Additionally, paste this code immediately after the opening tag: low-budget kamperen in Slovenie, graag tips en trucs - Forum Wereldfietser

low-budget kamperen in Slovenie, graag tips en trucs

Aankomende zomer (2019) van 15 Juli t/m 9 Augustus vertoef ik met mijn fiets in het prachtige Slovenië. Aangezien ik een groot natuurliefhebber ben zal de nadruk liggen op zoveel mogelijk natuur ervaren i.p.v. zoveel mogelijk km's maken. Zo heb ik een 3-daagse trektocht naar de Triglav, de hoogste top van Slovenië gepland en ben ik van plan om nog wat grotten te bezoeken en een berenexcursie te doen in de Kocevje-regio. Punt is, al die leuke dingen kosten geld en om geld te besparen voor leuke dingen wil ik zo goedkoop als mogelijk overnachten. Mijn tent gaat mee, dus daar heb ik al wat winst sowieso. Wie heeft er creatieve tips op dit vlak. Wild-kamperen is geen optie, het is verboden en er lopen ongeveer 500 bruine beren los in het bos. Nu heb ik mij op dat vlak al aardig ingelezen en weet ik dat een beer mij eerder uit de weg zal gaan als opzoeken. Maar in je eentje in een tentje in een donker bos... volgens mij doe je geen oog dicht.
Heerlijk, alleen slapen in het bos. Wat let je om het hier eens uit te proberen? En inderdaad: het mag (bijna) nergens, maar ik ben nog nooit weggestuurd.
begrijp mij goed, ik doe niets liever dan in een tentje in een donker bos slapen. Maar niet in de wetenschap dat er elk moment een beer aan je tent kan snuffelen...
Leuke kleine (privé)camping net op het randje van het NP Triglav (met zicht op de berg bij mooi weer) is in Mojstrana www.campingkamne.com, ik weet dat mensen vandaar ook de top weten te halen (en weer terug)
Camp Špik is ook weer nieuw leven ingeblazen zie ik (tussen Mojstrana en Kranjska Gora (Zal wel aan de prijs zijn vanwege het hotel (en de nieuwe eigenaren) ernaast) In Kranjska Gora zelf heb je ook nog een camping, daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
In Juli/Augustus is het wel hoogseizoen (ook op de berg dus) wel iets om rekening mee te houden.

Voor Kočevje en omgeving ben je ofwel aangewezen op een Hostel of op de campings aan de Kupa (in het zuiden)
Over beren zou ik me geen zorgen maken die blijven wel bij de mensen weg. Vanuit Risjnak NP (In Kroatië) worden geloof ik ook excursies gegeven. (Je bent nu toch in de buurt nietwaar, houdt er wel rekening mee dat het er ook 's zomers flink wil regenen)
Slovenië is schitterend en niet heel erg duur om te verblijven. Ik heb er zelf in 2014 vijf dagen gefietst op doorreis. Wat een goed idee om dit dik drie weken in dit landje te doen, dat moet haast wel een succes worden.
Als je kampeert en zelf kookt en zo min mogelijk met excursies meedoet, zal er geen groot budget nodig zijn. Los van de kosten van heen- en terugreis en uitrusting denk ik dat je aan 400 a 800 euro genoeg hebt voor een sober verblijf van drie weken. Campings zijn redelijk te betalen. De veelsterrencampings zijn er niet meer echt goedkoop en ook niet meer echt leuk.

Vraag: Stel dat Patrick toch besluit om wild te kamperen, zou hij er dan goed aan doen om zijn eten bijvoorbeeld luchtdicht te bewaren en/of in een boom te hangen, met het oog op beren? Of is dat voor Slovenië overdreven?

Hans
Slovenie is op de Fiets en Wandelbeurs van 1 - 3 maart in de Jaarbeurs Utrecht.
Kees Swart geeft een lezing van zijn fietstocht door 8 balkanlanden op de Wereldfietsbeurs van de Wereldfietser op 27 januari. www.wereldfietsbeurs.nl
De camping in Slovenië die mij het meest is bijgebleven is Autocamp Korada in Kanal aan de Soča-rivier. Net naast de camping is een klein strandje aan de rivier met uitzicht op de brug die de twee delen van het stadje verbindt. Prachtige plek om je avondeten te bereiden, zeker als je, zoals wij, het strandje voor jezelf alleen hebt. De camping staat niet op veel plekken vermeld (Google Maps lijkt hem niet te kennen) maar hij bestaat wel, en kostte ons 16 euro per nacht voor 2 personen.

(Eerder die avond zaten we op een terrasje in het dorp. We vroegen om water bij ons bier, waarop de serveerster een glas onder de fontein op het plein hield en deze op tafel zette. Het is een soort nationale trots van Slovenië dat er geen schoner water bestaat dan het water uit de Soča. Enkele tientallen kilometers verder, halverwege de route naar Triëst, passeerden we een flinke fabriek die rechtstreeks aan het water stond, dus vanaf daar zal het wel gedaan zijn met de zuiverheid.)
patrick_ijsselstein schreef:
ma 14 jan, 2019 23:20
begrijp mij goed, ik doe niets liever dan in een tentje in een donker bos slapen. Maar niet in de wetenschap dat er elk moment een beer aan je tent kan snuffelen...
Ik zou me er wat beter in verdiepen. Zoeken op het Sloveense woord voor beer op specifiek Sloveense websites. Met google translate kun je complete websites vertalen, wat meestal realiseert in vrij hilarische vertalingen, maar de essentie komt wel door.
Zelf geen ervaring daar of ergens anders met beeromgevingen, al heb ik wel gekamperrd waar vrij theoretisch een beer had kunnen komen langskomen maar dat was niet diep in een bos.
Ik heb zelfs in midden Spanje wildkamperend wel eens een uur wakker gelegen omdat ik niet zeker wist of daar ... later thuis bleek van niet.
Over beren in Slovenie; Per jaar zijn er in dit land zo'n 3 geregistreerde gevallen van beren die uit eigen beweging echt mensen lastig vallen, niet eens perse aanvallen. Op een populatie van 500 beren is dat natuurlijk een lachertje, maar het zit wel in mijn achterhoofd. Ik twijfel er niet aan dat ik minimaal 1x ga wildkamperen, maar wel met een personal alarm (zo'n ding met een pinnetje, 110Db) en een busje Tjechische pepperspray binnen handbereik. Voedsel moet je idd luchtdicht verpakken, het liefst verstoppen hoog in een boom. Mocht het tot een "close encounter of the furred kind" komen dan is heel veel herrie maken meestal voldoende. Nooit een beer je rug toe keren of hard wegrennen, een beer ziet dit als vluchten en kan je dan alsnog grijpen, langzaam achteruitlopen, net als met honden eigenlijk. Als een beer je toch te pakken krijgt wat zeer onwaarschijnlijk is dan kun je het beste plat op de grond gaan liggen met je gezicht naar beneden en je handen in je nek, alsof je dood bent.

je ziet, ik heb mijn huiswerk echt gedaan wat betreft beren
Maar zijn er ook mensen die ervaring hebben met kamperen op iemand zijn grond met toestemming? Ik denk aan boeren en tuinders bv. Ik zag zelfs in een reisverslag van iemand in Ierland voorbijkomen dat ze op het veld van de plaatselijke Rugby-club mochten kamperen.
patrick_ijsselstein schreef:
di 15 jan, 2019 13:41
Maar zijn er ook mensen die ervaring hebben met kamperen op iemand zijn grond met toestemming? Ik denk aan boeren en tuinders bv. Ik zag zelfs in een reisverslag van iemand in Ierland voorbijkomen dat ze op het veld van de plaatselijke Rugby-club mochten kamperen.
Niet in Slovenië maar wel in andere Oost- en Westeuropese landen. De gemiddelde ervaring daarbij is heel goed. Bij tuinders met (slechtbetaald) personeel lijikt het me geen goed idee, net als dicht bji een grote stad, maar dat was je toch al niet van plan vermoed ik. Het beste zijn natuurlijk mensen die er al heel lang wonen en eigen grond hebben, die weten alles van de omgeving en zijn vaak erg hartelijk. Gewoon vragen in het dorpje leidt soms tot een rondgang naar iemand met een boomgaard maar soms ook tot een discussie met de lokale agent, maar als die het er mee eens is dat zit je natuurlijk helemaal goed. Ik heb zelfs (met een camper, in Bosnië, 1986) wel eens voor het plaatselijke politiekantoor mogen kamperen, als was het tevens een geval van moeten want ze lieten ons weinig andere keuze.
Hoi Patrick,
Zeker veel ervaring mee. Vergelijkbaar met wat Leon beschrijft. De sleutel is: open houding met de wereld om je heen en dan zul je verrast zijn wat er allemaal mogelijk is.
Het belangrijkste is je mindset. Je moet even de zekerheid van een slaapplaats loslaten. Vaak weet je in de middag niet of het gaat lukken om 's avonds een plekje te vinden. Maar hoe later het wordt hoe meer inventief je zelf wordt om bij boerderijen aan te kloppen. En als het helemaal niet lukt dan zul je of toch moeten wildkamperen of toch een (duur) hotelletje moeten boeken. De sleutel is om je opties zo breed mogelijk te maken en zo min mogelijk eisen te stellen. Dan kan er heel veel.
Kamperen in de bossen in Slovenië is overigens ook geen probleem maar ik begrijp dat je dat liever niet doet dus daar zal ik je niet verder mee lastig vallen.
bert sitters schreef:
di 15 jan, 2019 00:57
Kees Swart geeft een lezing van zijn fietstocht door 8 balkanlanden op de Wereldfietsbeurs van de Wereldfietser op 27 januari. www.wereldfietsbeurs.nl
Bert is een beetje de tel kwijt. Slovenië zit niet bij de 7 Balkanlanden van mijn tocht (zie hier).
Kamperen in de bossen wordt sowieso een uitdaging vanwege de bodemgesteldheid, het is er maar op weinig plekken echt vlak en de ondergrond is rotsachtig wat het gebruik van een zelfstaander aanbeveelt want haringen prikken wordt dan wel een uitdaging. De kans dat iemand je vindt in de dichte bossen is klein, in WO II wisten ze zelfs een compleet dorp onzichtbaar te houden voor de Duitsers.
http://www.muzej-idrija-cerkno.si/index ... -shop.html

Slovenië is anders dan de rest van de Balkan behoorlijk welvarend te noemen, al is men nog steeds erg vriendelijk, ook naar buitenlanders toe, in het hoogseizoen is dat mogelijk wel anders.
Wat die beren betreft ; wildkamperen is niet iets wat je in 1 jaar leert ! Dus begin in Maart in de Eifel ; simpel. Fiets in April naar Oost- Polen en geniet 's nachts van de jankende wolven.
Wij sliepen in Kazachstan tussen de wolven, in de Karpaten tussen de beren, in de Everglades tussen de Alligators, in Queensland onder een Pyton, in Costa Rica tussen de Boa's...............en al die tijd waren we ons bewust dat de enige bedreiging kwam ;...........de automobilist. Het is wat een taboe maar van die vele leden [ buitenlandse reisfiets organisaties meegerekend] die we de afgelopen jaren zijn verloren viel 80 % ten prooi aan een automobilist.
Dus op tijd beginnen met oefenen en de wereld ligt voor je open.
Wat zei je ? Ja ,ik rij auto.
Pier.
bedankt voor de leuke reacties en tips, nu heb ik er helemaal zin in