat statistieken, want ik ben gek op cijfertjes.
Hopelijk heeft iemand er weer wat aan.

Afbeelding
Dank je voor het delen. Goed voor inspiratie.
Anja
Mjam mjam :D
Mooi verslag, leuk om veel plekken terug te zien waar wij ook geweest zijn.

Ik ben benieuwd... hoe maak jij die zwart-witte routekaartjes die onderaan je verslag van iedere dag staan? (Zo een bijvoorbeeld: https://hansvanderveeke.files.wordpress ... -03-08.jpg) Ze zien er erg mooi uit!
zeer bruikbare info aangezien ik aankomende zomer ook start in Slovenie, bedankt!
Rob_Gordon schreef:
vr 08 mar, 2019 19:54
Ik ben benieuwd... hoe maak jij die zwart-witte routekaartjes die onderaan je verslag van iedere dag staan? (Zo een bijvoorbeeld: https://hansvanderveeke.files.wordpress ... -03-08.jpg) Ze zien er erg mooi uit!
Dank je voor het compliment.
Die vraag werd me vaker gesteld. Daarom heb ik er een blog over geschreven :wink:
Haha, ik was al wel vaker op je site geweest en omdat ik daardoor weet hoe grondig je die aanpakt had ik zelfs al eens gezocht naar een dergelijke uitleg. Ik ben blij dat deze inderdaad blijkt te bestaan! Dank, erg nuttig.
Mooie inspiratie,

ga in de zomer ook de Alpen doorkruisen. De trein brengt me naar München en brengt me later vanuit Innsbruck weer thuis.

Als ik tel heb ik drie routes om de Alpen naar Venetië over te steken naar Venetië. Via Augusta, München Venetië en Salzburg Venetië. Ik heb maar tijd voor twee dus dat wordt kiezen.


Ik zie dat jullie in het hoogseizoen onderweg waren, nog problemen met plek op de camping krijgen?
brbrbr schreef:
zo 10 mar, 2019 11:05
Ik zie dat jullie in het hoogseizoen onderweg waren, nog problemen met plek op de camping krijgen?
Nee, eigenlijk nergens. Houd er wel rekening mee dat er in noord-Italië nauwelijks campings zijn.
Dag hans,

Mooie route die jullie hebben gedaan, wellicht ga we deze doen in 2020 maar dan vanuit Broek i.p.v. Baflo.

Gr Henk
Dag Hans

Een paar dagen nodig gehad om het hele verslag te lezen, maar met veel plezier gedaan. Mooi verslag, de moeite waard en een fijne herinnering om op terug te kijken. Bedankt voor het delen.
Gaaf dank voor het delen, heb je ergens nog wat meer fotos van de mooie alpen omgeving?
RockyRambo schreef:
ma 11 mar, 2019 17:54
Gaaf dank voor het delen, heb je ergens nog wat meer fotos van de mooie alpen omgeving?
Volgens mij staan er genoeg op de blog :wink:
Er zijn er meer, maat die ga ik niet apart publiceren.
dat is een prachtig verslag. mijn complimenten
HansvanderVeeke schreef:
vr 08 mar, 2019 17:15
Wat later dan andere jaren, maar hier is hier is hij dan toch; De link naar het reisverslag van de fietstocht van 2018.
Hey Hans,

Prachtig reisverslag dat heel erg doet dromen.
Bij het zoeken naar een route voor ergens halverwege augustus kwam ik op jouw reisverslag en website uit.

Aangezien ik jammer genoeg beperkt in tijd ben, heb ik maar een 10-tal dagen (exclusief transporttijd uit & naar België) en zou ik eventueel een stuk van jullie route doen.

Ik zou van Koppl tot Kransjka Gora (8 fietsdagen + 2 rustdagen) hetzelfde doen als jullie, om dan in Kransjka Gora door te fietsen naar Oostenrijk (Villach) en daar de trein naar Salzburg te nemen. Volgens het reisverslag ook een heel mooi stuk, maar misschien heb je zelf bemerkingen bij dit gedeelte? Raad je andere stukken aan of denk je dat dit gedeelte ook wel zal volstaan? Als je andere tips of feedback hebt, ook altijd welkom uiteraard.

Ik heb maar 2 weken vakantie (14 dagen), waar ik zo'n 4 dagen voorzien heb om ter plekke en terug thuis te raken in België met de trein+fiets. Volgens de website van Deutsche Bahn & ÖBB moet dit haalbaar zijn met de regionale treinen.

Bedankt voor de eventuele feedback en nogmaals bedankt voor het waardevolle reisplan voorzien van heel veel informatie!
Hans, was het deel door Het Triglav park in Slovenië niet druk? Ik was daar vorig jaar zomer met een auto en het was haast file rijden samen met heel veel campers en caravans. Ik heb wel een ontzettend mooie huttentocht gelopen door het park.
Timothy schreef:
ma 01 aug, 2022 11:35
Hans, was het deel door Het Triglav park in Slovenië niet druk? Ik was daar vorig jaar zomer met een auto en het was haast file rijden samen met heel veel campers en caravans. Ik heb wel een ontzettend mooie huttentocht gelopen door het park.
Het was heel warm toen dus we zijn heel vroeg op pad gegaan. Dus de drukte viel wel mee. Maar eenmaal boven stonden er wel veel auto’s. Toch heb ik niet de herinnering aan drukte. Waarschijnlijk hadden we geluk.
Ik denk dat er sinds Corona haar intrede deed een hele hoop campers op de Europese wegen bij zijn gekomen. En dat zie je dan vooral in de zomerperiode op de toeristische hotspots, zoals bij de Triglav.
De camper-zomer begint vroeg en duurt lang 🤨
Wat dacht je van de motorrijders met hun 'fietsen'.
Gisteren heerlijk door Achterhoek en Twente gefietst en de enige storing daarbij waren die stomme motoren.