Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wilde dieren in frankrijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wilde dieren in frankrijk

t45316000 schreef:
wo 20 feb, 2019 19:52
Hallo wil in mei naar Frankrijk treken voor eerste keer eerst noord Frankrijk zoals Reims maar vraag mij af is het veilig om in de bossen te gaan in belgie is een fietser weg gevlogen er kwam everzwijn af .was in Bokrijk nu moet ik als ik ga fietsen in gedachten houden voor wilde dieren of niet bedankt alvast Nick
Wilde dieren zoals everzwijn tref je ook aan in Nederland. Onder andere de Hoge Veluwe. Soms ook met jongen. Dan is een gepaste afstand houden wel raadzaam. Heb het geluk gehad dit enkele malen mee te mogen maken.
Je kan ook belaagd worden door een havik als je dichtbij hun nest met jongen komt.
Je komt tenslotte in hun territorium.
In dat opzicht kan een hond van je buurman ook al flink toehappen in je kuiten.

Op mijn fietsreizen door Europa, waaronder België en Frankrijk is het ergste dat je kan overkomen dat je een 'mens' tegen komt die agressief reageert. Of op je spullen uit is. Maar laat je niet "gek" maken. Dat kan je ook in Nederland overkomen. Gevaar trek je als ware soms ook zelf aan door je eigen manier van omgaan met je leefomgeving.

Geniet vooral van het fietsen en je leefomgeving.
bert sitters schreef:
wo 20 feb, 2019 21:23
Ik ben ooit op klaarlichte dag in het Bois de Boulogne aangevallen door een haas. Volgens de boswachter was het een Vlaamse Reus die ongemerkt de grens vanuit België was overgekomen. Let vooral op de vierde dag voor nieuwe maan in april, want dan slaat het gespuis toe :D :D :D :D
Dat zal dan wel het paaskonijn zijn geweest aangezien de Vlaamse Reus een konijnenras is. :D

O, ik ben weer eens op een controverse gestuit, dit keer over wie de eieren in Frankrijk uitdeelt:

Van konijnen gesproken. Wie brengt binnenkort de paaseieren? Deze voel je al aankomen. Inderdaad, in vele Franstalige tuinen huppelt geen paashaas, maar wel een paaskonijn rond: le lapin de Pâques. Behalve dan in oudere tuinen of in de Alsace aan de grens met Duitsland, daar duikt naar het schijnt soms nog een lièvre de Pâques op.
https://anderetaal.com/2014/04/15/het-paaskonijn/
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 09:26
Georg schreef:
do 21 feb, 2019 09:02
Wat dieren betreft; het voor de mens gevaarlijkste dier is de hond.
Hoeveel serieus gewonde slachtoffers maken honden in Nederland per jaar? 100? Ik denk dat de teek, met 25.000 nieuwe gevallen van de ziekte van Lyme per jaar, toch hoger scoort.
Ik heb toch liever een litteken in mijn been dan Lyme.
En de wesp?
Casartelli schreef:
do 21 feb, 2019 17:27
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 09:26
Georg schreef:
do 21 feb, 2019 09:02
Wat dieren betreft; het voor de mens gevaarlijkste dier is de hond.
Hoeveel serieus gewonde slachtoffers maken honden in Nederland per jaar? 100? Ik denk dat de teek, met 25.000 nieuwe gevallen van de ziekte van Lyme per jaar, toch hoger scoort.
Ik heb toch liever een litteken in mijn been dan Lyme.
En de wesp?
Volgende keer zelf ff googelen. Wikipedia:
"Zo'n 20.000 Nederlanders komen jaarlijks met een wespensteek bij de huisarts, het Belgische Antigifcentrum ontvangt per jaar ongeveer 700 oproepen over bijen- en wespensteken.[1] Nog veel meer worden gestoken maar gaan niet naar de dokter. In Nederland overlijden circa vijf mensen per jaar door een insectensteek.[2]"
Bert van Sprang schreef:
wo 20 feb, 2019 19:58
Ik zou het wel weten te waarderen als ik tijdens fietstochten in West-Europa rekening moet gaan houden met wilde dieren. Overigens mag je met wilde zwijnen inderdaad gerust voorzichtig zijn, echter is aan de omgewoelde grond vaak te herkennen of er zwijnen in de buurt zijn. 's-Nachts zou ik me er overigens niet druk over maken.
Eigenlijk hoef je op de fiets nooit echt bang te zijn voor een zwijn, niet overdag en niet 's nachts.
Te voet zou je nog kunnen hebben dat je tussen de moeder en de jongen komt en de moeder vindt dat niet leuk, erger is het als de zwijnen gewend zijn aan allerlei lekkers en jij hebt dan niks, je loopt dan het risico dat de beesten opdringerig worden.
Maar zoals gezegd, op de fiets ben je veel minder een indringer en ook snel weer weg.
Het enige wat je kan gebeuren is dat ze kort voor je langs de weg kruisen.
cabonga schreef:
wo 20 feb, 2019 20:37
Inderdaad toch voorzichtig zijn: Tijdens een Brm-tocht reed ik 's nachts de Col de Donon (Vogezen) af.
Pikkedonker... ik hoorde in het bos, links van mij, een niet toe te wijzen geluid.
Alsof een trein door het bos raasde.
Alles gebeurt zo vlug. En voor je het realiseert is het te laat.
Een everzwijn rende op 20 meter voor mij de weg over.
Ik had geluk maar mijn lesje geleerd.
Je had vooral het geluk niet met de auto te zijn. Auto's zijn vaker slachtoffer (of eigenlijk zijn het dan de zwijnen die niet zwijnen). Een kudde zijnen klinkt als een trein door het bos dat klopt, en in een kudde zijn ze nog weer een stukje overmoediger.
In het Donon-massief zijn zwijnen beslist een probleem: de jagers voeren zwijnen bij (met mais - je ziet dan midden in het bos een Kliko met een uurwerkje: de mais wordt met een zekere regelmaat uitgestrooid .... zwijnen kunnen klokkijken, jagers overigens ook).
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 18:01
Casartelli schreef:
do 21 feb, 2019 17:27
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 09:26
Hoeveel serieus gewonde slachtoffers maken honden in Nederland per jaar? 100? Ik denk dat de teek, met 25.000 nieuwe gevallen van de ziekte van Lyme per jaar, toch hoger scoort.
Ik heb toch liever een litteken in mijn been dan Lyme.
En de wesp?
Volgende keer zelf ff googelen. Wikipedia:
"Zo'n 20.000 Nederlanders komen jaarlijks met een wespensteek bij de huisarts, het Belgische Antigifcentrum ontvangt per jaar ongeveer 700 oproepen over bijen- en wespensteken.[1] Nog veel meer worden gestoken maar gaan niet naar de dokter. In Nederland overlijden circa vijf mensen per jaar door een insectensteek.[2]"
Het klopt, de Teek is het gevaarlijkste dier dat je in onze streken kan tegenkomen, en het is dan niet direct de Teek zelf maar wel de Borrelia bacterie die door de Teek wordt overgebracht (of anders wel het TBE-virus - tegen dit virus kan je je laten vaccineren). In zuidelijker streken brengen Teken overigens nog meer ongemakken over.
O ja, laat je niet in de luren leggen: Teken zitten in het gras, tussen de Bosbessen, maar ook in bomen en struiken ... vooral op plekken waar je Reeën en Herten tegenkomt.

En natuurlijk is het allergevaarlijkste beest dat je tegen kan komen de Homo sapiens, en dan vooral de ssp automobilis ... deze subspecies veroorzaakt alleen in Nederland al 100den doden per jaar, onder die doden zijn de fietsers ruim vertegenwoordigd.

Groeten BSM

PS   Je kan natuurlijk per ongeluk overhoop gelopen worden door een zwijn, maar zoiets is nog geen "aanval", normaal mijden zwijnen mensen. Je loopt een grotere kans dat je door een hond omvergelopen wordt als door een zwijn ... zo is althans mijn n=1 ervaring ... ooit dacht een hond, een Labrador, dat hij door mijn frame heen kon springen, dat ging dus niet en wij beiden lagen op de grond.
Ik zou me meer zorgen maken om loslopende honden: die vallen wel aan en meestal is dat meer dan een.
Ervaring in Zuid-Frankrijk.
Na dit alles gelezen te hebben, ben ik vastbesloten; ik durf niet meer. Ik zal af en toe mijn reisfiets nog in de garage bewonderen in het lamplicht, denkend aan vroegere tochten. Het zij zo.
Je snapt toch wel dat dit allemaal een truc was om aan je ortliebtassen e.d. te komen, want die ga je nu vast te koop zetten. :D :wink:
Na BSM zijn betoog toch blij een diepte investering te hebben gedaan van 3,95€ in een tekenpen.
Wouter Duijndam schreef:
do 16 mei, 2019 19:52
Na BSM zijn betoog toch blij een diepte investering te hebben gedaan van 3,95€ in een tekenpen.
Vraag er een paar kuurtjes van de huisarts bij als je naar het buitenland gaat: Amoxicilline 500 mg voor het verwijderen van de rooie vlek (i.e. de bacterie) waarop je een grotere kans maakt als de teek zich laat (na 24 uur) of gedeeltelijk liet verwijderen.

Ik had vorig jaar in 3 maanden fietsen en camperen 6 teken in m'n lijf ondanks de gebruikelijke voorzorgmaatregelen. Nederland, Duitsland en Polen zijn echt risicolanden.
Steunzool schreef:
do 16 mei, 2019 20:14
Wouter Duijndam schreef:
do 16 mei, 2019 19:52
Na BSM zijn betoog toch blij een diepte investering te hebben gedaan van 3,95€ in een tekenpen.
Vraag er een paar kuurtjes van de huisarts bij als je naar het buitenland gaat: Amoxicilline 500 mg voor het verwijderen van de rooie vlek (i.e. de bacterie) waarop je een grotere kans maakt als de teek zich laat (na 24 uur) of gedeeltelijk liet verwijderen.

Ik had vorig jaar in 3 maanden fietsen en camperen 6 teken in m'n lijf ondanks de gebruikelijke voorzorgmaatregelen. Nederland, Duitsland en Polen zijn echt risicolanden.
of stop onderweg in een dorpje bij een apotheek/arts. Je neemt toch ook geen gips mee voor als je je been breekt.
Steunzool schreef:
do 16 mei, 2019 20:14
Wouter Duijndam schreef:
do 16 mei, 2019 19:52
Na BSM zijn betoog toch blij een diepte investering te hebben gedaan van 3,95€ in een tekenpen.
Vraag er een paar kuurtjes van de huisarts bij als je naar het buitenland gaat: Amoxicilline 500 mg voor het verwijderen van de rooie vlek (i.e. de bacterie) waarop je een grotere kans maakt als de teek zich laat (na 24 uur) of gedeeltelijk liet verwijderen.

Ik had vorig jaar in 3 maanden fietsen en camperen 6 teken in m'n lijf ondanks de gebruikelijke voorzorgmaatregelen. Nederland, Duitsland en Polen zijn echt risicolanden.
Hmm ... je kan misschien beter ipv die "kuurtjes" aan je huisarts één of enkele eenmalige antibiotica doses vragen.
Doxycycline is standaard, en bij een eenmalige dosis zijn de zonnebrand-effecten gering, dat zegt althans mijn huisarts.
Als je de Teek pas wegneemt als hij echt vast zit, en dus echt door de huid heen is, kan je preventief zo'n eenmalige dosis innemen mits je nog binnen de 72 uur zit (en dat lukt meestal wel, dwz helemaal zeker weet je het nooit, je weet natuurlijk nooit het uur 0 want dan was het ook direct afgelopen met die Teek, maar binnen de 72 uur moet die Teek wel opgemerkt worden) -- dit volgens de richtlijn die ook door de Lyme-vereniging wordt uitgedragen.
Er wordt wel gezegd: "Als je de Teek binnen de 24 uur verwijderd is het risico klein." Deze uitspraak berust niet op degelijk onderzoek, omgekeerd zijn er wel aanwijzingen dat afhankelijk van het slachtoffer de huid ook ruim binnen de 24 uur doorboord kan zijn. Heb je zoals ik een "olifants-huid" dan heb je meestal eerst genoeg kriebel-last en merk je de Teek meestal voordat ie succesvol door de huid heen is.

O ja, Teken bijten niet, ze prikken niet maar scheiden enzymen af die de huid oplossen zodat ze met hun zuigsnuit gemakkelijk de huid binnendringen. Die enzymen leveren één klein pluspuntje: ze geven een lokale irritatie ... een rood kriebelend plekje, een beetje als een muggenbult. Dus ... een klein rood vlekje is nog geen Borrelia besmetting.

Is het raak en loop je een besmetting op dan heb je geluk als je de beroemde erythema migrans krijgt, een soort groeiende meerkleurige huidreactie <ga dan vlot naar een arts voor een serieuze antibiotica-kuur, en maak ook foto's>, heb je pech dan blijft dit moois uit en dan moet je later maar hopen dat iemand op het idee komt dat het een Borrelia-besmetting kan zijn (o ja je kan ook nog het relatieve geluk hebben dat je heel snel allerlei verontrustende neurologische klachten ontwikkelt, als ze dan snel genoeg aan Borrelia denken dan krijg je ook die antibiotica-kuur).

Onbehandelde Borrelia-besmettingen zijn heel vervelend, kunnen heel lang onopgemerkt blijven, en kunnen dan vroeger of later allerlei nare ziekte-verschijnselen opleveren, tot en met blijvende "reumatische", hart- en neurologische schade aan toe.
Dus ... misschien voortaan je wielerveeldaagse binnen op de wielerbaan rijden ??
Maar goed, dan overlijd je waarschijnlijk uiteindelijk van chagrijn.

Groeten BSM
Ik was eigenlijk van plan om dit weekend in de Ardennen te gaan fietsen. Op het forum lees ik echter over diverse risico's: barslechte wegen, woeste Walen die je van de weg rijden, en nu ook teken. En het gaat nog onweren ook! :shock: Ik denk dat ik maar thuis met chips en cola op de bank ga zitten om het Eurovisie Songfestival te gaan kijken; dan blijf ik ten minste gezond.
In Nrd.Spanje (Pyreneen) en Portugal leven wolven, bruine beren, verwilderde honden, en wilde paarden.
Wolven liepen voor me uit in het park "de Alvao" in Portugal. Een ging het bos in en de ander, de liggend een aanvalshouding aan nam, reed ik rustig met bonzend hart zonder aan te kijken voorbij.
De graatmagere wilde paarden graasden aan de rand van het bos.
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 20:47
Hmm ... je kan misschien beter ipv die "kuurtjes" aan je huisarts één of enkele eenmalige antibiotica doses vragen.
Er is later met bloedonderzoek bevestigd dat ik de eerste keer die bacterie heb opgelopen en kennelijk hielp drie dagen Amoxicilline slikken dus ik ben helemaal gelukkig met drie dagen Amoxicilline. Overigens was mijn grootstedelijke huisarts het probleem nog niet tegengekomen. De kuur heb ik destijds van de huisartsenpost op Terschelling voorgeschreven gekregen waar ze er dagelijks mee te maken hebben. Het deed wat het moest doen, dus ben ik bij die driedaagse kuurtjes gebleven.
Omdat het gedoe is om een huisarts in het buitenland op te moeten zoeken als je onderweg bent, denk ik dat het handig is als je wat pillen meekrijgt en mijn grootstedelijke huisarts denkt er ook zo over.
Steunzool schreef:
vr 17 mei, 2019 08:41
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 20:47
Hmm ... je kan misschien beter ipv die "kuurtjes" aan je huisarts één of enkele eenmalige antibiotica doses vragen.
Er is later met bloedonderzoek bevestigd dat ik de eerste keer die bacterie heb opgelopen en kennelijk hielp drie dagen Amoxicilline slikken dus ik ben helemaal gelukkig met drie dagen Amoxicilline. Overigens was mijn grootstedelijke huisarts het probleem nog niet tegengekomen. De kuur heb ik destijds van de huisartsenpost op Terschelling voorgeschreven gekregen waar ze er dagelijks mee te maken hebben. Het deed wat het moest doen, dus ben ik bij die driedaagse kuurtjes gebleven.
Omdat het gedoe is om een huisarts in het buitenland op te moeten zoeken als je onderweg bent, denk ik dat het handig is als je wat pillen meekrijgt en mijn grootstedelijke huisarts denkt er ook zo over.
Is er dan een huisarts te vinden die op voorhand kuurtjes antibiotica mee gaat geven? Ik dacht eigenlijk dat ze dat niet deden...
gios schreef:
vr 17 mei, 2019 09:18
Is er dan een huisarts te vinden die op voorhand kuurtjes antibiotica mee gaat geven? Ik dacht eigenlijk dat ze dat niet deden...
Jawel hoor, mits je de naam van het middel in één keer goed kunt uitspreken.
peter de rijk schreef:
vr 17 mei, 2019 09:31
gios schreef:
vr 17 mei, 2019 09:18
Is er dan een huisarts te vinden die op voorhand kuurtjes antibiotica mee gaat geven? Ik dacht eigenlijk dat ze dat niet deden...
Jawel hoor, mits je de naam van het middel in één keer goed kunt uitspreken.
Huisartsen zijn meen ik niet erg happig op uitschrijven van antibiotica. Tenminste de mijne niet.
gios schreef:
vr 17 mei, 2019 09:18
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 20:47
Hmm ... je kan misschien beter ipv die "kuurtjes" aan je huisarts één of enkele eenmalige antibiotica doses vragen.
Is er dan een huisarts te vinden die op voorhand kuurtjes antibiotica mee gaat geven? Ik dacht eigenlijk dat ze dat niet deden ...
Mijn huisarts deed dat wel, dwz géén "kuurtjes" maar eenmalige doses, dat is mijns inziens een zelf-dokteren-route waaraan je beter niet begint*.  
Misschien kijkt ie wel even iets beter naar de voorkennis bij de patiënt.
Waarschijnlijk kijkt ie ook naar de (beroeps)risico's die de patiënt zoal loopt.

Ik kreeg in ieder geval twee eenmalige doses Doxycycline mee, met de idee dat je die inneemt in geval van een Teek die langer vastgezeten heeft en die mogelijk/waarschijnlijk echt dóór de huid heen was en dus aan zijn bloedmaaltijd begonnen kan zijn, er is een gerechtvaardigd vermoeden dat je met zo'n "eenmalige" dosis de Borrelia-aanval vroegtijdig kan afslaan.

  *  Zelfs een dokter, die er dus voor doorgeleerd heeft, gaat zelf beter naar een collega.

Groeten BSM
joukon schreef:
do 21 feb, 2019 15:21
Wilde dieren zoals everzwijn tref je ook aan in Nederland. Onder andere de Hoge Veluwe. Soms ook met jongen. Dan is een gepaste afstand houden wel raadzaam. Heb het geluk gehad dit enkele malen mee te mogen maken.
Het geluk hebben vind ik heel mooi geformuleerd. Als je tussen al de auto's, honden en wandelaars een dier als dat mag tegen komen...tenzij je biggetjes gaat oppakken is de kans dat er wat gebeurt heel klein. Laten we genieten van het beetje natuur dat er nog over is.
Persoonlijk ben ik vaker net-niet van m'n fiets afgebeukt door een auto, of moest ik noodstoppen maken vanwege een auto of wandelaar, of mensen die zo'n klein hondje aan een lange lijn over het fietspad laten lopen dan ik aangevallen ben door wilde dieren.