Additionally, paste this code immediately after the opening tag: terugreis van de Noordkaap - Forum Wereldfietser

terugreis van de Noordkaap

Deze zomer fiets ik de NSCR in Zweden en Noorwegen en vervolgens van Bergen naar de Noordkaap.
Ben wat aan het puzzelen over de terugreis.

De Hurtigruten (postboot/veerboot langs de Noorse kust) zou een optie zijn, maar om van de Noordkaap naar het eerste treinstation in Noorwegen te reizen zou dat ruim 600 euro kosten (naar Bodø). Lijkt me heel relaxed na 4.000 km fietsen, maar nogal exorbitant voor bijna 2 dagen. Meer een soort cruise, als je daar van houdt (en dat doe ik niet).

Ik kan natuurlijk terug fietsen, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat mijn thuisfront 6 weken al meer dan genoeg vindt :wink:

Heeft iemand suggesties voor / ervaring met alternatieven?

Cheers,

Gee

p.s. vliegen is geen optie ivm e-bike, en ik prefereer sowieso de trein/bus
Hoi Gee,
vorig jaar ben ik naar de Noordkaap gefietst en vandaar heb ik de bus gepakt naar Rovaniemi in Finland. Daar de trein naar Helsinki en daar op de boot gestapt naar Travemunde bij Hamburg. En daar weer op de fiets gestapt naar huis. Fiets kan gewoon mee in bus en trein. je kan eventueel mijn verslag van de reis nog nalezen:

https://www.pindat.com/pindata/user/wil ... 2018-05-17

succes!
Terug via Rovaniemi is inderdaad een leuk alternatief, je zou er zelfs heen kunnen fietsen (als er nog genoeg animo / tijd voor is) De postboot van Noorwegen is leuk, maar aan de prijs.
Met de trein vanaf Faust (dacht ik) naar Trondheim en verder naar Oslo vond ik een fijne reis. Langs Swartisen wat ik alleen op de kaart had gezien toen ik fietste.
Geloof dat ik de Hurtigruten naar Tromso had genomen en daarna de bus naar Faust.
Oslo naar huis deed ik met auto maar met trein of bus vanaf Kopenhagen of ergens in Noord Denemarken kan ook.
Ik wilde duidelijk niet snel thuis zijn.
Meer kilometers maken, wat mogelijk een accu met meer capaciteit betekend, je kan heen en terug in 6 weken en dan nog een heleboel meemaken. Kijk maar eens wat Walter vorig jaar voor reis heeft gemaakt. Dat betekend misschien de route hier en daar wat aanpassen of de aanloop en het laatste deel met OV doen, dat laatste kan je een week schelen (zelf fiets ik in 3 a 4 dagen naar Kiel of Travemunde) een dag op de boot naar Göteburg of Oslo scheelt ook weer een aantal dagen.

http://www.fietsersafstappen.nl/reisver ... arts-2018/
Je kunt ook vanaf de Noordkaap met de Hurtigruten tot Harstad varen, is 1 dag en 1 nacht. Vandaar nog 100 km fietsen naar Narvik. Vandaar kun je met de trein via Zweden terug naar NL.
Veel Plezier!
Van Narvik niet.
Wel kan je met fiets de trein pakken naar Nederland vanuit Gallivare in noord zweden of Bodo in Noorwegen. Beide plaatsen zijn alweer een paar dagen verder zuidwaarts fietsen vanuit Narvik.

Met de fiets in de bus lukt er in die streken vaak wel aardig wat.

Hans
Hartelijk dank voor jullie reacties!

@WillyW: ik heb je verslag met veel plezier gelezen, en er zeker bruikbare tips uit gehaald (zie hieronder!)

@_Peter_: extra accu heb ik al (nl. twee geïntegreerde 500Wh accu's). Ik fiets nu volgens plan ongeveer 4.000 km (nl. 1.500 km van de NSCR en 2.500 km van Bergen naar de Noordkaap) in 6 weken. Dat is een gemiddelde van 100 km per dag. Dus heen en terug in 6 weken gaat niet lukken.

@Rockhopper en @Bertv: De Hurtigruten optie is inderdaad een dure. Ik heb bij BBI-reizen geïnformeerd naar een basis ticket voor Noordkaap - Bodø, dat is een tocht van anderhalve dag. Dat kost ruim 600 euro (incl. ontbijt, dat dan weer wel -:) Ik vind dat buitensporig veel.

Ik kom vooralsnog uit op het volgende:

- bus van Nordkapp naar Rovaniemi (1 dag)
- trein Rovaniemi naar Helsinki (1 nacht)
- overdag een beetje Helsinki bekijken
- ferry van Helsinki naar Travemünde (van 's avonds 17.00 tot 21.30 volgende dag)
- overnachten op camping Travemünde (1 km van de ferry)
- in 3 dagen terugfietsen van Travemünde naar huis.

Ik heb er zin in. Maar eerst nog een mooie tocht naar Praag begin mei!

De luxe van iemand die niet meer hoeft te werken, zullen we maar zeggen :D

Cheers,

Gee
Gee schreef:
di 19 feb, 2019 15:03


De luxe van iemand die niet meer hoeft te werken, zullen we maar zeggen :D

Cheers,

Gee
Wel als je niet meer hoeft te werken, waarom niet gewoon terug fietsen? Via finland en dan misschien de baltische staten bv?
Tsja, omdat er iemand thuis is die het fijn vindt als je er weer bent na 6 weken :)

Cheers,

Gee
Gee schreef:
di 19 feb, 2019 16:56

Tsja, omdat er iemand thuis is die het fijn vindt als je er weer bent na 6 weken :)

Cheers,

Gee
Wil die iemand anders niet mee? Koop je nog een e-bike an ga je met ze tween :D

Ikzelf ben vrijgezel dus kan ik terugkomen wanneer ik wil, of wanneer het geld op is. Ongeveer 6 maanden dus.
Omdat je toch enigszins de vrijheid hebt om zelf dingen in te delen.
Het kan leuk zijn om ook een paar dagen te fietsen in en rond Rovaniemi, of het stukje tussen Helsinki en Stockholm (inclusief de Åland eilandgroep) om maar wat mogelijkheden te noemen. Het stuk Travemünde naar huis zal best aardig zijn, maar als ik moet kiezen tussen Travemunde - NL en Helsinki > Stockholm per fiets dan fiets ik liever die tweede.
Je kan het zelfs nog leuker maken door Helsinki -> Ystad te fietsen en dan de ferry te nemen naar Bornholm en via Bornholm weer door naar Sassnitz. Goed een stukje Oostelijker dan Travemünde (en niet zo snel) maar wel veel avontuurlijker.
@Rockhopper: dank je voor de tips. Zal ik zeker naar kijken!

Travemünde naar Dedemsvaart is zeker niet de meest interessante route. Ik doe dat omdat ik het altijd mooi vind om op de fiets te vertrekken en aan te komen.
Vorig jaar door noord Duitsland (en Denemarken) gefietst op de NSCR, en ik vond het niet echt boeiend. Maar anderen zullen ongetwijfeld gecharmeerd zijn van het landschap. Ik houd meer van de uitgestrekte toendra's in het noorden.

Cheers,

Gee