Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Portugal/spanje in januari-februari-maart - Forum Wereldfietser

Portugal/spanje in januari-februari-maart

Ik vroeg me af of er hier zijn die Portugal/Spanje (zuiden) al eens fietsten in de maanden Januari-februari-maart?

Is dit wat te doen met het weer?
Hebben jullie tips ivm streken/wegen/plaatsen die we zeken niet mogen missen?

Wij zouden dit graag doen met ons kleintje (6 maanden)...
In de winter is het in het zuiden van Spanje en Portugal prima toeven. Temperaturen rond de 20gr.
Maar....ook daar kan het een paar dagen regenen.
En iets verder het binnenland in, zijn de nachten wel fris.
Net boven Malaga sneeuwt het dan ook hoog in de bergen.
Dat is juist zo mooi van Andalusië.
Hoe de maand maart is weet ik niet uit eigen ervaring.

Veel plezier alvast.
Gr Anja
Het was sowieso het plan om langs de kust te rijden. :D
Hoi douwko,

Je kiest wel net de drie moeilijkste maande uit. Wij komen net (3 uur geleden geland) terug van een rondrit door door Zuid-Spanje en Zuid-Portugal en hadden lekker weer en hebben heerlijk gefietst. Redelijk wat zon en temperaturen net onder de 20. Maar vorig jaar was het de eerste weken van december al nauwelijks warmer dan 10 graden in de Algarve. Als het mee zit, is het prachtig. In januari staan de (witte) amandelbomen in bloei, de maanden daarna worden de Algarve en de Alentejo op sommige plekken een zee van bloemen. En de kracht van de zon is heerlijk. Je kan geluk hebben, maar niet op het weer vertrouwen. Langs de kust fietsen is op veel plekken in Spanje en Portugal druk en lelijk, een beetje in het binnenland is het vaak meteen prachtig. Routes van Oteman, Benjaminse en Raul van fietseninspanje.nl. Als je meer info wil stuur me dan pb. Veel plezier Harmen
Denk je dat het beter is wanneer we pas in maart portugal en spanje aandoen?
Ons plan is om een kleine 6 maanden door Europa te fietsen (waar het mooi is en door vooral onderweg te luisteren en te kijken waar het mooi is..) Met in het achterhoofd 'the bigger picture' om van zuid naar noord te fietsen (portugal, spanje, frankrijk, belgië, nederland, duitsland, denemarken, noorwegen,...)

Op vlak van kamperen/trekking hebben we al heel wat ervaring, op de fiets nog niet... Daarom proberen we ons een beetje te informeren, zonder alles 'kapot te willen organiseren' :) Met de tijd als bondgenoot :) (geen grote afstanden, wel grootse indrukken/belevingen)

We staan zeker open voor het 'avontuurlijke', dus grote wegen willen we liever zo veel mogelijk vermijden. Maar omdat we nog met onze dochter gaan (die in januari 6 maanden zal zijn) is het uiteraard aangewezen om regelmatig stadjes/dorpjes aan te doen... We mikken echt op korte afstanden... laat ons zeggen rond de 30km gem. per dag...?
De afgelopen jaren ben ik eind maart en begin april in de Algarve, in Zuidoost-Spanje (Cabo de Gata, Mojácar, Mazarrón), in de streek rond Valencia (Dénia) en langs de Costa Brava geweest om te fietsen en te wandelen. Het was overdag vrijwel altijd mooi weer, rond de 20 graden, maar vaak wel winderig, en 's avonds kan het behoorlijk afkoelen (kacheltje in de tent was geen overbodige luxe, we sliepen in onze minicamper-Kangoo). Verlaat je de kuststrook en ga je de hoogte in, dan is het eind maart nog behoorlijk winters, ook in Zuid-Spanje en Zuid-Portugal.
Een doorgaande fietsroute langs de Portugese Algarvekust is niet zo'n probleem (daar loopt de Ecovia Litoral, zie mijn fietsverhaal), maar langs de Spaanse kust is dat lastiger. Vaak is de N-340 de enige doorgaande weg en die is absoluut ongeschikt om te fietsen. Het gedeelte tussen Gibraltar en Almería (Costa del Sol) zou ik sowieso overslaan (het lagere binnenland van Andalusië is een goed alternatief, daar is het in maart ook vaak mooi weer) , en tussen Valencia en Barcelona is het ook lang niet overal lekker fietsen. Wel kun je steeds een tijdje in één streek doorbrengen, rond Cabo de Gata en Cartagena kun je mooie dagtochten maken en dat geldt zeker ook voor de streek rond Dénia aan de Costa Blanca en rond L'Escala aan de Costa Brava.
De campings die open zijn (voor Pasen niet zo heel veel), zijn overigens meestal massacampings vol camperende overwinteraars, vaak alleen met grindpercelen. Sommige hebben een (overdekt) zwembad.
Niet uit eigen ervaring, maar van internet: een gezin dat met (oudere, zelf fietsende) kinderen vanaf maart enkele maanden heeft gefietst, ze zijn begonnen in Portugal en daarna naar Spanje (en verder Europa in). Ze hebben toch ook vrij veel kou en regen gehad.
http://fiets.karbonkeltje.be/
Weer wel uit eigen ervaring:

Het kan eind april in het (N) Spaanse binnenland sneeuwen, tot meer dan 20 cm in één nacht (niet ver van de bronnen van de Ebro, dus rond de 1000 m hoogte). Het Spaanse binnenland / de hoogvlakte is berucht om zijn "landklimaat". Zelfs veel lager in de Ebro-vallei kan je tot in mei 's ochtends het ijs van je watertankje stuk moeten hakken. Kijk naar de klimaat-cijfers van Burgos, jaarrond is het daar nauwelijks warmer als in Nederland, als je er 's zomers komt dan is het niet direct in te voelen hoe koud het 's winters moet zijn om deze gemiddelden te halen.

Of te wel: Kijk misschien maar wat meer naar Portugal. Aan de Atlantische kust ben je misschien wel verzekerd van regen, meer dan die regen is er ook kans op een zacht/gematigd klimaat.
Indertijd gingen wij van de koude bronnen van de Ebro naar Santander (aan de beruchte golf van Biskaye) om daar een beetje warmte te kunnen opdoen. (Anderhalve maand later vervloekten we de hitte in de buurt van Burgos.)

BSM
Thanks, hier kan ik alvast mee aan de slag!
In Jan-febr en maart heb ik vaak in zuid-oost Spanje gefietst, Aan de kust kan het een keer regenen, maar niet vaak. De temperatuur is vrij typisch tussen de 16-22 graden overdag en de zon heeft kracht. De nachten zijn redelijk koud. Een brede kuststrook is ook een prima temperatuur, mits je niet te hoog klimt.
In tegenstelling tot een eerdere reactie: Zuid-oost Spanje is in de winter een stuk droger, milder en zonniger dan Portugal en de Spaanse wetselijke zuidkust. BSM heeft het dan weer over de gebieden buiten die brede kuststrook waar meer hoogte is en een landklimaat heerst. Dat is het mooie van Spanje, die verschillen, maar de mediterrane kust is klimatologisch veel milder.
Ik fiets zelden of nooit over drukke brede kustwegen: Of de kleine weggetjes wat verder van de kust of paden direct langs de kust. Zuid-oost Spanje is echt niet helemaal dichtgebouwd. Ik herken het meest in de reactie van Peter de Rijk
Burgos ligt met een hoogte van 860 meter niet echt in een vallei maar op de hoogvlakte van Noord-Spanje, echt ergens anders dan OP naar toe wil. De winterdaggemiddelde temperaturen in Spanje zie je hier:
Afbeelding
Maart is denk ik al een stuk aantrekkelijker dan januari, meer daglicht ook dus meer tijd dat de temperatuur aangenaam is in één dag.
Leon schreef:
wo 05 dec, 2018 23:30
Maart is denk ik al een stuk aantrekkelijker dan januari, meer daglicht ook dus meer tijd dat de temperatuur aangenaam is in één dag.
 
Dat denk ik ook, hoewel de dagen nu in het zuiden (iets) langer zijn als hier.
Rond de equinox is de daglengte overal gelijk (maar de schaduw-lengte niet ... midden-maart heb je bijv. al aardig wat daglengte in Zweden, maar de zon staat toch verduiveld laag).

Mijn "Burgos" en "de bronnen van de Ebro" (nabij Reinosa op het kaartje) waren slechts voorbeelden om aan te geven dat je je niet moet verkijken op "Spanje". Bovendien waren het voorbeelden voor april-mei, en in het bijzonder voorbeelden van het toeval: het kan één jaar ineens wekenlang extra koud zijn.
        Extreme jaren bestaan - ik herinner me een zomer met in hartje Frankrijk soms max 12º overdag.
        Wie weet hebben we deze week hier in Nederland in december ook nog even plus 12º.


Anyway, je ziet aan het januari-kaartje ook heel duidelijk: de kust is warmer, en bovendien zie je dat Portugal gemiddeld veel gematigder is, ook meer in het binnenland.

BSM
temperaturas medias de enero= gemiddelde temperaturen dag en nacht in januari.

Voor mijn gevoel van mooi weer is zon, geen regen en warme dagen belangrijk.

Nogmaals de dagen zijn aan de Middellandse zee warmer, de nachten kouder, de gemiddelde temperatuur ongeveer hetzelfde en de neerslag 20 % van die in Portugal. Het verschil in dag en nacht is gemiddeld groter, mede vanwege de lagere luchtvochtigheid.
De piek in neerslag is in het oosten van het Iberisch schiereiland in okt-dec. In het westen okt-maart. Als je januari-maart wil gaan fietsen is het neerslag seizoen aan de Middellandse zee al voorbij, in tegenstelling tot in Portugal waar het neerslagseizoen grofweg doorloopt tot maart. Met name in januari en februari is het gewoon veel "mooier" weer aan de Middellandse zeekusten. Juist in die "koudere" maanden met kortere dagen wil ik geen regen. Hoe later in het jaar hoe minder het uitmaakt (overal aangenaam).
Ik wil geen gelijk halen, maar wil je slecht weer besparen.

Klimaat is uiteindelijk niet gelijk aan weer, dus je kan overal pech hebben. Bovendien creëert het veelal bergachtig landschap allerlei microklimaatjes. Zelf ga ik jaarlijks fietsen in januari-februari in zuidoost Spanje vanwege het open lenteachtig weer.
geelfietsje schreef:
do 06 dec, 2018 04:10
De piek in neerslag is in het oosten van het Iberisch schiereiland in okt-dec. In het westen okt-maart. Als je januari-maart wil gaan fietsen is het neerslag seizoen aan de Middellandse zee al voorbij, in tegenstelling tot in Portugal waar het neerslagseizoen grofweg doorloopt tot maart. Met name in januari en februari is het gewoon veel "mooier" weer aan de Middellandse zeekusten. Juist in die "koudere" maanden met kortere dagen wil ik geen regen. Hoe later in het jaar hoe minder het uitmaakt (overal aangenaam).
Dit klopt natuurlijk, kijk maar waar vrijwel alle camper-overwinteraars in de winter verblijven: aan de kust tussen Alicante en Almería, in Zuidoost-Spanje dus.
Even een oud draadje oppakken.

Zijn er inmiddels meer mensen die in januari en februari in Spanje/Portugal gefietst én tips hebben?

Geelfietsje; ik heb jou een Pb gestuurd.

Groet, Anja